Auteur Topic: NS start met spuugkit  (gelezen 14258 keer)

Raymond

  • Gast
NS start met spuugkit
« Gepost op: donderdag 4 maart 2010, 20:28 »
03-03-2010 - De Nederlandse Spoorwegen beginnen een proef met zogeheten spuugkits. Deze kits zullen de komende maanden ingezet worden om dna-materiaal te verzamelen van reizigers die spoorwegpersoneel bespugen. In de spuugkit zitten handschoenen en een wattenstaafje.

bron: www.beveiligingsnieuws.nl

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 5 maart 2010, 00:30 »
Ik vraag me af in hoeverre dat zin heeft. Want dan zou er een complete DNA-database aangelegd moeten worden om zo een dader te kunnen achterhalen. De personen die nu NS-personeel bespugen worden lang niet altijd achterhaald, maar dan heeft men zijn DNA wel. Daar schiet je volgens mij niks mee op?
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 5 maart 2010, 15:48 »
maar als de dader wordt achterhaald heb je gelijk je bewijs, en bij herhaling bouw je gelijk een dossier op waarin de 'veel pleger' hopelijk zwaarder gestraft wordt.

persoonlijk vind ik dat spuug incidenten net zo zwaar gestraft mogen worden als geweld misdrijven.

Raymond

  • Gast
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 5 maart 2010, 16:27 »
Aan de ene kant een goed initiatief maar is het de kosten & tijd waard?
De test zal het uitwijzen.

evie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
    • Bekijk profiel
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 6 maart 2010, 20:04 »
 ??? alleen bij het idee al dat je in iemand anders zn roggel staat te roeren voor een monster doet me nekken :D

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 18 maart 2010, 13:29 »
Belachelijk..
Een student die heel nijdig is omdat zijn OV chip niet werkt,
En spuugt, mogen ze best aanpakken..

Maar om nou zijn/haar DNA in een data te zetten, tussen de zware jongens, gaat mij wel  te ver!

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 18 maart 2010, 16:51 »
Ik weet niet of het een aparte database wordt voor de NS of dat het in de algeme DNA databank word. Ik vind het persoonlijk nogal ver gaan om DNA monsters af te nemen. Ik denk dat het gebruik van bodycams meer effect heeft. Dan heb je gelijk je dader op beeld ( ook tijdens het begaan van ...) Ik denk dat je daar ook meer aan hebt qua bewijslast als alleen iemands DNA monster.
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

SecuriMike

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
    • Bekijk profiel
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 19 maart 2010, 01:16 »
Ben bang dat de nederlandse staat dalijk meer over ons krijgt te weten dan we werkelijk willen...

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 19 maart 2010, 13:23 »
Ben bang dat de nederlandse staat dalijk meer over ons krijgt te weten dan we werkelijk willen...
Zeer juist!
Benodigde info zullen ze toch van de overheid krijgen.
Want een eigen data beginnen kan niet,
Linkt dus sowieso naar de staat.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 maart 2010, 13:47 door PyroBatNL »

SecuriMike

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
    • Bekijk profiel
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 19 maart 2010, 15:52 »
is dan iets dat we moeten goedkeuren? Wie zegt dat hier geen misbruik van gemaakt gaat worden?

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 19 maart 2010, 16:04 »
Ach, we kunnen hoog-of-laag springen, maar we mogen ook al vingerafdrukken afgeven op het gemeentehuis bij verlengen van je ID-kaart of paspoort. Het is onontkomelijk, helaas.

SecuriMike

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
    • Bekijk profiel
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 19 maart 2010, 17:00 »
mwah ik denk wel dat we als nederlandse bevolking een streep kunnen trekken in waar we het wel of niet mee eens kunnen zijn.

DNA vind ik persoonlijk nou niet helemaal waterdicht.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 20 maart 2010, 17:39 »
Belachelijk..
Een student die heel nijdig is omdat zijn OV chip niet werkt,
En spuugt, mogen ze best aanpakken..

Maar om nou zijn/haar DNA in een data te zetten, tussen de zware jongens, gaat mij wel  te ver!

Ben je wel eens bespuugd? Het is het meest minne wat iemand kan doen, als (beveiliging) personeel wordt professionaliteit verwacht, dan is een spuug kit als reactie hierop het beste. Gevoelsmatig zou ik de persoon een klap geven maar dat kan niet.
kortom prima middel op zich, en straffen (zal bij een 1e keer niets zijn), bij verpleging zwaarder straffen. 

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 20 maart 2010, 22:57 »
Citaat
Ben je wel eens bespuugd? Het is het meest minne wat iemand kan doen, als (beveiliging) personeel wordt professionaliteit verwacht, dan is een spuug kit als reactie hierop het beste. Gevoelsmatig zou ik de persoon een klap geven maar dat kan niet.
kortom prima middel op zich, en straffen (zal bij een 1e keer niets zijn), bij verpleging zwaarder straffen.

Vaak zat,
EN ja, het is heel smerig, maar ik geloof dat ik, als ik jou zo hoor tolerant ben.
MahJah, ik hoef niet proffesioneel te zijn, ik buzz ze meestal, andere situatie....
En als NS personeel zich hiermee gekwetst voelt, denk ik dat ze de hand in eigen boezem zullen moeten steken.
Want NS personeel, is meestal nogal onredelijk, en maakt vaak misbruik van hun macht.
(Er zijn ook heel vriendelijk bij, daarover niets gezegd)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 maart 2010, 23:03 door PyroBatNL »

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: NS start met spuugkit
« Reactie #14 Gepost op: zondag 21 maart 2010, 14:34 »
De één is toleranter met bepaalde zaken dan de ander, dat geeft verder niets, dat is alleen maar goed dat er verschillen zijn in mensen. V.w.b. het NS personeel tja daar zullen idd ook wel wat minder sterke communicatieve mensen tussen zitten.
Als ik het op mezelf projecteer, ik behandel ieder mens met respect, ten alle tijden, maar eis ook wel respect terug. Als het antwoord daarop spugen is, wordt ik minder meegaand