Auteur Topic: Ook intresse in de Satel Integra  (gelezen 6281 keer)

Edgar

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je (nog) n
    • Bekijk profiel
Ook intresse in de Satel Integra
« Gepost op: maandag 29 februari 2016, 19:36 »
Wegens aanpassingen van mijn huis is het noodzakelijk de alarminstallatie te vernieuwen. Huidige installatie is ruim 15 jaar oud. "Eisen" aan de nieuwe alarminstallatie:
- Op afstand bestuurbaar
- integreerbaar met Domotica
- Geen bouwmarktkwaliteit
- geen PAC, maar alles in eigen hand houden

Na flink wat gebruik van google, en het tot mij nemen van de nodige informatie ben ik redelijk overtuigd dat de Satel Integra voorgaande mogelijk moet maken. Om precies te zijn: integra64 met 8 poorts uitbreiding. Gezien het feit dat ik geen Grade 3 nodig ben, en dat de 128-WRL als nadeel blijkt te hebben dat de ABAX niet compatible is met de relay modules, lijkt mij de gewone 64 een mooie basis.
Wegens de integratie met toekomstige domotice, en de wens om op afstand bestuurbaar te zijn, is een ETHM-1 plus module kennelijk ook noodzakelijk.
Waar ik echter niet uitkom is de gsm optie: er is een landline vervanging in de vorm van gsm lt-2, maar hoe ik dan instaat moet zijn om d.m.v. deze module de centrale te bedienen is mij niet helder geworden. Kan iemand daar een toelichting opgeven?

En een hele banale andere vraag: welke behuizing raden jullie aan voor voorgaande configuratie?

Dank vast!

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Ook intresse in de Satel Integra
« Reactie #1 Gepost op: maandag 29 februari 2016, 20:33 »
Standaard behuizing van de Integra 64 moet voldoende zijn: grote kast type AWO260. 330 x 495 x 90 mm
De app ga je bedienen door middel van de ETHM 1 plus-module.
Qua doormelding zou je kunnen gaan voor een INT-VG, een 16 kanaalskiezer. Hiermee kun je 16 verschillend berichten versturen naar verschillende nummers.
 Al zou je gaan naar een meldkamertje zou je aan de ethm 1 plus module genoeg hebben. Voor de Integra wordt er ook gewerkt aan pushmeldingen. Dit komt ook vanuit de ETHM 1 plus module.

WAt ik niet begrijp in je verhaal is het ABAX verhaal. Dacht je hiermee je alarm te bedienen vanaf afstand?
Dit kan alleen met de afstandsbediening en je moet in de range zijn van je ontvanger. Zijn al je contacten en melders bedraad? Dan denk ik dat u geen ABAX componenten nodig heeft.
Ik hoop dat u hier wat aan heeft.
Mvg Nigel

Edgar

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je (nog) n
    • Bekijk profiel
Re: Ook intresse in de Satel Integra
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 20:18 »
Abax kwam in beeld omdat ik ook een mogelijkheid wil hebben om dmv telefoon ( spraak/sms ) de alarminstallatie te kunnen bedienen.  Een app e.d. is natuurlijk erg gebruikersvriendelijk, maar ik wil graag nu ik toch iets nieuws moet ook een alternatief hebben voor als de internetverbinding het niet doet.  Mijn logica was om naar de 128-wrl te kijken omdat de gsm optie hierin gebouwd zit. Alleen 'kost' dat groepen.  Abax zou makkelijk zijn voor het plaatsen van draadloze rookmelders ( die heb ik nl nu helemaal niet in huis, en dat moet ook maar eens veranderen ).  Wat ik begrijp is de ABAX versterker niet compatible met de 128-Wrl, en gezien de plaats waar ik de alarminstallatie ga plaatsen zal ik een radio dekkingsprobleem krijgen.

De overige detectoren zijn allemaal draadgebonden. Daardoor ben ik naar de 64 geswitched.

Ik begrijp dat ik een grote behuizing moet hebben. Tegelijkertijd als ik naar de module layout kijk zoals die wordt opgegeven, vraag ik mij af of ik een intergra 64, int-8E, ethm1-plus & int-vg kwijt kan worden.

Wat ben ik nu nodig om een intergra 64 op afstand bediendbaar te maken met een gsm? Bij een gsm-lt2 lijkt het mij 1 richtingsverkeer te zijn aangezien de rs-232 bus bezet zal zijn door de ethm1-plus module. Met dat puzzelstuk zit ik nog.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Ook intresse in de Satel Integra
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 20:48 »
Edgar,

Goh, daar kan ik je niet mee helpen. De GSM-LT2S heb ik niet mee hoeven werken, en kom ik ook eigenlijk nooit tegen. Tegenwoordig gaat veel over ip naar een particuliere meldkamer.

Voor wat betreft de plaatsing van de printen in de kast, zou ik zelf gaten boren op de plaatsen waar je de printen kwijt kunt. Je kunt ook de printen met: een PKAZ028 Printhouder plaatsen. Alleen moet je dan gaan kijken hoe je het beste je bedrading kan gaan maken, en hoe je nog het beste bij de prints kan..

Voor je rookmelders kun je kijken naar een acu-120 print. Hier zou de aru-100 repeater wel mee kunnen samenwerken..

Edgar

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je (nog) n
    • Bekijk profiel
Re: Ook intresse in de Satel Integra
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 31 augustus 2016, 17:37 »
Intussen de definitieve keuze gemaakt: het is een standard Satel Integra64 geworden, met ethm-1 en 1 uitbreiding in de vorm van een int-e. Aangezien bediening met de app volgens de berichten goed werkt heb ik besloten (voorlopig) het bij 1 bediendeel te houden met een proximity kaartlezer.

De wens tot een GSM melder heb ik op zichzelf nog steeds, maar ik zie echt niet in hoe ik 2 apparaten op de rs-232 bus actief kan hebben. Voor zover ik het begrijp moeten beide modules ( ethm-1 en gsm-ltx ) allebei een koppeling hebben op rs-232 om de centrale te kunnen bedienen. En bij een of/of keuze prefaleer ik de gemakken van de app, en het fatsoenlijk aan een bureau te kunnen zitten bij het configureren & uitlezen van logbestanden.

Dat de app en het gebruik van de satel server niet aan de voorwaarden voldoet: daarvan ben ik mij bewust, en dat is een doelbewuste keuze. Er is ook geen connectiviteit met een meldcentrale.

En om met het programmeren ook een hulpvraag te stellen: ik zoek een functie die een fysieke uitgang laat weergeven welke status 1 specifieke zone heeft. Dit betreft een deur die ik voor een aantal blokken als ingangsparamter wil gebruiken, afhankelijk van de status van een aantal sensoren en/of de wijze van inschakelen. Ik zie wel de uitgangsfuncties 14. Zone open , 24 puls schakelaar en 25 maak/breek schakelaar. maar met geen van de 3 functies krijg ik het voor elkaar om bij deur open de uitgangs hoog te laten zijn totdat de deur weer dicht gaat.  Is hier een truuk voor, of zie  ik iets heels stoms over het hoofd? Ik ben de nodige uren aan het stoeien geweest intussen, maar nog niet erg succesvol op dit punt.


Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Ook intresse in de Satel Integra
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 31 augustus 2016, 18:35 »
Neem een uitgang en geef deze uitgangsfunctie 2 en vasthouden. dan ga je die uitgang op een continue brandende lamp en je hebt wat je wilt.
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Edgar

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je (nog) n
    • Bekijk profiel
Re: Ook intresse in de Satel Integra
« Reactie #6 Gepost op: zondag 4 september 2016, 20:21 »
Ik krijg helaas niet voor elkaar wat ik graag zou willen. Wellicht benader ik de wereld te ingewikkeld.

Mijn wens is om het inschakelen fool-proof te maken. Dat houdt naar mijn idee in: de wijze van in/uitschakeling door de gebruiker is altijd hetzelfde, en hetgeen de centrale inschakeld c.q. overbrugd is op basis van elementaire logica.

Ik heb nu gekozen voor een 4 tal blokken ( en dat zijn er waarschijnlijk 2 teveel ):
1. Woning basisbeveiliging: raam contacten waarbij ventilatie stand mogelijk is, deurcontacten op in/uit geconfigureerd (type 01 of type 86 in/uit laatste);
2. Blok genaamd 'ventilatiestand' : doelstelling is om hier contacten in te zetten die alleen bij ventilatiestand niet in rust zijn ( gecombineerd met 'overbrug bij thuisblijven');
3. Blok 'Blok 3': bedoeld voor bv PIR devices die wel ingeschakeld moeten zijn bij het verlaten van de woning, maar nooit als je in de woning blijft;
4. Blok 'Blok 4': bedoeld voor stuursignalen oid indien noodzakelijk;

De reden waarom ik heb gekozen voor deze blokindeling is dat de bediening van zowel het keypad (proximity cards) én de Satel App moet werken. Inschakeling vanaf de Satel App moet het mogelijk maken om de device in Blok 3 op scherp te zetten, terwijl de deurcontacten dan niet in actie komen.
Ik dupliceer bv Zone 1: voordeur contact middels een uitgang type '17 Klaar status'  terug naar een virtuele zone in blok 2. Op die wijze kan ik binnen blok 2 kiezen voor de optie 'overbrug bij thuisblijven'.

Iets dat mij nu niet wil lukken: afhankelijk van de status van de contacten van de ventilatiestand, deze automatisch wel/niet overbruggen.  Wil ik nu teveel automatiseren voor de Satel, of benader ik het concept vanuit de verkeerde optiek?

Edgar

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je (nog) n
    • Bekijk profiel
Re: Ook intresse in de Satel Integra
« Reactie #7 Gepost op: zondag 2 oktober 2016, 15:12 »
Om de vraagstelling netjes af te ronden: ik heb de integra intussen in gebruik genomen.  Indeling van de woning is intussen gevallen op 3 blokken:
1. magneetcontacten buitenschil;
2. magneetcontacten buitenschil (ventilatiestand kiepramen);
3. PIR elementen in de woning (toekomstig invulling);

Ik ben heel lang bezig geweest met de optie 'overbrug bij blijven', en dan alle magneetcontacten in 1 blok. Uiteindelijk heb ik deze optie 'overbrug bij blijven' niet ingebruik genomen, maar schakel ik blok 2 & blok 3 uit indien op basis van logische programmeerregels de inschakelmode 'thuisblijven' is bepaald.
Inschakelen van het alarm geschied dmv van een proximity reader. Slechts 1 optie geprogrammeerd, en de logica bepaalt vervolgens of op basis van de uitlooptijd er een deur is opengegaan. Zoja, dan is het de modes verlaat de woning, zoneen dan is het blijven in de woning.
De bepaling van welke blokken in/uitgeschakeld moeten worden kosten wel heel veel uitgangen: erg jammer dat de Satel erg beperkt is in de logica door alleen maar EN en OF functies te ondersteunen. Een simpele NOT kost op deze wijze al 2 uitgangen. Om nog maar te zwijgen van IF-THEN constructies. Het bepalen van het inschakelscenario kost nu voor iedere mogelijkheid ( inschakelvertraging blok 1 actief, proximity reader wel/niet gebruikt, deur open ja/nee en ventilatiecontacten open ja/nee) een uitgang, en daarnaast nog wat logica. Met een integra 32 was dit niet gelukt.
Ook zijn sommige logische functies qua timing net niet te realiseren: dat heeft vooral impact op de situatie waarin het alarm wordt ingeschakeld, de woning wordt verlaten, en binnen de ingangsvertraging de woning weer wordt betreden omdat er iets is vergeten. Vervolgens zijn alle stuursignalen nog niet in de rusttoestand weergekeerd bij het inschakelen van het alarm, waardoor er een verkeerd inschakelscenario wordt geselecteerd.

De truuk die ik heb toegepast is om de inschakeltijd van blok 1 3 seconden korter te laten zijn dan die van blok 2 en blok 3. In die laatste 3 seconden kan ik dan blok 2 en/of blok 3 uitschakelen.
Inschakelen gaat nu fool proof: als er een ventilatiestand open staat wordt blok 2 altijd uitgeschakeld.
Een andere truuk is om in blok 2 en blok 3 een 'stop uitgangsvertraging'signaal te geven op basis van een virtuele zone gekoppeld aan een virtuele uitgang.  Daarmee is de mogelijkheid een verkeerd inschakelscenario te kiezen nagenoeg tot 0 gereduceerd. ( in max 2x4 sec bereikt het alarm bij het betreden weer de basis situatie qua logica).

Intussen hangt het systeem enige dagen en (gelukkig) is er geen alarmering opgetreden bij het dagelijkse gebruik. Ook mijn huisgenoten hebben geen enkel probleem.

Alleen bij het gebruik van de app dient het inschakelscenario zelf te worden gekozen 'slapen', 'volledig' en 'deelbeveiligd'.  Ook bij volledig wordt blok 2 uitgeschakeld, maar alleen als er een ventilatiestand open staat. Wel vind ik het erg jammer dat de app te beperkt is in normaal gebruik bij meerdere personen. Dat is iets waar Satel nog wel wat ontwikkelwerk mag verrichten.

Al met al een zeer leerzame ervaring opgedaan. Nu nog rookmelders aansluiten ( maar eerst de witkwast gaan hanteren ).  En eigenlijk wil ik in de CV-ruimte ook nog een CO melder actief hebben.

Voor later staat een Fibaro home center op de wensenlijst.