Auteur Topic: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.  (gelezen 9960 keer)

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Gepost op: woensdag 11 december 2013, 12:37 »
Omdat ons fulltime contract van 160 uur naar 152 uur is gegaan, is de vakantie opbouw naar ratio verlaagt.
We hebben 13 ADV dagen en 9.6 uur vakantie tijd per jaar ingeleverd voor geloof 5,25% uurloonsverhoging.
Wat vinden jullie daarvan?

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 december 2013, 13:49 »
je had 24 dagen van 8 uur nu heb je 24 dagen van 7,6 uur.
blijven dus 24 dagen.

Probleem is als je in een vast rooster werkte (en nu dus nog al mag je het niet zo noemen) je diensten en dus ook je verlof 8 uur duurt ipv 7,6. Hierdoor heb je dus minder dagen b22 ipv 24.
Uitzondering als je extra hebt gewerkt in de periode dat je een verlof dag hebt dan duurt hij ineens wel 7,6 uur  .ipv 8

Werk je in een vol continu rooster met diensten van 8 uur  heb je wel elke maand 9 vrije dagen  per periode. omdat de ADv simpel weg  veranderd is in een vrije dag, immers je werkt 19x 8 uur
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 december 2013, 13:51 door leeuw13 »

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 11 december 2013, 15:15 »
Niet helemaal waar, wanneer je werkte op een ADV dag werdt er een adv dag opgebouwd. Die kon je altijd later weer een extra adv dag opnemen. Wanneer je 4 weken verlof aanvraag dan kost het je nog steeds 152 uur en geen 19×7, 6=144, 4 uur. Bijna niemand werkt er 7, 6 uur per dag maar een verlof kost je nog steeds 8 uur.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 11 december 2013, 15:47 »
Een interessant vraag, alleen is het een beetje het paard achter de wagen spannen. Het was namelijk handiger geweest als iedereen deze vraag eens aan zichzelf had gesteld VOORDAT er over de CAO gestemd zou gaan worden.

Ik ben benieuwd wat jij met deze meningen wil gaan doen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 11 december 2013, 15:58 »
je had 24 dagen van 8 uur nu heb je 24 dagen van 7,6 uur.
blijven dus 24 dagen.

Wordt jouw vakantiesaldo op je loonstrook in uren of in dagen bijgehouden?

Probleem is als je in een vast rooster werkte (en nu dus nog al mag je het niet zo noemen) je diensten en dus ook je verlof 8 uur duurt ipv 7,6. Hierdoor heb je dus minder dagen b22 ipv 24.

En dat toont dus aan dat je er wel degelijk op achteruit bent gegaan

Uitzondering als je extra hebt gewerkt in de periode dat je een verlof dag hebt dan duurt hij ineens wel 7,6 uur  .ipv 8

En dat is dus niet juist. Het aantal uren vakantie dat moet worden geboekt heeft NIETS te maken met het gegeven of je in een periode extra gewerkt hebt.

Werk je in een vol continu rooster met diensten van 8 uur  heb je wel elke maand 9 vrije dagen  per periode. omdat de ADv simpel weg  veranderd is in een vrije dag, immers je werkt 19x 8 uur

En ben je dus 9,6 uur aan vakantie kwijt. Tel daarbij ook nog even een stuk of 6 doordeweekse feestdagen waar je ook slechts 7,6 uur ipv 8 uur voor krijgt, en heb je veel dienstjaren krijg je daar ook nog (een) extra dag(en) voor, dan heb je dus minimaal 12 uur vakantie ingeleverd. En een jaar daarvoor hebben jullie ook al een vakantiedag ingeleverd om jullie eigen loonsverhoging gedeeltelijk zelf te bekostigen.

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 11 december 2013, 19:09 »
Ik zelf kan er weinig aan doen het is nu eenmaal zo.. >:(. Met dit CAO moeten we werken... :o
Dit had ik ook niet voorzien met de informatie die bij mij beschikbaar was voor de onderhandelingen.
Ik heb trouwens tegen gestemd  ;) Alleen ik was 1 van de weinigen, wat mij verbaasde overigens.......
In mijn omgeving hoorde ik andere geluiden.
Misschien dat de bonden bij de volgende onderhandelingen wat betere eisen neerleggen.
Ikzelf zie met het huidige CAO geen verbeteringen, alleen een versobering.
Ook zie ik niet dat je meer zeggenschap heb over je vrije tijd, wat volgens de bonden juist het grote voordeel is van het huidige CAO.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 11 december 2013, 23:13 »
Ik zelf kan er weinig aan doen het is nu eenmaal zo.. >:(. Met dit CAO moeten we werken... :o

Precies, vandaar mijn vraag naar het doel van dit onderwerp?

Dit had ik ook niet voorzien met de informatie die bij mij beschikbaar was voor de onderhandelingen.

Inderdaad, voor de onderhandelingen was deze informatie ook niet beschikbaar. Sterker nog, nog voordat de vrije dag ingeleverd moest worden om jullie eigen loonsverhoging te helpen financieren, en jullie nog 200 uur vakantie hadden, maar het wel duidelijk was dat de ADV dagen ingeleverd moesten worden tegen 5,25% loonsverhoging, werd er gezegd dat het aantal vakantie uren 200 zou blijven.

Pas NA de onderhandelingen, toen het akkoord aan de leden werd voorgelegd (dus nog VOOR de CAO definitief was) werd voor het eerst duidelijk dat het aantal vakantie uren verminderd werd. Dat werd echter verbloemd door maar te blijven roepen dat het aantal vakantiedagen gelijk bleef, maar als je er even goed over nadenkt is dat laatste een wassen neus.

Helaas hebben maar weinig leden dit doorgehad, en nog steeds zijn er veel beveiligers die dit zien, hoewel de informatie nog steeds hetzelfde is.

Misschien dat de bonden bij de volgende onderhandelingen wat betere eisen neerleggen.

De volgende onderhandelingen liggen helaas al weer stil. De nieuwe CAO is inmiddels al weer een paar maanden geleden verlopen. En er werden geen betere eisen neergelegd, de enige eis was een loonsverhoging. En dan te bedenken dat het aangekondigde onderzoek naar de kostenneutraliteit van de reeds verlopen CAO nog niet eens is begonnen!

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 12 december 2013, 08:35 »
Volgens mij hebben de werkgevers geen baat bij voorspoedige nieuwe onderhandelingen.
Ze hebben zo groot cadeau gehad en wetend dat bij de volgende cao echt geld gaat kosten .




« Laatst bewerkt op: donderdag 12 december 2013, 08:37 door andre4all »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 12 december 2013, 09:50 »
Ze hebben zo groot cadeau gehad en wetend dat bij de volgende cao echt geld gaat kosten .

Jij denkt werkelijk dat een volgende CAO veel beter zal worden?  :-\

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 12 december 2013, 14:17 »
Niet veel beter misschien maar wel een verbetering
 
het historie van het laatste 5 jaar loonontwikkelingen?

- 01-01-2008: 3,1 procent salarisverhoging
- 01-01-2009: 3,25 procent salarisverhoging
- 01-01-2010: 3 procent salarisverhoging
- 01-01-2012: 2,3 procent salarisverhoging

- 09-2013: 1,26 procent eenmalige uitkering
- 10-2013: 5,25 verhoging basisloon als compensatie ivm vervallen ADV-dagen
- 11-2014: 1,26 procent eindejaarsuitkering

Een eenmalige uitkering &  eindejaarsuitkering & compensatie ivm vervallen ADV-dagen  heeft niets met inflatie salarisverhoging te maken. Dus 01-01-2012: 2,3 procent salarisverhoging was tevens ook het laatste .

En een salarisverhoging wat gerelateerd aan inflatie zou een redelijk som moeten zijn 2x 1.26 + 2 jaar resterende inflatiecorrectie mits er nog een Cao overeenkomst in in het jaar 2014  er komt en anders + het jaar 2015 ook inflatiecorrectie
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 december 2013, 14:27 door andre4all »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 12 december 2013, 14:37 »
Andre,

Jouw stelling was "dat de volgende CAO echt geld gaat kosten". Mijn vraag daarop was, of jij werkelijk denkt dat een nieuwe CAO echt veel beter gaat worden? Vervolgens kom jij aan met een, mij wel bekend, overzicht met de loonontwikkeling van de afgelopen jaren, waarmee jij kennelijk aan wil tonen dat jullie nu echt een substantiële loonsverhoging verdiend hebben. Dat is ook waar de bonden mee naar de onderhandelingstafel zijn gegaan, en inmiddels dus met lege handen van zijn teruggekeerd.

Dus vandaar dat ik niet vraag wat jij denkt dat het moet worden, maar of jij werkelijk denkt dat het veel beter gaat worden? Want hoe moeten de bonden de werkgevers met deze eis toch weer naar de onderhandelingstafel krijgen? Want zolang dat niet gebeurt veranderd er helemaal niets!

Overigens had jij het over "betere eisen neerleggen", maar het enige waar jij mee komt is dus een eis tot loonsverhoging, waar de werkgevers dus niet massaal voor gaan klappen.....

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 12 december 2013, 15:34 »
Precies, vandaar mijn vraag naar het doel van dit onderwerp?
Ik wil graag weten hoe we daar over denken, gedane zaken nemen geen keer.
De beloofde nul lijn is ver te zoeken......
 Dus wat moet er bij een volgende overleg op tafel komen. Loonsverhoging zal best er één van zijn maar reparatie vakantie uren lijkt mij een redelijke verzoek.
Verschuiving toeslag is vrijwel oncontroleerbaar, tenzij de planning dagelijks updates verzorgd en de werknemer dagelijks de correctie (verschoven dienst) noteerd!!!!!
Daarom een andere vorm toeslag op verschoven diensten.

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: Wat vinder we er van dat de vakantie opbouw is verlaagt.
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 12 december 2013, 15:51 »
Volgens mij hebben de werkgevers geen baat bij voorspoedige nieuwe onderhandelingen.
Ze hebben zo groot cadeau gehad en wetend dat bij de volgende cao echt geld gaat kosten .

Dit had ik al geschreven wil niet herhalen

Om een werkgever nu aan de tafel te krijgen  en ook iets voor mekaar te krijgen acht ik tot zoverre onrealistisch.

Maar zodra de economie echt op gang komt zullen de werkgever wel hun beleid wel moeten bijstellen.
En dan is het moment waarbij de Cao handelingen plaats maken voor verbeteringen.




« Laatst bewerkt op: donderdag 12 december 2013, 16:00 door andre4all »