Auteur Topic: Bedieningspaneel zichtbaar van buiten  (gelezen 2558 keer)

PeterO

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Bedieningspaneel zichtbaar van buiten
« Gepost op: woensdag 8 april 2020, 23:54 »
Hoe zit het hier met de voorschriften, is hier iets in gewijzigd? Wat ik geleerd heb en nog altijd doet is dat een bediendeel dat zichtbaar is van buiten het beveiligde gebied, geen status of informatie weergeven, dus alles op het bediendeel gaat uit behalve de 220v led.
Tijdje geleden kreeg ik een opmerking dat het bediendeel helemaal niet meer zichtbaar mocht zijn van buitenaf, kan me voorstellen dat dit de voorkeur heeft, maar is er ook een voorschrift waar dit in is omschreven hoe dit precies zit?
Meestal gaat het wel, en is in een woning situatie wel wenselijk dat je de status direct af kunt lezen bij deelschakelingen, maar zou in sommige situaties toch lastig worden, om hem buiten het zicht te plaatsen.

Peter

AlarmcoSecurity

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Alarmco Security
  • Bedrijf: Fireline Security Group BV
  • Functie: CEO
Re: Bedieningspaneel zichtbaar van buiten
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 9 april 2020, 15:43 »
Geen idee wie dat dan weer verzonnen moet hebben dat je een bedienpaneel buiten het zicht van buiten moet plaatsen.
Al plaats je een bedienpaneel buiten, maakt dat totaal niet uit.
Het is wel handig als de gebruiker zijn code moet toetsen, dat dit buiten het zicht kan gebeuren.

Mario

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: Bedieningspaneel zichtbaar van buiten
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 9 april 2020, 21:40 »
Is reeds lang een regel, en wordt ook actief door oa het VEB op gecontroleerd. Inderdaad, de status en het intoetsen van codes mag niet bekeken kunnen worden.
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

PeterO

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bedieningspaneel zichtbaar van buiten
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 9 april 2020, 23:14 »
Dat van die status en dergelijke klopt dat is oud, ook dat het bediendeel binnen beveiligd gebied moet zitten.
Maar ging mij over de opmerking bij een controle van VEB, dat het bediendeel niet zichtbaar mag zijn van buitenaf, dit roept bij mij vraagtekens op.


Verstuurd vanaf mijn BV8000Pro met Tapatalk


Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Bedieningspaneel zichtbaar van buiten
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 11 april 2020, 00:24 »
Vraag gewoon degene die het jou verteld heeft waar dit terug te lezen is, ik weet niet beter dat niet van buiten het beveiligd gebied de status van het inbraakmeld systeem gezien kan worden.
Dus als het bediendeel zichtbaar is van buiten bewaakt gebied moet hij op een "screensaver" functie staan, maw geen indicatie in welke staat het systeem is.

Zelfde discussie met brand inspecteurs, als ze iets te melden hebben wat je niet uit je hoofd weet dan moeten ze het maar zwart op wit aantonen dat het ook zo is, normen en regeltjes boeken zat........kom er dan maar mee aanzetten.........