Auteur Topic: Rapport Excellent Cameratoezicht  (gelezen 6888 keer)

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Rapport Excellent Cameratoezicht
« Gepost op: woensdag 11 oktober 2017, 22:59 »
Maandag stond de media vol met berichten over de slechte kwaliteit van camerabeelden.

De bron was een artikel uit het AD.

En uiteindelijk ging het over dit persbericht en het bijhorende rapport; Excellent Cameratoezicht.

Dit vond ik dit een opvallende uitspraak uit het rapport;

Citaat
Installateurs beschikken niet altijd over de kennis van het plaatsen van camera’s vanuit
opsporingsperspectief. Deze kennis is doorgaans alleen beschikbaar bij de operationeel experts van de
politie. Operationeel experts van de politie op het gebied van Digitale Expertise & CCTV-installatie
maken daarom deel uit van de projectgroep. De experts weten als geen ander hoe bewakingscamera’s
het best aangeschaft en geïnstalleerd kunnen worden. Zowel vanuit politieperspectief als vanuit CCTVinstallatieperspectief, omdat zij beschikken over bijna alle opleidingskennis van een CCTV-installateur.

Ik was eigenlijk wel benieuwd naar de reacties hier op het forum nav dit bericht en onderstaande vragen;

  • Wie werken er volgens de genoemde NEN-EN-IEC 62676-4:2015?
  • Wie maken er gebruik van 'Helder Zicht'?
  • Wie maken er gebruik van ontwerpsoftware (JVSG/CCTVcad/Sketchup/etc.)?
  • Heb je een diploma Projecteringsdeskundige CCTV? En waarom wel of niet?





« Laatst bewerkt op: woensdag 11 oktober 2017, 23:01 door Pietje Puk »

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Rapport Excellent Cameratoezicht
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 12 oktober 2017, 05:51 »
Wij (ik) plaatsen camera’s denkende als crimineel en ervaringspatronen uit de praktijk met soortgelijke situaties. Klanten zijn stronteigenwijs en willen toch iets anders zien.

Mocht de klant het echt aan ons overlaten, dan maken wij het met materialen waar wij uit eerdere situaties weten wat het beste is.

Na behoorlijk wat installaties kan ik je vertellen uit ons zicht van zowel Cameratoezicht als bedrijf en als installateur als bedrijf hoe wij onze camera’s ophangen... de centralist moet geen bomen zien in het pad naar de deur, nee:  de personen op dat pad in het volle geheel van top tot teen en een gezicht.
Of een bloemenbak met te veel tegenlicht die eigenlijk een oprit in de gaten moet houden. Of verplaats je lamp, verplaats de camera of ga een passende tussenoplossing zoeken.

Ik heb geen diploma projecteringsdeskundige omdat ik theorie niet vind overeenkomen met de praktijk... je mag dit niet, je mag zus niet, je mag zo niet... hang dan niks op.

Ontwerpsoftware? Werkt niet... je moet ter plaatse kijken hoe de situatie zich afspeelt en daarop baseer je een camera die iets specifieks of juist gedetailleerd moet zien.

Wat is ‘Helder Zicht’?

En de nen? Kost alleen maar geld en levert geen drol op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Rapport Excellent Cameratoezicht
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 00:51 »
Wel vaak gekeken naar een dergelijke cursus en ook echt interesse in, maar als ik zie wat er behandeld wordt dan denk ik stuur me dat cursusboek even toe zodat ik die eens flink door kan spitten, knoop er nog een avond cursus bij aan om wat puntjes op de i te zetten en klaar.
Ipv. een 4 daagse cursus van 1000 euro waar bij komt dat 4 dagen niet werken ook nog eens een slordige 2000 euro kost.
Ik ben van mening dat er na 20 jaar ervaring zeker nog het nodige bij te leren is maar heel veel is er toch ook al wel bekend. Als ik dan lees dat je leert dan je na deze cursus zelf een lens uit kunt rekenen dan denk ik toch "hoe oud is die cursus, daar heb je toch een simpel programmatje voorop je pc en een app voor op je telefoon"?

Verder hoef ik geen spoorwegen, overheidsgebouwen, openbare wegen/pleinen ed. te beveiligen met camera's en alle bijbehorende regels maar wil wel weten wat wel en niet is toegestaan bij dat bedrijf op de werkvloer of bij die particulier die een serieuze dreiging kan verwachten.
En zeg zelf daar gelden vaak heel andere belangen dan elders en kom je daar aan met wetgeving dan is het toch vaak van "dat interesseert me niet, ik wil kunnen zien wie wat heeft uitgespookt en daar, indien nodig, er gepaste maatregelen tegen kunnen nemen"

Dat de beelden vaak niet geschikt zijn is vaak maar gedeeltelijk te wijten aan de installateur.
Deze verkoop en installeert apparatuur waar ik toch regelmatig grote vraagtekens bij zet.
Ik kan me nog een discussie hier op het forum herinneren waar iemand beweerde met analoge camera's van een paar tientjes net zo'n goed beeld te kunnen krijgen als met moderne full-HD camera's.
Tref je als eindgebruiker net zo'n installateur dan heb je dan wel een systeem voor een leuke prijs maar ook vrijwel zeker bagger als eindresultaat.
Maar vaak is het ook andersom, maak je een aanbieding voor een goed systeem van 3500 euro, want "men wil herkenning" met laaglicht camera's, pas je intelligente camera's toe die goed met overbelichting en tegenlicht om kunnen gaan en extra camera's voor de herkenning zelf, real-time recording enz. dan is het de eindgebruiker die toch voor het complete gemonteerde systeem van 1000 euro gaat met 4 camera's, recorder met 15 frames per sec, monitor en een app op zijn telefoon.
"die verkoper vertelde dat dit ook uitstekend beeld zou geven en net zo goed is als jullie dure systeem"

Vandaar dat wij dan ook meestal al beginnen met een opstellen van een PVE waarin vastgelegd wordt wat de opdrachtgever wil. Dit zodat het niet achteraf is van "ja maar ik mag er toch vanuit gaan dat een professioneel bedrijf.............." maar zwart op wit wordt vastgelegd wat men wil en evt. afwijkingen daarop. Op deze manier kan er nooit een discussie ontstaan wanneer die overvaller niet herkenbaar in beeld is gebracht omdat men zelf te zuinig was en de gehele winkel met maar 1 camera in beeld wilde brengen.

Dus een cursus, ja graag, maar dan wel een die op de alledaagse praktijk aansluit, waar ook de nodige zelfstudie mogelijk is en doorgebladerd kan worden bij wat al bekend is.

Dus heeft er iemand een cursusboek en examen opgaven ter beschikking dan hou ik me aanbevolen.

suc6

Gerrit



Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Rapport Excellent Cameratoezicht
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 14:00 »
Ik heb geen diploma projecteringsdeskundige omdat ik theorie niet vind overeenkomen met de praktijk... je mag dit niet, je mag zus niet, je mag zo niet... hang dan niks op.

Ontwerpsoftware? Werkt niet... je moet ter plaatse kijken hoe de situatie zich afspeelt en daarop baseer je een camera die iets specifieks of juist gedetailleerd moet zien.

Wat is ‘Helder Zicht’?

En de nen? Kost alleen maar geld en levert geen drol op.

Je hebt het diploma niet, gemakshalve ga ik er vanuit dat je de cursus ook niet gevolgd hebt, hoe weet je dan dat de theorie niet overeenkomt met de praktijk?

Het uitgangspunt; je mag dit niet, je mag zus niet, je mag zo niet; kan ik niet helemaal plaatsen.
De opleiding gaat vooral over het ontwerp van een systeem, maar uiteraard is er meer verdieping, waaronder het juridische aspect van CCTV.

Dat kun je negeren, maar als professional heb je zorgplicht richting de klant. Een goed voorbeeld is het opnemen van audio en het plaatsen van verborgen camera's, zonder disclaimer in het offerte traject, een beveiligingsplan, oid. is van belang om in het kader van ketenaansprakelijkheid niet veroordeeld te kunnen raken. 

Ontwerpsoftware werkt, zeker als er nog geen pand staat.
Maar je moet altijd op locatie kijken inderdaad om het ontwerp aan te laten sluiten op het ontwerp.

Dergelijke software maakt het heel eenvoudig om de klant het effect te laten zien van andere resoluties, andere brandpuntsafstanden, dode hoeken, etc.

Hier Helder Zicht.

De NEN kost alleen maar geld en levert niets op? Hier schrik ik wel een beetjes van. Ik ben het eens dat de NEN te duur zijn, zeker de NEN 62676-4:2015 van dik € 250,00, niets opleveren ben ik niet eens. Het mag toch duidelijk zijn dat elektrotechnische installaties dankzij de 1010 en 3140 toch echt een stuk veiliger zijn geworden. Qua veiligheid heeft de 62676 niet zoveel te bieden, maar procesmatig (jullie bedrijven heeft toch ook processen beschreven?) is het een waardevol document, maar vooral de beschreven toetsingsmethodiek is erg waardevol, omdat je hier de subjectiviteit uit een eventuele discussie over beeldkwaliteit weg kan halen. Enig idee wat een discussie over een niet betaalde factuur (+evt. incl. rechtszaak?) kost vs. de eenmalig aanschaf van een NEN en deze als leidraad gebruiken in je offertes?

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Rapport Excellent Cameratoezicht
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 14:22 »
Wel vaak gekeken naar een dergelijke cursus en ook echt interesse in, maar als ik zie wat er behandeld wordt dan denk ik stuur me dat cursusboek even toe zodat ik die eens flink door kan spitten, knoop er nog een avond cursus bij aan om wat puntjes op de i te zetten en klaar.
Ipv. een 4 daagse cursus van 1000 euro waar bij komt dat 4 dagen niet werken ook nog eens een slordige 2000 euro kost.

Ik vind zelf € 1.000,00 redelijk betaalbaar voor een cursus met een erkend diploma, maar wat ik mis is de ROI van de opleiding. Ik vind dat de initiators van deze cursus (VEB, Uneto-VNI, CCV, Vebon) meer zouden kunnen doen aan marketing voor deze opleiding En dan bedoel ik niet dat ze meer hun best moeten doen om installateurs deze cursus te laten volgen, maar meer richting de eindklant, zodat bijv. KHN leden en de leden van de federatie Goud en Zilver alleen nog systemen te laten installeren door een erkend CCTV installatiebedrijf. Als die vraag uit de markt komt, dan krijg je vanzelf cursisten.

Citaat
Ik ben van mening dat er na 20 jaar ervaring zeker nog het nodige bij te leren is maar heel veel is er toch ook al wel bekend. Als ik dan lees dat je leert dan je na deze cursus zelf een lens uit kunt rekenen dan denk ik toch "hoe oud is die cursus, daar heb je toch een simpel programmatje voorop je pc en een app voor op je telefoon"?

20 jaar ervaring is ook veel leergeld. Moet de klant die betalen? Of betaald de installateur deze?
In jouw geval geloof ik zomaar dat je je verlies neemt en de klant te vreden stelt, maar in het algemeen.....

Het calculeren is maar een klein deel van de cursus, maar de gedachte achter het calculeren is wel belangrijk. Ik doe dit nu een paar jaartjes en vroeger liepen wij standaard met een lenscalculatieschijf op zak en ik kom heden ten dage nog maar weinig vakgenoten tegen die weten wat het is, laat staan hoe het werkt. De gedachte achter het calculeren is dat mensen begrijpen waarom en vooral wanneer je verschillende objectieven gebruikt.

Ik merk dat dit nog maar weinig word gedaan en de meeste camera's tegenwoordig opgehangen worden met standaard 2.8 of 4 mm objectieven. Ik denk dat veel problemen die de politie ervaren opgelost worden met tele-objectieven. 

Citaat
Verder hoef ik geen spoorwegen, overheidsgebouwen, openbare wegen/pleinen ed. te beveiligen met camera's en alle bijbehorende regels maar wil wel weten wat wel en niet is toegestaan bij dat bedrijf op de werkvloer of bij die particulier die een serieuze dreiging kan verwachten.
En zeg zelf daar gelden vaak heel andere belangen dan elders en kom je daar aan met wetgeving dan is het toch vaak van "dat interesseert me niet, ik wil kunnen zien wie wat heeft uitgespookt en daar, indien nodig, er gepaste maatregelen tegen kunnen nemen"

Dat interesseert me niet, vind ik allemaal prima, maar zie ook mijn reactie hierboven over ketenaansprakelijkheid. De klant moet zich er bewust van zijn en als je verstandig bent zorg je ervoor dat je dit ook kan aantonen, dat je het op zijn minst kenbaar hebt gemaakt.

Citaat
Dat de beelden vaak niet geschikt zijn is vaak maar gedeeltelijk te wijten aan de installateur.
Deze verkoop en installeert apparatuur waar ik toch regelmatig grote vraagtekens bij zet.
Ik kan me nog een discussie hier op het forum herinneren waar iemand beweerde met analoge camera's van een paar tientjes net zo'n goed beeld te kunnen krijgen als met moderne full-HD camera's.
Tref je als eindgebruiker net zo'n installateur dan heb je dan wel een systeem voor een leuke prijs maar ook vrijwel zeker bagger als eindresultaat.
Maar vaak is het ook andersom, maak je een aanbieding voor een goed systeem van 3500 euro, want "men wil herkenning" met laaglicht camera's, pas je intelligente camera's toe die goed met overbelichting en tegenlicht om kunnen gaan en extra camera's voor de herkenning zelf, real-time recording enz. dan is het de eindgebruiker die toch voor het complete gemonteerde systeem van 1000 euro gaat met 4 camera's, recorder met 15 frames per sec, monitor en een app op zijn telefoon.
"die verkoper vertelde dat dit ook uitstekend beeld zou geven en net zo goed is als jullie dure systeem"

Dit hoor ik vaak. Ik adviseer dan vaak om een standaard Hikua setje aan te bieden, net zoals de meeste aanbieders, maar daarnaast een systeem dat voldoet aan de behoeften van de klant.

Overigens zou ik in veel gevallen het wel aan durven met analoog (goed ontworpen) vs. een FullHD systeem van iemand die camera ophangt waar de klant dit wil. Het gaat voor identificatie uiteindelijk om het aantal pixels per meter.

Citaat
Vandaar dat wij dan ook meestal al beginnen met een opstellen van een PVE waarin vastgelegd wordt wat de opdrachtgever wil. Dit zodat het niet achteraf is van "ja maar ik mag er toch vanuit gaan dat een professioneel bedrijf.............." maar zwart op wit wordt vastgelegd wat men wil en evt. afwijkingen daarop. Op deze manier kan er nooit een discussie ontstaan wanneer die overvaller niet herkenbaar in beeld is gebracht omdat men zelf te zuinig was en de gehele winkel met maar 1 camera in beeld wilde brengen.

Precies!!

Citaat
Dus een cursus, ja graag, maar dan wel een die op de alledaagse praktijk aansluit, waar ook de nodige zelfstudie mogelijk is en doorgebladerd kan worden bij wat al bekend is.

Dus heeft er iemand een cursusboek en examen opgaven ter beschikking dan hou ik me aanbevolen.

suc6


Gerrit

 ;)

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Rapport Excellent Cameratoezicht
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 17:43 »
Het calculeren is maar een klein deel van de cursus, maar de gedachte achter het calculeren is wel belangrijk. Ik doe dit nu een paar jaartjes en vroeger liepen wij standaard met een lenscalculatieschijf op zak en ik kom heden ten dage nog maar weinig vakgenoten tegen die weten wat het is, laat staan hoe het werkt. De gedachte achter het calculeren is dat mensen begrijpen waarom en vooral wanneer je verschillende objectieven gebruikt.

Ik heb altijd een viewfinder gehad en die was superhandig om de opdrachtgever te overtuigen.
"ja maar uw collega biedt een camera aan met 3,6mm lens en dat is een stuk goedkoper"
Ongeveer gaan staan waar de camera moet komen, viewfinder instellen op 3,6mm en de opdrachtgever zelf door de lens laten kijken zodat men kan zien welk beeld ze dan krijgen met een 3,6mm lens.
Negen van de tien ziet dan wel in dat een 3,6mm lens voor een hek van 5m breed op 30m afstand weinig zin heeft en wil dan toch wel een andere lens.
 
Ik merk dat dit nog maar weinig word gedaan en de meeste camera's tegenwoordig opgehangen worden met standaard 2.8 of 4 mm objectieven. Ik denk dat veel problemen die de politie ervaren opgelost worden met tele-objectieven. 
In de low budget zie je wel de 2,6mm, 3,6mm, 4mm en soms 6mm lenzen maar in het hogere segment zie ik juist veel motor zoomlenzen en autofocus met als voordeel dat er niets open gemaakt hoef te worden en de waterdichtheid behouden blijft.
Zoomlens is wel minder lichtgevoelig maar lost wel veel problemen op waar je anders lenzen moet gaan wisselen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Rapport Excellent Cameratoezicht
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 22:44 »
Ik heb altijd een viewfinder gehad en die was superhandig om de opdrachtgever te overtuigen.
......
suc6

Gerrit

Deze? Ik heb deze ook nog ergens liggen, maar zou even niet meer weten waar, omdat ik deze niet meer gebruik. Ik gebruik al jaren JVSG software hiervoor.


GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Rapport Excellent Cameratoezicht
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 22:51 »
Komt me heel bekend voor en bij de klant op locatie prima te gebruiken.
Helaas bij ons met de verhuizing van Holten naar Rijssen verloren gegaan.
Kom je hem een keer tegen dan hou ik me zeker aanbevolen.
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Rapport Excellent Cameratoezicht
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 13 oktober 2017, 23:53 »
Ik vind zelf € 1.000,00 redelijk betaalbaar voor een cursus met een erkend diploma,

Dat is maar hoe je het bekijkt.
Stel een cursus van 4 dagen voor 1000 euro
Deelnemers 20 man dus in totaal 20.000 euro
De dagen zijn meestal van 9.00 uur tot 15.00 uur en uiterlijk 16.00 uur.
Laten we uitgaan van het maximum dan is dat zonder de pauzes 6 uur per dag x 4 = 24 uur.
Huur van een zaaltje in een conferentiecentrum voor 30 man 250 euro per dag
koffie thee ed. 5 euro per persoon per dag.
kopieerwerk ed. 250 euro
totaal aan kosten 1650,00
Laten we het dan afronden op 2000 euro.
Blijft over 18.000 euro voor 24 uur lesgeven of wel 750 euro per uur.
Ik denk dat er hier weinig zijn die een dergelijk uurtarief kunnen berekenen aan hun opdrachtgevers.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Rapport Excellent Cameratoezicht
« Reactie #9 Gepost op: zondag 15 oktober 2017, 17:06 »
Dat is maar hoe je het bekijkt.
Stel een cursus van 4 dagen voor 1000 euro
Deelnemers 20 man dus in totaal 20.000 euro
De dagen zijn meestal van 9.00 uur tot 15.00 uur en uiterlijk 16.00 uur.
Laten we uitgaan van het maximum dan is dat zonder de pauzes 6 uur per dag x 4 = 24 uur.
Huur van een zaaltje in een conferentiecentrum voor 30 man 250 euro per dag
koffie thee ed. 5 euro per persoon per dag.
kopieerwerk ed. 250 euro
totaal aan kosten 1650,00
Laten we het dan afronden op 2000 euro.
Blijft over 18.000 euro voor 24 uur lesgeven of wel 750 euro per uur.
Ik denk dat er hier weinig zijn die een dergelijk uurtarief kunnen berekenen aan hun opdrachtgevers.

suc6

Gerrit

Beste Gerrit,

Op de eerste plaats is het voor irrelevant wat iemand anders verdiend aan mij als klant. Ik gun iedereen een mooi belegde boterham en daarnaast bepaald ik of iets mij het waard is of dat ik even oversla.

Ten tweede denk ik dat je de kosten voor acquisitie, maar ook de kosten voor lunch, koffie, thee en zaalhuur onderschat. En dan niet te vergeten, de verliesuren. Geen opleider heeft zijn docenten 40 uur per week voor de klas. Er zit nog een secretariaat achter en er moeten presentaties gemaakt worden en lesmateriaal bijgewerkt. Daar gaat meer tijd in zitten dan je altijd denkt.

Ik vind zelf € 1.000,00 redelijk betaalbaar voor een cursus met een erkend diploma, maar wat ik mis is de ROI van de opleiding. Ik vind dat de initiators van deze cursus (VEB, Uneto-VNI, CCV, Vebon) meer zouden kunnen doen aan marketing voor deze opleiding.......

Ik denk dat de branche zich daar druk om zouden moeten maken. Zorgen dat er vraag komt naar vaklui.

Wat krijg je terug voor je lidmaatschap aan de brancheorganisatie? Hoe helpt het jou om opdrachten binnen halen?

De enige manier om de beveiligingsbranche zit te laten onderscheiden met de eerste de beste 'installateur' is door aantoonbare vakkennis (TBV, PD CCTV, PKVW, etc.), aantoonbare professionele werkwijzen (ISO, Borg, VEB3, etc.) en aantoonbare betrouwbaarheid (VOG, VOB, ABDO screening, etc.).

Als de brancheorganisatie zich hier nou druk om zouden maken dan is (afgerond) € 4.000,00 voor een 4 daagse cursus goed te verdedigen. Een diploma halen en deze vervolgens aan de wand hangen, vertegenwoordig nauwelijks waarde en dan is € 100,00 al te veel betaald.




GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Rapport Excellent Cameratoezicht
« Reactie #10 Gepost op: zondag 15 oktober 2017, 20:30 »
Beste Gerrit,

Op de eerste plaats is het voor irrelevant wat iemand anders verdiend aan mij als klant. Ik gun iedereen een mooi belegde boterham en daarnaast bepaald ik of iets mij het waard is of dat ik even oversla.

Doe ik ook, maar er zijn wel grenzen.

Ten tweede denk ik dat je de kosten voor acquisitie, maar ook de kosten voor lunch, koffie, thee en zaalhuur onderschat.

Kosten voor koffie ed. en zaalhuur zijn gewoon normale prijzen die je bij de 1e de beste kunt vinden.

En dan niet te vergeten, de verliesuren. Geen opleider heeft zijn docenten 40 uur per week voor de klas. Er zit nog een secretariaat achter en er moeten presentaties gemaakt worden en lesmateriaal bijgewerkt. Daar gaat meer tijd in zitten dan je altijd denkt.

Kun jij wel alle uren doorberekenen naar de eindgebruiker?
Hebben ze bij jullie geen directie, administratie enz.?
Maak jij geen offertes die geen opdracht worden.
Moet jij geen projecten voorbereiden, materiaal bij elkaar zoeken enz. en evt. nog een keer terug voor garantie en krijg jij dat wel betaald?

En dan komt eigenlijk de belangrijkste vraag waarom vindt men het uurloon van 60 euro per uur voor een beveiligingsspecialist belachelijk hoog en vinden we 750 euro per uur voor zo'n leraar normaal?  (terwijl een leraar in het hoge beroeps onderwijs slechts zo rond de 4400 euro per maand verdient)

suc6

Gerrit




Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.