Auteur Topic: Beveiligingsinstallateur worden  (gelezen 17597 keer)

Joey

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Beveiligingsinstallateur worden
« Gepost op: vrijdag 19 juli 2013, 21:46 »
Hallo,

Ik zal mij even voorstellen: ik ben Joey, 13 jaar en zit op VWO.
Mijn droom is om installateur te worden in de beveiliging. Denk hierbij aan CCTV, EAS, inbraak- en brandbeveiliging, DNAspray e.d. Eigenlijk alle apparatuur die de wereld veilig(er) kunnen maken. Ik wil ook mijn eigen bedrijf gaan opstarten met experts op het gebied van dergelijke systemen, maar dat is een latere zorg.
Er is wel een grote vraag: welke opleidingen moet ik volgen om mijn droom waar te kunnen maken? En als jullie geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden, kunnen jullie mij dan doorverwijzen naar een instantie?

Alvast bedankt.

Groet,
Joey

mick82

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 27 juli 2013, 13:36 »
Je zou kunnen kijken op www.soba.nl bij de opleidingen

monteur beveiligingssystemen. Mbv
technicus beveiligingssystemen. Tbv
adviseur beveiligingssystemen.  Abv

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 27 juli 2013, 20:31 »
Hoi Joey !

Leuk dat je op deze leeftijd al bezig bent met "het" vak !
Ik ben nu zo'n 17 jaar werkzaam in de technische beveiliging en heb tot op de dag van vandaag nog geen dag spijt gehad dat ik voor dit vak heb gekozen. Beveiligingstechniek is voor mij de ideale combinatie tussen veel techniek, veel omgang met mensen en een uitdagende baan / werkomgeving.

Als ik je vraag goed lees dan begrijp ik dat je na je VWO door wil stomen om daarna je eigen technisch beveiligingsbedrijf op te zetten ?
De meest logische stap zou zijn om met een MBV opleiding te beginnen. Waar ik me echter "zorgen" om maak is wellicht het gebrek aan technische kennis en de techniek in je vingers hebben.

Ik heb als monteur al redelijk vaak stagiairs meegehad. Er is een heel groot verschil tussen stagiairs, zeker in de verschillende opleidingstrajecten. Het grote verschil vindt ik dat een VMBO'er het technische gedeelte veel sneller doorheeft waar een VWO'er het vooral van zijn denkvermogen moet hebben.
Beide zaken zijn onmisbaar in dit vak. Alles is te leren maar iemand heeft de techniek wel of niet in zijn vingers. Of jij dat wel of niet hebt is iets waar je zelf achter moet zien te komen.
Uiteraard is het de vraag of je zelf ook gaat installeren al ben en blijf ik wel van mening dat iemand met een leidinggevende functie ook zelf gesleuteld moet hebben om te snappen hoe het in de praktijk werkt.
Klanten zijn veel gevoeliger voor (verkoop) argumenten van een monteur dan van een gladde verkoper.

Toen ik met mijn MBV opleiding wilde beginnen was het een vereiste dat je minimaal de opleiding tot elecktromonteur had afgerond. Of dat nu nog zo is weet ik niet.
Afgezien van het technische gebeuren ben je er met je MBV diploma nog niet. Je zult daarna ook TBV moeten gaan doen. Als je je TBV hebt zul je er ook voor moeten zorgen dat je BORG of een VEB erkend beveiligingsbedrijf wordt. Daarmee mag je meldkamer aansluitingen realiseren en kan je ook installaties maken die door de verzekering zijn goedgekeurd. Onderdeel van het BORG of VEB erkend zijn houdt ook in dat je de administratie / registratie voor elkaar moet hebben en dat zal ook inhouden dat je bouwkundig een aantal zaken zult moeten aanpakken. Ook een consignatiedienst zal daar onderdeel van moeten zijn (als je dat al in je eentje kan).

Ga je je ook richten op brandbeveiliging dan zal een onderhoudsdeskundige brand, projecterings deskundige brand en installatie deskundige brand aan het lijstje toegevoegd kunnen worden.


Naast deze specifieke zaken zul je ook een ondernemingsplan, startkapitaal ed moeten hebben al denk ik dat je daar al wel van op de hoogte bent.
Ik lees ook dat je personeel erbij wil gaan inzetten, verdiep je dan ook eens in wat verzekeringen kosten en wat de risico's zijn als je personeel in dienst neemt. Stel dat iemand tijdens zijn eerste werkdag op weg naar zijn werk voor zijn leven arbeidsongeschikt wordt dan heb je als werkgever echt een enorme uitdaging. Ook vereist dat een enorm startkapitaal en een bestaande klantenkring waar je vanaf dag 1 voldoende werk uit kan halen.


Even terugkomend op het techniek gebeuren :
Als ik even naar mijzelf kijk en mij even puur richt op het stukje inbraak beveiliging dan heb ik met ca. 5 grote leveranciers gewerkt. Die 5 leveranciers hebben gezamenlijk in die tijd een 25 verschillende centrales geleverd. In de basis komt het allemaal op hetzelfde principe neer maar onderling zit er een hoop verschil in benadering en programmering. Hiermee wil ik aangeven dat je ook daar een keus in moet zien te maken omdat het onmogelijk is alle soorten, merken en type centrales te kennen.
Uiteraard levert een leverancier ondersteuning, maar op zaterdagsavonds om 20.00 uur heb jij daar bar weinig aan en een klant verwacht van jou wel dat jij dat probleem van hem snel oplost.
Met name de juiste keuze voor een leverancier bepaald of je bedrijf het wel of niet gaat redden. Als startende ondernemer zit je niet te wachten op onverklaarbare storingen waar een klant niet voor gaat betalen, jij de halve nacht bezig bent en een leverancier nonchalant op reageert : u bent de eerste met deze problemen...


Mijn tip aan jou zou zijn : benader eens een technisch beveiligingsbedrijf bij jou in de buurt en kijk eens of je daar een stage / vakantie werk kan doen. Op die manier krijg je hopelijk wat feeling met het vak en zie je wat het vak inhoudt. Ook is dat gelijk een mooie kans voor jou en de "werkgever" om te kijken of je "het" in je vingers hebt.

Nogmaals, het is echt een ontzettend mooi en veelzijdig vak waar je absoluut geen spijt van gaat krijgen als je ervoor kiest !

Mocht je nog meer vragen hebben dan mag je me ook altijd een prive bericht sturen om bijvoorbeeld mail adressen uit te wisselen.

Succes met het uitzoeken en je opleiding.
Gr. Arjan

Joey

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 31 juli 2013, 12:10 »
Hoi Digiguard en mick82,

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. :)

Ik reageer wat later op dit topic, aangezien ik onverhoopt geen notificaties van dit forum ontvang. Ik zal mijn instellingen eens controleren.
Ik ben bereid om een lange tijd aan een technische opleiding te werken, zolang ik mijn diploma's haal en de benodigde kennis in huis haal, waarna ik de installaties kan installeren en onderhouden. De techniek en onderdelen van een apparaat kennen en in detail beschrijven zou wel handig zijn, want zo kun je de installaties optimaal afstellen/samenstellen en goed advies geven, voor het geval dat ik een wat "lastigere" klant heb.

Ik heb niet voor niets interesse in deze baan. Als je weet dat je installaties de wereld veiliger kunnen maken, en misschien levens kunt redden, geeft dat je een behoorlijke kick. M'n kamer ligt vol met beveiligingsgadgets.

Zelf houd ik niet van verkooppraatjes. Waar ik wél in geloof is een uitstekend advies, een goede service en een superieure kwaliteit materialen. Mij zul je dus niet aan zien komen met een goedkoop en belabberd systeempje.
Ik wil alles uit de kast halen om mij te ontwikkelen als elektronisch beveiliger.

Alles qua. beveiliging is voor mij interessant. Dus ook brandbeveiliging. Of ik er qua. opleiding 2 jaar langer over doe of niet.

Mijn bedoeling is om de eerste 10 jaar ervaring (en geld) op te doen bij een bestaand beveiligingsbedrijf.
Daarna wil ik kijken of ik een bedrijf wil/kan oprichten of niet. Als ik mij prettig voel in het bedrijf, kan ik wel eens besluiten om daar te blijven werken.

Zonder een goede leverancier heb je inderdaad geen voet om op te staan. Immers, de leverancier is verantwoordelijk voor het uitleveren van systemen. En geen systemen en geen (beperkte) aftersales -> geen bedrijf.

Ik zou een selectie van het assortiment van de leverancier willen maken. Hierbij wil ik dan ook op de prijs/kwaliteit letten. En zo kan ik een veel betere service en dienstverlening geven dan dat ik een zeer groot assortiment heb, doordat ik dan meer ervaring met mijn producten kan opdoen.

Ik zal eens de lokale beveiligingsbedrijven benaderen of ik misschien een tijdje mag meelopen. Zo weet ik snel genoeg of het iets voor mij is. ;)

In ieder geval: hartelijk bedankt voor jullie berichten.
Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,
Joey

Joey

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 25 september 2013, 20:18 »
Goedenavond, daar ben ik weer.

Ik heb besloten om geen kabels te gaan trekken, en een ander beroep te gaan zoeken. Camera's installeren doe je namelijk gewoon niet als je op het (V)WO zit, want ik zou mijn kennis (hard gezegd) voor heel andere zaken (bijv. in de zorg/ICT) kunnen gebruiken. ;-)
Bedankt voor jullie reacties en adviezen.

Groet,
Joey

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 8 januari 2014, 22:57 »
Oud Topic alweer...

Ik ben hetzelfde beeld als Joey.

Ik heb me vroeger altijd afgevraagd wat die 'dingen' in de hoek deden. Wat is het, wat kan het. Ik heb zoiezo iets met stroom. Zonder stromen zijn we nergens.

Daarom ben ik met mijn vmbo opleiding de laagspanning opgegaan. Niveau 4 afgestudeerd in Den Haag.
Daarna ben ik vanuit me stage blijven hangen bij de E-installateur waar ik nu nog steeds werk. Klein bedrijfje, 5 man.
Toen ben ik een avondopleiding gaan volgen van 1,5 jaar. MIT-E (eigenlijk niveau 4+). Ontwerpen en uitrekenen van complete elektrische installaties. Van voedingskabel vanaf de trafo, en alles daarachter. Ook daarmee afgestudeerd.
Nu ben ik E-monteur en loop ik buiten te monteren, afmonteren, kruipruimtes etc etc.

En ben me eigen gaan interesseren voor de beveiliging. Rond gevraagd, gegoogled, en een instituut gevonden: Soba.

Daar volg ik nu de MBV/TBV (MBV examen al gehad, nog geen uitslag).
Maar hier ben ik razend enthousiast over geworden. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat je bij deze opleiding  verder kijkt als die detectoren en de centrales.

Het complete beveiligen spreekt mij aan. bouwkundig, organisatorisch, compartimenteren etc. In 1 wordt geweldig.

Nu ben ik het als enige van de zaak de opleiding aan het volgen en wil/ ben dit op gaan starten. Het is echt interessant. Niet alleen de signalering, maar ook camerasystemen, hartstikke leuk om te doen vindt ik  het.

Ik zou ook de ABV willen volgen, maar eerst maar eens TBV succesvol afronden en eens ervaringen opdoen.
Daar heb ik jullie hulp ook bij nodig!;)

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 10 januari 2014, 18:58 »
Het is inderdaad een mooi vak, Nigel.
Joey is blijkbaar erg snel van idee veranderd!! :).

De gegeven adviezen waren (zeer) goed, zag ik.
Toch mis ik één ding:
Hoe kom je aan klanten?
Je bent je zaak "begonnen"... en daar zit je dan.....
Nog geen onderhoudjes, verhuizingen of aanbevelingen van klanten want die héb je nog niet!!
Durf jij wel voor je eigen zaak de boer op??
Op de bel drukken in mooie luxe wijken?....:
"Goedendag. Ik ben Nigel. Gefeliciteerd met uw (niet je...) nieuwe woning.
Ik zag de trekdraad voor de flitser al uit uw gevel steken. (Mensen hadden nog geen poen bij de oplevering!!)
Mag ik een interessante offerte bij u neerleggen? Of, leest u deze informatie even door, dan bel ik u morgen even op of u vragen heeft. Wat is uw telefoonnummer?".
Je hebt eigenlijk alleen maar "lef" nodig om je eigen zaak te beginnen.
Winkelstraten in. Winkel in.... en weer uit.
Mag ik u mijn diensten aanbieden? etc..., etc.....
-
Laat je verder niet opnaaien dat draadloze systemen niet betrouwbaar zouden zijn.
De nieuwste zijn helemaal zeer stabiel en zwaar beveiligd en kunnen gigantische afstanden overbruggen.
Maak je geen zorgen over jamming want ook daar kun je goed wat tegen doen.
De jammers jammen trouwens de ontvanger en niet de zenders, dus in zulke gevallen de centrale zover mogelijk IN het pand.
-
Verder zul je wel merken dat het een zeer conservatieve branche is en het gezonde verstand vaak ver te zoeken. Ook in de regelgeving.
Tja..., moet een MC op die deur, voor openstand detectie..., maar moeten kunnen zien of deze écht AFGESLOTEN is...? ho maar!!
Maar, in overleg met een verzekeraar mag je een hoop weer wél hoor.....
Succes gewenst bij alles wat je gaat ondernemen, Nigel.
Mvg. Jan v. E.

Joey

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 10 januari 2014, 19:14 »
Hallo Jan en Nigel,

Erg fijn dat de adviezen in dit topic anderen verder kunnen helpen. :)
Ik ben zo snel van gedachten veranderd, omdat ik inzag dat ik veel meer kan bereiken met mijn VWO-diploma dan kabels leggen en adviseren. Ik weet echter niet meer wat ik nou moet worden...

Veel succes met het ondernemen/installeren/adviseren Nigel. Ik blijf dit topic in de gaten houden.

Groet,
Joey

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 10 januari 2014, 23:46 »
Daar doe je ons toch een beetje mee te kort Joey  ;)

Het beveiligingsvak is zo breed dat het kabeltrekken (leggen) maar een heel klein aspect is binnen dat vakgebied. Zelf doe ik dat nog nauwelijks en houdt ik me veel meer bezig met onderhoud, servicewerk en de laatste tijd wat werkvoorbereiding / calculaties.

Je staat soms voor uitdagingen waar een portie logisch denkvermogen en een stel hersens absoluut geen overbodige luxe is. Klanten vragen soms dingen die jij dan maar even technisch moet zien te realiseren.

Denk ook een aan het maken van risico analyses, Programma van Eisen, projecteringen, beveiligingsplannen ed. Het kabeltrekken (leggen) kan je ook uitbesteden aan een collega installateur als dat je ding niet is.


De 2 grote voordelen aan dit vak vindt ik naast de uitdaging ook het werkgebied.
Van de recessie heb ik in 18 jaar tijd eigenlijk nooit last gehad. Tuurlijk is het wat rustiger geweest maar ik heb nog nooit stil hoeven zitten.

Je kan best een VWO diploma op zak hebben maar dan moet je er ook nog wat mee kunnen doen.
Het voorbeeld heb ik nu naast mij op de bank zitten, 6 jaar naar school geweest en alleen maar gehoord dat de sky de limit was.
Nu afgestudeerd en geen werk te vinden in haar vakgebied. Werk wat ze dan wel graag wil doen is ze weer te hoog voor opgeleid. In deze tijd ook zeker iets om rekening mee te houden.

Ik heb op de basisschool een indicatie gekregen voor mavo/havo maar bewust gekozen voor de LTS.
Reden is dat is iets met mij handen wilde gaan doen. Na de LTS studie advies voor MTS gekregen maar ook dat in de wind geslagen en lekker 4 dagen gaan werken en 1 dag naar school gegaan.
Weer verklaarde iedereen mij voor gek maar ik was het stilzitten he-le-maal zat na 12 jaar.

Nu 18 jaar actief in dit vakgebied en nog geen dag spijt van die keuze gehad. Ik vindt het nog steeds een ontzettend mooi vak, geen dag hetzelfde, steeds andere locaties en andere mensen om je heen.
Het ene moment sta je bij een afvalverwerker, het volgende moment in een rechtbank, museum of 
penitiaire inrichting. Het vak vereist dat we constant blijven bijleren, is het niet product technisch dan is het wel weer regelgeving die veranderd en waarin je moet worden bijgespijkerd.

Nu wil ik je niet op andere gedachten brengen (of eigenlijk wel) maar probeer er achter te komen waar je interesses liggen. Ik zou me zeker niet blind staren op een papiertje wat zegt dat je een hoge opleiding hebt gedaan als dat betekend dat je straks iets moet gaan kiezen omdat je iets moet kiezen. En met een VWO opleiding kan je eigenlijk nog niks.
Je moet dat werk (als het meezit) straks nog wel een jaar of 43 gaan doen  :D

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 11 januari 2014, 18:02 »
@Jan,

Ik heb die taak niet, dat doet mijn werkgever.
Zoals ik al zei ben ik een E-monteur. Dus ook kabels trekken, sleuven, kruipruimte in etc etc.
En als mijn werkgever ergens vragen over heeft, dan vraagt hij het aan mij of een leverancier.

Het is niet zo dat ik mijn weken vul met de Alarmsystemen. Het komt wel op hier in de zaak. Ik ben er nu iedere week wel een dagje, of wat uurtjes mee bezig. Programmeren, uitdenken, brainen, documentatie.
Erg leuk!

Jamming dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Of wat hier tegen te doen is. Ik hang ook draadloze alarmen weg, vaak komt de centrale in de meterkast naast de voordeur te hangen... Dit is vaak de enige plek.

Ik heb ook nog geen bedrijf hoeven beveiligen.

En advies geven en met veel mensen in aanraking komen is zeker leuk in dit vak!


Wat mij gedachte is:

Ik ben wel niveau 4 afgestudeerd. Maar net als Digiguard kan ik absoluut niet met mijn handen aan een toetsenbord zitten de hele dag. Ik denk dan. Hoe meer ervaring je hebt gekregen in het veld, hoe meer de deze ervaring mee kan nemen en gebruiken binnen (als ik later groot ben;)).

Eerst maar eens wat meer leren en ervaring op doen. En zorgen dat ik me diploma's haal. 24 Januari Examen theorie TBV.

BVG Safe B.V.

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Bvgsafe
  • Bedrijf: Bvgsafe B.V.
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 27 februari 2014, 11:25 »
Je bent op de goede weg voor je zelf beginnen is een grote stap maar waneer je het de stap hebt gezet moet je er voor gaan. ik ben Gregory 20 jaar eigenaar van Bvgsafe.bv, ik ben net nog maar net begonnen. en ik kan je zeggen dat dit de baan is waar ik mee begin en tot het einde mee ga, simpelweg om dat het zo leuk is,   

Met vriendelijke groet,
Gregory Gilds

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #11 Gepost op: zondag 29 juni 2014, 09:23 »
Ik vind dit zo ontzettend gaaf. De eerste bedrijven hebben we nu ook beveiligd.

Bouwkundige adviezen geven, compartimenten bedenken voor goederen, en dan van de klant horen. 'Dat is een zeer handige oplossing, dat had ik zelf nog niet zo bekeken'.

Nu de eerste combinaties, alarm aan, relais schakelen, en 3/4 van het pand spanningsloos maken. Roldeuren spanningsloos maken, Ivm motor die niet met de hand te bedienen 'valt'. Gaat het alarm af, moet de verlichting aan gaan, buitenverlichting aan, camerasysteem continue opnemen. Mogelijkheden eindeloos!!

De eerste meldkamer aansluiting is gemaakt over ip. Wat 'ze'  allemaal kunnen zien vanuit het systeem, het is geweldig. Nooit achter gedacht allemaal. Ook ben ik door de desbetreffende meldkamer uitgenodigd, om een kijkje te nemen bij hun, om te zien hoe het allemaal binnen komt die informatie. Hartstikke leuk en gaaf!

Ben blij dat ik er 'zo vroeg'  bij ben op leeftijd. Hier hoop ik heel wat jaren mooie ervaringen en oplossingen voor te leggen en op latere leeftijd, al mn opgedane ervaring te gebruiken / delen / over te dragen.

En wat blijft dat belangrijk.
Kennis Delen!

Mvg Nigel

gosert

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 1 oktober 2014, 20:57 »
Strikt genomen heb je geen diploma's nodig om een beveiligingsbedrijf te starten, omdat je het hebt over experts heb je zelf ook geen technische kennis nodig en hoef je enkel te leren hoe je een bedrijf moet runnen.

Joey

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligingsinstallateur worden
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 1 oktober 2014, 21:01 »
Beste mensen,

Leuk om te lezen dat dit onderwerp nog steeds leeft op het forum!
Ik ben nog steeds zeer enthousiast over beveiligingssystemen, en wil er ook graag mee verder gaan. Echter, ik geloof dat ik met mijn opleiding meer zal kunnen dan alleen zulke systemen installeren. Wellicht ga ik een stapje hoger, word ik elektrotechnisch ingenieur of een accountmanager bij een beveiligingsbedrijf. Wie weet.

In ieder geval, nogmaals bedankt voor jullie adviezen en tips. Ik hecht er veel waarde aan!
Toekomstige berichten zal ik blijven lezen en zonodig beantwoorden. :)

Groet,
Joey