Auteur Topic: Wanneer mag een verlof aanvraag geweigerd worden?  (gelezen 9454 keer)

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Wanneer mag een verlof aanvraag geweigerd worden?
« Gepost op: dinsdag 6 januari 2015, 11:14 »
Ik heb een vraag rondom het aanvragen van verlof.
Onze planning keurt aanvragen af wanneer er op onze object 2 personen al verlof hebben.
het betref een object waar 8 vast sjabloon rooster met een fulltime contract en 3 onregelmatige rooster met een fulltime contract die ook vast op dit object werkzaam zijn.
Ook 2 andere collega`s kunnen invallen die niet vast aan dit object werkzaam zijn.

Als je het ver genoeg aanvraagt dat je een bepaalde periode verlof wil hebben en er zijn al 2 collega`s op verlof. Mag dit dan geweigerd worden?
Vindt dit best problematisch omdat het ook wel voorkomt dat sommige aanvragen 1 of 2 dagen overlappen.
Ook willen de meeste collega`s in het hoofdseizoen hun aanvraag in dienen. (school gaande kinderen)
Waardoor maar een beperkte aantal collega`s op verlof kunnen, als je ervan uitgaat dat ze gemiddeld 2 a 3 weken verlof willen.

Dit geeft scheve gezichten naar collega`s onderling en bevorderd de werksfeer niet!

Dus ik vraag me af welke rechten/plichten in deze zijn, want een verlof die ver genoeg is aangevraagd zou volgens mij niet mogen worden afgekeurd.

Hoop hier een antwoord op te krijgen.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Wanneer mag een verlof aanvraag geweigerd worden?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 6 januari 2015, 16:40 »
CAO hoofdstuk 7, artikel 64.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Wanneer mag een verlof aanvraag geweigerd worden?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 7 januari 2015, 00:53 »
Het antwoord op deze vraag is niet heel simpel, maar heeft vooral ook vele kanten. Als je het heel formaal gaat bekijken, dan is het zo dat een werknemer recht heeft op 3 weken onafgebroken vakantie, op de datum wanneer hij/zij dat wilt. Alleen als een werkgever zwaarwegende argumenten heeft dan kan deze dit verlof afwijzen. Het probleem is dat het voor een werknemer heel moeilijk te weerleggen is wanneer een werkgever aangeeft dat er organisatorische problemen ontstaan wanneer er te veel werknemers tegelijk vrij zijn.

Als we kijken naar dit voorbeeld, dan kan ik mij van alles voorstellen dat een werkgever/planner een maximum stelt aan het aantal werknemers wat tegelijk op vakantie kan/mag. Of in dit geval het maximum aantal 2 is, dat is van achter mij PC moeilijk te beoordelen. Alleen wil ik in het algemeen wel zeggen dat een werkgever/planner natuurlijk zomaar aanvragen afkeurt. Wel denk ik dat het wat te star is om het aantal van 2 (of elk ander aantal) in alle gevallen te hanteren, zelfs als dat maar 1 of 2 dagen zou zijn door een korte overlap van 2 aanvragen.

Maar ik heb de afgelopen weken al een paar keer aangeven, dat planning een kwestie is van overleg, begrip voor elkaar en vooral beseffen dat iedereen, werkgever, planner EN werknemers het SAMEN op moeten lossen. Het is te simpel om dit probleem bij de werkgever/planner neer te leggen en je te beroepen op je rechten, zonder te beseffen dat de enige manier waarop zij dit op kunnen lossen is met de medewerking van de andere werknemers, je eigen collega's dus.

Als iedereen dat besef heeft dan kunnen jullie, zeker omdat jullie maar met een kleine groep zijn, eens na gaan denken hoe jullie hier meer om kunnen gaan? Om te beginnen kan je natuurlijk zeggen, ik heb volgens de CAO recht op 3 weken vakantie, dus ik vraag 3 weken vakantie aan. Als we uitgaan van een vakantieperiode van 6 weken, en er kunnen maximaal 2 werknemers tegelijk op vakantie, dan betekent dat er slechts 4 werknemers in de vakantieperiode op vakantie kunnen.

Jullie zouden natuurlijk ook af kunnen spreken, dat degenen die in de vakantieperiode op vakantie willen, maximaal 2 weken aanvragen. Daardoor hebben jullie zelf al geregeld dat het aantal werknemers dat op vakantie kan 50% meer is. Daarnaast kunnen jullie bijvoorbeeld ook alle 11 aangaven, dat jullie bereid zijn om in de vakantieperiode allemaal 4 extra diensten te draaien, 2 periodes 168 uur i.p.v. 152 uur, en dat jullie bijvoorbeeld 4 periodes 8 minuren laten inroosteren. Als jullie dat alle 11 doen, dan zijn dat dus ruim 40 extra diensten, en dat betekend dat er nog 4 werknemers 2 weken op vakantie kunnen. Door deze 2 voorstellen kunnen er in plaats van 4 maar liefst 10 (van de 11) werknemers in de vakantieperiode op vakantie. En als dan ook nog de werknemers die een vast rooster hebben bereid zijn om dat vaste rooster in de vakantieperiode voor zover nodig los te laten en de planner daarmee wat flexibiliteit geven, kan ik mij niet voorstellen dat ook de 11e werknemer in staat zal zijn om ook 2 weken vakantie op te nemen.

Waar het volgens mij om gaat is dat er even goed overlegd wordt, en dat er water bij de wijn wordt gedaan. Wellicht zijn er ook collega's die niet perse in de vakantieperiode op vakantie willen. Als 2 collega's daar vanaf zien, kunnen 4 andere collega's 3 weken i.p.v. 2 weken op vakantie. Ga eens te rade bij de collega's of ze hier wat in zien, inventariseer wanneer men op vakantie wil, probeer dat zodanig bij te sturen dat er elke week ongeveer evenveel tegelijk op vakantie zijn en kijk of de anderen ook bereid zijn om een aantal weken een stapje extra te doen.

Ga dan een keer met een aantal collega's bij de planner/werkgever langs, en leg eens een aantal van deze opties/voorstellen op tafel. Wellicht heeft de planner/werkgever ook wel wat specifieke wensen of voorstellen om voldoende beschikbaarheid te garanderen. Maar ga het gesprek aan en probeer het SAMEN op te lossen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 7 januari 2015, 01:06 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Wanneer mag een verlof aanvraag geweigerd worden?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 7 januari 2015, 00:58 »
CAO hoofdstuk 7, artikel 64.

Ten eerste bedoel je waarschijnlijk artikel 65? En daar staat alleen maar in waar je recht op hebt, maar ook dat een werkgever dat dus gemotiveerd af kan wijzen. Het probleem is echter dat je niet zwart-wit kunt beoordelen of de motivatie van de werkgever hout snijd. En zelfs als je dat wel zou kunnen, hoe ga je daar tegen in? Dit soort zaken wil je toch niet in de rechtbank uit gaan vechten?

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Wanneer mag een verlof aanvraag geweigerd worden?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 7 januari 2015, 06:07 »
Ten eerste bedoel je waarschijnlijk artikel 65? En daar staat alleen maar in waar je recht op hebt, maar ook dat een werkgever dat dus gemotiveerd af kan wijzen. Het probleem is echter dat je niet zwart-wit kunt beoordelen of de motivatie van de werkgever hout snijd. En zelfs als je dat wel zou kunnen, hoe ga je daar tegen in? Dit soort zaken wil je toch niet in de rechtbank uit gaan vechten?

De vraag was wat de rechten/plichten zijn, daarom die reactie. Jij gaat er dieper op in ;).