Auteur Topic: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?  (gelezen 22416 keer)

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Gepost op: dinsdag 3 december 2013, 15:11 »
Oke het volgende;

Komende week, donderdag begint mijn eerste nacht van 22:00 tot 06:00 h
vrijdag, zaterdag en zondag heb ik ook een nachtdienst.
Dus ik kom maandag uit de nacht om 06:00 h de volgende dienst begint woensdag om 06:00 h
Nu ben ik met de huidige CAO nog niet helemaal vertrouwd en alle ins en outs moeten erbij mij nog in komen.
Maar mag dit betreffende de rusttijden?
Ik heb dit al met de planner besproken en die zeg dat het mag zolang je maar niet overwerk.

Graag een onderbouwde antwoord en waar ik dat kan terug vinden in het CAO...

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 3 december 2013, 15:30 »
Dit staat er in het CAO
Art 33 lid 7,

Let op: Indien er na een nachtdienst twee vrije dagen zijn ingeroosterd dan mag de werknemer na 48 uur worden ingezet. Gelet op de definitie van vrije dag, geldt deze vrije tijd echter maar voor 1 dag.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 3 december 2013, 16:46 »
Maar mag dit betreffende de rusttijden?

Ja, dit mag volgens de rusttijden. Het is, zoals je in het door jouw genoemde artikel kan vinden, echter slechts 1 vrije dag en geen 2 vrije dagen. Aangezien jij, volgens artikel 21 lid 1 van de CAO recht hebt op 8 vrije dagen, hangt het van de rest van je rooster af of ook daar aan voldaan wordt

Ik heb dit al met de planner besproken en die zeg dat het mag zolang je maar niet overwerk.

Inderdaad mag het dus, alleen is het argument onjuist
« Laatst bewerkt op: dinsdag 3 december 2013, 16:56 door Planner »

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 3 december 2013, 19:08 »
Nee, dit mag niet!!

Rekening houdend met de definitie van een vrije dag in de CAO:

Vrije dag
Een dag zonder begintijd van een dienst na 00.00 en vóór 24.00 uur. De vrije dag is bij een:
Voorwaarts roterend rooster:
- Als de laatste dienst een nachtdienst is: een periode van 32 uur zonder arbeidstijd.
- Als de laatste dienst een andere dienst is dan een nachtdienst: 24 uur zonder arbeidstijd.
Achterwaarts roterend rooster: altijd een periode van 32 uur zonder arbeidstijd. In een serie aaneengesloten vrije dagen is de tweede en volgende vrije dag een periode van 24 uur zonder arbeidstijd.

Bij een reeks van nachtdiensten van minimaal 3 en maximaal 7 geldt het volgende:
De eerste vrije dag bedraagt 32 uur gevolgd door een vrije dag van 24 uur, maakt een totaal van 56 uur.
Dit heeft niets met de nieuwe CAO te maken, want dit was in de oude CAO ook al het geval en betekent in jouw geval dat je woensdag pas om 14.00 uur hoeft te beginnen.

Voor alle zekerheid kan je de CAO-telefoon van de Unie Security bellen omdat je nu verschillende antwoorden hebt. 0456-851936.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 3 december 2013, 20:17 »
Oke Planner,

Het mag, zolang ik maar 8 roostervrije dagen heb in een periode.
Dus maximaal 20 diensten.

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 3 december 2013, 20:24 »
Fred ook jij bedankt,

Mijn eerste vrije dag bedraag 32 uur daarna 24 uur tezamen is dat 56 uur.
Dit dacht ik in eerste instantie ook!

Maar Fred waar staat dat in het CAO welk art / lid

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 3 december 2013, 20:55 »
Fred ook jij bedankt,

Mijn eerste vrije dag bedraag 32 uur daarna 24 uur tezamen is dat 56 uur.
Dit dacht ik in eerste instantie ook!

Maar Fred waar staat dat in het CAO welk art / lid

Kijk eens in de CAO onder de definities van een vrije dag.
Wat er in Art. 33 staat is gelijk aan de ATW en de 32 uur is de uitzondering erop.

Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 3 december 2013, 23:55 »
Nee, dit mag niet!!

En dat toon jij aan met:

Rekening houdend met de definitie van een vrije dag in de CAO:

Vrije dag
Een dag zonder begintijd van een dienst na 00.00 en vóór 24.00 uur. De vrije dag is bij een:
Voorwaarts roterend rooster:
- Als de laatste dienst een nachtdienst is: een periode van 32 uur zonder arbeidstijd.
- Als de laatste dienst een andere dienst is dan een nachtdienst: 24 uur zonder arbeidstijd.
Achterwaarts roterend rooster: altijd een periode van 32 uur zonder arbeidstijd. In een serie aaneengesloten vrije dagen is de tweede en volgende vrije dag een periode van 24 uur zonder arbeidstijd.

Bij een reeks van nachtdiensten van minimaal 3 en maximaal 7 geldt het volgende:
De eerste vrije dag bedraagt 32 uur gevolgd door een vrije dag van 24 uur, maakt een totaal van 56 uur.
Dit heeft niets met de nieuwe CAO te maken, want dit was in de oude CAO ook al het geval en betekent in jouw geval dat je woensdag pas om 14.00 uur hoeft te beginnen.

Waar in bovenstaande staat dat een reeks (3 of meer) van nachtdiensten gevolgd moet worden door 2 vrije dagen? Precies, het staat er niet. Echter, in artikel 33 lid 7 staat dat na een reeks nachtdiensten 48 uur rust gepland moet worden (en geen 2 vrije dagen). Ter verduidelijking staat er zelfs nog:

"Let op: Indien er na een nachtdienst twee vrije dagen zijn ingeroosterd dan mag de werknemer na 48 uur worden ingezet. Gelet op de definitie van vrije dag, geldt deze vrije tijd echter maar voor 1 dag."

Hoe duidelijk wil je het hebben?

Voor alle zekerheid kan je de CAO-telefoon van de Unie Security bellen omdat je nu verschillende antwoorden hebt. 0456-851936.

Misschien is het handig dat voordat jij iets gaat roepen, jij je eigen advies volgt?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 3 december 2013, 23:57 »
Het mag, zolang ik maar 8 roostervrije dagen heb in een periode.
Dus maximaal 20 diensten.

Dat is te kort door de bocht, en (meestal) ook onjuist. doordat deze 48 uur rust niet als 2 vrije dagen, maar slechts uit 1 vrije dag bestaat, is de kans groot dat er totaal slechts 19 diensten gepland kunnen worden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 4 december 2013, 00:02 »
Kijk eens in de CAO onder de definities van een vrije dag.
Wat er in Art. 33 staat is gelijk aan de ATW en de 32 uur is de uitzondering erop.

En ook dit is onjuist. artikel 33 is niet gelijk aan de ATW.

Volgens artikel 5:8 lid 1 van de ATW mag een nachtdienst maximaal 10 uur duren, de CAO beperkt dat tot 9 uur (artikel 33 lid 1)

Volgens artikel 5:8 lid 5 van de ATW heb je na een reeks van nachtdiensten recht op 46 uur rust, in de CAO komen daar dus nog 2 uur bij.

En in artikel 33 lid 6 van de CAO staat het er notabene bij, dat daar wordt afgeweken van de ATW

http://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/#Hoofdstuk5_52_SUBPAR681943
« Laatst bewerkt op: woensdag 4 december 2013, 00:11 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 4 december 2013, 00:09 »
Mijn eerste vrije dag bedraag 32 uur daarna 24 uur tezamen is dat 56 uur.

Wanneer er 56 uur rust gepland is, dan kan deze periode als 2 vrije dagen worden aangemerkt, en hoeven er dus nog maar 6 andere periodes die als vrije dag aangemerkt kunnen worden in je rooster te staan. Het betekend echter niet als jij 48 tot 56 uur rust hebt, dat dit niet mag, alleen kan deze periode dan maar als 1 vrije dag worden aangemerkt, en moeten er dus 7 andere periodes die als vrije dag kunnen worden aangemerkt in je rooster staan.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 4 december 2013, 00:36 »
Voor alle zekerheid kan je de CAO-telefoon van de Unie Security bellen omdat je nu verschillende antwoorden hebt. 0456-851936.

Ik bedenk net dat het wel aardig zou zijn om dit prakrijkvoorbeeld wat volgens mij redelijk vaak voorkomt inderdaad eens voor te leggen aan de Unie en ook aan andere bonden, ik ben erg benieuwd wat de reacties zullen zijn?

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 4 december 2013, 00:42 »
Wanneer er 56 uur rust gepland is, dan kan deze periode als 2 vrije dagen worden aangemerkt, en hoeven er dus nog maar 6 andere periodes die als vrije dag aangemerkt kunnen worden in je rooster te staan. Het betekend echter niet als jij 48 tot 56 uur rust hebt, dat dit niet mag, alleen kan deze periode dan maar als 1 vrije dag worden aangemerkt, en moeten er dus 7 andere periodes die als vrije dag kunnen worden aangemerkt in je rooster staan.

En dat is nu precies wat de werkgevers doen; 48 uur als 2 vrije dagen rekenen, daarom vertel ik iedereen dat je na een reeks van nachtdiensten recht hebt op 56 uur rust. Dit omdat de werkgevers altijd de CAO naar zichzelf toe rekenen en deze alleen gebruiken als het hen uitkomt.

Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 4 december 2013, 00:49 »
En dat is nu precies wat de werkgevers doen; 48 uur als 2 vrije dagen rekenen

En dat is dus inderdaad onjuist, het staat echter los van de vraag hoeveel rust er na een reeks van nachtdiensten gepland moet worden. Volgens de ATW is dat dus minimaal 46 uur, de CAO gaat een stapje verder en die zegt 48 uur. Wanneer de rusttijd tussen de 48 en 56 uur ligt, is dat geen probleem, echter is dat volgens de definitie van de CAO slechts 1 "vrije dag".

daarom vertel ik iedereen dat je na een reeks van nachtdiensten recht hebt op 56 uur rust.

En omdat jij dat verteld is het daarom ook juist?  :-\ Kan jij dan even aangeven WAAR dat staat?  ??? Of komt dit uit jouw dikke duim?   :-X  :-\ ::) Of praat jij nu NAMENS de UNIE?  :o  :(  :'(

Dit omdat de werkgevers altijd de CAO naar zichzelf toe rekenen en deze alleen gebruiken als het hen uitkomt.

Fred, het heeft er nu alle schijn van dat jij je eigen frustraties aan het botvieren bent. Lees nu gewoon eens wat er in de CAO staat, en dan in het bijzonder de laatste alinea in artikel 33 lid 7?
« Laatst bewerkt op: woensdag 4 december 2013, 00:54 door Planner »

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: 4 nachten 1 dag vrij daarna ochtend mag dat?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 4 december 2013, 06:30 »
Geloof dat Planner het meeste volledige antwoord heb. ;)

48 uur mag maar mag maar als 1 vrije dag worden gezien.
Dat betekend in de praktijk dat er in de periode in totaal 19 diensten geplant kunnen worden.
Uiteraard betekend het wel dat er voor een 20ste dienst gevraagt kan worden.  :-X

Bedankt voor de input :-\