Auteur Topic: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging  (gelezen 8005 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Gepost op: dinsdag 9 oktober 2018, 15:07 »

CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging

09 oktober 2018

De uitslag van de ledenpeiling is bekend: een ruime meerderheid van de CNV-leden steunt het onlangs bereikte cao-akkoord. Daarmee is er wat ons betreft sprake van een nieuwe cao, die de beveiligers in Nederland voor lange tijd duidelijkheid en perspectief geeft.
Over het cao-akkoord hebben wij jullie eerder uitgebreid geïnformeerd. Een deel van jullie was niet echt blij met het resultaat en heeft uiteindelijk tegen gestemd. We begrijpen de teleurstelling en de onvrede richting de werkgevers. Door hun vaak koppige opstelling hebben ze de onderhandelingen helaas flink moeilijk gemaakt.

Ruime meerderheid stemt vóór

Het cao-akkoord kan ook op grote steun rekenen, zo is gebleken. Een ruime meerderheid van de CNV-leden heeft vóór  het akkoord gestemd. Mede dankzij de acties - waar velen van jullie aan hebben meegedaan - is er nu een nieuwe cao. Een cao die voor lange tijd duidelijkheid biedt. De loonsverhoging is voor jaren verzekerd. Er komt een betere pensioenregeling. De werkdruk gaat omlaag, er komen betere roosters. Dat is allemaal winst.

Werk aan de winkel

Gedurende de looptijd van de cao is er nog het nodige werk aan de winkel. Daarover blijven we jullie natuurlijk informeren! Het geluid van de tegenstemmers nemen we daarbij zeer serieus. In de komende tijd gaan we met de werkgevers over meerdere onderwerpen in gesprek, zoals pensioen, roosters, korter werken. De werkgevers zullen ons vertrouwen in een goede uitwerking van de gemaakte afspraken ook daadwerkelijk moeten verdienen.

Vragen?

Heb je nog vragen of opmerkingen? Dan hoor ik het graag.

Erik Maas
Onderhandelaar CNV Vakmensen
E: e.maas@cnvvakmensen.nl

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 150
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 9 oktober 2018, 15:34 »
Ik weet niet wie er vóór heeft gestemd, maar ik ken ze niet.
Jammer dat ze geen voor- tegen percentage weergeven. Transparantie vindt ik zeer belangrijk.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 9 oktober 2018, 19:49 »
Een deel van jullie was niet echt blij met het resultaat en heeft uiteindelijk tegen gestemd. We begrijpen de teleurstelling en de onvrede richting de werkgevers. Door hun vaak koppige opstelling hebben ze de onderhandelingen helaas flink moeilijk gemaakt.

En bedankt.... de bonden trekken eerst een grote broek aan en benoemen, na raadpleging van de achterban, een aantal belangrijke punten die 'onacceptabel' zijjn. Daarmee krijgen ze eindelijk wel de steun van de achterban die zelfs bereid is tot acties, waardoor de onderhandelingen juist in een stroomversnelling komen en er binnen no time een akkoord is, waarbij de onacceptabele punten toch acceptabel blijken re zijn, en dan krijgen de tegenstanders nu nog even een trap na omdat zij het de onderhandelaars zo moeilijk hebben genaakt?

Het moet niet gekker worden zeg! If you can't take the heat,  stay out of te kitchen!

Verder ben ik ook zeer benieuwd naar het aantal voor en tegenstemmers, dus niet alleen naar het percentage? De CNV had namelijk van oudsher het minst aantal leden van de 3 bonden. Het zou namelijk wel heel zuur zijn als de meerderheid vam 1 of beide andere bonden tegen zou zijn, maar dan alsnog deze CAO door de strot geduwd krijgt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 9 oktober 2018, 19:52 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Nieuwe CAO Particuliere Beveiliging een feit
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 10 oktober 2018, 00:02 »
Citaat van: FNV
Na een lang traject van actievoeren, stakingen op Schiphol en een landelijke stakingsdag hebben de leden van FNV vandaag ingestemd met een nieuwe cao Particuliere Beveiliging. Deze geldt voor circa 30.000 particuliere beveiligers door het hele land.

In de cao zijn afspraken gemaakt over onder andere gezondere roosters, verlaging van de arbeidsduur naar gemiddeld 36 uur per week en een drastische verbetering van de pensioenregeling. De werkdruk wordt verlaagd en de lonen gaan omhoog met tenminste 13,25% in de komende jaren tot aan 2023.

Trots
De bonden en de werkgevers bereikten 19 september een cao-onderhandelingsresultaat. Vandaag stemde 53% van de FNV-leden hiermee in. Tanja Schrijver, bestuurder FNV Beveiliging: ‘Ik ben blij dat de leden achter het bereikte resultaat staan. Dat betekent dat we nu kunnen starten met het uitvoeren van de gemaakte afspraken. Het was een intensief en historisch traject, met voor het eerst in de beveiliging een landelijke staking. Ik ben ongelooflijk trots op alle mensen die hebben bijgedragen aan dit succes.’

De cao heeft een looptijd van 1 juli 2018 tot 1 juli 2023

Bij de FNV is er dus ook een meerderheid voor, maar slechts een kleine meerderheid.

Nu ben ik alleen heel benieuwd naar de uitslag bij de Unie, zouden die nu nog steeds aan het tellen zijn?
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 oktober 2018, 00:06 door Planner »

Anno78

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 10 oktober 2018, 09:50 »
Ik geloof het niet eens. Ik ken 0 voorstemmers. Ik heb zelfs 2 collega's die lid zijn geworden om NEE te kunnen stemmen. Dit is echt een belediging voor de collega's die gestaakt hebben. Voor mij is dit het definitieve einde in het vertrouwen in de bonden. Heel erg jammer.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 10 oktober 2018, 16:44 »
Volgens De Unie Security heeft 88,8% van hun hun leden tegen de CAO gestemd.
Van alle gezamenlijke stemmen (Unie, FNV, CNV) was een meerderheid tegen de nieuwe CAO.
Omdat de stemming echter per vakbond gaat, komt de CAO er alsnog.
Het is tenslotte 2 (FNV, CNV) tegen 1 (Unie).

Toch raar he!
De meeste beveiligers zijn tegen de nieuwe CAO maar krijgen deze nu dankzij FNV en CNV wel door de strot geramd.

De meerderheid van de stemmers verliest dus alsnog door de duistere spelletjes van FNV en CNV.
Ik hoop dat de nee-stemmers die lid zijn van FNV en CNV hun bonden laten voelen hoe ze over deze minachting voor de beveiligers denken en massaal hun lidmaatschap opzeggen en overstappen naar de Unie!

Bedankt stumpers van het FNV en CNV!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 10 oktober 2018, 16:57 »
Kon het niet laten om nog even naar die meneer Maas te mailen:

"Geachte heer Maas,

Ik ben geen lid van uw bond en gezien de minachting die U en uw collega van het FNV hebben voor de meerderheid van ALLE beveiligers zal ik dat ook nooit worden ook!

Het is ronduit bespottelijk hoe CNV en FNV deze cao door de strot van de beveiligers hebben geduwd.
Beveiligers, waarvan een meerderheid duidelijk heeft aangegeven deze cao niet te willen!

Als vakbonden dienen CNV en FNV zich diep te schamen!
De beveiligers worden nu weer voor 5 jaar een oor aangenaaid.

Hopelijk hebben jullie over 5 jaar wel het fatsoen om te luisteren naar al die beveiligers die jullie nu in de steek hebben gelaten!

Verder kan ik alleen maar hopen dat de tegenstemmers onder jullie leden nu massaal hun lidmaatschap opzeggen en overstappen naar de Unie Security…..


Groet, (maar zeker niet vriendelijk!)"


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 10 oktober 2018, 20:40 »
Volgens De Unie Security heeft 88,8% van hun hun leden tegen de CAO gestemd.
Van alle gezamenlijke stemmen (Unie, FNV, CNV) was een meerderheid tegen de nieuwe CAO.
Omdat de stemming echter per vakbond gaat, komt de CAO er alsnog.
Het is tenslotte 2 (FNV, CNV) tegen 1 (Unie).

Nee. Ook wanneer er slechts 1 bond in meerderheid voor zou zijn geweest had die bond de CAO afgesloten, omdat bonden doen wat hun eigen achterban in meerderheid vind!

Toch raar he!
De meeste beveiligers zijn tegen de nieuwe CAO maar krijgen deze nu dankzij FNV en CNV wel door de strot geramd.

Interessant is om te weten hoeveel leden van de 3 bonden samen voor of tegen hebben gestemd?

De meerderheid van de stemmers verliest dus alsnog door de duistere spelletjes van FNV en CNV.
Ik hoop dat de nee-stemmers die lid zijn van FNV en CNV hun bonden laten voelen hoe ze over deze minachting voor de beveiligers denken en massaal hun lidmaatschap opzeggen en overstappen naar de Unie!

Bedankt stumpers van het FNV en CNV!


Tja, de pot verwijt.... Zo stond een paar jaar geleden de FNV buitenspel toen de Unie en de CNV samen verder gingen en een CAO afsloten, en toen waren de leden van de FNV boos.

Ik heb dit scenario al zien aankomen. In het verleden heb ik ook al geschreven, dat bij een CAO akkoord de bonden niet alleen hun eigen leden, maar alle leden van de vakbonden moeten raadplegen. Pas als er een meerderheid van alle leden is, dan zou je pas een handtekening onder een akkoord moeten zetten!

En wat betreft massaal overstappen.... Daarmee speel je dus juist in de kaart dat er altijd wel 1 bond is waar de ja stemmers de meerderheid hebben. Wat de leden van de bonden moeten doen, is nu eens gezamenlijk optrekken en hun bestuurders duidelijk maken dat dit een wel hele rare manier van democratie is.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 15:56 »
Ik weet niet wie er vóór heeft gestemd, maar ik ken ze niet.
Jammer dat ze geen voor- tegen percentage weergeven. Transparantie vindt ik zeer belangrijk.

Ik was een van de voorstemmers. In hoeverre zijn de personen die reageren op dit forum representatief voor de personen die stemmen bij hun bond? Dat is denk ik de vraag. 

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 15:59 »
En bedankt.... de bonden trekken eerst een grote broek aan en benoemen, na raadpleging van de achterban, een aantal belangrijke punten die 'onacceptabel' zijjn. Daarmee krijgen ze eindelijk wel de steun van de achterban die zelfs bereid is tot acties, waardoor de onderhandelingen juist in een stroomversnelling komen en er binnen no time een akkoord is, waarbij de onacceptabele punten toch acceptabel blijken re zijn, en dan krijgen de tegenstanders nu nog even een trap na omdat zij het de onderhandelaars zo moeilijk hebben genaakt?

Het moet niet gekker worden zeg! If you can't take the heat,  stay out of te kitchen!

Verder ben ik ook zeer benieuwd naar het aantal voor en tegenstemmers, dus niet alleen naar het percentage? De CNV had namelijk van oudsher het minst aantal leden van de 3 bonden. Het zou namelijk wel heel zuur zijn als de meerderheid vam 1 of beide andere bonden tegen zou zijn, maar dan alsnog deze CAO door de strot geduwd krijgt.

Hoi Planner,

ik denk dat ze met de koppige'' de werkgevers bedoelen, niet de achterban.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 16:16 »
Volgens De Unie Security heeft 88,8% van hun hun leden tegen de CAO gestemd.
Van alle gezamenlijke stemmen (Unie, FNV, CNV) was een meerderheid tegen de nieuwe CAO.
Omdat de stemming echter per vakbond gaat, komt de CAO er alsnog.
Het is tenslotte 2 (FNV, CNV) tegen 1 (Unie).

Toch raar he!
De meeste beveiligers zijn tegen de nieuwe CAO maar krijgen deze nu dankzij FNV en CNV wel door de strot geramd.

De meerderheid van de stemmers verliest dus alsnog door de duistere spelletjes van FNV en CNV.
Ik hoop dat de nee-stemmers die lid zijn van FNV en CNV hun bonden laten voelen hoe ze over deze minachting voor de beveiligers denken en massaal hun lidmaatschap opzeggen en overstappen naar de Unie!

Bedankt stumpers van het FNV en CNV!

Het is niet zo vreemd dat bij de Unie fors is tegengestemd. De Unie was buiten spel gezet, net zoals de Unie vorige keer samen met de CNV de FNV buiten spel heeft gezet. (in plaats van met elkaar op te trekken!!!).
In hun info aan de leden brengt de Unie dan een heel negatief verhaal, met aan het einde de zin dat ze het voorstel neutraal voorleggen aan de leden? Dat zit in hun DNA?

Dus vorige keer waren De UNIE en de CNV de stumpers.

En wat jij je als geen ander moet herinneren is dat in 2013 de Unie de grote doordouwer was van de CAO die ons de das heeft omgedaan, toen hebben ze bijvoorbeeld ook de 80 minuren ingevoerd, ADV dagen afgeschaft en nog veel meer van ons afgepakt.

De CAO is er in ieder geval door, ik heb voor gestemd bij de CNV en ik ben er blij mee, ik denk echt dat het veel slechter had kunnen aflopen, bij geen CAO hadden we er per 1-1-2019 gewoon weer 0% erbij gekregen, enzovoort enzovoort, maar het is al geschiedenis ;) En no hard feelings hoop ik



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 20:04 »
En wat jij je als geen ander moet herinneren is dat in 2013 de Unie de grote doordouwer was van de CAO die ons de das heeft omgedaan, toen hebben ze bijvoorbeeld ook de 80 minuren ingevoerd, ADV dagen afgeschaft en nog veel meer van ons afgepakt.

Dat is echt totale onzin. De 3 bonden hebben toen jarenlang samen opgetrokken en daar kwam uiteindelijk de nieuwe CAO uit die door alle 3 de bonden tijdens gezamelijke sessies werd verdedigd. De unie waa toen de enige die daarnaast nog enigxins in het openbaar trad, de openheid van de andere bonden was ver te zoeken.

De FNV was vervolgens de eerste die openlijk kritiek had op een aantal punten waar zij zelf (mede) verantwoordelijk voor zijn en zegden vervolgens de CAO op om te voirkomen dat deze automatisch werd verlengd.

En vervolgens stonden zij buitenspel omdat de andere 2 bonden wel verder gingen met onderhandelen en zonder de FNV een akkoord sloten.

En wat was o.a. het argument van de voorstemmers toen... jawel hoor, precies het argumrnt wat jij nu ook gebruikt. Het is allemaal zo voorspelbaar.

Ik kijk er naar van langs de zijlijn en ik zie gewoon dat jullie je gewoon volledig belachelijk maken en tegen elkaar laten uitspelen. Dat je iets moet doen om mee te mogen praten/stemmen over een CAO lijkt mij logisch. Dat die je door lid te worden van een vakbond, en dat is prima. Maar het kan dan niet zo zijn dat de wanneer een bond niet mee doet aan de onderhandelingen (om wat voor reden dan ook) de stemmen van de leden van die bond dan opeens niet meer meetellen en de andere bonden alleen luisteren naar de meerderheid van alle leden.

Jij hebt voor gestenf en daar heb ik verder geen oordeel over, maar jij moet toch okk inzien dat deze CAO  nu een  feit is terwijl de meerderheid van alle leden die gestemd hebben waarachijnlijk (gezien de 88% meerderheid bij de Unie) tegen was, helemaal niets meer met demicratie te maken heeft....

En wie zegt dat jij volgende keer niet op eem dergelijke manier buitenspel gezet wordt, dan voel jij je toch ook belazerd? En jullie hebben niet in de garen, dat jullie de wwrkgevers alleen maar in de kaart spelen. Maar goed, alles is nu 5 jaar geregeld.....

Oh nee, alleen het salaris staat vast  de rest zijn voornamelijk vage voornemens waarvan we er in het verleden al vele hebben zien langskomen.....

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 22:02 »
Dat is echt totale onzin. De 3 bonden hebben toen jarenlang samen opgetrokken en daar kwam uiteindelijk de nieuwe CAO uit die door alle 3 de bonden tijdens gezamelijke sessies werd verdedigd. De unie waa toen de enige die daarnaast nog enigxins in het openbaar trad, de openheid van de andere bonden was ver te zoeken.

De FNV was vervolgens de eerste die openlijk kritiek had op een aantal punten waar zij zelf (mede) verantwoordelijk voor zijn en zegden vervolgens de CAO op om te voirkomen dat deze automatisch werd verlengd.

En vervolgens stonden zij buitenspel omdat de andere 2 bonden wel verder gingen met onderhandelen en zonder de FNV een akkoord sloten.

En wat was o.a. het argument van de voorstemmers toen... jawel hoor, precies het argumrnt wat jij nu ook gebruikt. Het is allemaal zo voorspelbaar.

Ik kijk er naar van langs de zijlijn en ik zie gewoon dat jullie je gewoon volledig belachelijk maken en tegen elkaar laten uitspelen. Dat je iets moet doen om mee te mogen praten/stemmen over een CAO lijkt mij logisch. Dat die je door lid te worden van een vakbond, en dat is prima. Maar het kan dan niet zo zijn dat de wanneer een bond niet mee doet aan de onderhandelingen (om wat voor reden dan ook) de stemmen van de leden van die bond dan opeens niet meer meetellen en de andere bonden alleen luisteren naar de meerderheid van alle leden.

Jij hebt voor gestenf en daar heb ik verder geen oordeel over, maar jij moet toch okk inzien dat deze CAO  nu een  feit is terwijl de meerderheid van alle leden die gestemd hebben waarachijnlijk (gezien de 88% meerderheid bij de Unie) tegen was, helemaal niets meer met demicratie te maken heeft....

En wie zegt dat jij volgende keer niet op eem dergelijke manier buitenspel gezet wordt, dan voel jij je toch ook belazerd? En jullie hebben niet in de garen, dat jullie de wwrkgevers alleen maar in de kaart spelen. Maar goed, alles is nu 5 jaar geregeld.....

Oh nee, alleen het salaris staat vast  de rest zijn voornamelijk vage voornemens waarvan we er in het verleden al vele hebben zien langskomen.....


Hoi Planner,

Ik ga hier geen ellenlange discussie over voeren, daar heb ik de tijd niet voor. Wat ik vooral wilde zeggen, hoe negatiever je iets aan de leden voorlegt, hoe negatiever ze gaan stemmen. Als de CNV en de FNV dit voorstel net zo hadden uitgelegd als de Unie, dan had een meerderheid waarschijnlijk ook tegen gestemd. Dus die 88% is zeker geflatteerd.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 22:41 »

Hoi Planner,

Ik ga hier geen ellenlange discussie over voeren, daar heb ik de tijd niet voor. Wat ik vooral wilde zeggen, hoe negatiever je iets aan de leden voorlegt, hoe negatiever ze gaan stemmen. Als de CNV en de FNV dit voorstel net zo hadden uitgelegd als de Unie, dan had een meerderheid waarschijnlijk ook tegen gestemd. Dus die 88% is zeker geflatteerd.

Jij gaat nu dus ook nog een kwaificatie geven aan het eigen denkvermogen van anderen. Laat iedereen nu gewoon in zijn/haar waarde en heb respect voor de mening van anderen, zelfs als dat niet jouw eigen mening is....

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 23:34 »

Jij hebt voor gestenf en daar heb ik verder geen oordeel over, maar jij moet toch okk inzien dat deze CAO  nu een  feit is terwijl de meerderheid van alle leden die gestemd hebben waarachijnlijk (gezien de 88% meerderheid bij de Unie) tegen was, helemaal niets meer met demicratie te maken heeft....

En wie zegt dat jij volgende keer niet op eem dergelijke manier buitenspel gezet wordt, dan voel jij je toch ook belazerd? En jullie hebben niet in de garen, dat jullie de wwrkgevers alleen maar in de kaart spelen. Maar goed, alles is nu 5 jaar geregeld.....
...
Het heeft wel wat weg van de getrapte verkiezingen in de VS