Auteur Topic: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.  (gelezen 18169 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Gepost op: woensdag 20 februari 2019, 14:06 »
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI%3ANL%3ARBAMS%3A2019%3A595&showbutton=true&keyword=Ort%20beveiliging%20&fbclid=IwAR1ujFvjxPDgM8E5iE77x2w9OJdZxiVReaw-Xns2hrn7qh0UeCQy18Oivos

Leden van de vakbonden, tijd dat u contact opneemt met uw vakbond.

De vakbonden hebben een verbod gekregen om hierover geen rugbaarheid aan te geven, vanwege en kosten die beveiligingsbedrijven moeten gaan maken over nabetalingen. Het was in eerste aanleg dat de beveiligingsbedrijven het personeel hebben bestolen.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 20 februari 2019, 14:59 »
Tja,

ik heb al vele keren aangegeven dat een gang naar de rechter de enige mogelijkheid was, en gezien de jurisprudentie was het eigenlijk bijna zeker dat een rechter niet anders zou kunnen doen dan de vordering toewijzen.

Aangezien  een dergelijke loonvordering een verjaringstermijn heeft van 5 jaar, zou ik een ieder aanraden (ook degenen die inmiddels uit dienst zijn), zo snel als mogelijk de verjaring te stuiten door zsm een (aangetekende) brief te sturen met deze loonvordering en de stuiting.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 21 februari 2019, 00:48 »

Wie heeft of hebben deze fouten al dan niet bewust gemaakt, en waarom is er niet eerder ingegrepen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 21 februari 2019, 15:37 »
Ik zou zeggen, lees hier eens terug wat er allemaal geschreven is? Er zijn vele mensen die zich aangesproken zouden moeten voelen, maar bijna iedereen heeft wel voor hem/haar moverende redenen.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 23 februari 2019, 01:34 »
Zoals eerder is aangegeven, is het verjaringstermijn van 5 jaar (wettelijk).

Bewijslast:
1. Roosters waarop het verlof staat vermeld.
2. Verlofaanvraag o.a. via email incl. de goed keuring.
3. Loonstroken waarop verlof is uitbetaald.
4. Reisboekingen, indien van toepassing als men op reis gaat tijdens het verlof.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 23 februari 2019, 20:30 »
Zoals eerder is aangegeven, is het verjaringstermijn van 5 jaar (wettelijk).

Inderdaad, maar de verjaring kun je stuiten door zsm je (oud) werkgever(s) aan te schrijven.

Wat berreft de bewijslast. Roosters, verlofaanvragen en zeker reisboekingen zeggen helemaal niets over wat er precies veeloond is. Loonstroken, en eventueel vakantiekkaarten zeggen veel meer. Maar je hoeft helemaal niet zo veel te bewijzen, de loonadministratie dient 7 jaar bewaard te worden, dus het kan daar gewoon gevonden worden

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 27 februari 2019, 10:27 »
Men dient rekening te houden dat men lid moet zijn van een vakbond als zij je kunnen helpen met advocaat kosten e.d., over de jaren 2014-2016. Men moet al lid zijn voor  of begin 2014.

Als men pas in 2018 lid zijn geworden, kan de vakbond niets voor je betekenen over de jaren 2014-2016.

Men kan een vordering per mail aan de werkgever indienen, maar houdt er rekening mee, dat zij die zullen afwijzen. Dan kan men zelf een advocaat in de arm nemen, maar houdt er rekening mee, dat deze kosten snel kunnen oplopen. En! Als die kosten hoger zijn dan de opbrengst van de vordering, dan is dat zonde geld om in een advocaat te investeren.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 27 februari 2019, 11:30 »
Jullie moeten dit helemaal niet individueel aanpakken. Werknemers die geen lid zijn/waren van een vakbond moeten gewoon een stichting oprichten, leg er allemaal een euro of 20-50 (afhankelijk van hoe groot de animo is) in en huur collectief een goede arbeidsrechtadvocaat in.

Het zou de bonden sieren als zij het voortouw nemen bij het oprichten van een dergelijk stichting.... Zij zijn namelijk degenen die de fout hebben gemaakt!
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 februari 2019, 11:32 door Planner »

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 28 februari 2019, 13:02 »
Jullie moeten dit helemaal niet individueel aanpakken. Werknemers die geen lid zijn/waren van een vakbond moeten gewoon een stichting oprichten, leg er allemaal een euro of 20-50 (afhankelijk van hoe groot de animo is) in en huur collectief een goede arbeidsrechtadvocaat in.

Het zou de bonden sieren als zij het voortouw nemen bij het oprichten van een dergelijk stichting.... Zij zijn namelijk degenen die de fout hebben gemaakt!

De vakbonden doen niets. Zij mogen van de rechter geen steun, oproep doen om hun leden actief in te lichten over deze zaak. De reden hiervan is dat er dan massaal een schadeclaim wordt ingediend bij de werkgevers.

Er zou sprake zijn van 29 miljoen euro dat de werkgevers van de werknemers hebben bestolen, en ja de vakbonden zijn debet aan dat conflict en wantrouwen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 28 februari 2019, 13:27 »
De vakbonden doen niets.

Dan is de vraag, wie gaat er wel wat doen? Zoals gezegd, richt een stichting op en ga collectief je recht halen. Wie zet de eerste stap, jij misschien?

En wat betreft de leden van vakbonden, meld je daar massaal en dan zullen ze wel in actie moeten komen, in eerste instantie door in de minne te schikken zoals in de uitspraak staat.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #10 Gepost op: zondag 3 maart 2019, 15:21 »
En toen werd het stil. Jarenlang roepen hoe slecht het allemaal wel is, dat anderen er een potje van maken maar zelf iets doen is er niet bij....

Jullie krijgen deze compensatie voor alles wat jullie de afgelopen jaren allemaal zijn mis gelopen zo maar aangereikt, het enige wat jullie hoeven te doen is een advocaat zoeken die jullie daar even bij helpt, de uitslag staat 100% vast. Ik heb dit overigens al jarenlang geroepen maar nu heeft een rechter het bevestigd

Als jullie dit zo maar laten lopen, stop dan in de toekomst ook met zeuren over slechte vakbonden en CAO akkoorden want dan verdienen jullie gewoon niet beter....

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 6 maart 2019, 05:56 »
Een stichting opzetten daar heb ik zelf geen tijd voor. Het is ook teveel gedoe, kosten e.d. zoals notaris.

Vakbondsleden kunnen zelf contact opnemen met hun belangenbehartiger, of bestuurslid, juridische afdeling en overleggen welk mogelijkheden er zijn.

Zoals eerder is gemeld, mogen de vakbonden niet actief hun leden benaderen, en dat is vreemd, maar begrijpelijk vanwege te verwachte schade claims voor de werkgevers. Toch ook vreemd, want beide partijen zijn debet aan dit onrechtmatige veroorzaakte probleem, waardoor de werknemers financieel ernstig zijn benadeeld.

De vakbonden hebben willens en wetens actief hun bijdrage geleverd tijdens de CAO onderhandelingen bij de totstandkoming van de afschaf ORT. De vakbonden dienen daarom ook zoveel mogelijk hand in eigen boezem te steken en bereidwillig hun medewerking te verlenen tot het oplossen van dit probleem .

Van belang is dat ieder werknemer hun werkgever aanschrijven met het verzoek om een oplossing te vinden van de ORT vordering op verlofuren, dat geldt ook voor de bovenwettelijke verlof uren die zijn uit betaald, want hier geldt ook een ORT toeslag op.

Hierbij is van belang dat het verjaringstermijn wordt geblokt, met andere woorden. Dat de verjaringstermijn niet vervalt om een vordering in te stellen. Dat is van juridisch beland.

Er dient een berekening te worden gemaakt over te vorderen ort op verlofuren.

Belangrijk is, dat men hun eigen arbeidscontract moet nazien of het regeltje: CAO voor de Particuliere Beveiliging van toepassing is opgenomen. Zo niet heeft een vordering geen zin.

Aangezien niet elke beveiliger in Nederland niet op de hoogte is van deze uitspraak is het van belang dat de leden hier dit aan hun collega's kenbaar maken.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 6 maart 2019, 09:42 »
Een stichting opzetten daar heb ik zelf geen tijd voor. Het is ook teveel gedoe, kosten e.d. zoals notaris.

Hoe verrassend....

De vakbonden hebben willens en wetens actief hun bijdrage geleverd tijdens de CAO onderhandelingen bij de totstandkoming van de afschaf ORT. De vakbonden dienen daarom ook zoveel mogelijk hand in eigen boezem te steken en bereidwillig hun medewerking te verlenen tot het oplossen van dit probleem .

Met de vinger wijzen dat kan iedereen in deze branche. Voor hun eigen belang opkomen, dat is er echter niet bij

Hierbij is van belang dat het verjaringstermijn wordt geblokt, met andere woorden. Dat de verjaringstermijn niet vervalt om een vordering in te stellen. Dat is van juridisch beland.


Dat heet stuiting, en dat heb ik al een paar keer gezegd...

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 9 maart 2019, 05:43 »
Hoe verrassend....

Met de vinger wijzen dat kan iedereen in deze branche. Voor hun eigen belang opkomen, dat is er echter niet bij


Dat heet stuiting, en dat heb ik al een paar keer gezegd...

Planner, jij kan makkelijk praten vanachter je pc, laptop en hier interessant lopen doen en mensen lopen te vertellen wat ze moeten doen.

Jullie moeten dit helemaal niet individueel aanpakken. Werknemers die geen lid zijn/waren van een vakbond moeten gewoon een stichting oprichten, leg er allemaal een euro of 20-50 (afhankelijk van hoe groot de animo is) in en huur collectief een goede arbeidsrechtadvocaat in.

Als jij het zo goed weet, waarom neem jij het voortouw niet???? Jij weet het toch allemaal zo goed!!!!!!!!

Met de vinger wijzen dat kan iedereen in deze branche. Voor hun eigen belang opkomen, dat is er echter niet bij

Jij klets uit je nek. Jij geeft telkens weer een ander vertekend beeld van de waarheid. Erg geloofwaardig ben je niet.

In plaats ons de les te wijzen, is het beter om hand in eigen boezem te steken gozer, in plaats om hier als Jezus te spelen.

Als je niets zinnig te melden heb op deze topic, onthoud jezelf van commentaar.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #14 Gepost op: zondag 10 maart 2019, 10:36 »
Planner, jij kan makkelijk praten vanachter je pc, laptop en hier interessant lopen doen en mensen lopen te vertellen wat ze moeten doen.

Inderdaad, dat kan ik. En weet je waarom?  Omdat  ik, toen ik nog als beveiliger werkzaam was altijd voor mijn eigen belangen ben opgekomen en ook voor die van anderen door actief lid te zijn van een vakbond. Wanneer ik geconfronteerd zou zijn met deze situatie had ik jaren geleden al een rechtzaak begonben. Hoe makkelijk kan het zijn, er zijn al vele rechtzaken geweest, nu dus ook  de eerste over de beveiliging en in alle gevallen kreeg de werknemer gelijk. Dan kan je wel roepen dat je geen tijd hebt, maar dst is de weg van de minste weerstand!

Als jij het zo goed weet, waarom neem jij het voortouw niet???? Jij weet het toch allemaal zo goed!!!!!!!!

Inderdaad, ik weet hoe het werkt, Maar ik heb, in tegenstelling tot jullie geen enkrl belang. Waarom zou io dan wel tijd en energie besteden en jullie niet?

Jij klets uit je nek. Jij geeft telkens weer een ander vertekend beeld van de waarheid. Erg geloofwaardig ben je niet

In plaats ons de les te wijzen, is het beter om hand in eigen boezem te steken gozer, in plaats om hier als Jezus te spelen.

Als je niets zinnig te melden heb op deze topic, onthoud jezelf van commentaar.

Deze reactie zegt veel over jou en niets over mij!