Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Topics - Planner

Pagina's: [1] 2 3 ... 7
1
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / Dagen (ver)kopen
« Gepost op: maandag 10 juli 2023, 01:10 »
In een ander topic geef ik aan dat de indexering van wettelijk vakantiedagen volgens mij niet mag. Dat brengt mij bij een ander punt wat ik wel eens aanhaal, namelijk het (ver)kopen vakantiedagen. In de CAO wordt dat besproken in artikel 7 lid 2, waarbij men (terecht) ook weer verwijst naar het Burgelijk Wetboek, met als uitleg dat de waarde van een vakantiedag bepaald wordt als loon dat je zou ontvangen alsof je niet met vakantie bent.

Nu zullen de meesten van jullie hier alleen mee te maken krijgen wanneer je uit dienst gaat. Mijn ervaring leert dat werkgevers te weinig betalen,namelijk gewoon het uurloon, soms aangevuld met 8% vakantiebijslag.  Maar dat is niet voldoende. Ook de werkgeverspremie pensioen en de (gemiddelde)ORT maken onderdeel uit van de waarde van een vakantiedag, en (waarschijnlijk) ook de eindejaarsuitkering.

Dit geldt uiteraard bij zowel het aan als verkopen van vakantiedagen!

https://sorensenadvocaten.nl/de-waarde-van-een-vakantiedag/
https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/uitbetalen-vakantiedagen-bij-einde-dienstverband-hoe-hoog-is-de-rekening/

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen hoe de waarde bij jullie is berekend?

En ook hier geldt weer, de verjaring duurt 5 jaar, als je bij uitdiensttreding te weinig hebr ontvangen kan je dit ook nog steeds bij een oud werkgever terugvorderen, of is dit ook 'te eng'?

4
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / CPI - stand van zaken
« Gepost op: vrijdag 31 maart 2023, 23:34 »
De verwachte jaar CPI van maart 2023 is 4,4%. Dat betekend dat de CPI index van maart 2023 op ongeveer 124,72 uitkomt, dat is nog steeds ongeveer 1,7 % onder de CPI index van september 2022. De kans dat de jaar CPI van september 2023 boven de 2,5% uitkomt wordt steeds kleiner, de index zal dan in de komende 6 maanden minimaal 4,5 % moeten stijgen. Het is zelfs niet uit te sluiten dat de jaar CPI in de min gaat eindigen...

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table

5
Het lijkt mij handig om het vorige punt te laten rusten, nu er dus eindelijk een doorbraak is. Of je nu voor of tegen bent of was, ik denk dat het in ieder geval goed is dat er nu rust komt en iedereen weet waar men nu precies aan toe is. Alleen is dat laatste een probleem. Want er zijn nu wel een aantal duidelijke (uitvoerings) afspraken over een aantal punten gemaakt (14,5% wordt 8,5% nu en 6% in 2024 en de overwerktoeslag blijft op 152 uur staan) maar dat betekend ook dat er over een aantal andere punten geen afspraken zijn gemaakt en wellicht ook niet zijn besproken.

Ik vind dat wanneer er over een aantal punten die besproken zijn en heel veel strijd en onvrede met zich mee hebben gebracht, het niet zo kan zijn dat over andere punten gewoon maar iets besliste wordt zonder overleg en goedkeuring. Met andere woorden, het kan dus niet zo zijn dat andere punten tekstueel aangepast worden waardoor de betekenis anders wordt, omdat 1 (of wellicht zelf beide) partijen vinden/denken dat dat dan wel heel logisch is. Ik heb een aantal dingen al eerder benoemd, dus ik laat het nu bij een opsomming van een aantal punten die ik zie waar de werkgevers waarschijnlijk graag iets anders (lees andere getallen) in de CAO willen opschrijven, maar waar geen overeenstemming is bereikt en waar de vakbonden wat mij betreft nu ook voet bij stuk moeten houden:

  • definitie meeruren
  • opbouw vakantiedagen

https://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14304982.msg14332890#msg14332890

Ik denk dat het op zich 'logisch' is om dit aan te passen met in achtneming van de nieuwe fulltime norm ECHTER net zo logisch is/was het om de overwerktoeslag in te laten gaan van 144. Nu dat dus uitonderhandeld is  moeten de vakbonden dit dus niet zo maar weggeven. Wlllen de werkgevers toch deze 'logische' gevolgen van de nieuwe full-time norm, prima, maar dan ook de overwerktoeslag vanaf 144 uur, take it or leave it.....

En om alles helemaal mooi te krijgen pas de CAO ook op andere punten tekstueel aan zodat het voor iedereen duidelijk en eenduidig is, bijvoorbeeld door niet altijd maar te spreken over 'gewerkte uren' daar waar het om 'arbeidstijd' gaat.

https://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14304963.msg14333052#msg14333052

En maak dan ook duidelijk afspraken over week 53 / loonperiode 14

https://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14304963.msg14333046#msg14333046

Het moet toch een keer gaan lukken om een CAO te schrijven die eenduidig is?

En mocht het iemand nog boeien, hoe zit het met de roostersystematiek die niemand wilde hebben maar er doorgedrukt is, die eenmaal ingevoerd niet werktte, vandaar dat niemand die systematiek wilde en waar jarenlang is geroepen dat het allemaal beter moets. Toen is uiteindelijk in de CAO afgesproken dat er een nieuwe systematiek moest komen, daar is jarenlang over gepraat, men was er bijna uit maar de deadline moest nog even verschoven worden, toen kwam corona en daarna werd dit onderwerp doodgezwegen.

Mijn vraag is dus heel concreet: Blijft deze roostersytematiek die niemand wil dwingend opgelegd worden aan iedereen en houden we vanaf nu definitief ons mond dicht, komt er een nieuwe systematiek en zo ja wanneer, OF wat mij betreft de beste keuze, gaat er een soort raamwerk komen waaraan roosters moeten voldoen waar bedrijven keuzes hebben? In ieder geval moet er nu eens duidelijkheid komen en men moet stoppen met het onderwerp doodzwijgen alsof het niet belangrijk is, terwijl het jaren tot ergenis heeft geleid en nog steeds leidt, het zelfs in de CAO kwam en er vervolgens niets van is gekomen....

6
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / overwerktoeslag vanaf 152 uur ipv 144 uur
« Gepost op: woensdag 15 februari 2023, 21:04 »
De afgelopen weken is er (terecht) grote beroering ontstaan over het laatste akkoord, waarin de overwerktoeslag pas vanaf 152 uur betaald gaat (over beter gezegd, blijft) worden vanaf 152 uur, terwijl de arbeidsduur naar 144 uur gaat. De reden is dat de CAO partijen 'vergeten' hebben om dit in de CAO te regelen, en er daardoor dus 'uitvoeringsafspraken' gemaakt moesten worden met dit als uitkomst. Daar kunnen we van alles van vinden, dit is het resultaat en als het akkoord niet weggestemd wordt is dit de realiteit.

Wat de CAO partijen volgens mij nu alleen even 'vergeten' hebben, is om het meerwerk/meeruren anders te definiëren. En wat staat daar dan over in de CAO?

'artikel 1: meeruren: Uren die uitgaan boven de arbeidsduur tot een maximum van 152 uur per loonperiode.'

Dat betekend dus dat ook fuiltimers (max 8) meeruren kunnen hebben, de uren tussen 144 en 152 uur

'artikel lid 2: Zo wordt je vakantiebijslag berekend
Je werkgever berekent je vakantiebijslag over de volgende delen van je salaris over loonperiode 5
van het vorige jaar tot en met loonperiode 4 van het lopende jaar:
...
b. meeruren
...
'


Dat betekend dat je er (8%) vakantiebijslag over opbouwt

Vakantiedagen fulltimer
a. Als je fulltime werkt, heb je per kalenderjaar recht op 20 wettelijke vakantiedagen en 4
bovenwettelijke vakantiedagen. In totaal heb je 182,4 uur of 24 dagen per jaar vakantie. Dit
betekent dat je iedere 4 weken 1,85 vakantiedagen of 14,03 vakantie-uren opbouwt.
...
c. Is er geen dienst ingeroosterd? Dan geldt:
• 1 dag vakantie = 7,6 uur
• 1 week vakantie = 38 uur
• 4 weken vakantie = 152 uur'


Dit betekend dat de vakantie rechten dus niet mee naar beneden gaan.

'artikel 59 lid 2b: Je bouwt vakantiedagen op over alle uren waarop je loon hebt ontvangen tot maximaal 152 uur per loonperiode.'

Dit betekend dat je ook over de meeruren van 144 - 152 (extra) vakantietoeslag opbouwt. Want een fulltimer bouwt over de normale arbeidsduur (van 13x144 uur) dus de 182,4 uur op. Omdat er geen onderscheid mag zijn op basis van arbeidsduur bouwt een partimer dat aantal dus ook over de eerste 144 uur op. Een parttimer bouwt volgens dit artikel dus ook over de meeruren van 144 tot 152 (extra) vakantieuren op, en wederom, omdat er geen onderscheid gemaakt mag worden op basis van arbeidsduur, geldt dat ook voor een fulltimer.....

Nu ben ik heel benieuwd hoe ze hier op gaan reageren? Want ik kan mij nog herinneren dat toen de ADV ingeruild werd voor de 38 urige werkweek (152 uur per periode), dat toen ook in het akkoord NERGENS iets stond dat de vakantieopbouw 7,6 uur per dag zou worden ipv 8 uur. Kennelijk was men dat 'vergeten', maar dat verhinderde niet dat toen het akkoord bevestigd was door de leden die hier dus niets van wisten, dit 'gewoon' in de CAO kwam te staan en men opeens veel vakantieuren kwijt was.

Nu is er eigenlijk iets soorgelijks aan de hand. Nu heeft men weer de arbeidsduur aangepast, en zal ongetwijfeld de vakantieopbouw weer aangepast worden naar 7,2 uur en 172,8 uur per jaar, terwijl dat ook nu weer nergens staat. Dan is het wel een beetje flauw om niet overal waar in de CAO over 152 uur gesproken wordt dit gewoon naar 144 uur te wijzigen, en dat dit in een 'uitvoerings akkoord' (wat is daar de juridische waarde van, er is een CAO die AVV is.?) geregeld moet worden terwijl dat ook in het nadeel is van de werknemers.

Dus, ofwel wijzigt gewoon alles naar rato (152 naar 144, vakantiedag naar 7,2), ofwel de overwerktoeslag blijft van 152, maar dan blijft ook alles wat 'vergeten' is om in het 'uitvoerings akkoord' te regelen bij het oude, en dan is het bovenstaande van toepassing!

7
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5354295/zzp-wetgeving-inbedding-schijnzelfstandigheid

Als ZZP'er bij een beveiligingsbedrijf werken zal daarmee ook niet meer mogelijk zijn...

8
https://www.ad.nl/werk/werkgevers-krabbelen-terug-bij-loonsverhogingen~adada82f/

De beveiliging is dus niet de enige branche waar loonafspraken ter discussie staan. Ook in de schildersbranche, academische ziekenhuizen en de wasserijbranche trappen werkgevers op de rem

11
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / Stand van zaken werkgroep roosters
« Gepost op: zaterdag 21 augustus 2021, 15:47 »
In de huidige CAO staat nog steeds de afspraak dat er een nieuwe roostersystematiek zou komen, waarbij de deadline  inmiddels al lang is overschreden. Eind 2019!!! was het verhaal dat men 'er bijna uit was' en dat ze nog iets meer tijd nodig hadden. Toen kwam corona en werd het stil over dit onderwerp.

Nu heb ik eindelijk iets inhoudelijks gevonden:

https://www.beveiligingsbranche.nl/belonen/

Helemaal onderaan (zo belangrijk is het kennelijk) staat een hoofdstuk met bovengenoemde titel. Wat er staat geeft echter totaal geen goed gevoel, en al zeker niet het vertrouwen dat men er al 'bijna is', zoals dus bijna 2 jaar geleden het verhaal was.

Ik lees namelijk alleen maar een aantal aanbevelingen, die vooral een aantal open deuren in trappen. Natuurlijk geeft het werknemers meer rust en inzicht wanneer de planningshorizon langer wordt, de vraag is alleen of dat voor alle bedrijven/objecten mogelijk is?

Langere blokken rust door langere blokken werken, briljant..... probleem is alleen dat er een (groot) aantal werknemers is die langere blokken werken niet trekken (of het zorgt voor spanningen thuis), ik spreek uit (lange) ervaring.

De mooiste vind ik het inzicht dat er wellicht wat te veel regels in de CAO staan. Dat is iets wat ik al minimaal 25 jaar roep. Alleen vonden de bonden in hun 'wijsheid' dat er nogmeer regels moeten komen. Maar net zoals dat ee werknemers zijn die langere blokken werken met als voordeel dat er dan ook langere blokken vrij zijn wel prettig vinden, zo vinden andere werknemers dat helemaal niet prettig.

Dus in plaats van dat soort zaken in 1 keurslijf te persen, geef planners en werknemers dan die vrijheid om dat samen op te lossen, er staan meer dan genoeg regels in de ATW, leg in de CAO vast dat de uitzonderingen alleen mogelijk zijn met toestemming van de individuele werknemer.

En die logica kan je ook doortrekken naar de roostersystematiek. Het was namelijk een volstrekt verkeerde keuze om 1 roostersystematiek te bedenken voor de hele branche, en dan te denken dat alle (of het grootste deel) van de beveiligers EN bedrijven daar blij mee zouden zijn. Daarvoor zijn er veel te veel verschillen tussen bedrijven, soort werkzaamheden, (beperkende) (rand) voorwaarden en natuurlijk niet te vergeten tussen werknemers onderling.

Dus ook het ontwikkelen van een nieuwe roostersystematiek was, gezien het bovenstaande, gedoemd te mislukken. Daar heb ik jaren geleden ook al voor gewaarschuwd, keer op keer herhaald maar bonden zijn Oost-Indisch doof

Wat er moet komen is een eenduidige, flexibele rekenmethode (of meerdere methodes) op basis waarvan je verschillende soorten roostersystematieken kunt ontwikkelen afhankelijk wat er binnen een bedrijf/object mogelijk is, maar er wel een eerlijke, transparante en objectieve manier van berloning plaats kan vinden.

Op het eind lees ik dat ze open staan voor aanbevelingen (ik zou zeggen, lees het bovenstaande en alles wat ik hier al jaren over schrijf), neem eens contact op (bij de Unie weten zij mij te vinden) of stuur hier een privebericht. Er is ook behoefte aan snelheid, aan mij zal het zeker niet liggen....

Wie pakt de handschoen (opnieuw) op?

12
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/124891/Bedrijf-deelt-bonus-uit-aan-snel-gevaccineerde-medewerkers

Wat vinden julie hiervan?

Volgens mij mag dit helemaal niet, een bedrijf mag helemaal niet naar medici informatie vragen, en al helemaal niets vastleggen daarover. Echter, iedereen die deze bonus is gevaccinneerd, en dat kan via die bonus achterhaald worden.

Dus hoe verleidelijk die bonus ook lijkt, en ook al ben je gevaccinneerd, het gaat je werkgever NIETS aan

13
Particuliere beveiligers zijn blij dat ze zijn vrijgesteld van de 1,5 meterregel, als dit nodig is om hun werk te kunnen doen. Daarmee is het beroep in de huidige coronacrisistijd wat dat betreft gelijkgesteld aan bijvoorbeeld zorgmedewerkers en politiemensen.

Belangenbehartiger De Nederlandse Veiligheidsbranche drong op de uitzonderingspositie aan bij het kabinet en zag zich gesteund door verschillende fracties in de Tweede Kamer. Volgens Ard van der Steur, voorzitter van de Nederlandse Veiligheidsbranche, wordt met de uitzonderingspositie de „belangrijke publieke functie” van beveiligers erkend.

bron: https://www.rd.nl/vandaag/economie/beveiligers-blij-met-uitzonderingspositie-op-1-5-meterregel-1.1699466

14
CAO, werken in de beveiliging en vacatures / Nieuwe roostersystematiek vanaf 2020?
« Gepost op: zaterdag 12 oktober 2019, 00:07 »
Het blijft weer eens angstvallig stil vanuit de bonden. Want kennelijk is iedereen al weer vergeten dat in de CAO het volgende is afgesproken:

"Gezondere roosters
We hebben afgesproken om de roostersystematiek aan te passen met als doel:

Minder werkdruk
Meer rust
Meer voorspelbaarheid
Meer hersteltijd
Om tot die aanpassingen te komen, stellen we een brede werkgroep samen. Daarin zal in ieder geval een roosterspecialist van de vakbonden zitten en is natuurlijk plaats voor (een vertegenwoordiging van) onze leden. De werkgroep gaat zo spoedig mogelijk aan de slag en zal in het eerste kwartaal van 2019 aanbevelingen doen aan cao-partijen. De nieuwe roostersystematiek zal uiterlijk in het eerste kwartaal van 2020 van kracht worden."

Ik ben heel benieuwd hoe het hier mee staat?

Mijn voorspelling is dat er weer allerlei 'argumenten'  op tafel komen om te verklaren waarom het langer gaat duren...

Op zich niet zo raar, want er zijn vele beloftes gedaan waar deze nieuwe systematiek aan moet voldoen, en dat lijkt mij allemaal te mooi om waarheid te kunnen worden. Maar goed, ze hebben dit akkoord zelf afgesloten, dus dan moeten ze ook hun belofte nakomen! Of wacht, ze zijn in het verleden ook vele beloftes niet nagekomen, dus dan is er 1 meer waarschijnlijk ook geen probleem....

15
De bonden voeren naar eigen zeggen 'de druk op'

https://www.uniesecurity.nl/algemeen/1-april-geen-roostervrij-vraag-1-en-5-mei-aan/

Ja, hierdoor gaan de werkgevers de 'druk' echt voelen.

Of toch niet, zullen zij deze aanvragen niet gewoon massaal afwijzen......

Pagina's: [1] 2 3 ... 7