Auteur Topic: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem  (gelezen 15254 keer)

barnhoorn

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Gepost op: vrijdag 15 april 2016, 20:56 »
Ik heb een alarmpaneel met zone-uitgangen en com-uitgang. Op de rookmelder heb ik een aansluiting Com en NC en NO.

Naar ik begrepen heb ga ik vanaf de zonepoort op het alarmpaneel naar COM op de melder en vanuit de NC op de melder via een weerstand naar de com-poort op het alarmpaneel.

Kan het problemen geven als dit per ongeluk wordt omgedraaid, dus als je van de zonepoort op het alarmpaneel naar de NC op de melder gaat en vanuit de Com op de melder via een weertand naar de com-poort op het alarmpaneel.

Of nog een andere mogelijkheid, dat je de weerstand niet tussen de NC op de melder en de com-poort op het alarmpaneel zet maar tussen de zonepoort op het alarmpaneel en de Com-poort op de melder ?


NickDSC

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 39
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Groothandel in beveiligingsproducten
  • Bedrijf: TOP Security B.V.
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 08:15 »
Goedemorgen,

Het maakt niet uit of je de weerstand aan de com zijde hebt zitten of aan de zone zijde. Het zou voor de werking van de melder ook niet uit maken of de weerstand in de centrale of in de melder geplaatst wordt. Volgens de regels hoor je weerstanden in de melder/sokkel te plaatsen, doe dit ook gewoon. :)

De inbraakcentrale dient een bepaalde weerstand te meten op de lus, dus tussen com en zone. Je sluit de melder aan volgens n.c. Principe, dus het is in rust een gesloten lus met de weerstand. Bij een alarmsituatie wordt de lus verbroken en valt de weerstand weg.

Dus als je het schema correct hebt gelezen en je de weerstand configuratie correct hebt staan in de centrale, moet het gaan werken voor.

Groeten Nick


barnhoorn

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 09:41 »
Bedankt voor je heldere uitleg NickDSC !

Begrijp ik uit jouw verhaal dan ook goed dat het niet zo veel uitmaakt als je in de melder de NC en Com aansluiting omdraaid. Uit de centrale sluit je een draad op de zone en een draad op de com. Maakt het dan uit welke draad je in de melder op de nc en welke op de com zet ? Of gaat het er om dat er een circel is met daarin een weerstand?


Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 11:55 »
Goedemorgen,

Het maakt niet uit of je de weerstand aan de com zijde hebt zitten of aan de zone zijde. Het zou voor de werking van de melder ook niet uit maken of de weerstand in de centrale of in de melder geplaatst wordt. Volgens de regels hoor je weerstanden in de melder/sokkel te plaatsen, doe dit ook gewoon. :)

De inbraakcentrale dient een bepaalde weerstand te meten op de lus, dus tussen com en zone. Je sluit de melder aan volgens n.c. Principe, dus het is in rust een gesloten lus met de weerstand. Bij een alarmsituatie wordt de lus verbroken en valt de weerstand weg.

Dus als je het schema correct hebt gelezen en je de weerstand configuratie correct hebt staan in de centrale, moet het gaan werken voor.

Groeten Nick

En krijg je een sabotage alarm.

(ervanuit gaande dat de rookmelder net zoals de andere componenten met 2 weerstanden aangesloten dienen te worden)

barnhoorn

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 11:59 »
De rookmelders worden met 1 weerstand aangesloten!

Ik moet nog wel 1 bewegingsmelder aansluiten bedraad. Die werkt wel met een sabotagefunctie en daar komen wellicht wel 2 weerstanden in. Hoe wordt in dat geval dan het antwoord Joep?

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 12:33 »
Daar een plaatje meer dan 100 woorden zegt:


NickDSC

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 39
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Groothandel in beveiligingsproducten
  • Bedrijf: TOP Security B.V.
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 13:15 »
En krijg je een sabotage alarm.

(ervanuit gaande dat de rookmelder net zoals de andere componenten met 2 weerstanden aangesloten dienen te worden)

Nee dat is niet waar, dat geld voor detectoren zoals pirren en magneetcontacten. Rookmelders worden doorgaans met 1 weerstand aangesloten.

Begrijp ik uit jouw verhaal dan ook goed dat het niet zo veel uitmaakt als je in de melder de NC en Com aansluiting omdraaid. Uit de centrale sluit je een draad op de zone en een draad op de com. Maakt het dan uit welke draad je in de melder op de nc en welke op de com zet ? Of gaat het er om dat er een circel is met daarin een weerstand?
Inderdaad, in dit geval maakt dat niets uit. Er moet een cirkel zijn omdat je gebruik maakt van een N.C. principe.

Groeten Nick

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 14:52 »
Nee dat is niet waar, dat geld voor detectoren zoals pirren en magneetcontacten. Rookmelders worden doorgaans met 1 weerstand aangesloten.
Inderdaad, in dit geval maakt dat niets uit. Er moet een cirkel zijn omdat je gebruik maakt van een N.C. principe.

Groeten Nick

Zoals ik al zei: ik ging ervanuit dat de rookmelder met 2 weerstanden aangesloten moet worden.
Dit is afhankelijk van welk merk/type inbraakcentrale je hebt.

in het geval van een centrale waarbij deze "gewoon" met 2 weerstanden aangesloten moet worden krijg je dan dus een sabotage alarm.

Dus vraag voor TS: Wat voor een centrale heb je?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 april 2016, 14:56 door Joep »

barnhoorn

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 15:54 »
Zoals ik al zei: ik ging ervanuit dat de rookmelder met 2 weerstanden aangesloten moet worden.
Dit is afhankelijk van welk merk/type inbraakcentrale je hebt.

in het geval van een centrale waarbij deze "gewoon" met 2 weerstanden aangesloten moet worden krijg je dan dus een sabotage alarm.

Dus vraag voor TS: Wat voor een centrale heb je?

Het merk centrale kan ik je niet noemen aangezien dat onduidelijk is. Er staat geen merk op. Maar wat de weerstanden betreft kan ik melden dat alle rookmelders per zone met 1 weerstand wordt aangesloten. Zoals ik al schreef moet ik nog 1 bewegingsmelder aansluiten bedraad en die heeft een sabotage knop en mij is verteld dat daar 2 weerstanden in moeten, overeenkomstig met de tekening die je liet zien. Alle andere bewegingsmelders zijn draadloos, dus daar speelt dat niet.

barnhoorn

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 16:06 »
Het begint mij al met al een heel stuk duidelijker te worden.

Heb tenslotte zelf ook nog een tekening van een situatie gemaakt. HOE KAN IK DIE UPLOADEN IN MIJN BERICHT?

Vraag daarbij is dat naar mijn idee ik gewoon 1 com-draad vanaf de centrale kan halen die ik vlak bij twee melders op aparte zones kan splitsen en voor iedere melder een weerstand kan plaatsen. Zie ik dat correct?

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 20:53 »
Upoload een afbeelding naar een site als: http://postimage.org/
en kopieer de link van: 'Direct Link' en plak die in je post, selecteer de hele link en druk op de knop onder de B van Bolt (knop 'voeg afbeelding toe').

Ja de 'com'mon aansluiting zit ook op de print gewoon doorverbonden, dus wanneer het moet kan je die ook in het veld een keer opsplitsen.

Wat me wel onhandig lijkt is dat jij dus volgens zeggen een centrale hebt maar niet weet welke merk of type, dan lijkt me het vinden van informatie over de centrale ook wel erg lastig, hoe ga je dat aanpakken?

barnhoorn

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #11 Gepost op: zondag 17 april 2016, 12:54 »
Ondanks dat Dré in principe al een duidelijk antwoord gegeven heeft bijgaand toch nog de tekening.



Wat betreft het merk centrale ben ik het met Dré eens dat het lastig is dat er geen merk bekend is. Ik heb destijds een compleet systeem (centrale en melders) gekocht en er zat wel documentatie bij waar ik veel aan gehad heb. Met behulp hiervan heb ik een geheel systeem aangebracht en af en toe loop ik tegen vragen aan maar gelukkig kunnen jullie mij verder helpen. Het enige dat ik over de centrale weet (staat op het boekje) is PE-4104.
« Laatst bewerkt op: zondag 17 april 2016, 12:58 door barnhoorn »

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #12 Gepost op: zondag 17 april 2016, 12:57 »
Link: zo iets misschien?

Is volgens mij alleen niet echt een bekend hier in Nederland.

barnhoorn

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #13 Gepost op: zondag 17 april 2016, 13:00 »
Link: zo iets misschien?

Is volgens mij alleen niet echt een bekend hier in Nederland.

Ja dat is hem!

omekees

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op inbraakalarmsysteem
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 27 april 2016, 20:50 »
Je hebt maar 1 weerstand nodig en krijg geen sabotage melding op je systeem omdat je de zone programmeerd als brandmelder.

succes.