Auteur Topic: Reset CS375 & connectie via UDX  (gelezen 5751 keer)

ethan

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Reset CS375 & connectie via UDX
« Gepost op: vrijdag 20 juni 2014, 20:25 »
Ik probeer als particulier, met interesse in alarmsystemen, de installateurscode van mijn CS375 centrale met CS5118 te bekomen zodat ik zelf aan de slag kan. (programmatorische aanpassingen en eventueel uitbreidingen)

Om deze te bekomen dacht ik de wisseltruuk toe te passen van de kabel bij het inlezen van een paneel waarvan ik de codes wel heb. (voor zover dit zou werken)

Hiervoor heb ik:
 - een 2de hands CS375 centrale gekocht met CS5500 om te experimenteren. Deze resetten is niet gelukt: ik besef nu dat dit niet zo eenvoudig is en dat de CS reeks geen JP1 heeft. Ik heb ook de installateurscode niet.
 - UDX heb ik via VMWare geinstalleerd op een Windows XP SP3 image (software installeert niet in recente Windows)
 - met een USB->9 pin serial adaptor en een zelf gemaakte kabel van een oude modem (met pin 2 (RX),3 (TX) en 5 (ground)) probeer ik te connecteren op het paneel

Vraag 1)
 Hoe kan ik een CS375 centrale resetten?
  - Ergens had ik gelezen de EEPROM eruit te halen en 180° te draaien. Dit heeft wel een effect - alle zones OK - geen sabotagealarm meer-, maar het systeem is niet gereset bij het terugzetten van de EEPROM.
   
Vraag 2)
 Hoe moet ik de aansluiting maken op het paneel? Ik denk op de DATA, AUX+ en COM? Of op de RS232 interface bovenaan het paneel? Ik probeer direct connection in de UDX software. Via diagnostics zie ik dat een commando wordt verstuurd maar ik ontvang geen antwoord. (9600 baud, correcte COM poort). Wanneer ik pin 2/3 met elkaar verbindt krijg ik wel de 'echo' van de request als response. Dus ik concludeer dat alle settings van de PC/Software/kabel in orde zijn.

groeten,

Len

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Reset CS375 & connectie via UDX
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 21 juni 2014, 14:01 »
Wat ik ooit heb gehoord (dus nooit getest) is dat je verbinding moet maken met een paneel. Daarna haal je de eeprom eruit en stop je de eeprom erin waar je niet in komt. Dan meteen de programmering terugschieten.


ethan

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Reset CS375 & connectie via UDX
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 21 juni 2014, 21:56 »
Bedankt Len voor de suggestie. Zou nog handig kunnen zijn.

Voorlopig heb ik een antwoord gevonden op vraag 2. Eigenlijk stond dit gewoon in de handleiding.
- Pin 2 (rx) van de seriele connectie moet op PIN 1 van de RS232 (rechts, aan tel aansluiting is PIN 1)
- Pin 3 (tx) van de serial moet op PIN 2 van de RS232
- Pin 5 (ground) van de serial moet op PIN 4 van de RS232

Eerst kreeg ik een fout dat het paneel geen CS575 was. Blijkt dat bij de aanmaak van een klantenrecord dit gekozen moet worden. Dus dat was snel gefixed. Vervolgens, te verwachten: het incorrect access code antwoord.  :-X.

Ook op mijn 'echte' huis-centrale hetzelfde antwoord. De volgende stap zou dan zijn een unlocked/default CS375 paneel te pakken te krijgen om zo na te gaan of de 'wisseltruuk' - zij het via kabelswitch of EEPROM switch toe te passen na een succesvolle connect.

Mijn 2de handsaankoop van het extra CS375 paneel (50 euro + verzendkosten) was dus eigenlijk een gedeeltelijke miskoop. Ik ben er nu wel zelf uit hoe ik kan connecteren etc, maar zit nu met twee gelockte panelen waarvan ik geen installateurscode heb.

Steef

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 343
  • Techniek begrijpbaar maken
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: van Bakel Beveiliging - Heesch
  • Functie: TBV-er
Re: Reset CS375 & connectie via UDX
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 21 juni 2014, 22:20 »
Ik gebruik altijd de cs586 programmeer kabel.
Die kabel gaat direct aan de systeem bus, met 3 krokodillen klemmetjes.

Je pakt een paneel waar je de code van kent.
Je maakt verbinding tussen software en paneel.

Je hebt een actieve verbinding met je extra paneel.

Je maakt de 3 krokodillen klemmetjes los, en die zet je op het paneel waar de code onbekend van is. Je schrijft direct een nieuwe code weg met de software, of je haalt de code op die in het paneel zit.

Voordat je allerlei andere zaken gaat programmeren zou ik eerst die code aanpassen en opslaan. Daarna heb je vrijspelen om te doen wat je wilt.

Ik weet niet of dit ook lukt met de rs232 kabel, want die heb ik niet/gebruik ik niet.

Let wel, een installateur zal geen garantie meer geven op de werking, als je er zelf mee bezig gaat.
Succes!

ethan

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Reset CS375 & connectie via UDX
« Reactie #4 Gepost op: zondag 22 juni 2014, 16:15 »
Dag Steef, bedankt voor je opmerkingen en suggesties. Voor ik eventueel een 3de paneel koop waar ik zeker kan inraken: iemand die weet of de wisseltruuk ook kan via een rs232 connectie?

Gezien ik de connectie met mijn 'home-made CS590' -de kabel geknipt van een oude V.42bis modem- nu ook maak met 3 krokodillenklemmetjes op de RS232 (wel precisiewerk maar het lukt),  dacht ik dat dit hetzelfde was als de connectie via CS586 op de DATA, AUX+ en COM.

Ik zie wel dat op de CS586 nog zo'n blok zit: is dat ook om het seriele signaal te vertalen of is dat alleen het geheugen om de CS586 te kunnen gebruiken zonder aansluiting aan de PC? Als het niet vertaald word, hoe sluit ik de TX,RX en Ground dan aan op de DATA,AUX+ en COM?

mvg,

Reinosoft

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Reset CS375 & connectie via UDX
« Reactie #5 Gepost op: maandag 28 juli 2014, 14:31 »
het werkt absoluut via de RS232, (met een zelfgemaakte kabel, zoals eerder in dit topic beschreven.)

vanmorgen deze truuk nog toegepast bij een klant

Groetjes Reinald