Auteur Topic: Hondengeleider opleiding/school  (gelezen 13720 keer)

serialchiller

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Hondengeleider opleiding/school
« Gepost op: maandag 22 december 2014, 16:58 »
Beste leden,

Op internet zelf zie ik te weinig informatie over het beroep: Hondengeleider ( of anders een kort info over hondenbegeleiders, misschien zoek ik ook niet goed. ::) )

Wat ik wel weet is dat je een beveiliger 2 diploma moet hebben. (die heb ik bijna)

Ik heb een affiniteit met honden vooral de grotere en had er voor diverse soorten honden verzorgt: van yorkshire tot een Boerboel, maar ik heb nooit een training gevolgd en ben ook niet bekend met africhten etc zelf heb ik nog nooit hond gehad (hoewel ik het nog wel wil)

Kun je alleen herdershonden tot speurhonden trainen? Of lukt het ook met andere waakhonden?
Misschien een domme vraag maar zoals ik al eerder had vermeld, is er te weinig info over hondengeleiders.

Kun je ook je eigen pup trainen of moet het een hond zijn die al getraind is?
Is het handig om eerst een cursus hondeninstructeur of trainer te volgen voordat ik met de opleiding
hondenbegeleider begin? En waar kun je die volgen? Het moet wel ongeveer in de regio Friesland Groningen of Drenthe zijn.

Kan iemand ook een kort uitleg geven hoe een dag van een hondengeleider uitziet?
En wat zijn de kosten? Hoelang duurt zo'n opleiding?

Ik wil een goed beeld ervan krijgen en zo kan ik kijken of het wel echt iets voor mij is :) ;D



Ik hoor het graag!

Groetjes!

een beveiligster in opleiding  :P
« Laatst bewerkt op: maandag 22 december 2014, 17:04 door serialchiller »

amstaf3

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re: Hondengeleider opleiding/school
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 december 2014, 09:11 »
In principe kun je eilk hond opleiden tot Speurhond het hoeft niet perse een herder of waakhond te zijn.
kijk in de landen om ons heen daar hebben ze spaniëls, labradors, golden rietrevers, Stafford (Pitt bullen), Jack russels en uiteraard ook herders.
Dat je in Nederland eigenlijk alleen maar herders ziet heeft meer te maken dat er door de overheid een wet is verzonnen dat er daardoor eigenlijk alleen maar Herders gebruikt worden bij de verdedigingshonden (pakwerk).
Het overgrote deel van de honden zijn gewoon niet toegestaan.
Maar dat wil niet zeggen dat  andere honden niet geschikt zouden zijn, misschien zijn ze zelfs wel betere honden.

serialchiller

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hondengeleider opleiding/school
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 december 2014, 10:18 »
Dus dan kan ik een ander soort hond opleiden tot speurhond bv en
dan kan ik er verder niks mee (op werkgebied) Daarmee kan ik geen
hondengeleider worden of toegelaten tot de opleiding hondengeleider.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hondengeleider opleiding/school
« Reactie #3 Gepost op: zondag 11 januari 2015, 02:51 »
Dus dan kan ik een ander soort hond opleiden tot speurhond bv en
dan kan ik er verder niks mee (op werkgebied)

En jij denkt als je een geschikt hond op gaat leiden dat jij er op "werkgebied" wel wat mee kunt? Ga nu eerst maar eens zorgen dat je een beveiligingsdiploma hebt en een baan kunt vinden, dat zal al moeilijk genoeg zijn. En als je dan wat ervaring hebt, kun je wellicht eens met je werkgever gaan praten of er behoefte is aan hondengeleiders.

Verder lijkt het mij nu niet echt heel verstandig om (veel) geld uit te gaan geven aan een mogelijke diensthond, zonder dat jij ooit een hond hebt gehad. En verder heb jij het over een "speurhond", maar wat wil jij daar dan precies mee "op werkgebied"?

En een beeld krijgen van wat het allemaal behelst. Kijk eens op:

http://www.veiligheidsbranche.nl/onderwerpen_kenniscentrum_nl.html?kbaId=84&query=Diensten
http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14301881.msg14314508#msg14314508

« Laatst bewerkt op: zondag 11 januari 2015, 02:54 door Planner »

serialchiller

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hondengeleider opleiding/school
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 6 maart 2015, 13:49 »
Ik had even geinformeerd. En de kosten vind ik vrij hoog, vooral omdat de baankansen nihil is. Ik had er goed over nagedacht en ik ga liever doorstuderen.

Maar dit weerhoud mij niet om een hond te adopteren/trainen

Bedankt voor jullie reacties!

mikedahlhaus

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: DV&O
  • Functie: Complexbeveiliger
Re: Hondengeleider opleiding/school
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 2 juni 2016, 20:44 »
hallo allemaal!

ik kom hier ook maar even binnen vallen. ik ben werkzaam bij DV&O en mag nu op gesprek komen voor de functie van hondengeleider. erg spannend natuurlijk maar nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die nog bruikbare tips hebben waar ik rekening mee kan houden tijdens dit eerste gesprek.

Ian

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Alarmsystemen, rookmelders en camerabeveiliging
  • Bedrijf: Beveiliging Vergeleken
Re: Hondengeleider opleiding/school
« Reactie #6 Gepost op: maandag 5 februari 2018, 12:12 »
Ik had even geinformeerd. En de kosten vind ik vrij hoog, vooral omdat de baankansen nihil is. Ik had er goed over nagedacht en ik ga liever doorstuderen.
Was bij net hetzelfde. Achteraf gezien zeker geen spijt van!

Bippyb

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hondengeleider opleiding/school
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 23 mei 2018, 09:46 »
Ik heb nagedacht om mijn hond naar school te laten gaan. Bedankt voor het delen van deze informatie.