Auteur Topic: Toezichthouder in het OV  (gelezen 6179 keer)

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Toezichthouder in het OV
« Gepost op: donderdag 15 mei 2014, 23:13 »
Ik vraag me af of je als toezichthouder in het OV:

verplicht bent tot het hebben van beveiligingspapieren

OF kun je deze functie alleen uitvoeren als je in het bezit bent van BOA papieren ?


ik stel de vraag omdat dit aan mij werd gevraagd en ik het antwoord niet weet.

Wie weet weten forumleden hier een antwoord op

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Toezichthouder in het OV
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 mei 2014, 23:38 »
Waarom zou een (OV) BOA een beveiligingsdiploma moeten hebben?

http://www.opb.cc/site/buitengewoon-opsporingsambtenaar-boa

amstaf3

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re: Toezichthouder in het OV
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 mei 2014, 07:48 »
Zo raar is de vraag eigenlijk niet als je naar de omschrijving kijkt.
in wezen zijn beveiligers ook toezichthouders met het enige verschil dat die het bij een particulier beveiligingsbedrijf doen en daardoor geen Ambtenaar zijn.
Ambtenaren mogen ineens met zogenaamde geweldsmiddelen lopen omdat ze voor de gemeente lees Staat werken als ze hun BOA bezitten. Terwijl dit voor beveiligers verboden is, alleen het werk is het zelfde

Kort gezegd zou je ook beveiligers voor de toezicht en kaartjes controle in het OV kunnen hebbenen nu komt het Handhavers voor de andere dingen zoals bonnetjes schrijven.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Toezichthouder in het OV
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 mei 2014, 11:36 »
in wezen zijn beveiligers ook toezichthouders met het enige verschil dat die het bij een particulier beveiligingsbedrijf doen en daardoor geen Ambtenaar zijn.

Een beveiliger is er in eerste instantie ter preventie (verantwoordelijkheid ligt bij particulieren), daar waar een (B)OA er ook voor repressie is (verantwoordelijkheid van de overheid). Dat lijk mij toch een heel duidelijk verschil.

Ambtenaren mogen ineens met zogenaamde geweldsmiddelen lopen omdat ze voor de gemeente lees Staat werken als ze hun BOA bezitten.

Nee hoor, dat mag niet "ineens". Ten eerste is het maar een beperkte groep BOA's die met geweldsmiddelen mogen worden uitgerust en alvorens je daarmee kan en mag worden uitgerust dien je daarvoor opgeleid te zijn en periodiek een toets te halen.

Terwijl dit voor beveiligers verboden is,

En dat is maar goed ook

alleen het werk is het zelfde

Dan snap jij niet wat het werk van een beveiligers is.

Kort gezegd zou je ook beveiligers voor de toezicht

Volgens mij lopen die er ook al genoeg rond!

en kaartjes controle in het OV kunnen hebbenen nu komt het Handhavers voor de andere dingen zoals bonnetjes schrijven.

Een kaartje controleren dat kan en mag iedereen doen, daar hoef je zelfs geen beveiligingsdiploma voor te hebben. Vroeger deed elke buschauffeur dat. Maar wanneer bij controle blijkt dat er geen kaartje getoond kan worden, dan heb je toch weer een (B)OA nodig.

unie lid

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 444
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Toezichthouder in het OV
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 17 mei 2014, 09:02 »
Het ligt eraan wat de opdrachtgever voor eisen stelt. Het scheelt namelijk behoorlijk in de prijs als je geen beveiliger of boa inhuurd. Maar bv een gastvrouw of gastheer.
Hierdoor hebben de bedrijven zowel opdrachtgever als werkgever de beveiligingscao buiten de deur gehouden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Toezichthouder in het OV
« Reactie #5 Gepost op: maandag 19 mei 2014, 14:48 »
Het ligt eraan wat de opdrachtgever voor eisen stelt. Het scheelt namelijk behoorlijk in de prijs als je geen beveiliger of boa inhuurd. Maar bv een gastvrouw of gastheer.
Hierdoor hebben de bedrijven zowel opdrachtgever als werkgever de beveiligingscao buiten de deur gehouden.


??? Wanneer een opdrachtgever beveiligingswerkzaamheden wil laten uitvoeren, dan moet deze wel beveiligers inhuren. Wat beveiligingswerkzaamheden zijn, is ter beoordeling aan de toezichthouder (lees de Politie). Lang niet alles waar vaak beveiligers voor worden ingezet, vallen onder de noemer "beveiligingswerkzaamheden".

En een particuliere opdrachtgever kan al helemaal geen BOA's inhuren. En bestuursorganen die wel BOA"s inhuren en/of in dienst hebben, die hebben dat nodig omdat er opscportingstaken verricht worden.

Wat dit verder te maken heeft met dit onderwerp ontgaat mij overigens, maar dat ter zijde....