Auteur Topic: cao of WW, bijstand  (gelezen 45065 keer)

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #60 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 09:48 »
Ik zie tot mijn grote droevenis dat er toch nog steeds mensen zijn die denken dat zij 5,25% LOONSVERHOGING krijgen.

DIE KRIJGT U DUS NIET!!!!

U krijgt 5,25% ter compensatie van het wegvallen van uw ADV dag, u krijgt dus nu al hetzelfde salaris!!

Echter!! ipv van 19 dagen werken en 1 adv dag kan de werkgever u straks 20 dagen inplannen en mocht u daardoor over uw contracturen (152) heen gaan krijgt u overwerk toeslag.
Maar het kunnen ook 20 dagen van 7 uur zijn, dan heb je dus 140 uren gewerkt en wel elke dag!! en nog 12 uren tekort ook! Die gaan in uw minurenpotje en dat houdt in dat u op een gegeven moment 6 dagen per week moet gaan werken om die uren in te halen.

Men vergeet ook het werken op een ADV dag waarvoor dezelfde regels gelden als werken op roostervrij 30% toeslag en je adv dag over. Die zijn we dan dus ook kwijt.

Ik heb mijn bondsbestuurder aangegeven dat het belachelijk is dat de 5,25% gepresenteerd is als loonsverhoging, hij beweerde dat dit niet zo is??? Men heeft dus bij de bond zelf ook geen idee wat men roept.
1.26% eindejaarsuitkering is gepresenteerd als EXTRA bedongen loonruimte, ook dit blijkt niet waar te zijn we betalen hetzij gedeeltelijk ook weer zelf!!

Het stelen van de ORT over je vakantieloon even een voorbeeldje, stel een mobiel surveillant die veel nachten en weekeinden werkt. (even buiten beschouwing wat wel of niet mag) heeft toch al gauw een ort toeslag van 350 euro of niet? Dus even dat als gemiddelde nemend bij 3 weken vakantie is gewoon 262 euro daarvan kwijt!!! En dat vind ik echt veel te veel. Ga het eens over je 24 dagen vakantie berekenen,
dan heb je het over 442 euro!!!! En hoeveel denken jullie dat 1,26% eindejaarsuitkering is?  Bij een uurloon van 12,50 euro zal dit circa 335 euro zijn!!

Er is dus echt geen sprake van rechter en linkerbroekzak, we gaan er flink op ACHTERUIT!!

En de mensen die zich blindstaren op de overnameverplichting die snap ik niet helemaal, als je niet word overgenomen blijf je toch in dienst van je huidige werkgever?? Het hoeft toch helemaal niet te betekenen dat je meteen op straat staat? Dat is speculeren.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #61 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 10:26 »
Jep, financieel zeer slecht. TEGEN stemmen!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #62 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 10:54 »
Het stelen van de ORT over je vakantieloon even een voorbeeldje, stel een mobiel surveillant die veel nachten en weekeinden werkt. (even buiten beschouwing wat wel of niet mag) heeft toch al gauw een ort toeslag van 350 euro of niet? Dus even dat als gemiddelde nemend bij 3 weken vakantie is gewoon 262 euro daarvan kwijt!!! En dat vind ik echt veel te veel. Ga het eens over je 24 dagen vakantie berekenen,
dan heb je het over 442 euro!!!! En hoeveel denken jullie dat 1,26% eindejaarsuitkering is?  Bij een uurloon van 12,50 euro zal dit circa 335 euro zijn!!

Er is dus echt geen sprake van rechter en linkerbroekzak, we gaan er flink op ACHTERUIT!!

Ten eerste vergeet je de extra vakantiedagen (een stuk of 6 per jaar) die je extra krijgt voor het werken op een doordeweekse feestdag.  Aan de andere kant is er ook een positief effect, namelijk dat de ORT toeslagen over de uren die je werkt wel 5,25% omhoog gaan. Maar dit comoenseert niet geheel het verdwijnen van de ORT over je vakantieuren.

Als je gaat rekenen (uitgaande van 6 feestdagen) dan is de berekening

-148,86 x Gem. ORT percentage x Uurloon wat je minder krijgt.

Voor degenen die willen weten hoe ik aan die factor -148,86 kom?

((13 x 152) - (24 + 6) x 8 x 5,25%) - ((24 + 6) x 8)

13 periodes
152 uur per periode
24 vakantiedagen
6 extra vakantiedagen ivm doordeweekse feestdag
8 uur per vakantiedag (*)
5,25% uurloonverhoging

(*) voor de critici, ik heb dus voor een vakantiedag 8 uur ingevuld, want het verhaal 7,6 uur voor een vakantiedag zou opgelost worden.

Bij een gemiddelde ORT van 15 % (dat kan in de mobiele surveillance makkelijk nog hoger zijn) en het door jou genoemde uurloon van 12,50 scheelt dat dus ruim 279 euro op jaarbasis

Maar goed, zoals ik het begrepen heb, wordt dit na de evaluatie, gecompenseerd!

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #63 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 11:06 »
Ja, en ik wordt toch ook wel erg nieuwsgierig naar dit geweldige compensatieverhaal. Neem aan dat ze ook diverse takken van de beveiliging gaan vergelijken.. Een mobiel surveillant is heel anders dan een object beveiliger met vast rooster bijvoorbeeld.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #64 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 11:07 »
Staat het compensatieverhaal nu ook in de CAO zwart op wit? Of kunnen ze hier over 6 maanden weer gaan roepen dat het toch niet haalbaar is.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #65 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 11:36 »
Maar goed, zoals ik het begrepen heb, wordt dit na de evaluatie, gecompenseerd!
Ik ben opgegroeid met de wijsheid "eerst zien, dan geloven".
En nu willen de bonden dat ik "eerst geloof" en dan pas "zie"  :-X

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #66 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 12:53 »
Compensatie?? hmmm Planner, hoe zat het ook al weer met die kostenneutraliteit? (ik heb geen zin om te zoeken). Het kan zomaar eens zijn dat het vervallen van die ort op vakantieuren buiten die "kostenneutraliteit" valt. En dan zijn we dus in de aap gelogeerd. Want had dat niet te maken met de roostersystematiek en daar valt dit dus buiten hoor.

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #67 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 13:14 »
citaat de unie vraag en andwoord:
Geldt de afgesproken kostenneutraliteit voor de hele nieuwe cao? Met andere woorden betaal ik de overeengekomen eindejaarsuitkering zelf?Nee. De kostenneutraliteit geldt alleen voor het hoofdstuk arbeids- en rusttijden. De eindejaarsuitkering is daarom extra bedongen loonruimte.

Verlof en ook de eindejaarsuitkering hoort niet bij de kosten neutraliteit. deze gaat alleen over het hoofdstuk arbeid en rusttijden

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #68 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 13:22 »
Dankjewel Leeuw, Daar hebt u dus uw antwoord, hetgeen u inlevert op ort wordt dus helemaal niet gecompenseerd.

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #69 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 13:26 »
klopt zippie deze is uitgeruild tegen andere voorwaarden.

welke ????

misschien  betaald de werkgever de eindejaarsuitkering van.
ziektegeld voor de 65 plusser etc

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #70 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 14:07 »
Uitgeruild??

Ik dacht het niet hoor, ik zou niet weten waar tegen? Die eindejaarsuitkering is immers extra bedongen loonruimte plus 0,06% die we nog te goed hadden.

Zien jullie de werkgevers ook stiekum in hun vuistje lachen achter de tafel? Hebben ze die sukkels (niemand in het bijzonder) toch weer een rad voor ogen gedraaid.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #71 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 15:15 »
Compensatie?? hmmm Planner, hoe zat het ook al weer met die kostenneutraliteit? (ik heb geen zin om te zoeken). Het kan zomaar eens zijn dat het vervallen van die ort op vakantieuren buiten die "kostenneutraliteit" valt.

Tja, jij zegt het. Waarom denk je dat ik zo graag wil weten hoe het model wat men gebruikt er uit ziet? Dan weet je ook wat er wel en wat er niet in zit....

Over alles wat er wel in zit hoef je je dan (in theorie) niet zo veel zorgen te maken want daar volgt dan nog een evaluatie over. Alles wat er niet in staat moet je dan alsnog apart berekenen. EN als dit er niet in zit dan gaat jullie dit gewoon geld kosten. En dat zou dus heel goed kunnen, vandaar dat ik ook constant op het onderwerp kostenneutraal, direct of indirect zoals nu terugkom om maar duidelijkheid te krijgen.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #72 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 20:17 »
Ten eerste vergeet je de extra vakantiedagen (een stuk of 6 per jaar) die je extra krijgt voor het werken op een doordeweekse feestdag. 

En dan zijn er nog de vakantiedagen die je krijgt voor iedere 5 jaar in dienst! :'(

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #73 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 20:20 »
En dan zijn er nog de vakantiedagen die je krijgt voor iedere 5 jaar in dienst! :'(

Maar ja, wie is er tegenwoordg nog 5 jaar in dienst  :(

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: cao of WW, bijstand
« Reactie #74 Gepost op: zaterdag 26 januari 2013, 20:26 »
Maar ja, wie is er tegenwoordg nog 5 jaar in dienst  :(

De jubileumlijsten van WvdD(wie van de drie) zijn lang.

Er zijn denk ik twee grote groepen in de beveiliging, degene die het snel gezien hebben en de anderen die lang in dienst blijven.