Auteur Topic: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging  (gelezen 259680 keer)

Beveiliging Nieuws

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 34
  • Beveiliging Nieuws dé beveiliging website van NL!
    • Bekijk profiel
    • Beveiliging Nieuws
Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 11:04 »
Na een periode van twee jaar is er een resultaat op hoofdlijnen voor de cao Particuliere Beveiliging. Er is echter nog geen akkoord zegt CNV Dienstenbond.

Bron: www.beveiligingnieuws.nl/nieuws/14984/Hoofdlijnenakkoord_cao_Particuliere_Beveiliging.html

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Gefeliciteerd????
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 11:54 »
Waar staat dat  iemand met een 152 uren contract een lager contract krijgt?
Dat lees ik nergens

Het is natuurlijk de vraag wat je wilt lezen? Dit punt ligt al sinds het 80% document op tafel, en vanaf het eerste begin is gesteld dat alle parttime contracten naar rato omlaag zouden gaan. Dat dat in de praktijk waarschijnlijk heel anders uit gaat pakken, dat ben ik nog wel met je eens., want iemand met een 152 uren contract zou volgens deze logica dus een 144,4 uren contract krijgen (152 x 152 / 160). maar dat is natuurlijk niet werkbaar. Als je dan je contract om laat zetten naar een 152 uren (full-time) contract, dan krijg je dus, zoals jij berekend hebt, meer salaris. Maar dat is toch ook logisch, want je werkt dan ook, zoals jij ook al aangaf, een dag meer.

Maar je kunt wel heel lang stilstaan bij dit punt, maar er zijn volgens mij andere punten die veel meer impact hebben als dit punt. Verder is dit punt al heel vaak besproken, waar telkens weer allerlei (veelal onjuiste) berekeningen en veronderstellingen getoond worden. Door het verlagen van de grens naar 152 uur voor het uitbetalen van overwerktoeslag, zie ik werkelijk niet wat nu nog het probleem op dit punt kan zijn? Zoals gezegd, bij veel andere punten zijn de gevolgen veel groter, zoals bijvoorbeeld de invoering van het minuren systeem....

Als je op een gegeven moment 80 minuren hebt (en dat kan al na 4 loonperioden), dan moet je dus verplicht op een gegeven moment meer dan 152 uur werken, waarbij je wel overwerktoeslag krijgt, maar niet de uren uitbetaald krijgt, omdat je de minuren nog moet inlopen. Althans, dat is hoe ik het lees, maar dhr. Hoellscher kan je ongetwijfeld veel beter uitleggen hoe dit nu zit, en waar het voordeel voor de werknemer zit. Ik zie het namelijk niet?

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 12:42 »
Zo, mij is in ieder geval meer dan duidelijk geworden dat dit een waardeloos "cao" is, en absoluut de prullenbak in moet. Ik roep ook iedere vakbondslid op, net als mij TEGEN te stemmen. Laat ze maar terug naar de tafel gaan en met een fatsoenlijk en sociaal CAO te komen.

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 150
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 13:33 »
Jaja, kostenneutraal dus... Dus we worden er financieel niet beter van, maar of we wel meteen even onze CAO rechten op willen geven. Inruil daarvoor zijn we een speelbal geworden van de planners. We mogen dus niet meer gaan verdienen, want dan krijg naast je jaaropgaaf ook nog een eindafrekening van de werkgever binnen. Hoe zit dit dan belastingtechnisch? Wat is dit voor bullshit. Doe eens gewoon je werk vakbondsbestuurders, hoe kun je dit serieus op papier zetten. Dit is natte vinger werk.

Verder mag ik toch hopelijk toch zelf wel even uit mogen maken of dat ik naar een andere werkgever wil overstappen? Ik ben trouw aan mijn werkgever, en verwacht niet dat ik bij een object verlies moet vertrekken. Stank voor dank heet dat vakbondsbestuurders !!!

KOM MET EEN SOCIAAL CAO, DAT ZIJN JULLIE VERPLICHT !

Wie verzint het om de loonsverhoging te laten betalen door de werknemer zelf ?

STEM TEGEN


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 13:40 »
Zo, mij is in ieder geval meer dan duidelijk geworden dat dit een waardeloos "cao" is, en absoluut de prullenbak in moet. Ik roep ook iedere vakbondslid op, net als mij TEGEN te stemmen.

Ik kan mij dat wel voorstellen

Laat ze maar terug naar de tafel gaan en met een fatsoenlijk en sociaal CAO te komen.

Maar dan zal je toch echt iets duidelijker moeten zijn wat jij onder een "fatsoenlijke en sociale" CAO verstaat? In het verleden zijn de bonden veelal met een onmogelijke opdracht de onderhandelingen ingestuurd, kwamen veelal met (bijna) niets terug en toch werd keer op keer in "overgrote" meerderheid van de paar leden die stemden de CAO weer goedgekeurd.

Nu zijn de bonden zelf aan de slag gegaan, en hebben met de werkgevers afgesproken een hele nieuwe CAO te gaan maken. Dat er veel is veranderd, dat moge duidelijk zijn. Maar stel nu voor dat inderdaad de meerderheid aangeeft dat dit niet de juiste weg is. Wat moeten de bonden volgens jouw dan doen? Bedenk wel, iedereen heeft zo zijn eigen wensen. Het probleem is dat je niet alles bij elkaar op kan gaan tellenn welke verbeteringen er moeten komen, wanneer er ergens iets binnengehaald wordt, dan zal er elders iets ingeleverd moeten worden. Maar er zijn altijd mensen te vinden die hetgeen jij wellicht in wil leveren, nu juist willen houden, en vice versa....
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 juli 2012, 13:44 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 13:42 »
Wie verzint het om de loonsverhoging te laten betalen door de werknemer zelf ?

Wanneer dringt het nu eens door? De verhoging van het uurloon met 5,25% is nimmer gepresenteerd als een loonsverhoging, maar is gewoon de compensatie voor het inleveren van de ADV dagen....

Hermann

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 24
  • Maarten, waar ben je mee bezig?
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 14:51 »
Waar vind ik die 0,8 uur extra verlof die je zou opbouwen tijdens je nachtdienst?

Groeten,

Hermann

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 15:11 »
Overigens op de site van de FNV: Alleen voor leden geldt dat ze straks mogen MEESTEMMEN over deze cao.

Nergens staat dat je ook kan TEGENSTEMMEN ;-)
wat dus wel de bedoeling is dat we dat gaan doen, want we lopen straks spreekwoordelijk in ons onderbroek als dit doorgaat...

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 18:45 »
@Planner,

dit is uit de tekst van de nieuwe CAO.  ( Inkomen Alle lonen worden met 5,25% verhoogd per loonperiode 4 van 2013. )

Dan had er dus moeten staan: Alle lonen worden gecompenseerd met 5,25% verhoging!!

Men presenteert het wel degelijk als loonsverhoging!!! Ze zijn echt niet goed wijs! We betalen het notabene zelf!

En voor wat betreft de minuren: hierover zijn al gerechterlijke uitspraken en die vallen gunstig voor de werknemer,
De rechter oordeelde namelijk dat de werkgever verplicht is om voor werkgelegenheid te zorgen daar heeft hij voor getekent en de werknemer om ze uit te voeren.
Dus het is in feite simpel gewoon tegen stemmen.

Pavlov

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 11 juli 2012, 21:34 »

Het is toch om te huilen  :'(
Ik was in de veronderstelling dat de vakbonden op kwamen voor de belangen van de werknemers, nee dus.

Begin dit jaar al 1 vakantiedag in moeten leveren, nu ook nog eens 13 ADV dagen.  5% loonsverhoging??, betalen we zelf, schandalig. BONDEN WAAR ZIJN JULLIE MEE BEZIG??????

Ik stem TEGEN !!!


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 01:37 »
Waar vind ik die 0,8 uur extra verlof die je zou opbouwen tijdens je nachtdienst?

Helaas, dit stond wel in het 80% document, en men had er allemaal mooie verhalen bij waarom dit redelijk en nodig was, maar dit punt is dus gewoon gesneufeld. Niet zo vreemd, want toen men dit presenteerde, met daarbij de mededeling dat het allemaal kostenneutraal moest zijn, heb ik al menig keer gevraagd waar men dit nu allemaal mee ging bekostigen. Het antwoord blijkt dus te zijn, nergens mee, want het punt is vervallen. En zoals gewoonlijk hoor je de bonden daar niet meer over....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 01:38 »
Overigens op de site van de FNV: Alleen voor leden geldt dat ze straks mogen MEESTEMMEN over deze cao.

Nergens staat dat je ook kan TEGENSTEMMEN ;-)

Net zoals er niet staat dat je voor kan stemmen....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 01:45 »
Ik was in de veronderstelling dat de vakbonden op kwamen voor de belangen van de werknemers, nee dus.

Als je het allemaal een beetje gevolgd hebt, moet dit niet echt als een verrassing komen, of wel?

Begin dit jaar al 1 vakantiedag in moeten leveren,

Je moest helemaal niets. Dat is aan jullie voorgelegd, en tot mij verbazing zijn de leden daar in meerderheid mee akkoord gegaan! En zo zal het mij niet verbazen als men ook hier mee akkoord gaat...

nu ook nog eens 13 ADV dagen.  5% loonsverhoging??, betalen we zelf,

Zucht. wat maakt het nu uit? 160 uur werken - 8 ADV uren, of 152 uur werken? Als dit het belangrijkste is waar jij je druk om maakt, dan snap je volgens mij niet waar het over gaat....

BONDEN WAAR ZIJN JULLIE MEE BEZIG??????

Ik stem TEGEN !!!

En wat nu als de meerderheid van de leden VOOR stemt?

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 02:05 »
Zojuist de eerste vragen/antwoorden gelezen op de website van de Unie:

http://www.uniesecurity.nl/bedrijven/vragenenantwoordennieuwecaopb

Wat betreft de vrije tijd van de werknemer wordt hieruit wel duidelijk dat de beloofde meer zeggenschap over je vrije tijd dus een leugen is.
Nu men geen nog slechts 4 dagen per jaar kan laten vastleggen als daadwerkelijk niet beschikbaar (in plaats van 4 per loonperiode) blijkt dus dat de vrije tijd van de werknemer vogelvrij is verklaard mede dankzij de zogenaamde 8 jokerdagen per jaar.
En zoals planner al heeft aangegeven: Wat als men al dingen gepland heeft op die dagen???
Ik ga echt geen gemaakte afspraken afzeggen al gaat de werkgever op zijn/haar kop staan!

Tevens krijgt men geen 30% roostervrije toeslag meer als men verplicht (!!!) moet werken op een vrije dag of als men een vrije dag verschuift!
Nee, men krijgt dan nog slechts 5, 10 of 20% ofwel men levert dus gewoon 25, 20 of 10% in!
Daarnaast is deze toeslag niet van toepassing voor parttimers met een groeimodel (en dat hebben denk ik de meeste part-timers) tenzij men meer dan 152 uur werkt.
Daar ben ik er 1 van dus lever ik gewoon telkens 30% in.
Overigens is het belachelijk dat part-timers met een vast model wel deze toeslag krijgen en part-timers met een groeimodel niet.
Het is tenslotte voor iedereen even vervelend als men op een vrije dag moet gaan werken.

Tel daar bij op dat men ook geen gemiddelde ORT meer krijgt indien men verlof opneemt en dan kan iedereen zien dat men dik gaat inleveren!

Even een voorbeeld:
Een werknemer die 10 jaar in dienst is met een uurloon van €13,53 en 26 verlofdagen per jaar opneemt en een gemiddelde ORT heeft van € 2,50 gaat dus al € 520,- inleveren aan ORT.
(26 x 8 uur verlof x €2,50 = €520,-)
Als men daarnaast ook nog eens 10x per jaar werkt op een roostervrije dag of een roostervrije dag verschoven wordt, dan mist men dus ook nog een € 324,72
(30% van €13,53 = € 4,059 x 8 werkuren = € 32,472 x 10 dagen = € 324,72)
In totaal levert men dan dus al € 844,72 in.
Ik denk niet dat die 1,26% eindejaarsuitkering en de iets hogere gemiddelde ORT voldoende zijn om dit te compenseren!

Het schrappen van de korte wissel is m.i.een lachertje.
Een ieder die al wat langer mee gaat in de beveiliging weet dat men hier soms domweg niet aan ontkomt.
Persoonlijk denk ik dat hier in de praktijk niks van terecht komt.

Het overgaan naar een nieuwe werkgever bij contractwisseling blijkt niet verplicht indien werknemer en werkgever samen verder willen gaan.
Maar wat nu als de werknemer bij zijn oude werkgever wil blijven en de oude werkgever juist wil dat de werknemer wel overstapt naar een nieuwe werkgever?
Dan zal de oude werkgever denk ik wel naar dit punt in de cao gaan verwijzen of mogelijk gaan dreigen met het aanvragen van ontslag vanwege het wegvallen van werkgelegenheid.
In dat geval wordt er dus druk op de werkgever gezet om, tegen zijn/haar wil, toch maar over te stappen...

Nee, dit akkoord is voor mij niet acceptabel.
Ik stem nog steeds tegen! U ook?

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 02:15 »
@Planner:

Ik vraag mij nog steeds af wat nu die "aantoonbare fouten" zijn waar dhr. Hoelscher het eerder over had.
Het artikel "Vragen en antwoorden nieuwe CAO PB" op de website van de Unie bevestigt toch eigenlijk al uw stellingen?