Auteur Topic: Wat als klant via oude VRKI wil?  (gelezen 3514 keer)

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Wat als klant via oude VRKI wil?
« Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 14:24 »
Wat doen jullie als een klant aangeeft een installatie volgens de oude VRKI te willen?
Vastleggen in PVE en Beveiligingsplan?

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 1 juni 2019, 00:40 »
Voor BORG- en VEB erkende bedrijven geldt de VRKI 2.0 versie 2019
Als een klant dit niet wenst kun je verwijzen naar een "Doe Het Zelf" bouwmarkt.
 

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 2 juni 2019, 21:13 »
Was het maar zo'n feest dat een gecertificeerd bedrijf alleen maar gecertificeerde systemen maakt.

Praktijk is dat je gewoon een aanbieding maakt volgens de oude VRKI maar dat je geen certificaat volgens de VRKI 2.0 af kunt geven.
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 2 juni 2019, 22:04 »
Gerrit doelt op artikel 5.5 in de NBRL BORG 2005v2
5.5 LEVERING VAN DIENSTEN
Het BORG-bedrijf verleent op het gebied waarvoor hij, op grond van deze beoordelingsrichtlijn, is gecertificeerd slechts diensten die voldoen aan de criteria van hoofdstuk 3 en 4.
Uitgangspunt is dat het BORG-bedrijf de producten of diensten onder certificatie levert.
Alleen als dat van te voren met de opdrachtgever schriftelijk is overeengekomen, mag het BORG-bedrijf hier van afwijken en geen BORG Certificaat of BORG Opleveringsbewijs afgeven.
Dus als je een beveiliging aanbiedt op basis van een stapeltje oude kranten. Geen probleem !!
Je kunt je hooguit afvragen of je daarmee de reputatie van je bedrijf ("Deskundig en betrouwbaar Vakman") niet 'te grabbel' gooit?

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 2 juni 2019, 22:58 »
Dus de regeling die tot 31 maart van dit jaar gewoon gold, en waar 99,99% van alle systemen die op dit moment in het veld hangen op gebaseerd zijn, is nu plots totaal waardeloos enkel en alleen omdat er geen VRKI 2.0 stempel op een formuliertje staat?

Laat de regelgever nu eerst eens de echte problemen in de praktijk op gaan lossen en daar de regeling op aan gaan passen, ik denk dat iedereen daar veel meer bij gebaat is dan met het voor de zoveelste keer zinloos goochelen met benamingen van maatregelen.

Om maar weer even een voorbeeld te noemen.
Een paar weken geleden een systeem in onderhoud overgenomen. Nieuwe CCS geplaatst en alles aangesloten maar het vreemde was dat, terwijl de toegangsdeuren open stonden, het systeem toch aangaf dat ze dicht waren.
Na onderzoek bleek het volgende


de 2 loshangende draden zijn dus van de 2 voordeuren waar wel gewoon een deurkontakt in gemonteerd waren en die ook normaal werkten.

En dat terwijl het gecertificeerde bedrijf die het geinstalleerd had er al sinds de nieuwbouw (12 jaar geleden) jaarlijks onderhoud had uitgevoerd en een maand voordat wij het systeem hebben overgenomen er nog was geweest voor een aanpassing.
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 14 juni 2019, 00:04 »
Ik ben van mening dat de controle van de certificering (audit) meer zou moeten zijn als dat bij auto’s het geval is. Afgifte opleverbewijs of certificaat? Dan steekproef ja of nee. De overgenomen installaties zijn vaak betreurenswaardig qua aanleg, terwijl wij ons best doen om t allemaal zo goed mogelijk te doen. En ook daar worden vaak gewoon documenten op afgegeven.

Ook goed onderhoud is waardevol, ook als eigen controle, en een looptest is toch wel t minste wat je kan doen...
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 19 juli 2019, 23:50 »
nou nee, dat helpt nog steeds niets.
Dan maak je toch gewoon een pruts installatie onder de vlag van het gecertificeerde bedrijf maar geeft geen certificaat af om te voorkomen dat je een inspectie krijgt ;)

Een veel betere oplossing is gewoon het certificaat of opleveringsbewijs volledig afschaffen.
Hiervoor in de plaats komt dan dat zodra het systeem op een meldkamer wordt aangesloten er ook een registratie plaats vindt met de kans op een inspectie.
Maak de meldkamer aansluiting 10 euro duurder en laat deze 10 euro in een fonds vloeien om de inspecties uit te betalen.
Lever je nooit systemen op met een meldkamer aansluiting dan kun je ook niet als gecertificeerd bedrijf te boek staan.
Dus inderdaad gewoon net als de APK keuring je meldt je systeem af (of in dit geval "aan" bij de meldkamer) en je krijgt te horen of er een inspectie plaats vindt en dat je ter plekke aanwezig moet blijven voor een inspectie.

Op deze manier vindt er
- een eerlijke verdeling van de kosten plaats want maak je meer systemen dan krijg je automatisch ook meer inspecties. Want nu maakt het niet uit of je 1000 systemen oplevert of 3, er worden er toch maximaal 3 geïnspecteerd en als je de kosten voor de certificering over 3 systemen moet verdelen is dat per systeem veel meer dan als je het over 1000 systemen kunt verdelen.
- Wordt er niet automatisch alleen maar naar de systemen in de hoogste klasse gekeken zodat de rest onder de radar kan blijven.
- Kunnen er ook geen prutssystemen meer opgeleverd worden want je weet nooit wanneer je een inspectie krijgt dus ook de verzekeraars zijn hier flink bij gebaat.
- Wordt voorkomen dat bij een inspectie je handboek weer eens voor de zoveelste keer wordt doorgekeken om te controleren of je op papier aan de eisen voldoet zonder dat zichtbaar wordt dat je er in de praktijk een zooitje van maakt.
- En het allerbelangrijkste is dat de eindgebruiker ook krijgt waarvoor hij/zij betaald nl. een systeem welke voldoet aan de eisen, is aangelegd volgens de eisen en ook wordt geleverd zoals in de offerte is aangeboden.

Ik sprak een poos geleden een oud projectleider van Varel die het heel simpel uitlegde:
Jullie maken 10 systemen waarvan er 3 gecontroleerd worden, dus de kans dat je bij een systeem een inspectie krijgt is vrij groot.
Wij maken er 1200 per jaar waarvan er alleen 3 gecontroleerd worden in de hoogste klasse, dus bij alle systemen in klasse 3 en lager kunnen we gewoon kabels over het plafond schieten, deurcontacten niet plaatsen, minder sirenes plaatsen enz. want die worden toch nooit gecontroleerd.
En krijgen we een inspectie van iemand die wel naar zo'n systeem wil kijken dan maken we dat even in orde maar klagen we vervolgens gewoon bij de CI dat we die inspecteur de volgende keer niet weer willen of dreigen we naar een andere CI te gaan als ze weer zo gaan controleren.
Gemiddelde kosten voor de certificering liggen rond de 3500 euro per jaar (kosten CI, bijhouden handboek, tijd die je er zelf in moet steken enz.) dat is bij jullie met 10 systemen 350 euro per systeem en voor ons nog geen 3 euro per systeem.

Dus denk dat de regelgever/bedenker dit eens goed tegen het licht moet gaan houden ipv. telkens weer een nieuwe papieren tijger los te laten.
Dan zijn er ook geen BORG of VEB gecertificeerde bedrijven meer nodig maar is iedereen gewoon VRKI gecertificeerd aangezien dit in de praktijk toch de partij is welke de lakens uitdeelt en bepaald hoe er beveiligd moet worden om een schade uitbetaald te krijgen.
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: Wat als klant via oude VRKI wil?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 20 juli 2019, 13:06 »
Meneer de Haan, stof tot nadenken!
Volgende probleem, degene die de regelgeving verzinnen bekleden de functies van ....?
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.