Auteur Topic: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?  (gelezen 16980 keer)

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
In de wet staat het volgende omschreven over het krijgen van ontheffing voor het dragen van handboeien:

“Beveiligingsorganisaties en recherchebureaus moeten er zorg voor dragen dat hun personeel tijdens de beveiligings- of recherchewerkzaamheden geen handboeien draagt. Op deze hoofdregel is slechts uitzondering mogelijk wanneer de Minister van Justitie, na overleg met de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, toestemming heeft verleend voor het dragen van handboeien.

Met het verlenen van toestemming zal grote terughoudendheid worden betracht.

Toestemming kan slechts worden verleend wanneer van de noodzaak tot het dragen van handboeien en van de bekwaamheid in het aanleggen ervan is gebleken.

Bij de beantwoording van de vraag of de noodzaak in een bepaald geval aanwezig en het dragen van handboeien geïndiceerd is, wordt een restrictief beleid gehanteerd. Dit beleid laat zich verwoorden als een ¿nee, tenzij¿ standpunt. Elk verzoek zal opnieuw aan de hand van alle criteria afzonderlijk beoordeeld moeten worden. Naar aanleiding van een verzoek zal het advies van de korpschef in de regio waar de beveiligingsorganisatie of het recherchebureau is gevestigd worden ingewonnen.

De noodzaak tot het beschikken van de bevoegdheid handboeien te dragen en van de bekwaamheid in het aanleggen van handboeien moet door de aanvrager worden aangetoond.

Bij de beoordeling van individuele aanvragen zullen in ieder geval de volgende vragen worden gehanteerd:

-      is het mogelijk dat de beveiligingsmedewerker of particulier rechercheur bij de uitvoering van zijn werkzaamheden in de omstandigheid komt als bedoeld in artikel 9, vierde lid, van de wet?;
-      in welke frequentie en mate hebben zich in het verleden situaties voorgedaan waarbij het dragen en gebruiken van handboeien wenselijk was geweest ?;
-      is het in de hiervoor bedoelde gevallen bezwaarlijk of onmogelijk een beroep te doen op de reguliere politie ?;
-      is het bezwaarlijk of onmogelijk op een andere wijze dan door het verlenen van toestemming voor het dragen van handboeien te voorzien in de veiligheid van de desbetreffende medewerker of de derden”.



Nu kan ik als portier 100 redenen verzinnen, waarom het handig is dat je als portier handboeien kan dragen, maar hoe groot is de kans dat je justitie hier van kunt overtuigen?

Iemand hier ervaring mee, of zelf ontheffing gekregen, of toch een afwijzing en waarom>?

Ben er op zich een groot voorstander van om een beveiliger hiermee te gaan uitrusten. Het is geen wapen waarmee je in een angstsituatie iemand onnodig letsel kunt aanbrengen zoals een wapenstok of pepperspray, maar verdomd makkelijk als je iemand in bedwang moet houden als je iemand aangehouden hebt en de politie hebt ingeschakeld.

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 2 juni 2014, 01:08 »
Ben er op zich een groot voorstander van om een beveiliger hiermee te gaan uitrusten. Het is geen wapen waarmee je in een angstsituatie iemand onnodig letsel kunt aanbrengen zoals een wapenstok of pepperspray, maar verdomd makkelijk als je iemand in bedwang moet houden als je iemand aangehouden hebt en de politie hebt ingeschakeld.

Helemaal mee eens. Het lijkt mij ook verdomd handig om iemand te kunnen boeien die aangehouden is en zich alleen in bedwang laat houden door meerdere collega's. Situaties als http://www.beveiligingsforum.nl/?topic=397.0 , waarbij de verdachte om het leven kwam nadat de beveiligers hem op de grond in bedwang hebben moeten houden, kunnen daardoor wellicht voorkomen worden.

Overigens heb ik nog nooit een particuliere beveiliger met handboeien zien lopen.  Ik verwacht regelmatige cursussen en trainingen voordat en tijdens de periode dat iemand een ontheffing krijgt voor het dragen van handboeien. De politie krijgt ook periodiek training in het boeien, heb ik me laten vertellen.

Overigens ben ik het eens als je voor een ontheffing cursussen en trainingen moet volgen. Een screening voor zover dat mogelijk is, lijkt me ook nuttig. Het lijkt mij ook weer geen goede zet om iedereen in de beveiligingsbranche een ontheffing handboeien te geven, we kennen immers allemaal wel een paar pipo's die je ook bijvoorbeeld zeker niet met pepperspray wilt uitrusten.. Echter tenminste één persoon in een vaak samenwerkend team (zoals bij horecaportiers of evenementbeveiligers het geval is) lijkt me wel nuttig.
« Laatst bewerkt op: maandag 2 juni 2014, 01:11 door Jochem »

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 2 juni 2014, 01:21 »
Citaat
Ik verwacht regelmatige cursussen en trainingen voordat en tijdens de periode dat iemand een ontheffing krijgt voor het dragen van handboeien. De politie krijgt ook periodiek training in het boeien, heb ik me laten vertellen.

Uiteraard, nu is het zo dat per kwartaal wij als groep horecateam van het bedrijf meedoen met horecatrainingen bij de politie. hierbij oefenen we situaties die je kunt meemaken als portier en politie. Hierbij zal heel mooi toegevoegd kunnen worden, het boeien van aangehouden personen.

Citaat
we kennen immers allemaal wel een paar pipo's die je ook bijvoorbeeld zeker niet met pepperspray wilt uitrusten..
Dat soort wapens vind ik onzin en hoef en wil ik ook niet eens bij me hebben. Maar handboeien kan nuttig zijn, maarja kun je justitie hiervan overtuigen haha
[/quote]

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 2 juni 2014, 12:34 »
Ik weet dat in detentiecentra en gevangenissen wel wordt gewerkt met handboeien door beveiligers die in contact komen met gevangenen. Hoe of wat verder weet ik niet precies.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 2 juni 2014, 14:08 »
Maar handboeien kan nuttig zijn, maarja kun je justitie hiervan overtuigen

Ik denk het niet. De overheid wil geen particuliere beveiligers in de openbare ruimte die met handboeien lopen.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 2 juni 2014, 19:32 »
Ik weet dat in detentiecentra en gevangenissen wel wordt gewerkt met handboeien door beveiligers die in contact komen met gevangenen. Hoe of wat verder weet ik niet precies.

Mijn ervaring, heb gewerkt als beveiliger in een gevangenis.

Alleen de ibt'ers dragen handboeien, de normale beveiligers niet. Of dit overal is geen idee....

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 2 juni 2014, 19:33 »
Ik denk het niet. De overheid wil geen particuliere beveiligers in de openbare ruimte die met handboeien lopen.

Als de overheid dat niet wil, waarom staat er dan een dergelijk artikel zoals hierboven beschreven dat het mogelijk is.

Denk dat het ook een verloren zaak is, en dat je never nooit geen toestemming krijgt, maar ben benieuwd waarom deze regel er dan is.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 2 juni 2014, 20:53 »
Ik ben nooit betrokken geweest met de aanvraag van de toestemming hiervoor, maar ik heb wel eens gewerkt bij een bedrijf die de aanvraag heeft gedaan.
We hebben de handboeien echter nooit gedragen omdat een brief van justitie verkeerd geïnterpreteerd werd door een leidinggevende bij ons.
Ik weet wel dat je een op IBT training lijkende opleiding dient te krijgen die ook periodiek herhaald moet worden.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 2 juni 2014, 22:46 »
Citaat
We hebben de handboeien echter nooit gedragen omdat een brief van justitie verkeerd geïnterpreteerd werd door een leidinggevende bij ons.

Oke werd verkeerd geïnterpreteerd, maar hadden ze wel of geen goedkeuring gekregen?

Citaat
Ik weet wel dat je een op IBT training lijkende opleiding dient te krijgen die ook periodiek herhaald moet worden.

Dit is logisch, je krijgt een extra hulpmiddel waar je wel de nodige kennis voor dient te hebben alvorens je het in gebruik mag hebben.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 3 juni 2014, 08:27 »
Oke werd verkeerd geïnterpreteerd, maar hadden ze wel of geen goedkeuring gekregen?
Voor zover bij mij bekend was de toestemming verleend mits de personen die ze zouden dragen de desbetreffende training gevolgd zouden hebben.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 3 juni 2014, 10:13 »
Voor zover bij mij bekend was de toestemming verleend mits de personen die ze zouden dragen de desbetreffende training gevolgd zouden hebben.

Oke dat is wel interessant, en ging het dan ook om specifieke werkzaamheden die de beveiligers deden?
Ik wil ze graag hebben voor in de horeca!

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 4 juni 2014, 21:24 »
Oke dat is wel interessant, en ging het dan ook om specifieke werkzaamheden die de beveiligers deden?
Ik wil ze graag hebben voor in de horeca!
Het was een groot object (geen horeca) buiten de gemeentegrens van de plaats waarbij het hoort waardoor de politie niet kon garanderen dat ze binnen 15 minuten aanwezig zouden zijn in geval van een calamiteit.
En om in voorkomende gevallen een aangehouden persoon toch te immobiliseren zonder er met te veel man mee bezig te zijn was de aanvraag ingediend.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 01:52 »
Het was een groot object (geen horeca) buiten de gemeentegrens van de plaats waarbij het hoort waardoor de politie niet kon garanderen dat ze binnen 15 minuten aanwezig zouden zijn in geval van een calamiteit.
En om in voorkomende gevallen een aangehouden persoon toch te immobiliseren zonder er met te veel man mee bezig te zijn was de aanvraag ingediend.

Dat kan de politie nooit garanderen, zeker niet in de avond en nachturen...
Bij ons in drenthe rijden op veel plaatsen in de nachturen maar 1 auto in een straal van ong 15 tot 20 km. In het centrum plus omliggende wijken 1 auto, en dan voor bepaalde buitendorpen die te ver weg zijn ook 1 auto.. Krijgen ze dus 2 meldingen achter elkaar dan zitten ze al in de stress..

Praktijk is bij ons dan ook dat er soms wel een uur gewacht moet worden op een agent.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 01:52 »
Maar Ronald, bedankt voor je feedback!!!!!!!

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: iemand ervaring met het aanvragen ontheffing voor het dragen van handboeien?
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 02:30 »
Dat kan de politie nooit garanderen, zeker niet in de avond en nachturen...
Bij ons in drenthe rijden op veel plaatsen in de nachturen maar 1 auto in een straal van ong 15 tot 20 km. In het centrum plus omliggende wijken 1 auto, en dan voor bepaalde buitendorpen die te ver weg zijn ook 1 auto.. Krijgen ze dus 2 meldingen achter elkaar dan zitten ze al in de stress..

Praktijk is bij ons dan ook dat er soms wel een uur gewacht moet worden op een agent.

Wellicht dat je dan gewoon moet proberen om de ontheffing aan te vragen, in het kader van "niet geschoten is áltijd mis".