Auteur Topic: Niveau  (gelezen 9596 keer)

Sven

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Niveau
« Gepost op: zondag 20 september 2015, 16:41 »
Beste leden van het beveiligingsforum,

Ik ben Sven en zit momenteel in het derde leerjaar van de middelbare school.

Ik moet nu al een beetje gaan kijken naar verschillende beroepen, dus dat heb ik dan ook gedaan.
Ik heb steeds weer interesses in andere beroepen maar beveiliger blijft toch wel een beetje hangen.

Eerst zat ik te denken aan Coördinator Beveiliging (Niv. 3), alleen toen ik verder las stond er dat je eerst Beveiliger Niveau 2 moest doen en dat Coördinator meer een doorgroei mogelijkheid was..

Alleen nu zit ik met het probleem dat Niveau 2 eigenlijk veel te laag voor me is, ik doe MAVO oftewel de Theoretische Leerweg en daarmee kan ik Niveau 4 doen. (Correct me if i'm wrong)
(En ik heb ook iemand hier op het forum horen zeggen dat veel mensen Beveiliger Niveau 2 kiezen omdat ze wel iets moeten doen)

Daarnaast ben ik niet echt een Sport type, ik vind een potje voetballen bijv. wel leuk maar ik ga niet elke week Fitnessen.
Ik ben vooral een gamer maar wil bijvoorbeeld liever geen ICT doen omdat ik juist meer wil doen en niet de hele dag met computers bezig zijn. (Bijv. iets als Particulier digitaal onderzoeker zal misschien nog wel kunnen maar de motivatie is toch minder)

Maargoed, om een lang verhaal kort te maken..
Ik heb dus geen zin in een saaie kantoor baan of iets dergelijks en voel me erg aangetrokken tot beveiliger..

Wat raden jullie mij aan om te doen?
- Is Beveiliging alleen voor sport liefhebbers en van die gespierde gasten?
  Want ik zie vaak ook dunnere beveiligers, die doen zeker vaker dingen zoals de Receptie etc?
  (Heb wel een redelijk stevige bouw maar ben niet echt getraind ofzo)
- Moet je veel sporten in de opleiding / als beveiliger?

De laatste maar belangrijkste vraag:
Welke opleiding raden jullie mij aan?
Zoals ik al zei vind ik Niveau 2 wel erg laag voor mij maar zal ik hem ooit wel willen halen.
Raden jullie aan om een Niveau 4 opleiding te doen en daarna bijv. Beveiliger Niveau 2 te halen? (Dan moet het wel een opleiding zijn die ik interessant vind)
Ook lijkt het mij erg gaaf om ooit voor me zelf te beginnen zowel in de Beveiliging als misschien iets anders, gaan er eigenlijk veel beveiligingsbedrijven failliet? (Ik zie wel redelijk wat bedrijven die nog bestaan hier op het forum

(Als ik hier op het forum kijk ben ik denk ik niet de enige die Niveau 4 kon doen)

Bedankt voor je tijd en de evt antwoorden!
« Laatst bewerkt op: zondag 20 september 2015, 16:49 door Sven »

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Niveau
« Reactie #1 Gepost op: zondag 20 september 2015, 18:46 »
Niveau 2 is het begin. Je kunt blijven hangen en maar gewoon beveiliger worden of doorgaan met niveau 3 coordinator beveiliging. Je kunt met die opleiding leiding geven.

Of je uiteindelijke leiding geeft of je bent beveiliger, ligt geheel aan jou zelf.
Je bent al goed op weg door dingen op te zoeken.. Je kunt mogelijk kijken naar de volgende route:
- niveau 2
- cursus
- cursus
- niveau 3
- cursus

Etc etc

Intussen heb je ongeveer 2,5 jaar aan opleiding en cursussen gedaan en dan nog de ervaring meemaken.

Je hoeft geen arnold schwarzenegger te zijn om beveiliger te worden.
Brede kasten zie je voornamelijk bij evenenmenten en horeca.

Je kunt:
Objectbeveiliger
Surveillant
Centralist
Hondengeleider
Persoonsbeveiliger
Worden zonder bepaalde lichamelijke eisen te hebben.

Mocht je meer en gedetailleerde informatie willen hebben, kun je eens bellen met kleinere beveiligingsbedrijven en informeren of iemand jou info geeft. Ik heb zo 1, 2 geen boekje of pdfje bij de hand.

Als je vragen hebt, hoor ik t wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Sven

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Niveau
« Reactie #2 Gepost op: zondag 20 september 2015, 19:12 »
Bedankt voor je reactie Julian, hier heb ik zeker wat aan!

Nu kijk ik er weer iets anders tegen aan, want ik begin dan wel met een lager niveau maar in dezelfde tijd als een andere (vaak) langere opleiding kom ik toch op niveau 3.

En wat voor mensen doen zulke opleidingen eigenlijk?
Ben bang dat het verkeerd volk aantrekt (met alle respect) of heb ik het mis?

M.v.g Sven

Sven

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Niveau
« Reactie #3 Gepost op: zondag 20 september 2015, 20:10 »
Ik zie trouwens dat er dit staat op sommige site: ''Om coördinator beveiliging te worden moet je eerst de mbo-2-opleiding Beveiliger volgen en daarna, bij voorkeur na een aantal jaren werkervaring als beveiliger, kun je beginnen met de mbo-3-opleiding Coördinator beveiliging''

Maar het is dus wel mogelijk?
En wat zijn die cursussen precies?
En is het nog verstandig om beveiliger te worden of is er echt te weinig werk, of valt het allemaal wel mee?

Meer reacties en suggesties zijn altijd welkom!

- Sven

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Niveau
« Reactie #4 Gepost op: zondag 20 september 2015, 22:19 »
Die cursussen/opleidingen gaan doen is niet het probleem, doorgroeien naar een hogere functie is echter niet zo makkelijk.

Sven

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Niveau
« Reactie #5 Gepost op: zondag 20 september 2015, 22:33 »
Als ik er over nadenk is het ook niet dat ik perse Coördinator moet worden, het gaat mij er meer om dat mijn ik een mbo niveau 4 opleiding kan doen maar beveiliger niveau 2 is.

Als ik bijvoorbeeld Coördinator Beveiliger wel kon doen zonder Beveiliger niveau 2 dan zal ik dat doen omdat het een niveau 3 opleiding is en me het natuurlijk ook gewoon leuk lijkt.

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: Niveau
« Reactie #6 Gepost op: zondag 27 september 2015, 15:23 »
Sven,

Dat je niet direct op een niveau-2 opleiding wilt instappen is begrijpelijk als niveau-4 je schoolniveau is.
Een eerlijk advies; begin dan ook niet aan een niveau-2 opleiding en zeker geen beveiliging.

Waarom niet?
- Je hebt meer in je mars
- Het perspectief is slecht in beveiligingsland. Vaste contracten worden er vrijwel niet gegeven en ik zie dat de komende jaren ook niet veranderen. Het inkomen van een beveiliger is onzeker en variabel. De opleiding beveiliger-2 is een slechte investering voor iemand die meer kan. Een beveiliger hopt van tijdelijk contract naar tijdelijk contract.

De opleiding coördinator heeft eveneens weinig meerwaarde, zeker voor een jonger persoon. Een coördinator functie kan ook prima worden ingevuld zonder over het diploma coördinator te beschikken. De meeste functies worden dan ook toegekend op basis van ervaring en bewezen diensten. Over het algemeen zal een jonge jongen die net van school komt geen coördinator functie krijgen. Daarvoor zul je waarschijnlijk pas in aanmerking komen na enige jaren ervaring te hebben opgedaan als beveiliger.

Wellicht is het een optie voor je om een HBO opleiding te overwegen; Integrale veiligheid bijvoorbeeld. Met dat diploma op zak heb je namelijk wél een goede kans op een goede baan met een goed toekomstperspectief.

Je zou gedurende je studententijd kunnen werken op evenementen door je ESO te halen. Zo kan je tijdens je studentenperiode alvast wat rondkijken in beveiligingsland en daarna échte stappen te zetten met je HBO diploma.

Sven

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Niveau
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 29 september 2015, 22:12 »
Sven,

Dat je niet direct op een niveau-2 opleiding wilt instappen is begrijpelijk als niveau-4 je schoolniveau is.
Een eerlijk advies; begin dan ook niet aan een niveau-2 opleiding en zeker geen beveiliging.

Waarom niet?
- Je hebt meer in je mars
- Het perspectief is slecht in beveiligingsland. Vaste contracten worden er vrijwel niet gegeven en ik zie dat de komende jaren ook niet veranderen. Het inkomen van een beveiliger is onzeker en variabel. De opleiding beveiliger-2 is een slechte investering voor iemand die meer kan. Een beveiliger hopt van tijdelijk contract naar tijdelijk contract.

De opleiding coördinator heeft eveneens weinig meerwaarde, zeker voor een jonger persoon. Een coördinator functie kan ook prima worden ingevuld zonder over het diploma coördinator te beschikken. De meeste functies worden dan ook toegekend op basis van ervaring en bewezen diensten. Over het algemeen zal een jonge jongen die net van school komt geen coördinator functie krijgen. Daarvoor zul je waarschijnlijk pas in aanmerking komen na enige jaren ervaring te hebben opgedaan als beveiliger.

Wellicht is het een optie voor je om een HBO opleiding te overwegen; Integrale veiligheid bijvoorbeeld. Met dat diploma op zak heb je namelijk wél een goede kans op een goede baan met een goed toekomstperspectief.

Je zou gedurende je studententijd kunnen werken op evenementen door je ESO te halen. Zo kan je tijdens je studentenperiode alvast wat rondkijken in beveiligingsland en daarna échte stappen te zetten met je HBO diploma.

Bedankt voor je reactie HDRG!

Ben het zeker met je eens dat het niet heel slim is om in mijn geval niveau 2 te doen.
Ik zal de komende tijd veel dingen gaan opzoeken wat ik nou precies wil doen, het blijft moeilijk..
Gelukkig heb ik nog even, haha.

M.v.g Sven