Auteur Topic: Regels en nog meer regels...  (gelezen 3445 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Regels en nog meer regels...
« Gepost op: maandag 27 november 2017, 17:02 »
Op de facebookpagina van de Unie Security kwam ik nog een leuke discussie tegen over nachtdiensten

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/1447127035365579

En dan met name de reacties die er gegeven worden. Dan blijkt dat een ieder het vervolgens vanuit zijn/haar perspectief bekijkt, maar niet luistert naar wat de tegenargumenten ziin. Mensen denken dat wat goed voor hen is, ook goed voor anderen zal zijn, en zien hun punten graag ook in de regels van de CAO terug.

En zie hier ook meteen de spagaat waarin bonden, maar bijvoorbeeld ook regeringspartijen zitten. Er moeten altijd compromissen gesloten worden, en er zullen altijd mensen teleurgesteld zijn en blijven in het onderhandelingsresultaat, omdat men met minder geen genoegen neemt en het onderste uit de kan wil hebben.

Het is natuurlijk makkelijk om als oudere werknemer te roepen dat jij geen nachtdiensten meer wilt draaien, maar aangezien de bevolking, en dus op een gegeven moment ook de gemiddelde werknemer bij een (beveiligings)bedrijf vergrijst, dan zou dat betekenen dat de jongeren steeds meer en meer nachtdiensten moeten gaan draaien. In een full continu rooster gaat dat bijvoorbeeld al moeilijk, omdat het aantal nachtdiensten, wanneer je dat eerlijk verdeeld over alle werknemer, al redelijk de grens benaderd van wat volgens de ATW mag.

En geloof me, ik heb zelf ook veel nachtdiensten gedraaid, ik snap welke belasting het geeft, maar als planner zie ik niets in (positieve) leeftijdsdiscriminantie puur en alleen als het gaat om leeftijd. Ik denk dat het oordeel van een (bedrijfs) arts er wel zou toe moeten kunnen leiden dat een werknemer (oud, maar ook jong) een aangepast rooster moet krijgen. En dat is in principe al zo geregeld.

Ook roept iemand dat "het aantal nachtdiensten achter elkaar beperkt moet worden". Dat is allemaal leuk en aardig, maar daarmee verdwijnt natuurlijk niet het aantal nachtdiensten dat ingeroosterd moet worden (omdat ze nu eenmaal er zijn), dus dat betekend dan automatisch dat het aantal keer dat er een (kortere) reeks nachtdiensten ingeroosterd wordt groter zal zijn, en of dat wenselijk is?

Bovendien is dat ook persoonlijk, ik ken mensen die liever 1 lange reeks van desnoods 7 nachtdiensten in een periode ingeroosterd willen krijgen, en en ken ook mensen die die 7 nachten liefst in 2 of 3 korte periodes verspreis over de periode ingeroosterd willen krijgen. Ik ben dan ook een tegen al dit soort beperkingen opleggen in een CAO (er staan genoeg beperkingen in de ATW), maar dit gewoon in persoonlijke afspraken met medewerkers en/of binnen een bedrijf maken. Mij maakt het echt niet uit of een werknemer liefst 7 nachten achter elkaar, of liever 2 of 3 nachten achter elkaar. Maar in dat laatste geval niet gaan zeuren dat je er 3 in een periode krijgt, of dat je 'maar' 48 uur rust ingeroosterd krijgt (en geen 'slaapdag' hebt) na de reeksen nachtdiensten, of de nachtdiensten meteen na een paar avondiensten want dat is natuurlijk een logisch gevolg. omdat het aantal vrije dagen maar beperkt is.

In het algemeen is het makkelijk om te benoemen wat je niet wilt, maar in een CAO en om een bedrijf te runnen moeten we vooral goede afspraken maken over wat we wel willen, waarbij het wel werkbaar moet blijven. Door alles maar te beperken en meer en meer regels in een CAO vast te leggen of een roostersystematiek aan een hele branche op te leggen, terwijl er grote verschillen zijn in bedrijfsvoering en de planning tussen kleine en grote bedrijven, en de werkzaamheden/klanten die bedrijven hebben, dat werkt niet, en dat is de afgelopen 4 jaar duidelijk geworden.

Overigens hebben niet alleen de bonden, maar ook de CAO partners aan werkgeverszijde boter op het hoofd!