Auteur Topic: Kleur bekabeling kleefmagneten  (gelezen 6766 keer)

Alfredvdwetering

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Reefman Elektro bv
Kleur bekabeling kleefmagneten
« Gepost op: donderdag 8 december 2016, 20:21 »
Ik ben op zoek naar de regelgeving hoe de bekabeling tussen gtv en kleefmagneten behoord te zijn.
Hoort deze rood te zijn?
of is in principe de nen van toepassing. en maakt de kleur niet uit.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Kleur bekabeling kleefmagneten
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 8 december 2016, 20:30 »
Ik zou geen rood toepassen, is toch meer de kleur voor brandmeld bekabeling.
Weet wel dat er vroeger wel vaak rood werd toegepast voor kleefmagneten.
Het kan lastig zijn bij inspecties waarbij bv een inspecteur een rode kabel voor een kleefmagneet, welke een grotere open bocht heeft van 5cm, aanziet voor bv een brandmeld steek/lus kabel, dan moet jij weer gaan aantonen dat het niet een onderdeel is van de brandmeldinstallatie.

Kortom kies gewoon voor grijs bij nieuwe aanleg, heb je een installatie waarin het rood is, lekker laten zitten en uitbreidingen doen met grijs.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Kleur bekabeling kleefmagneten
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 8 december 2016, 22:45 »
Je zou toch mogen verwachten dat een inspecteur weet dat voor externe sturingen vanaf de BMC andere regels gelden dan voor detectielussen ed.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Kleur bekabeling kleefmagneten
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 9 december 2016, 05:17 »
Je zou toch mogen verwachten dat een inspecteur weet dat voor externe sturingen vanaf de BMC andere regels gelden dan voor detectielussen ed.

suc6

Gerrit
Natuurlijk verwacht ik dat ook, maar als hij boven het plafond naar de kabelgoot kijkt en ziet daar bv een rode kabel eruit springen welke niet geheel mechanisch is afgeschermd (buis) zou hij kunnen denken dat dat niet goed is.
Ik weet het uit ervaring, en die man gaat echt niet die hele kabel nalopen om te ontdekken of het toch geen onderdeel van de BMI was.

Wimliams

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Bedenk eer ge begint.
    • Bekijk profiel
  • Functie: Engineer Fire Safety@Security
Re: Kleur bekabeling kleefmagneten
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 9 december 2016, 08:16 »
GTV en kleefmagneten zijn geen onderdeel van de brandmeldinstallatie dus behoeven niet rood bekabeld te zijn. De sturing naar de GTV is onderdeel van de brandmeldinstallatie en moet daarom wel in rode bekabeling worden uitgevoerd.

omekees

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
    • Bekijk profiel
Re: Kleur bekabeling kleefmagneten
« Reactie #5 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 18:24 »
De sturing naar de GTV moet fale-safe cq bewaakt of functiebehoud zijn aangebracht.