Auteur Topic: Broodje aap verhalen over veranderingen cao G4S AS!  (gelezen 8287 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Broodje aap verhalen over veranderingen cao G4S AS!
« Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 14:52 »
G4S AS heeft als enige bedrijf nog een eigen CAO. En gaan kennelijk ook wat onjuiste verhalen de ronde, het is alleen jammer dat de bonden ook zelf daaraan meedoen:

"Zo’n artikel is dat ADV wordt afgeschaft. De fulltime norm wordt daardoor, bij een maandverloning zoals jullie hebben, 164,66 uur i.p.v. 173,33 uur. Hier staat tegenover (ADV wordt als het ware verkocht) dat de uurlonen verhoogd worden met 5,25%. Hierdoor verdien je met 164,66 uur hetzelfde als met 173,33 uur. Je bruto maandsalaris blijft dus gelijk. Dit heeft wel een gunstig effect op bijvoorbeeld de ORT en de overwerkvergoeding (die worden over het uurloon berekend) en uiteraard wordt meerwerk met het hogere uurloon betaald. "

Net als in de concept CAO voor de hele branche wordt de ADV "ingeruild" voor een verhoging van het UURloon maar het MAANDsalaris blijft GELIJK. En ook hier geld dus dat het aantal te werken uren gelijk blijft:

12 x 173,33 - 13 x 8 (ADV) = 1976 uur
13 x 164,66 = 1976 uur

Maar vervolgens gaat men weer dezelfde onzin roepen die wij hier ook al vaker hebben gehoord!
 
"Is je vrije tijd je heilig?
 Dan kun je de ADV-dagen overigens terugkopen, of een deel daarvan! Dit kun je financieren vanuit de uurloonverhoging van 5,25%. Je hoeft hier dus niet iets in te leveren. "


Hoewel ze dus wel begrijpen dat je maandloon hetzelfde blijft, kan je daaruit wel extra vakantieuren financieren  ???

En dan maar roepen dat wij hier onzin verkopen....  :(  :o  >:(



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Broodje aap verhalen over veranderingen cao G4S AS!
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 15:01 »
Daarnaast wordt aan de werknemers van G4S op Schiphol een ander stemadvies gegeven:

"Landelijk hebben wij geen stemadvies aan onze leden meegegeven. Voor de ene beveiliger verandert namelijk meer dan voor de andere beveiliger. De kaderleden van De Unie Security adviseren hun G4S AS-collega’s echter nadrukkelijk om vóór de cao PB te stemmen. Jullie belang is immers gediend bij de nieuwe cao waarin de overname van personeel geregeld is."

Wel typisch. werknemers met een eigen CAO wordt geadviseerd om voor de landelijke CAO te stemmen, die als die er door komt, niet voor hun gaat gelden.....

"Want wil je alle plussen uit jullie eigen cao behouden, en dat willen wij in elk geval, dan is dat de beste verzekering!"

En dat is nu juist wat vele andere leden ook willen, die willen helemaal geen vakantiuren, vakantie ORT en RV toeslagen inleveren. Die willen indien van toepassing ook hun vaste rooster houden, en die willen ook geen minuren systeem, net als de COLLEGA'S op schiphol. Zijn de andere beveiligers in Nederland soms minder belangrijk?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 januari 2013, 15:12 door Planner »

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Broodje aap verhalen over veranderingen cao G4S AS!
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 15:29 »
Sowieso een rare gang van zaken dat mensen die onder een andere CAO vallen over de onze kunnen stemmen. Zou niet moeten mogen, wij kunnen immers ook niet over hun CAO stemmen (voor zover ik weet).....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Broodje aap verhalen over veranderingen cao G4S AS!
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 19:09 »
En dat is nu juist wat vele andere leden ook willen, die willen helemaal geen vakantiuren, vakantie ORT en RV toeslagen inleveren. Die willen indien van toepassing ook hun vaste rooster houden, en die willen ook geen minuren systeem, net als de COLLEGA'S op schiphol. Zijn de andere beveiligers in Nederland soms minder belangrijk?

Nu weet ik niet zeker of ik het verhaal over G4S AS helemaal goed interpreteer, maar er staat:

Wat verandert er wel?- Jullie krijgen in oktober een eenmalige uitkering van 1,26% die vanaf 2014 wordt omgezet in een vaste eindejaarsuitkering!
- ADV wordt dus afgeschaft en hier staat een uurloonverhoging van 5,25% tegenover
- De grens waarvan overwerk wordt betaald, verlaagt van 176,33 naar 164,66 uur. Daar staat weer tegenover dat er geen vakantiegeld meer over de gemiddelde ORT betaald wordt.


Begrijp ik nu goed dat ziij ook geen vakantieuren kwijtraken, de RV toeslag niet vervalt en er geen verschuivingstoeslag voor in de plaats komt, of is men ook hier iets "vergeten" te vertellen?

joebiedoe

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerker
Re: Broodje aap verhalen over veranderingen cao G4S AS!
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 16:46 »
Citaat
"Is je vrije tijd je heilig?
 Dan kun je de ADV-dagen overigens terugkopen, of een deel daarvan! Dit kun je financieren vanuit de uurloonverhoging van 5,25%. Je hoeft hier dus niet iets in te leveren. "
 

Ik breek hier mijn hersens over, eerst dacht ik dit kan niet kloppen, dagen kopen kost je geld.

Maar nu ik er over nadenk: je koopt elke periode een dag voor zeg 100 euro en die dag neem je elke periode meteen weer op waar je 100 euro voor krijgt uitbetaald dan klopt het toch dat je hier niets voor hoeft in te leveren ?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Broodje aap verhalen over veranderingen cao G4S AS!
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 19:27 »
Ik breek hier mijn hersens over

Geeft niet, dat zouden meer mensen (in het bijzonder kaderleden) ook eens moeten doen!

eerst dacht ik dit kan niet kloppen, dagen kopen kost je geld.

Natuurlijk, anders zou ik er 260 per jaar kopen!!!

Maar nu ik er over nadenk: je koopt elke periode een dag voor zeg 100 euro en die dag neem je elke periode meteen weer op waar je 100 euro voor krijgt uitbetaald dan klopt het toch dat je hier niets voor hoeft in te leveren ?

De fout die je hier maakt is dat wanneer je een vakantiedag/uur opneemt, je die wel gewoon doorbetaald word, maar je krijgt er niets extra voor uitbetaald. Per saldo heb jij nog steeds die 100 euro betaald, en ben je een extra dag vrij

joebiedoe

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerker
Re: Broodje aap verhalen over veranderingen cao G4S AS!
« Reactie #6 Gepost op: zondag 20 januari 2013, 20:06 »
Een soort onbetaald verlof dus ?
Je koopt een dag en krijgt hem weer uitbetaald.
Een vrije dag waarop je niks verdiend en die wel meetellen met bij contracturen.
Dus de bond doet weer een verkeerde voorstelling van zaken want je moet wel inleveren als je je adv wil terugkopen :(

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Broodje aap verhalen over veranderingen cao G4S AS!
« Reactie #7 Gepost op: zondag 20 januari 2013, 20:57 »
Een soort onbetaald verlof dus ?
Je koopt een dag en krijgt hem weer uitbetaald.
Een vrije dag waarop je niks verdiend en die wel meetellen met bij contracturen.

Zo zou je het kunnen zien

Dus de bond doet weer een verkeerde voorstelling van zaken want je moet wel inleveren als je je adv wil terugkopen :(

De verkeerde voorstelling van zaken is dat je extra dagen kan kopen zonder dat het je iets kost. Je hoeft je ADV niet terug te kopen, want het aantal contracturen wordt verminderd met het aantal ADV uren. Alleen gaat het daarbij om uren, nu heb je 19 diensten van in totaal 152 uur, in de nieuwe CAO zouden dat eventueel 20 diensten van in totaal 152 uur kunnen worden.

Maar in de huidige CAO kan je ook verplicht worden om op 2 Roostervrije dagen te komen werken, waarvan er dan 1 wel teruggeven moet worden. Maar per saldo kan je nu dus ook op 20 dagen moeten werken, met het verschil, als men je op je roostervrije dag laat werken, je wel de toeslag krijgt, daar waar ze in de nieuwe CAO je gewoon op 20 dagen kan laten werken zonder dat je toeslag krijgt.