Auteur Topic: Feestdag verlof  (gelezen 8211 keer)

Martos

  • Gast
Feestdag verlof
« Gepost op: zaterdag 16 december 2017, 09:33 »
Twee vragen rondom het feestdag verlof;

1. Waarom zijn de feestdagverlofuren zonder ortoeslag?
2. Als je aan je contracturen zit, je hebt een 20e tv op bijvoorbeeld 2e kerstdag, mag de planner dit tijdvak weg halen en blanco maken of dient hier een verlofdag op gezet te worden van maximaal 7,6 uur? Waardoor dit dus deels of geheel 'overuren' kunnen zijn?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Feestdag verlof
« Reactie #1 Gepost op: zondag 17 december 2017, 02:47 »
1. Waarom zijn de feestdagverlofuren zonder ortoeslag?

Sinds 1 loonperiode 1 van dit jaar moet er wel weer (gemiddelde) ort toeslag over verlofuren betaald worden. En als je naar de rechter stapt, schat ik de kans heel groot dat je over de verlofuren van 2016 en eerder (sinds het ingaan van deze CAO, uit mijn hoofd 2013) ook nog moet krijgen

2. Als je aan je contracturen zit, je hebt een 20e tv op bijvoorbeeld 2e kerstdag, mag de planner dit tijdvak weg halen en blanco maken

Tijdens (of voor) de donderdagse weekindeling mag dit gewoon, daarna dien je minimaal 3 uur uitbetaald te krijgen

of dient hier een verlofdag op gezet te worden van maximaal 7,6 uur?

Tja, en hier is de CAO dus niet duidelijk. Zeker wanneer je parttimer bent, dan is het onduidelijk. In artikel 67 staan 3 mogelijkheden. Punt 3 is zeker NIET van toepassing, want aangezien het hier om een eerder ingeroosterd tijdvak ging, is het zeker niet een vrije dag zoals bedoeld in artikel 21 lid 1.

En punt 2 is als je het aan een rechter voorlegt ook niet rechtsgeldig. Want er geld een gelijkheidsbeginsel, en het kan/mag niet zo zijn dat het aantal gewerkte uren op een feestdag bepaald hoeveel uur verlof je op die dag hebt. Dit is al iets wat jarenlang in de CAO staat maar kennelijk loopt ook hier weer iedereen te slapen.

Wat mij betreft (en ik denk ook dat een rechter daar zo over denkt) heeft een parttimer ALTIJD recht op een extra vakantietegoed van 20% van de overeengekomen arbeidstijd per week, ongeacht het aantal uur dat de parttimer op een feestdag werkt.

http://www.mariska-aantjes.nl/vrij-als-feestdag-op-parttime-dag-valt/

Waardoor dit dus deels of geheel 'overuren' kunnen zijn?

Tja, en er zijn ook werkgevers die beweren dat verlofuren sowieso niet meetellen voor het bepalen van overuren.....

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Feestdag verlof
« Reactie #2 Gepost op: maandag 18 december 2017, 05:00 »
Sinds 1 loonperiode 1 van dit jaar moet er wel weer (gemiddelde) ort toeslag over verlofuren betaald worden. En als je naar de rechter stapt, schat ik de kans heel groot dat je over de verlofuren van 2016 en eerder (sinds het ingaan van deze CAO, uit mijn hoofd 2013) ook nog moet krijgen

Nog moet krijgen, daar geef ik jou gelijk in Planner.

Wat ik heb vernomen dat er een vordering ligt, die is ingediend door en aantal collega's. De FNV heeft namens hun, deze zaak in behandeling genomen. Het zal nog wel even duren, maar als het tot een veroordeling komt door de rechter, dan moet het beveiligingsbedrijf gaan betalen. Dit kan grote consequenties hebben voor de werkgevers, want het betekent dat de hele branche rechtszaken gaat krijgen en verplicht worden tot betalen van de ORT.

Men die geen lid zijn kan via een Rechtsbijstand verzekering hebben, of zij die lid zijn van een vakbond kunnen dan gemakkelijk een rechtszaak aanspannen, wel dienen zij eerst de vordering neer leggen bij hun werkgever.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Feestdag verlof
« Reactie #3 Gepost op: maandag 18 december 2017, 10:31 »
wel dienen zij eerst de vordering neer leggen bij hun werkgever.

Het belangrijkste is dat men eerst en vooral de verjaring (5 jaar) stuit, door een (aangetekende) brief te sturen waarin men met terugwerkende kracht de ORT wenst te ontvangen.

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Feestdag verlof
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 16 februari 2018, 15:48 »
De sociale commissie heeft een bindende uitspraak gedaan.
ORT dient betaald te worden op feestdag verlofdagen.

https://www.cnvvakmensen.nl/caos/beveiliging/nieuws/beveiligingort-over-compensatie-gewerkte-feestdag

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Feestdag verlof
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 16 februari 2018, 19:26 »
De sociale commissie heeft een bindende uitspraak gedaan.
ORT dient betaald te worden op feestdag verlofdagen.

https://www.cnvvakmensen.nl/caos/beveiliging/nieuws/beveiligingort-over-compensatie-gewerkte-feestdag

kijk, dat is nog eens goed nieuws. Ik roep al heel lang dat dit soort zaken voorgelegd moeten worden aan de Sociale Commissie.Dan worden zij gedwongen om onduidelijkheden in de CAO uit te leggen. Overigens is dit helemaal niet onduidelijk, maar doen een aantal werkgevers gewoon toch ķets anders.

Nu nog afwachten of alle beveiligers hun werkgever die dit toch anders doet durven aan te spreken....

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Feestdag verlof
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 23 februari 2018, 04:35 »
Het is van de gekke dat werkgever toch steeds proberen om te jatten van hun eigen werknemers.
Het is goed dat er NU duidelijkheid bestaat.

Toch even een kort vraagje hierover.

Op mijn loonstrook worden de feestdagen verlof apart vermeld.

Mag dat, en zo nee, op welk artikel kan men op terug vallen, als het gaat om de loonadministratie met feiten de beargumenteren.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Feestdag verlof
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 23 februari 2018, 08:16 »
of ze apart op je loonstrook staan dat maakt op zich weinig uit, alleen is de kans dan groot dat ze toch op de een of andere manier anders verloond worden, en dat is dus niet de bedoeling. Ik zou dus vragen waarom ze apart vermeld worden aangezien ze ook gewoon bij je verlofuren opgeteld zouden kunnen worden?

Martos

  • Gast
Re: Feestdag verlof
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 23 februari 2018, 10:59 »
Inmiddels is bekend dat de werkgever het anders geļnterpreteerd heeft en gaat het corrigeren zoals het zou moeten na deze uitspraak. Dus nabetaling vind plaats vanaf januari 2017. De feestdagverlof staat inderdaad apart omdat deze zonder ort werden betaald. Nu wordt deze ort met terugwerkende kracht betaald en de uren die nog staan worden samengevoegd met de andere bovenwettelijke uren.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Feestdag verlof
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 19 april 2018, 04:18 »
 Er blijkt een correctie hebben plaats gevonden, maar de feestdag saldo staat nog steeds apart vermeld, terwijl dit bij het totale vakantieverlof saldo opgeteld moet worden.

Ik heb de loonadministratie hierover om opheldering gevraagd.

CAOHuiler

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Feestdag verlof
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 24 april 2018, 14:29 »
Hoe zit het dan met de toeslag als je wel werkt? Donderdag 26 april begin ik om 21:00 tot 05:00 en koningsdag zelf weer om 21:00 uur tot 5:00. De chef zegt dat ik alleen die 5 uur en 3 uur toeslag krijg..dus 8  en niet 16 uur...
Ik heb ook nog "geluk" dat hij een vrije dag erbij geeft, want volgens hem hoeft dat niet als de meeste uren buiten koningsdag zelf vallen...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Feestdag verlof
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 24 april 2018, 14:43 »
Hoe zit het dan met de toeslag als je wel werkt? Donderdag 26 april begin ik om 21:00 tot 05:00 en koningsdag zelf weer om 21:00 uur tot 5:00. De chef zegt dat ik alleen die 5 uur en 3 uur toeslag krijg..dus 8  en niet 16 uur...

Dat klopt

Ik heb ook nog "geluk" dat hij een vrije dag erbij geeft, want volgens hem hoeft dat niet als de meeste uren buiten koningsdag zelf vallen...

Dat is zijn interpretatie die onjuist is. Als jij fultimer bent heb jij sowieso recht op 7,6 uur extra verlof. Ben je parttimer, dan is dat het aantal uren dat jij op die feestdag werkt (net zoals de toeslag), met een maximum van 7,6 uur. Dat alles staat heel duidelijk in artikel 67.

Overigens ben ik van mening dat dit artikel niet voldoet aan het gelijkheids beginsel. namelijk dat werknemers met een contract voor dezelfde arbeidsduur gelijk behandeld moeten worden. Daar zijn door het Commissie Gelijke behandeling al heel duidelijke uitspraken over geweest!

https://www.vanzijl-advocaten.nl/juridische-producten/weblog/feestdagen-part-timers-en-het-verbod-van-onderscheid-op-grond-van-arbeidsduur.php

Lid 2 en 3 van artikel 67 zijn wat mij betreft dus onjuist, het aantal uur dat een parttimer op een doordeweekse feestdag daadwerkelijk werkt mag geen invloed hebben op het aantal uur dat je extra vakantieverlof bijgeschreven krijgt, in alle gevallen die dat gewoon naar rato van je arbeidsduur te zijn.

Als jij dus parttime bent heb jij door de tekst in de CAO dus een (onterecht) voordeel t.o.v. een collega met dezelfde arbeidsduur maar die minder uren als jij op de feestdag werkt.