Auteur Topic: Gezocht: standaard opzet van een alarmsysteem  (gelezen 2286 keer)

Henk123456

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Gezocht: standaard opzet van een alarmsysteem
« Gepost op: maandag 11 december 2017, 13:25 »
Ik ben op zoek naar tips hoe je een alarmsysteem vanaf de basis indeelt. In mijn woning heb ik een Jablotron 100 systeem geïnstalleerd en een 'snelle' programmering erin gezet, maar ik kom erachter dat deze verre van ideaal is. De zones die ik kan bedienen vanaf mijn bedienpaneel:

Volledig huis
Nachtmodus
Garage

- Garage zet enkel de garage op scherp, die los van het huis ligt
- Nachtmodus zet de zones woonkamer, keuken en gang + de garage op scherp
- Volledig huis zet de slaapkamer, badkamer + garage + nachtmodus op scherp

Zo heb ik het dus ingedeeld incl vertragingen op bepaalde sensoren. De problemen die ik hiermee ondervind is dat als ik het 'hoogste level' inschakel, dus 'volledig huis', de 2 andere zones ook ingeschakeld worden. Zou ik per ongeluk op een verkeerde zone drukken om het uit te schakelen en daarna op de juiste, dan valt er soms een ruimte tussen wal en schip. Dan zie ik in het display nog steeds die zone op scherp staan en gaat uiteindelijk ook het alarm af.

Mocht dit verhaal te omslachtig zijn; ik ben benieuwd hoe een normaal huis wordt ingedeeld qua alarmzones en hoe dit normaal gekoppeld wordt. In het meest gunstige geval zou ik een 'programmeer-plan' willen lezen om er meer gevoel bij te krijgen, maar elke andere hulp is in dit geval meer dan welkom!

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Gezocht: standaard opzet van een alarmsysteem
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 12 december 2017, 21:19 »
Ik ben op zoek naar tips hoe je een alarmsysteem vanaf de basis indeelt. In mijn woning heb ik een Jablotron 100 systeem geïnstalleerd en een 'snelle' programmering erin gezet, maar ik kom erachter dat deze verre van ideaal is. De zones die ik kan bedienen vanaf mijn bedienpaneel:

Volledig huis
Nachtmodus
Garage

- Garage zet enkel de garage op scherp, die los van het huis ligt
- Nachtmodus zet de zones woonkamer, keuken en gang + de garage op scherp
- Volledig huis zet de slaapkamer, badkamer + garage + nachtmodus op scherp

Zo heb ik het dus ingedeeld incl vertragingen op bepaalde sensoren. De problemen die ik hiermee ondervind is dat als ik het 'hoogste level' inschakel, dus 'volledig huis', de 2 andere zones ook ingeschakeld worden. Zou ik per ongeluk op een verkeerde zone drukken om het uit te schakelen en daarna op de juiste, dan valt er soms een ruimte tussen wal en schip. Dan zie ik in het display nog steeds die zone op scherp staan en gaat uiteindelijk ook het alarm af.

Mocht dit verhaal te omslachtig zijn; ik ben benieuwd hoe een normaal huis wordt ingedeeld qua alarmzones en hoe dit normaal gekoppeld wordt. In het meest gunstige geval zou ik een 'programmeer-plan' willen lezen om er meer gevoel bij te krijgen, maar elke andere hulp is in dit geval meer dan welkom!


In principe is geen enkele situatie hetzelfde en kan je daar wat mij betreft ook niet een soort "standaard" plan voor maken.

Ik kom voor mijn werk regelmatig bij klanten thuis voor het installeren van een alarmsysteem en ik bespreek altijd graag wat de klant allemaal wil. (uiteraard geef ik wel aan of het een en ander technisch mogelijk is)

Zo wil bijv. de ene klant gedeeltelijk inschakelen en dat de complete benedenverdieping "op scherp" staat terwijl de andere klant graag alleen de ramen en deuren beveiligd wil hebben bij gedeeltelijke inschakeling.

In het geval van een garage wil de ene klant dat deze gewoon wordt ingeschakeld als het alarm (volledig) wordt ingeschakeld terwijl een andere klant graag wil dat deze wordt toegewezen aan een apart gebied.

Zoals je wel kan lezen zijn er talloze mogelijkheden en het hangt erg af van persoonlijke voorkeur wat je wil, ik denk dat het het makkelijkst werkt om te bedenken wat je graag zou willen en dan gaat kijken hoe je dit met de programmering van de centrale gaat bereiken.