Auteur Topic: Pauze tijdens dienst  (gelezen 12971 keer)

buba1965

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
Pauze tijdens dienst
« Gepost op: maandag 29 augustus 2011, 19:29 »
Ik had een vraagje over pauzes tijdens een 8-urige dienst.
Volgens artikel 29 van CAO heb je als beambte tijdens een dienst die langer dan 5,5 uur maar niet langer dan 8 uur duurt recht op een half uur ononderbroken pauze.
Volgens mijn werkgever is het zo dat als ik een half uur ononderbroken ( het woordje ononderbroken doet het hem - omdat je dan in principe niet oproepbaar en of inzetbaar bent) pauze zou nemen ik een half uur langer moet doorwerken.
Is dat zo?
Ik bedoel 8 uur aan een stuk werken is behoorlijk. Vooral als je dan ook nog eens in principe geen pauze zou kunnen nemen.

Wie kan me informeren.

Groeten

Marco Jansen

Pocahontas

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 43
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Poca Hontas Security
Re: Pauze tijdens dienst
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 30 augustus 2011, 00:13 »
Sommige objecten kan je eten in de baas zijn tijd. Dan kan je dus tijdens je werk ook even eten. (Je werkt dan echt 8 uur).
Er zijn ook objecten waarbij je dus een uur vrij hebt in de \"eigen\" tijd. Dan werk je inderdaad een uur extra (voor 2x 15 en 1x30 minuten pauze.)
Kijk je naar de mobiele surveillance, dan zit hij of zij de 8 uur in zijn of haar auto, maar kan wel gewoon even eten, of drinken.
Ik weet niet beter dan dat mijn werkuren gewoon volledig zijn en gewoon dus 8 uur bedragen incl even eten, drinken en plaspauzes :)

CAO (2008 - 2010) :

ARTIKEL 29 PAUZE
1. Indien de arbeidstijd per dienst meer dan 5,5 uur maar niet meer dan 8 uur bedraagt, heeft de
werknemer recht op een ononderbroken pauze van ten minste een half uur.
2. Indien de arbeidstijd per dienst tussen meer dan 8 en niet meer dan 10 uur bedraagt, heeft de
werknemer recht op een pauze van tezamen ten minste 45 minuten, met dien verstande, dat 1 van
de pauzes dan ten minste een half uur aaneengesloten moet duren.
3. Indien de arbeidstijd per dienst meer dan 10 uur bedraagt, heeft de werknemer recht op een pauze
van tezamen 1 uur, met dien verstande, dat 1 van de pauzes dan ten minste een half uur
aaneengesloten moet duren.
4. De in de leden 1 tot en met 3 van dit artikel bedoelde pauzes, beginnen en eindigen in de periode,
gelegen tussen 2 uur na aanvang en 2 uur voor het einde van de arbeid. Bij een dienst van acht uur

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Pauze tijdens dienst
« Reactie #2 Gepost op: zondag 4 september 2011, 14:55 »
Citaat van: buba1965

Volgens artikel 29 van CAO heb je als beambte tijdens een dienst die langer dan 5,5 uur maar niet langer dan 8 uur duurt recht op een half uur ononderbroken pauze


Dit staat inderdaad in de CAO, maar het komt gewoon uit de ATW, want dit geld voor alle werknemers (uitzonderingen daargelaten).

Citaat van: buba1965

Volgens mijn werkgever is het zo dat als ik een half uur ononderbroken ( het woordje ononderbroken doet het hem - omdat je dan in principe niet oproepbaar en of inzetbaar bent) pauze zou nemen ik een half uur langer moet doorwerken.


Het gaat helemaal niet om het woord \'ononderbroken\', maar gewoon om het gegeven dat je verplicht een pauze moet hebben, waarin je vrij over je tijd mag beschikken. In de ATW (of CAO) staat nergens dat deze tijd doorbetaald moet worden. Dit mag dus wel, maar is zeker niet verplicht, en ik zie niet in waarom dit doorbetaald zou moeten worden? Er werken miljoenen mensen op kantoor van 08:30 - 17:00, en hebben daarin een half uur onbetaalde pauze.

Citaat van: buba1965

Ik bedoel 8 uur aan een stuk werken is behoorlijk.


Waar heb jij het over? Bijna alle werknemers in Nederland werken 8 uur per dag met een half uur pauze voor eigen rekening....
 
Citaat van: buba1965

Vooral als je dan ook nog eens in principe geen pauze zou kunnen nemen.


???? Je voert een heel betoog dat je verplicht bent/wordt om pauze te nemen. Waarom zou je dan \'in principe\' geen pauze kunnen nemen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Pauze tijdens dienst
« Reactie #3 Gepost op: zondag 4 september 2011, 15:11 »
Citaat van: Pocahontas

Dan kan je dus tijdens je werk ook even eten. (Je werkt dan echt 8 uur).


En dat is dus niet de bedoeling. Je hebt gewoon recht op een pauze van een half uur(en niet op \'even eten\'). Of dat doorbetaald wordt doet verder niet ter zake. Op het moment dat jij tijdens een pauze beschikbaar moet blijven om op afroep de dienst te hervatten, dan heb je echter recht op de vergoeding genoemd in artikel 53.

In dat artikel staat ook dat de pauze dan in principe later alsnog ingepland moet worden. Mocht dat onverhoopt niet meer kunnen, dan dient de pauze tijd uitbetaald te worden, waarmee impliciet al aangegevn wordt dat de pauze tijd normal gesproken onbetaald is.

Citaat van: Pocahontas

Er zijn ook objecten waarbij je dus een uur vrij hebt in de \"eigen\" tijd. Dan werk je inderdaad een uur extra (voor 2x 15 en 1x30 minuten pauze.)


Er staat nergens in de CAO/ATW dat een werknemer die 8 uur werkt meer dan 1 pauze verplicht kan worden gegeven (of volgens de ATW moet).Een (on)betaalde pauze moet minimaal een half uur en maximaal 1 uur duren, meerdere pauzes inplannen mag natuurlijk ook, maar of deze dan onbetaald mogen zijn???? Een uitzondering staat genoemd in artikel 29 lid 5
 
Citaat van: Pocahontas

Kijk je naar de mobiele surveillance, dan zit hij of zij de 8 uur in zijn of haar auto, maar kan wel gewoon even eten, of drinken.


Ik kan tijdens mijn werkzaamheden ook gewoon eten, maar dat wil niet zeggen dat ik dan een pauze heb. De ATW zegt niet wat je tijdens een pauze mag/moet doen, het gaat er om dat je tijdens een pauze geen arbeid verricht, en zelfs niet eens beschikbaar hoeft te zijn voor de werkgever (uitzonderingen daargelaten, zie artikel 53)
 
Citaat van: Pocahontas

Ik weet niet beter dan dat mijn werkuren gewoon volledig zijn en gewoon dus 8 uur bedragen incl even eten, drinken en plaspauzes


Dat is inderdaad een veelvoorkomend probleem in deze branche, \'men weet niet beter\'....

buddie1959

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
    • Bekijk profiel
Re: Pauze tijdens dienst
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 6 september 2011, 21:17 »
Ik ken een beveiligingsbedrijf die het normaal vindt om helemaal geen pauze-  plaspauze mogelijkheden toe te staan.
En stelselmatig > 12 uur diensten forceert door er voor te zorgen dat er geen aflos \"beschikbaar is\" .

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Pauze tijdens dienst
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 7 september 2011, 08:47 »
En nu?

Dickmeester

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Pauze tijdens dienst
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 13 september 2011, 22:03 »
Nee hoor Buddy, natuurlijk is het een kwalijke zaak dat er van dat soort bedrijven zijn....maar nu nog de toegevoegde waarde van jou\'s melding op dit prikbord..die zie ik even niet.

hann1bal

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: Pauze tijdens dienst
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 4 oktober 2011, 16:29 »
Ik zit nu zelf dik 10 jaar in de beveiliging en ik weet niet beter dan dat pauzes ingecalculeerd zit in je werkelijke arbeidstijd van 8 uur.
Je hebt er volgens het cao wel recht op, maar als je de kant van de werkgever bekijkt is het haast onmogelijk om een ieder voor een uurtje af te lossen, omdat deze recht heeft op pauze.

Wat ik wel weet is dat pauzes vaak ingepland worden in winkelsurveillance en dan met name de grotere winkelketens.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Pauze tijdens dienst
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 4 oktober 2011, 17:42 »
Citaat van: hann1bal

Je hebt er volgens het cao wel recht op,


Sterker nog, het staat in de ATW. Alleen onder bepaalde omstandigheden kan een pauze komen te vervallen

Citaat van: hann1bal

maar als je de kant van de werkgever bekijkt is het haast onmogelijk om een ieder voor een uurtje af te lossen, omdat deze recht heeft op pauze.


En daarom is het gewoon dat je geen pauze krijgt?

In het geval van ouderschapsverlof ben jij op zoek naar de wettelijk mogelijkheden,  ondank het gegeven dat dit voor de werkgever lastig in te plannen is, maar hier maakt het niet uit wat in de wet staat? Of komt het jouw wel goed uit dat je geen pauze hebt en dus een (half) uur eerder naar huis komt en dan is het overtreden van de wet ook geen probleem?

hann1bal

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: Pauze tijdens dienst
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 4 oktober 2011, 18:05 »
Ik heb het nu even niet over mijn ouderschapsverlof en heb het puur over de pauze.

Ik gaf aan dat je er recht op hebt, maar kan me ook de werkgeverskant voorstellen.
Misschien dat ik het even anders had moeten formuleren.

Echter heb je wel gelijk \"de wet is de wet\" , maar eerlijk gezegd weet ik niet beter dan dat je pauzes ingecalculeerd zit in je 8 uur.