Auteur Topic: Zekering voor hulpspanning slaat af en toe door of Aritech CD 95 paneel  (gelezen 2892 keer)

Jacob

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Particulier
Op ons Aritech CD95 paneel slaat af en toe zekering F3 door met alarm als gevolg. Volgens de handleiding is deze zekering voor "hulpspanning". Het probleem is lastig op te sporen omdat het typisch een etmaal tot een week kan duren totdat het gebeurt. Het kan zowel  met- als zonder ingeschakeld alarm gebeuren. Ik heb er ook al een zwaardere zekering van in gehad maar ook deze slaat door.
Weet iemand wat er allemaal uit de hulpspanning gevoed wordt? Ik vraag me vooral af of de bron van het probleem ook buiten het paneel kan liggen.
Heeft iemand ervaring met deze fout?
Bij voorbaat dank.

Overige informatie:
- het systeem heeft een aantal remotes  waarvan 1 met een eigen voeding en accu
- de accu's zijn uit 2013

Wim63

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 72
    • Bekijk profiel
Re: Zekering voor hulpspanning slaat af en toe door of Aritech CD 95 paneel
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 20:02 »
De hulpspanning is bedoeld om de (bewegings)melders van 12V te voorzien. De voeding voor de remotes komt in de regel via een andere zekering. Ik heb wel een gehad dat de bekabeling door muizen was aangevreten, met kortsluiting tot gevolg. Ook kan de bekabeling naar de diverse melders over een scherpe hoek zijn getrokken, waardoor de isolatie beschadigd raakt.
De kortsluiting kan natuurlijk ook door een defecte PIR komen.
Ik zou zeggen: meet de stroom van de diverse melders en vergelijk dit met de opgegeven waarde in de handleiding van die betreffende melder.
Kortom, de storing ligt waarschijnlijk buiten het paneel.

groet,
Wim

Jacob

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Particulier
Re: Zekering voor hulpspanning slaat af en toe door of Aritech CD 95 paneel
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 1 juli 2020, 10:56 »
Hallo Wim, bedankt! Daar kan ik wat mee!
Er is niet permanent kortsluiting dus dat zoeken wordt een uitdaging, maar hopelijk valt het mee. Als ik wat vind zal ik het hier melden.
Jacob

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Zekering voor hulpspanning slaat af en toe door of Aritech CD 95 paneel
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 2 juli 2020, 19:25 »
Ik weet niet hoe groot het systeem is en hoevaak het gebruikt wordt.
maar ik zou beginnen met een of meerdere melders los te halen bij de centrale en dan bedoel ik alleen de voeding er van.

Als dit weer gebeurt en het alarm gaat af, werkt de flitser dan nog wel?

Jacob

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Particulier
Re: Zekering voor hulpspanning slaat af en toe door of Aritech CD 95 paneel
« Reactie #4 Gepost op: maandag 6 juli 2020, 14:10 »
Bedankt. Ik heb altijd gelijk de code ingeklopt om het alarm uit te schakelen dus kan (nog) geen antwoord geven. De sirene deed het in ieder geval prima! Er zijn intotaal 34 sensors aangesloten van allerlei soort (pir, deur, glasbreuk, brandmelder).
Kan ik de 12V van bepaalde sensoren onderbreken zonder dat het systeem in alarm gaat?

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: Zekering voor hulpspanning slaat af en toe door of Aritech CD 95 paneel
« Reactie #5 Gepost op: zondag 12 juli 2020, 08:44 »
Begin als eerste met de afnamestroom te meten. Als deze tegen de limiet zit, moet je een hulpvoeding bij plaatsen.
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

Jacob

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Particulier
Re: Zekering voor hulpspanning slaat af en toe door of Aritech CD 95 paneel
« Reactie #6 Gepost op: maandag 20 juli 2020, 19:20 »
Wederom bedankt voor de reactie! Het zou zomaar kunnen dat ik wat gevonden heb. Vandaag ben ik in de kruipruimte geweest en heb gezien dat bij een muurdoorvoer meerdere draden open lagen door knaagschade. De draden waren door een bestaand gat tbv CV buis meegevoerd, en de knager wilde kennelijk dezelfde route volgen. Dus nu eerst maar eens nieuwe draden trekken.

Jacob

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Particulier
Re: Zekering voor hulpspanning slaat af en toe door of Aritech CD 95 paneel
« Reactie #7 Gepost op: maandag 27 juli 2020, 13:58 »
Ik hoop niet dat ik te vroeg juich, maar ik heb gisteren een nieuwe draad getrokken, en het systeem werkt weer, tot nu toe zonder onverwacht af te gaan. Bedankt voor de tips hier, anders had ik niet geweten waar te zoeken.