Auteur Topic: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?  (gelezen 7492 keer)

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Gepost op: donderdag 22 november 2018, 21:31 »
Bij de lancering was mijn gedachte meteen van "nee hé gaan ze weer de hele zooi op z'n kop zetten"
En bij het lezen moet ik zeggen dat die gedachte niet echt veel verandert is.

Terwijl we nog steeds verzekeringen hebben die vragen naar een systeem elektronisch volgens En met bouwkundig volgens Bs gaan we om de verwarring nog groter te maken weer nieuwe naampjes bedenken.
Hadden we eerst een PVE, nu moeten we ook nog weer een intake formulier aanmaken waar de opdrachtgever ook voor moet gaan tekenen.
Wie wat verder in het geheel duikt zal tot de ontdekking komen dat klasse 3* niet meer bestaat.
Persoonlijk denk ik dat daar een heel gevoelig punt wordt geraakt voor veel klanten maar ook voor veel gecertificeerde beveiligingsbedrijven.
Door het laten vervallen van 3* is het dus niet meer mogelijk om zelf de alarmopvolging te gaan verrichten maar wordt je verplicht om een bewakingsdienst voor te laten rijden.
Dat de dichtstbijzijnde op een half uur of nog meer rijden zit terwijl je zelf met 2 minuten aan de zaak bent maakt dus niet meer uit, je moet een contract hebben afgesloten met een particuliere beveiligingsdienst voor de alarmopvolging.

Ik heb zo mijn twijfels over de haalbaarheid en vooral het draagvlak in de markt wat deze regeling betreft.
Te meer omdat ik van een aantal grote spelers op de markt al heb gehoord dat ze deze VRKI 2.0 in deze vorm totaal niet zien zitten en dat men ondanks de verplichting van BORG om deze per 1 jan te gaan gebruiken men ook na 1 jan gewoon de oude regeling zal blijven gebruiken.

Dus ben benieuwd hoe ver een ieder al is met VRKI 2.0 en of er al meer pijnpunten boven water zijn gekomen.

Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 november 2018, 11:04 »
Het wordt er niet makkelijker op een goede oplossing aan te bieden aan je klant volgens mij.
Installaties worden duurder en of het effectief is de maatregelen is niet bewezen en in bepaalde situaties hebben extra maatregelen totaal geen effect lijkt me.

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 23 november 2018, 14:25 »
Per 1-1-2019 wordt de VRKI 2.0 versie 2019 van toepassing.
Hierin wordt rekening gehouden met de genoemde "pijnpunten" o.a. de alarmopvolging bij risicoklasse 3

Voorgestelde wijziging:
Bij RE3 kan ook worden gekozen voor RE2 + technische alarmverificatie waarmee in plaats van alarmopvolging door een particuliere beveiligingsorganisatie alarmopvolging door een sleutelhouder samen met prioriteit 1 door de politie kan worden bereikt.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 november 2018, 15:02 »
Ik vraag me dan af hoe een regeling al per 1 jan 2019 in kan gaan als er nu nog voorstellen liggen om deze nieuwe regeling nog op diverse punten weer aan te gaan passen?
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 13 december 2018, 19:31 »
Is iedereen al klaar voor de VRKI 2.0 of is bij de meesten, net als bij ons, de VRKI 2.0 begraven onderin de la?
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 14 december 2018, 15:59 »
Gelukkig is er een artikel in de BORG-regeling wat stelt:
5.5 LEVERING VAN DIENSTEN
Het BORG-bedrijf verleent op het gebied waarvoor hij, op grond van deze beoordelingsrichtlijn, is gecertificeerd slechts diensten die voldoen aan de criteria van hoofdstuk 3 en 4.
Uitgangspunt is dat het BORG-bedrijf de producten of diensten onder certificatie levert.
Alleen als dat van te voren met de opdrachtgever schriftelijk is overeengekomen, mag het BORG-bedrijf hier van afwijken en geen BORG Certificaat of BORG Opleveringsbewijs afgeven.

Als je daarvoor kiest kan je de VRKI 2.0 compleet negeren.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 14 december 2018, 16:16 »
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen en dat BORG zich nog wel een paar keer achter de oren gaat krabben voordat ze dit definitief in gaan voeren en een ieder er aan gaan houden.
Wij hebben hun in ieder geval al aangegeven dat als dit, zoals het nu is opgezet, wordt ingevoerd dat wij onze BORG erkenning niet zullen gaan verlengen.
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 15 december 2018, 22:27 »
Is iedereen al klaar voor de VRKI 2.0 of is bij de meesten, net als bij ons, de VRKI 2.0 begraven onderin de la?

Aan ons is ook aangegeven nog met de 'oude' te werken. Omdat er op veel dingen terug gekomen wordt. Zij leiden, ik volg, denk ik dan...

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 25 maart 2019, 00:59 »
even een schopje naar boven.
De datum van 1 jan 2019 is dus al niet gehaald dus met de volgende datum van 1 april 2019 zou je toch verwachten dat de regeling nu geheel klaar in de startblokken staat.
Echter als ik zo even snel door e.e.a lees dan blijkt dat niet uit de stukken die nu beschikbaar zijn.
Dus als je als (beveiligings)bedrijf volgens klasse EL3 moet worden beveiligd en daarbij is alleen met een RE3 mogelijk en dus een verplichte overeenkomt met een particuliere beveiligingsdienst of je kunt volstaan met RE2 + technische alarmverificatie waarbij opvolging door sleutelhouder + prioriteit 1 politie.
Alleen wat die technische alarmverificatie dan in moet houden

8.1.2 TECHNISCHE ALARMVERIFICATIE
Bij technische alarmverificatie worden drie methoden van verificatie en beoordeling onderscheiden: inkijken,
inluisteren en zoneverificatie.
Inkijken
Een inbraakalarm in combinatie met camerabeeld van één of meer personen is een geverifieerd alarm. De
camerabeelden moeten van zodanige kwaliteit zijn, dat deze door de centralist goed te beoordelen zijn.
Inluisteren
Een inbraakalarm in combinatie met geluid van personen en/of braak kan een geverifieerd alarm opleveren.
Hierbij mag het geluid niet worden overstemd door een akoestische alarmgever.
Dubbele zone-verificatie
Bij dubbele zonering wordt het in werking treden van een tweede sensor in een andere zone in dezelfde
ruimte
gezien als een alarmverificatie, vooropgesteld dat er een logisch verband is te onderkennen tussen de beide meldingen. Voorbeelden van logische zones:
• Buiten/Gebouwschil of Buiten/Ruimte
• Gebouwschil/Ruimte
• Ruimte/Ruimte
• Gebouwschil/Compartiment of Ruimte/Compartiment
Onder dubbele zonering wordt niet verstaan een melding van één combi-detector.

Daar zal menig eigenaar die naast/boven het bedrijf woont bepaald niet vrolijk van worden.

Ook hoe je een prioriteit 1 kunt krijgen/aanvragen bij de politie (politie staat binnen 15 min op de stoep) dat wordt helaas nergens omschreven en dat er in veel regio's 's nacht vaak maar 1 politieauto aanwezig is die ook rustig 30 min tot 45 min moet rijden daar gaat men voor het gemak ook maar aan voorbij.

Ook was ik even aan het zoeken wat je nu moet doen bij een bepaalde klasse, kijk je dan in tabel 6.4 dan staat daar


Maar kan iemand me vertellen waar deze tabel 4 deel A ergens te vinden is in de VRKI 2.0?
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 25 maart 2019, 20:48 »
Waar haal je vandaan dat de 2019 versie niet van kracht is?
Ik lees toch echt het volgende:

Citaat
Vanaf 1 januari 2019 mag de VRKI 2.0 2019 versie worden gebruikt. Daarnaast mag tot 1 april 2019 gebruik worden gemaakt van de VRKI 2.0 2018 versie.

Ik denk dat ze de vetgedrukte 4 bedoelen bij 6.4.4, tabel 4 in deel A is – Risicoklassenindeling en beveiligingsmaatregelen voor bedrijven.

6.4.4 EISEN SCHILDETECTIE
Voor het functioneren van schildetectie is het van belang dat:
• De verschillende componenten van schildetectie aansluiten op het inbraaksignaleringssysteem
(compatibiliteit);
• De verschillende componenten passen bij de omgevingsinvloeden die van toepassing zijn conform de
NEN-EN 50131-1 en IP klasse.

Er zijn vier niveaus van schildetectie te onderscheiden:

• SD1 voor woningen: De schildetectie bestaat uit openstanddetectie op, voor inbrekers bereikbare,
beweegbare gevelelementen. Deze keuzeoptie is met name bedoeld om binnen de woning vrij te kunnen
bewegen als de ruimtelijk werkende detectoren niet actief zijn. De keuze voor schildetectie niveau SD1
is optioneel.

• SD1 voor bedrijven: De schildetectie bestaat uit openstanddetectie op nooduitgangen. Deze optie is
met name bedoeld om ongewenst gebruik van nooduitgangen ook overdag te signaleren, eventueel door
middel van "stil-alarm" en desgewenst met een akoestische melding en interne opvolging. De keuze voor
schildetectie niveau SD1 is optioneel.

• SD2 bestaat uit detectie op, voor inbrekers bereikbare, vaste en beweegbare gevelelementen.
Schildetectie niveau SD2 kan op meerdere wijze worden gerealiseerd: bijvoorbeeld glasbreukdetectie en
trillingsdetectie op de gevelelementen. Voor de bereikbaarheid van gevelelementen moet de NEN-5087
worden gebruikt.

• SD3 zie SD2 met als aanvulling dat(bereikbare) wanden, vloeren en daken zijn voorzien van geschikte
detectie.
Voor woningen in risicoklasse 4 is SD3 optioneel als er bij maatwerk op verzoek van de opdrachtgever
geen ruimtelijk werkende detectie wordt overeengekomen. In de lagere risicoklassen is SD3 geen
gebruikelijke keuze, zie SD1 en SD4.

• SD4 bestaat uit buitendetectie rond een object. SD4 is een alternatief voor SD2 of SD3 wanneer SD2 of
SD3, mits onderbouwd, niet volledig te realiseren is.
Schildetectie niveau SD4 kan op de volgende wijze worden gerealiseerd: detectiesysteem op
terreingrenzen in combinatie met een camerasysteem met video analytics. De camerabeelden moeten
worden doorgemeld naar de PAC.
Met Live View kan de meldkamer van de politie rechtstreeks meekijken met de camerabeelden van een
winkelier of ondernemer. Zo is die direct op de hoogte als er een inbraak of overval (of ander
gewelddadig delict) wordt gepleegd.


Maar Gerrit het valt me op dat je veel tegen de VRKI aanschopt, ik snap dat alles wat zwaarder wordt en het extra kosten met zich meebrengt maar ja we zullen het er toch allemaal mee moeten doen.......dus dan toch pech voor de klant.
Wat zijn jouw verbeter punten en zijn ze realistisch?

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #11 Gepost op: maandag 25 maart 2019, 22:30 »
Zou de datum van 1 jan niet met een reden verschoven zijn naar 1 april? (is het een teken aan de wand om dat op 1 april te zetten  ;))

Ze hebben het toch over een tabel en niet over artikel... lid......
Vandaar dat ik op zoek ben naar een tabel 4

Om je ander vraag te beantwoorden
Niet alleen pech voor de klant, maar ook pech voor jou als beveiligingsbedrijf.
Normaal kon je je eigen bedrijf als 3* uitvoeren en zelf de alarmopvolging gaan doen, nu wordt je verplicht om een bewakingsdienst in de arm te nemen of om je detectie te gaan verdubbelen.
Ben je dan gevestigd in een gebied waar de dichtstbijzijnde bewakingsdienst op een half uur of langer zit of waar de politie net aan de andere kant van het rayon zit dan wordt je dus puur op kosten gejaagd zonder dat het ook maar enig zin heeft.

Het alternatief?
Begin bij de basis zorg dat de installatievoorschriften verbeterd/actueel zijn.
Lees bijv. wat er in de kaartenbakken te vinden is (kaartenbakken die overigens door BORG niet erkend worden)
Zorg ervoor dat een systeem dat is aangelegd door een erkend bedrijf ook aan de eisen voldoet en dat er geen mogelijkheden meer zijn om maar wat aan te prutsen als er geen certificaat wordt afgegeven.
Alleen zo wordt de kwaliteit van beveiliging verbeterd.

Hoe dan bijv. kan?
Verander gewoon het gehele systeem, meld je een systeem aan op een meldkamer dan wordt die ook meteen geregistreerd en kun je net als bij een APK een steekproef krijgen. Meld je nooit aan bij een meldkamer dan kun je ook geen gecertificeerd bedrijf zijn.
1 op de zoveel systemen wordt gecontroleerd zodat iedereen evenveel kosten krijgt en systemen ook niet meer onder de radar kunnen blijven.
Zijn er gebreken geconstateerd dan wordt de frequentie van steekproeven bij die installateur ook opgevoerd zodat de eindgebruikers en verzekeraars er ook van op aan kunnen dat een opgeleverd systeem ook voldoet en "slechte" installateurs vanzelf boven komen drijven (en betalen uiteindelijk ook de kosten).
Zo wordt het zinloze bladeren door het handboek omgezet naar toetsing in de praktijk en kun je daar laten zien dat je het ook begrepen hebt en bekwaam bent om het beveiligingsvak uit te oefenen.
Met de huidige digitale technieken hoeft dat echt niet meer zo moeilijk te zijn.

En dat er dan wat aangepast moet worden omdat de risico's verschuiven daar kunnen de verzekeraars ook transparant in worden en over communiceren met de installateurs.
 
Trouwens ik neem aan dat jullie ook weer de factuur voor de jaarlijkse audit binnen hebben? 
Ruim 1560 euro inmiddels en waarvoor?
41 euro als bijdrage voor het CCV en de rest voor het doorbladeren van je handboek, iets wat ze vorig jaar en dat jaar daarvoor en daarvoor en daarvoor ook al hebben gedaan en om te controleren of je nummertje 1 wel in 2 hebt gewijzigd.
Dan nog wat bezoeken van een paar gerealiseerde systemen die je van te voren zelf al uitgezocht hebt zodat je zeker weet dat er niets te vinden zal zijn. (die anderen zijn immers toevallig toch niet thuis of komt een bezoek niet uit?)


Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #12 Gepost op: maandag 16 september 2019, 15:27 »
Ik ben benieuwd of er al bedrijven zijn die een inspectie hebben gehad van hun CI en hoe deze omgaan met de tegenstellingen in de VRKI 2.0 en andere geldende regelingen?

Ik zal er een paar noemen:
- volgens de Installatievoorschriften moet er een PVE worden opgesteld, maar volgens de VRKI een intake formulier
- volgens de installatievoorschriften moet er gewerkt worden met E1, E2 en E3 terwijl de VRKI 2.0 EL1, EL2, EL3 en EL4 hanteert.
- volgens de installatievoorschriften kennen we 3 doormeld types AL1, AL2 en AL3 volgens de VRKI2.0 bestaan die niet en hebben we nu ATS met AT1, AT2, AT3 en AT4 daarnaast wordt ook nog gehanteerd SP1, SP2, DP1, DP2, DP3 en DP4.

 En dat terwijl in de VRKI 2.0 staat:
6.2ONTWERP, AANLEG & ONDERHOUD De alarminstallatie moet ontworpen, aangelegd en onderhouden worden volgens de voorschriften: •Installatievoorschriften voor alarmapparatuur (document 002080, website CCV) •Voorschriften beheer en onderhoud alarmapparatuur (document 002079, website CCV)

Dus ik ben benieuwd wat men nu aanhoudt de BORG 2005 versie 2 (volgens welke velen gecertificeerd zijn en de CI haar inspecties uitvoert) of de VRKI 2.0 en hoe men dit dan uitlegt?

Ik had nl. verwacht dat dit wel geregeld zou zijn in aanvulling A10 maar dat is niet het geval want daar wordt alleen gesteld dat de VRKI2.0 aan gehouden moet worden.
Dan zou je verwachten dat in aanvulling A11 dan wel aangekondigd zou worden dat je ipv. een PVE nu een intake formulier zou op moeten stellen en hoe om te gaan met de verschillende omschrijvingen maar ook daar is niets over terug te vinden.
Als gecertificeerd bedrijf zou je toch mogen verwachten dat de bedenker van de regelingen en beheerder van deze regelingen rekening zouden houden met geldende regels en nieuwe regels, maar zowel KIWA (de CI die tot op heden de inspecties bij ons uit kwam voeren) als BORG hebben tot op heden geen enkele reactie gegeven.

Vandaar dat ik graag zou willen weten hoe het dan in de praktijk gaat? Want daar wordt uiteindelijk bepaald of je aan de eisen voldoet of niet.
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 12 november 2019, 22:32 »
Via onze CI hebben we tot op heden geen enkele reactie mogen ontvangen ondanks dat deze regelgeving en praktijk toch dagelijks in de praktijk behoort te controleren.
Maar na ruim een jaar ziet het CCV eindelijk in dat de VRKI 2.0 en de installatievoorschriften met elkaar botsen.
Wordt in de VRKI 2.0 om een intake formulier gevraagd was je verplicht om via een de BORG een PVE op te stellen
Vandaar dat er nu eindelijk per 15 oktober een harmonisatie afspraak is gekomen en dat overal waar in de BORG staat PVE je daarvoor intakeformulier moet lezen.
De opmerking/uitleg die ze er dan weer bij zetten is wel weer ongelukkig gekozen.
De VRKI vraagt om een intakedocument en de BORG regeling om een PvE. Deze worden aan elkaar gelijk gesteld.
Hieruit zou je dus weer op kunnen maken dat het niet uitmaakt of je nu een PVE of intake formulier opstelt omdat ze beide aan elkaar gelijk gesteld zijn.

Verder heb ik de bevestiging van het CCV dat het onmogelijk is om vooraf een prioriteit 1 te kunnen krijgen (ook al lijkt dit in de VRKI 2.0  artikel 8.2.3 punt 4 en artikel 8.2.4 punt 4 geëist te worden)  waar gesteld wordt, “technische alarmverificatie + alarmopvolging door sleutelhouder zodat een prioriteit 1 door de politie bereikt kan worden"
De prioriteit wordt immers in de meldkamer van de politie bepaald en standaard heeft een inbraakmelding  altijd prioriteit 2.

Waar ik nog geen antwoord op heb is hoe je om moet gaan met de verplichte verificatie in gebieden waar het niet haalbaar is om politie of bewaking binnen 15 min op de stoep te hebben staan maar wat wel geëist wordt in EL3 en EL4.

Wordt dus nog weer vervolgd.
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe VRKI 2.0 wat moeten we er mee?
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 5 december 2019, 19:57 »
Het CCV heeft al weer een nieuwe versie gelanceerd van de VRKI en noemt dat dus de VRKI 2.0 versie 2020
Hier een linkje naar de bekendmaking
https://hetccv.nl/nieuws/nieuws-detail/article/vrki-20-versie-2020-gepubliceerd/

Ik weet niet of jullie deze al doorgelezen hebben maar er staan een aantal opmerkelijke wijzigingen/zaken in.
Ik zal er een paar noemen;

Het 1e wat opvalt is dat men probeert zich in allerlei bochten te wringen om het paradepaardje "het intake formulier" toch voor elkaar te krijgen. (Ik had in 2018 al aangegeven dat dit niet zou werken en dat niemand dit zou gaan tekenen.)
Werd in de harmonisatie overeenkomst nog aangegeven dat een PVE en intake formulier aan elkaar gelijk gesteld waren nu komt men nog geen 2 maand later toch met; dat als er een intake formulier is dat er dan geen PVE nodig is.
Dit kun je dus ook andersom lezen nl. als er alleen een PVE is opgesteld dan moet je ook nog een intake formulier maken.

Maar dit is geneuzel achter de komma vergeleken met het volgende:

Verbeterde risicoklasseindeling (VRKI)
De VRKI is een instrument waarmee een globale risico-inschatting van diefstal en inbraak voor woningen en bedrijven gemaakt wordt. Dit mag niet verward worden met het maken van een risicoanalyse. De VRKI is slechts een globale risico-inschatting. Er wordt met een beperkt aantal meetfactoren rekening gehouden.

Vrij vertaald wordt gezegd dat hierbij het gecertificeerde beveiligingsbedrijf vanaf 2020 vogelvrij verklaart is.
De regelgeving en de verzekeraars verplichten je nl. om gebruik te maken van de VRKI 2.0 als meetinstrument om de risicoklasse te bepalen maar doe je dat netjes en er wordt desondanks een flinke kraak gezet dan ben jij als installateur van de beveiliging verantwoordelijk want jij hebt geen juiste risicoanalyse uitgevoerd.

In hoofdstuk 6 wordt nog weer het verbod op het gebruik maken van een App bevestigd en in punt 2.1.17 wordt de verantwoordelijkheid voor het gebruik van een App bij de gebruiker neergelegd  terwijl de meeste alleen maar gebruik maken van een mogelijkheid die geboden wordt.
Zo iemand verantwoordelijk stellen is dus net zoiets als “een ieder wordt geacht de wet te kennen” terwijl je vooraf weet dat dit onmogelijk is.
Veel beter zou zijn om te omschrijven waar een App minimaal aan moet voldoen om toegepast te mogen worden, alleen zo toont de regeling daadkracht en wordt de eindgebruiker beschermd tegen inferieure apparatuur. Want de eindgebruiker heeft er zelf totaal geen verstand van. (en ook de regelgever en zelfs veel installatiebedrijven niet)

Ook in 6.4.2.1 is een opmerkelijke wijziging te vinden.
Normaal als een ruimte geen waardevolle spullen bevat dan pas je alleen beveiliging op de gang/de ruimte erachter toe omdat men toch wel verder loopt om iets van waarde te kunnen vinden.
In dit artikel wordt echter gesteld dat alle bereikbare ruimtes moet zijn voorzien van ruimtelijke detectie.
Dus ook het toilet met een net iets te groot raampje ontkomt er niet aan, ook daar moet een detector worden gemonteerd of je moet specifiek in je aanbieding omschrijven waarom je die ruimte niet beveiligd.
En dat terwijl de nooduitgangen bij EL1 juist niet van openstanddetectie voorzien hoeven te worden.

Ook opvallend is dat de CCS in een kast/ruimte met een door een sleutel afsluitbare deur moet zijn gemonteerd. In veel gevallen is dat de meterkast welke van de brandweer juist niet op slot mag.

Ook een leuke in detectie
• Voordat de CCS* en het alarmtransmissiepad en de daartoe behorende delen kunnen worden  bereikt;
Maakt de aanvoerkabel ook deel uit van het alarmtransmissiepad en de daartoe behorende delen? En hoe gaan we dat dan oplossen?

Frappante van alles vindt ik persoonlijk is dat men wel tijd heeft weten te vinden om al dit soort onzin te bedenken maar dat we het nog steeds moeten doen met installatievoorschriften uit het jaar 2000.

wordt weer vervolgd.

 
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.