Auteur Topic: extra vrije dagen oudere werknemers  (gelezen 3265 keer)

corineke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
extra vrije dagen oudere werknemers
« Gepost op: vrijdag 20 juli 2018, 19:40 »
Onderstaande vraag gesteld aan kaderlid van vakbond de Unie, daaronder het antwoord van het kaderlid, wat moet ik nu hiermee klopt volgens mij niets van wie heeft het juiste antwoord.

Goedemorgen lezer,
 
Ik ben sinds 03 januari 2018 10 jaar in dienst van ......., in principe zou ik dus volgens onderstaand cao artikel recht hebben op 8 extra dagen per jaar. Maar mijn werkgever geeft aan dat ik maar recht heb op 1 vrije dag hij heeft dit niet onderbouwd, wie heeft er nu gelijk.
 
Vrije dagen voor oudere werknemers Vanaf de leeftijd van 57 jaar wordt de fulltimer in de gelegenheid gesteld korter te werken met behoud van loon. De arbeidstijdverkorting vindt plaats in de vorm van hele diensten en wel als volgt:
 
Bij 57 jaar 1 dag per jaar
Bij 58 jaar 2 dagen per jaar
Bij 59 jaar 3 dagen per jaar
Bij 60 jaar 4 dagen per jaar
Bij 61 jaar 5 dagen per jaar
Bij 62 jaar 6 dagen per jaar
Bij 63 jaar 7 dagen per jaar
Bij 64 jaar 8 dagen per jaar
 
De arbeidstijdverkorting wordt gedurende het jaar opgebouwd en moet door de werkgever ingeroosterd worden in het jaar waarvoor het geldt. De werkgever kan de adv-dienst slechts met instemming van de werknemer verschuiven naar uiterlijk de volgende loonperiode. Indien de adv wegens arbeidsongeschiktheid of bijzonder verlof niet kan worden genoten, dan heeft de werknemer geen recht op vervangende vrije tijd. Dit lid geldt uitsluitend, indien de werknemer voorafgaand aan de arbeidstijdverkorting minimaal 10 aaneengesloten dienstjaren in de bedrijfstak particuliere beveiliging werkzaam is geweest.

Antwoord van kaderlid van de unie.


Beste heer dit artikel heeft betrekking op werknemers vanaf 57 jaar welke voorafgaand aan de arbeids tijd verkorting minimaal 10 jaar aaneengesloten in de beveiliging hebben gewerkt, dus voorafgaand aan de leeftijd van 57 jaar

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: extra vrije dagen oudere werknemers
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 21 juli 2018, 22:11 »
gezien het antwoord van het kaderlid en de tekst denk ik dat het inderdaad de bedoeling van CAO partijen is geweest dat het alleen geldt voor werknemers die op 57 jarige leeftijd 10 jaar in dienst waren, maar inderdaad, dat staat er niet. Dit lijkt me iets om voor te leggen aan de Sociale Commissie