Auteur Topic: CAO Resultaat nog gedetaileerder  (gelezen 10673 keer)

Anno78

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO Resultaat nog gedetaileerder
« Reactie #15 Gepost op: maandag 24 september 2018, 11:03 »
14% loonsverhoging klinkt als je het zo zegt natuurlijk wel lekker. Zo proberen ze het ook te verkopen. Maar smeer het uit over 6 jaar (want ja, ik blijf 2018 meerekenen), dan is het niet echt om over naar huis te schrijven. Zet het weg tegen de achteruitgang van afgelopen jaren... nee hoor niks. En de komende 5 jaar blijf je ook gewoon aanhikken tegen die gedrochten van een minuren. Die blijven, iets minder, maar ze blijven. Ook zou ik het fijn vinden om mijn rooster verder vooruit te kunnen inzien... niks... Ja, ze gaan een werkgroepje samenstellen om naar de roosters te kijken.
Maar blijf vooral lekker roepen dat de acties nut hebben gehad... pfff...

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO Resultaat nog gedetaileerder
« Reactie #16 Gepost op: maandag 24 september 2018, 13:53 »
Ik lees niks over loonstijging per periode 1 2018, alleen per periode 13..

Ik lees niks over terugkeer 4 wekelijkse rooster, alleen over een vage werkgroep..

Ik heb TEGEN gestemd

Martos

  • Gast
Re: CAO Resultaat nog gedetaileerder
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 25 september 2018, 16:37 »
Voor of tegen stemmen heeft geen invloed. Het is vooraf al bepaald dat deze cao er komt.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: CAO Resultaat nog gedetaileerder
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 25 september 2018, 17:36 »
Ok, misschien geen 5 jaar. Maar ik vergeet niet dat we actievoeren om er dit jaar al beter van te worden. En dat gebeurd niet. Sterker nog, dit jaar en in 2019 gaan we er gewoon op achteruit. Daarna komen de gegarandeerde 2,5%... Dat klinkt heel leuk na de crisisjaren, maar zoveel is dat niet hoor. Als je de inflatie er vanaf haalt blijft er echt niet heel veel "verhoging" over. De enige garantie die je krijgt is dat je niet verder achteruit gaat. En dan nog die 5,5%. Op je uurloon is dat een mooie bijkomstigheid. Maar in de praktijk merk je dat alleen als je evenveel blijft werken. Maar je uren worden teruggeschroefd.
Mijn advies: Staar je niet blind op de "langertermijn" 20%. Het is een mooi verkooptrucje maar in de praktijk koop je er niks voor.

Wat voor verkooptrucje? Zie de berekening hier! Je kan het gewoon narekenen.

Moeten we dan een CAO voor 9 maanden afsluiten en per 1-1-2020 weer 0% erbij? Wees blij dat we nu langdurig van een stijging verzekerd zijn!

In 2019 gaan we er 1,75% + 1,5%= 3,25% , hoe kun je dan zeggen dat we er in 2019 niets op vooruitgaan? Is de inflatie 3,25 %??? Nee!

Tegen stemmen betekent per 1-1-2019 weer 0% erbij, want voor er een nieuw voorstel ligt zijn we een jaar verder.

parttimer2

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO Resultaat nog gedetaileerder
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 25 september 2018, 18:23 »
Het gaat mij om NU 2018. Over dit jaar had in meer loon verwacht. En niet voor 1 periode. Dus tegen gestemd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO Resultaat nog gedetaileerder
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 25 september 2018, 19:12 »
Voor of tegen stemmen heeft geen invloed. Het is vooraf al bepaald dat deze cao er komt.

Wat een onzin. Wanneer de meerderheid van de stemnen bij een bond tegen is, dan zal die bond echt geen handtekening zetten. Noem mij 1 voorbeeld dat een vakbond ondanks een meerderheid van tegenstemmers een handtekening onder een definitief akkoord heeft gezet?

CAOHuiler

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO Resultaat nog gedetaileerder
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 26 september 2018, 05:29 »

Ik geloof niet in 5 jarenplannen, zodra er over een paar jaar weer een wereldwijde economische crisis uitbreekt is dat aanleiding om de CAO open te breken en  "jammer maar we kunnen dit niet betalen, toch maar 0% dit jaar..."

Anno78

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO Resultaat nog gedetaileerder
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 26 september 2018, 14:35 »
Wat voor verkooptrucje? Zie de berekening hier! Je kan het gewoon narekenen.

Moeten we dan een CAO voor 9 maanden afsluiten en per 1-1-2020 weer 0% erbij? Wees blij dat we nu langdurig van een stijging verzekerd zijn!

In 2019 gaan we er 1,75% + 1,5%= 3,25% , hoe kun je dan zeggen dat we er in 2019 niets op vooruitgaan? Is de inflatie 3,25 %??? Nee!

Tegen stemmen betekent per 1-1-2019 weer 0% erbij, want voor er een nieuw voorstel ligt zijn we een jaar verder.

Zoals ik al eerder zei, onze collega's zijn gaan actievoeren omdat we al jarenlang achter de feiten aanlopen. De "nieuwe" CAO die, meen ik, 5 jaar geleden is ingegaan was een enorme achteruitgang op de CAO ervoor. We zijn veel kwijtgeraakt (RV toeslag verlaagd, overwerk toeslag bij langere diensten weg, minuren gekregen...) en sindsdien nooit meer een fatsoenlijke verhoging gezien. Ik, en gelukkig vele met mij, vinden dat de werkgevers in 2018 (!!!) eindelijk wel eens met iets mogen komen wat we daadwerkelijk gaan voelen in de portemonnee. En dat krijgen we met dit akkoord niet. 3, 25% Over 2019 was redelijk geweest als we ook in 2018 een fatsoenlijke verhoging hadden gehad.
We zijn helaas ook niet verzekerd van een langdurige stijging. We zijn alleen verzekerd dat we 3 jaar lang met die 2,5% niet achteruit gaan... Een verzekering op vooruitgang zou zeggen minimaal CPI + 1%...