Auteur Topic: vragen over...  (gelezen 3632 keer)

Liss1

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
vragen over...
« Gepost op: woensdag 21 juni 2017, 11:26 »
Hi allemaal !

Ik heb even een paar vragen.. Ik heb vandaag het examen voor de wettelijke kaders gehad en de eso examen. Wettelijke kaders heb ik erg goed gemaakt.. helaas voor de eso gezakt.. Erg dom ik weet het.

Ik heb even een paar vragen , omdat ik die fout had op mijn examen.. hier komen ze..

Als iemand 25 gram hasj op zak heeft.. is dit dan een overtreding op het gedoogbeleid of een overtreding op de opium wet ?.. deze maakte mij zo in de war..

Hier nog even een vraag..

Als iemand een evenement binnentreed terwijl de hekken openstaan.. kan diegene dan gestraft worden met huisvredebreuk of juist helemaal niet ? deze vond ik ook erg verwarrend..

Alvast bedankt.. misschien erg dom deze vragen maar ik klapte bij de eso op 1 of andere manier gewoon dicht..

groetjes

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: vragen over...
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 juni 2017, 16:20 »
Volgens het gedoogbeleid mag iemand maximaal 5 gram softdrugs bij zich hebben. 25 gram is dus gewoon een overtreding van de Opiumwet

Huisvredebruik is alleen van toepassing op huizen. Bij het (wederechterlijk) betreden van een evenemententerrein kan er dus nooit sprake zijn van huisvredebreuk maar eventueel van lokaalvredebreuk
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 juni 2017, 16:26 door Planner »

webster

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: vragen over...
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 29 juni 2017, 16:41 »
Er is mij afgelopen week geleerd dat lokaalvredebreuk alleen bruikbaar is als het gaat om ruimten of erf van een openbare dienst.
een evenemententerrein is niet van een openbare dienst, dus kom je mijns inziens dan toch op huisvredebreuk

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: vragen over...
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 30 juni 2017, 01:33 »
Er is mij afgelopen week geleerd dat lokaalvredebreuk alleen bruikbaar is als het gaat om ruimten of erf van een openbare dienst.
een evenemententerrein is niet van een openbare dienst, dus kom je mijns inziens dan toch op huisvredebreuk

Onder huisvredebreuk moet worden verstaan het wederrechtelijk binnendringen in een woning of wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet aanstonds verwijderen op vordering van een rechthebbende.
Voor lokaalvredebreuk geldt hetzelfde, maar dan gaat het niet om een woning, maar om een besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, of een voor openbare dienst bestemd gebouw.   


Lokaalvredebreuk is inderdaad ook van toepassing op een openbare dienst. Maar het besloten lokaal of erf valt hier ook onder. In de volksmond word veelal van huisvredebreuk gesproken, maar het valt onder lokaalvredebreuk. zelfde als een horecabedrijf. Valt ook onder lokaalvredebreuk.