Auteur Topic: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.  (gelezen 16641 keer)

sniffels1

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligings beambte
grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Gepost op: donderdag 30 maart 2017, 17:03 »
Goedendag,

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven. Ik ben laatste veelste hard langs een trajectcontrole gereden (195km\u) ik weet dat het fout is en het zal me niet nog een keer gebeuren. Helaas is het al gebeurt en moet ik op de blaren zitten.

Nu is mijn vraag in oktober word mijn pas verlengd of in in ieder geval een aanvraag tot word er gedaan door mijn leidinggevende. Ik lees dat als je met 60> geflits word het een zaak voor de OvJ word. Is het zo dat je met zulke grove verkeersovertredingen een strafblad krijgt en zo ja heeft deze overtreding gevolgen voor het verlengen van mijn grijze pas ? ik reed op de A4 (130 km\u stukje bij Schiphol) en heb verder nog nooit een bekeuring of wat dan ook gekregen wat niet in de mulder wet paste. met andere worden dit is mijn eerste en laatste grove verkeersovertreding.

Ik hoop echt dat iemand met hier antwoord op kan geven ik slaap al een week niet meer goed.
Ik weet dat het me eigen domme schuld is en heb hier behoorlijk me lesje al uitgetrokken en dat zal
nog een dubbel zo zijn als ik de bekeuring binnen krijg.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 31 maart 2017, 00:09 »
Goedendag,

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven. Ik ben laatste veelste hard langs een trajectcontrole gereden (195km\u) ik weet dat het fout is en het zal me niet nog een keer gebeuren. Helaas is het al gebeurt en moet ik op de blaren zitten.

Inderdaad

Nu is mijn vraag in oktober word mijn pas verlengd of in in ieder geval een aanvraag tot word er gedaan door mijn leidinggevende. Ik lees dat als je met 60> geflits word het een zaak voor de OvJ word. Is het zo dat je met zulke grove verkeersovertredingen een strafblad krijgt

Dat hangt er van af of jij door de rechter veroordeeld wordt tot een onvoorwaardelijke geldboete of een transactie wegens het plegen van een misdrijf van het Openbaar Ministerie aanvaard.

https://www.rijontzegging.com/snelheidsovertredingen/boete-snelheidsovertreding/

en zo ja heeft deze overtreding gevolgen voor het verlengen van mijn grijze pas ?

Dat zou zo maar kunnen! In principe zal de aanvraag voor een verlenging afgewezen moeten worden. (zie artikel 2.3a Beleidsregels Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus).

http://wetten.overheid.nl/BWBR0035004/#Circulaire.divisie2_Circulaire.divisie2.3

Als dat gebeurt kan jij bij de Korpschef een beroep doen op de hardheidsclausule (artikel 2.3.1) en als dat niet lukt naar de (bestuurs)rechter stappen.

Ik verwacht eigenlijk dat jij opgeroepen wordt voor een gesprek bij Bijzondere Wetten, en dat zij dan toch de toestemming zullen geven.

Van belang is dus dat jij niet zo maar ingaat op een schikking die het OM aanbiedt, maar laat je daarbij goed voorlichten door een advocaat.

ik reed op de A4 (130 km\u stukje bij Schiphol) en heb verder nog nooit een bekeuring of wat dan ook gekregen wat niet in de mulder wet paste. met andere worden dit is mijn eerste en laatste grove verkeersovertreding.

Ik hoop echt dat iemand met hier antwoord op kan geven ik slaap al een week niet meer goed.
Ik weet dat het me eigen domme schuld is en heb hier behoorlijk me lesje al uitgetrokken en dat zal
nog een dubbel zo zijn als ik de bekeuring binnen krijg.

Gezien je verleden denk ik dat het allemaal wel los zal lopen, maar zoals gezegd, laat je goed voorlichten/bijstaan door een advocaat bij de afhandeling van de strafzaak. Wees in ieder geval eerlijk bij je aanvraag, laat duidelijk blijken dat je berouw hebt en dat het niet meer gaat gebeuren, want men moet de kans op recidive zeer gering vinden! Als ik het zo lees denk ik dat jij je lesje wel geleerd hebt en dat dit ook bij BW en/of een rechter wel duidelijk zal zijn!

Succes....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 31 maart 2017, 00:19 door Planner »

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 31 maart 2017, 05:09 »
Een oud medewerker van mij, heeft een gelijksoort incident gehad.

Alleen was dit niet zijn eerste keer, en had dit al vaker gehad.
Oproep gekregen om zich te gaan verantwoorden bij de rechter.

Conclusie... 1 jaar rijontzegging, waarvan 6 maand voorwaardelijk en een EMG cursus.
Door deze veroordeling is een nieuwe pas aanvraag geweigerd.

Na een gesprek werd de pas alsnog toegekend.

-----------

In jou geval is het de eerste keer.
Waarschijnlijk krijg jij een boete opgelegd welke bepaald is door de officier van justitie. Dit kan een behoorlijke sanctie zijn, maar omdat het je eerste keer is, zal hier naar alle waarschijnlijkheid geen rechter aan te pas komen.

Dus geen veroordeling, en dus niet gevaarlijk voor de verlening voor je pas aanvraag.

Ik zal er niet zo zwaar aan tillen als ik jou was.

Je hebt geluk dat je bent geflits. Zodra het een laser was geweest, en je staande zou worden gehouden, dan is het rijbewijs inleveren, verplichte EMG cursus.

Als je te hard moet rijden op de snelweg, zorg dan dat je beneden de 50 km te hard zit :D

Sterkte met je boete!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 31 maart 2017, 09:30 »
Een oud medewerker van mij, heeft een gelijksoort incident gehad.

Alleen was dit niet zijn eerste keer, en had dit al vaker gehad.
Oproep gekregen om zich te gaan verantwoorden bij de rechter.

Conclusie... 1 jaar rijontzegging, waarvan 6 maand voorwaardelijk en een EMG cursus.
Door deze veroordeling is een nieuwe pas aanvraag geweigerd.

Na een gesprek werd de pas alsnog toegekend.

Inderdaad, ik ken ook een aantal soortgelijke gevallen

In jou geval is het de eerste keer.
Waarschijnlijk krijg jij een boete opgelegd welke bepaald is door de officier van justitie. Dit kan een behoorlijke sanctie zijn, maar omdat het je eerste keer is, zal hier naar alle waarschijnlijkheid geen rechter aan te pas komen.

Dus geen veroordeling, en dus niet gevaarlijk voor de verlening voor je pas aanvraag.

Maar dit is dus een veelgehoord misverstand. Wanneer je in een strafzaak (en daar hebben we het over bij een overschrijding van > 50km) een Transactie door het OM krijgt aangeboden en je gaat daarmee akkoord, zal deze ook worden vermeld in de justitiële documentatie (lees strafblad) van de betrokkene, en in de beleidsregel staat ook dat de aanvraag zal worden geweigerd wanneer een transactie is aanvaard.

Lees de door mij aangehaalde artikelen maar eens goed door

Dus vandaar mijn advies om ook niet zomaar zonder advies in te winnen bij een advocaat op een Transactie van het OM in te gaan. Dit gebeurt namelijk heel vaak zonder dat de betrokkene goed beseft dat hij/zij wel degelijk een 'strafblad' ondanks dat er geen rechter aan te pas is gekomen. Er was laatst ook in de media ook aandacht voor dit probleem. Het bleek namelijk dat in veel gevallen de aangeboden Transactie meer was dan een rechter waarschijnlijk zou hebben opgelegd.

Ook bij grootschalige evenementen waar bijvoorbeeld op drugs gecontroleerd wordt krijgen mensen ter plaatse wel eens een dergelijke transactie aangeboden en gingen daar dan vaak zo maar mee akkoord om het evenement niet te missen, niet beseffende wat de gevolgen kunnen zijn. Vandaar dat daar tegenwoordig ook advocaten bij zijn.

Alleen denk ik dat hij wel degelijk voor een rechter zal moeten verschijnen, omdat bij een overschrijding van 50km of hoger (dat het de eerste keer is maakt in deze niets uit) de officier van justitie op grond van zijn Richtlijn een onvoorwaardelijke rijontzegging moet eisen. En dat moet dus door een rechter beoordeeld worden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 31 maart 2017, 09:47 »
Alleen denk ik dat hij wel degelijk voor een rechter zal moeten verschijnen, omdat bij een overschrijding van 50km of hoger (dat het de eerste keer is maakt in deze niets uit) de officier van justitie op grond van zijn Richtlijn een onvoorwaardelijke rijontzegging moet eisen. En dat moet dus door een rechter beoordeeld worden.

Ik heb het nog even nagekeken. In plaats van een oproep bij een rechter, kan je ook opgeroepen worden voor een zogenaamde officierszitting.

Bij een officierszitting verschijnt de betrokkene voor de officier van justitie. Deze kan dan een voorstel doen voor een strafbeschikking. Deze strafbeschikking geeft de mogelijkheid aan de officier van justitie zelfstandig een straf op te leggen.

Maar ook deze straf levert dan een 'strafblad' op. Vandaar dus nogmaals mijn dringende advies, laat je bijstaan door een advocaat!
« Laatst bewerkt op: vrijdag 31 maart 2017, 09:49 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 31 maart 2017, 09:57 »
Als je te hard moet rijden op de snelweg, zorg dan dat je beneden de 50 km te hard zit :D

Een slecht advies! Want hoewel het nooit slim is om zoveel te hard te rijden, is 50 km de grens waarop je wellicht je rijbewijs kwijt kan gaan raken. Maar vanaf 40 km (op de autosnelweg, op andere wegen 30 km) te hard gaat er al een strafrechtelijk traject lopen, en worden de daarbij aangeboden transacties ook al in de justitiële documentatie opgenomen, waarbij je dus problemen kan krijgen met de aanvraag of verlenging van toestemming voor het werken in de beveiliging of het verkrijgen van andere VOG's!

sniffels1

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligings beambte
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 31 maart 2017, 13:05 »
heel erg bedankt voor jullie voor de toelichting. Ik heb even gegoogeld en ben al 2 advocaten tegen gekomen die hier verstand van hebben. Het is nu wachten op de brief van de Ovj of CBJI en dan zal ik contact met 1 van de 2 advocaten opnemen om me bij te staan. Ik weet gewoon dat ik geflitst ben en het stomme is dat ik dat had moeten weten (borden langs de weg) maar goed ik rij daar niet vaak. Ergens heb ik nog hoop dat ik niet met 195 geflits ben want ik tikte die snelheid aan en gelijk gas los gelaten. Neemt niet weg dat het ontzettend stom is van me en spijt heb ik zeker. ook absoluut van geleerd en die motor gaat nu dus ook gewoon weg. belangrijkste is me grijze pas want het is me enige inkomen en diploma die ik heb :( :(. Maar goed als nog heel erg bedankt voor jullie advies. Als er mensen zijn die dit hebben meegemaakt dan hoor ik graag van jullie hoe dit afgelopen is voor jullie.

sniffels1

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligings beambte
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 31 maart 2017, 15:35 »
Planner je gaf aan dat jij ook een aantal soort gelijken gevallen kent, is bij hun na een gesprek met BW wel hun grijze pas verlengd ?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 31 maart 2017, 16:01 »
Ja,

na het gesprek werd de toestemming alsnog verleend. Overigens wordt de toestemming wel vaker verleend ook al hebben mensen in het (recente) verleden wel ernstiger zaken uitgespookt, zelfs ook zaken die veel meer gerelateerd zijn aan het verrichtten van beveiligingswerkzaamheden. Daar denk ik dan bij mijzelf het zijne van.

Als BW de letter van de beleidsregel volgt dan wordt de toestemming onthouden. Maar ik vind persoonlijk een dergelijke snelheidsovertreding nu niet echt een reden om de toestemming in te trekken en iemands leven daarmee een flinke dauw te geven. Je krijgt waarschijnlijk sowieso een fikse boete die er met jouw salaris als beveiliger al flink in zal hakken, en als het tegen zit wellicht ook nog een (voorwaardelijke) rijontzegging van een paar maanden. Maar om dan ook nog je baan te verliezen gaat dan wat ver, en dat is dan ook de reden dat er een hardheidsclausule is. De straf voor iets moet wel in proportie staan tot het gepleegde feit.

Nogmaals succes. Wellicht heb je geluk en stonden de camera's toevallig een keer uit, of werd jij opgehouden waardoor de (gemiddelde) gemeten snelheid lager uitvalt als waar jij bang voor bent. Maak je niet te druk om het verliezen van je baan, maar wellicht kan jouw planner je wellicht wel wat overuren geven, want dan kan je vast wat gaan sparen voor de boete die je waarschijnlijk gaat krijgen!!!

sniffels1

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligings beambte
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 31 maart 2017, 18:02 »
Heel erg bedankt voor je reactie Planner. Geeft toch weer een beetje hoop dat ik me baantje mag houden.
Ik zal je op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 1 april 2017, 06:13 »
Citaat
Dus vandaar mijn advies om ook niet zomaar zonder advies in te winnen bij een advocaat op een Transactie van het OM in te gaan. Dit gebeurt namelijk heel vaak zonder dat de betrokkene goed beseft dat hij/zij wel degelijk een 'strafblad' ondanks dat er geen rechter aan te pas is gekomen.

Ben ik gedeeltelijk met je eens. Je krijgt een aantekening dat je een schikking hebt geaccepteerd, want dat is het in feite. Dit is echter geen veroordeling, en heeft geen gevolgen voor bijv een VOG of dergelijke. Echter voor de aanvraag van je pas word dit wel meegenomen. Maar als je al een pas hebt, zal deze niet worden ingetrokken, en dat heb je met een veroordeling wel.

Citaat
Er was laatst ook in de media ook aandacht voor dit probleem. Het bleek namelijk dat in veel gevallen de aangeboden Transactie meer was dan een rechter waarschijnlijk zou hebben opgelegd.

Een transactie valt over te onderhandelen. Je krijgt iets aangeboden, maar hoeft dit niet te accepteren. Wanneer je er niet uit komt, dan kun je bezwaar aantekenen en dan kom je alsnog voor de rechter.

Citaat
Alleen denk ik dat hij wel degelijk voor een rechter zal moeten verschijnen, omdat bij een overschrijding van 50km of hoger (dat het de eerste keer is maakt in deze niets uit) de officier van justitie op grond van zijn Richtlijn een onvoorwaardelijke rijontzegging moet eisen. En dat moet dus door een rechter beoordeeld worden.

Dit is niet correct. Mijn broer is geflitst op de motor, met 190 km, waar 120 was toegestaan. Hij kreeg gewoon een mooie rekening van het CJIB gepresenteerd. Die loog er niet om, maar rijbewijs hoefde niet te worden ingeleverd. Dat dit zijn eerste keer was, speelde zeker wel mee... Want mijn broer mag graag hard rijden, en bij de derde keer flitsen(boven de 50) is hij opgeroepen om zich te verantwoorden. 3 maand rijontzegging, dus ook dat viel nog mee.

Wanneer je echter word staande gehouden tijdens het te hard rijden, dan is het een heel andere discussie. Dan treed in wat jij aangeeft.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 1 april 2017, 09:46 »
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Je krijgt een aantekening dat je een schikking hebt geaccepteerd, want dat is het in feite.

Nee, dat is het niet. Het gaat om een "Transactievoorstel"!

Dit is echter geen veroordeling,

Inderdaad, geen veroordeling, want er is geen rechter aan te pas gekomen. Maar het transactievoorstel begint met de tekst "U wordt verdacht van een strafbaar feit....". Je bent dus een verdachte in een strafzaak, je valt niet meer onder de Wet Mulder (waar je een betrokkene bent in het bestuursrecht). In de brief staat verder duidelijk vermeld dat je verdere strafvervolging kunt voorkomen door het aangeboden bedrag op tijd te betalen. Door het betalen van deze Transactie beken je in feite schuld aan het strafbare feit.

en heeft geen gevolgen voor bijv een VOG of dergelijke.

En dat is dus waar ik het dus steeds over heb. Ingaan op een dergelijke Transactievoorstel (deze kan ook voor vele andere kleinere strafzaken aangeboden worden) kan wel degelijk gevolgen hebben voor de toestemming in de Beveiliging of andere VOG's. Het leidt namelijk gewoon tot een aantekening in de  justitiële documentatie (lees strafblad). Lees je even mee in de door mij eerder aangehaalde Circulaire, artikel 2.3 onder a?

"de betrokkene binnen vier jaar voorafgaande aan het moment van toetsing is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf waarbij een (on)voorwaardelijke geldboete is opgelegd, dan wel een strafbeschikking of een transactie wegens het plegen van een misdrijf van het Openbaar Ministerie heeft aanvaard"

Echter voor de aanvraag van je pas word dit wel meegenomen.

Inderdaad. En volgens de letter van de Circulaire moet de toestemming dus 4 jaar lang onthouden worden.

Maar als je al een pas hebt, zal deze niet worden ingetrokken, en dat heb je met een veroordeling wel.

Het maakt niet uit of je al een pas hebt of niet, de richtlijnen zijn in beide gevallen hetzelfde. Het is wellicht eerder andersom. Wanneer je een beroep doet op de hardheidsclausule, omdat er dus kennelijk iets is, waarom toestemming volgens de letter onthouden moet worden, dan is de kans dat dit beroep slaagt wellicht net iets groter als je al een pas hebt, omdat het gevolg, wanneer je de pas kwijt raakt, dus is dat je ook nog je baan kwijt bent, en daarmee dus eigenlijk nog een keer gestraft wordt, groter is dan wanneer je nog niet eens een baan in de beveiliging hebt.

Een transactie valt over te onderhandelen. Je krijgt iets aangeboden, maar hoeft dit niet te accepteren.

Dat is niet onderhandelen, maar ja of nee zeggen.

Wanneer je er niet uit komt, dan kun je bezwaar aantekenen en dan kom je alsnog voor de rechter.

Je hoeft helemaal niets te doen. Niet tijdig betalen betekend automatisch dat je voor de rechter moet verschijnen.

Dit is niet correct. Mijn broer is geflitst op de motor, met 190 km, waar 120 was toegestaan. Hij kreeg gewoon een mooie rekening van het CJIB gepresenteerd.

Laat hem die "rekening" dan nog maar eens goed lezen!

Die loog er niet om, maar rijbewijs hoefde niet te worden ingeleverd. Dat dit zijn eerste keer was, speelde zeker wel mee...

En dat stond allemaal op die rekening van het CJIB?

Want mijn broer mag graag hard rijden, en bij de derde keer flitsen(boven de 50) is hij opgeroepen om zich te verantwoorden. 3 maand rijontzegging, dus ook dat viel nog mee.

Wanneer je echter word staande gehouden tijdens het te hard rijden, dan is het een heel andere discussie. Dan treed in wat jij aangeeft.

Allemaal onzin. Vanaf 40 km (na correctie) te hard (op autosnelwegen, op andere wegen 30km) te hard, dan valt de gedraging niet meer onder het administratief recht (wet mulder) maar het strafrecht. Wanneer je niet staande bent gehouden dan zal het OM allereerst willen weten wie de bestuurder van het voertuig was ten tijde van het strafbare feit. De kentekenhouder ontvangt dan van het OM een bestuurdersverklaring waarmee deze moet erkennen dat hij/zij de bestuurder was op het moment van het feit, of anders aangeven wie dat dan wel was geweest, en indien mogelijk, die persoon het formulier mede laten ondertekenen.

Maar als jij denkt dat het anders is, kom dan a.u.b. even aan met wat documentatie en niet met wat mooie verhalen die voor niemand te controleren zijn? Ik zal vast een voorzet geven:

https://www.flitsservice.nl/juridisch/html/geflitst-30/geflitst-30_main.php

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #12 Gepost op: zondag 2 april 2017, 03:52 »

Citaat
Het maakt niet uit of je al een pas hebt of niet, de richtlijnen zijn in beide gevallen hetzelfde.
De richtlijnen zijn wel het zelfde, maar een al afgegeven pas word bij een dergelijke situatie niet ingenomen, maar kan wel bepalend zijn voor een nieuwe aanvraag, dat is wat ik ermee bedoelde, aangezien het geen veroordeling is. Word je bijv veroordeeld voor een mishandeling, dan worden per direct je afgegeven passen afgenomen.

Citaat
Het is wellicht eerder andersom. Wanneer je een beroep doet op de hardheidsclausule, omdat er dus kennelijk iets is, waarom toestemming volgens de letter onthouden moet worden, dan is de kans dat dit beroep slaagt wellicht net iets groter als je al een pas hebt, omdat het gevolg, wanneer je de pas kwijt raakt, dus is dat je ook nog je baan kwijt bent, en daarmee dus eigenlijk nog een keer gestraft wordt, groter is dan wanneer je nog niet eens een baan in de beveiliging hebt.

Dat denk ik ook.

Citaat
Je hoeft helemaal niets te doen. Niet tijdig betalen betekend automatisch dat je voor de rechter moet verschijnen.
Als je een voorstel krijgt, ben je verplicht te reageren. Reageer je niet binnen de gestelde termijn, dan ga je automatisch akkoord. Wanneer je dan niet betaald, ben je nog veel verder van huis.

Citaat
Laat hem die "rekening" dan nog maar eens goed lezen!

Dat was enkel een rekening, geen extra schrijven. Gewoon een acceptgiro met de overtreding erbij. Dus er viel weinig te lezen.

Citaat
En dat stond allemaal op die rekening van het CJIB?
Bijdehand?


Citaat
Allemaal onzin. Vanaf 40 km (na correctie) te hard (op autosnelwegen, op andere wegen 30km) te hard, dan valt de gedraging niet meer onder het administratief recht (wet mulder) maar het strafrecht. Wanneer je niet staande bent gehouden dan zal het OM allereerst willen weten wie de bestuurder van het voertuig was ten tijde van het strafbare feit. De kentekenhouder ontvangt dan van het OM een bestuurdersverklaring waarmee deze moet erkennen dat hij/zij de bestuurder was op het moment van het feit, of anders aangeven wie dat dan wel was geweest, en indien mogelijk, die persoon het formulier mede laten ondertekenen.

Dit is wat een officier van justitie kan doen inderdaad. Maar de officier van justitie is hier vrij in om bijv met een transactievoorstel te komen of te dagvaarden. De officier van justitie zal dus per zaak bekijken wat ze gaan doen, en in de praktijk zie je vaak bij de eerste keer dat er niet te zwaar aan getild word, en dat ze gewoon met het voorstel komen, en het niet voor laten komen bij de rechter(wat veel geld kost)

Citaat
Maar als jij denkt dat het anders is, kom dan a.u.b. even aan met wat documentatie en niet met wat mooie verhalen die voor niemand te controleren zijn?

Planner, je hebt een mooi voorbeeld gegeven zoals het in de wet beschreven staat, dus dan hoef ik dat toch niet meer te doen? Ik geef enkel aan wat er in de praktijk gebeurt. En dat zijn geen "mooie" verhalen, maar praktijk voorbeelden.

Ik kan de verhalen nog wel sterker maken, aangezien ik voor justitie gewerkt heb, en redelijke kennis heb opgedaan, van wat er in de praktijk gebeurt, maar dat zal je ook wel niet geloven, omdat ik dat niet kan onderbouwen met documentatie!
Duik jij maar in de boeken, dan blijf ik in de praktijk......

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #13 Gepost op: zondag 2 april 2017, 22:57 »
De richtlijnen zijn wel het zelfde, maar een al afgegeven pas word bij een dergelijke situatie niet ingenomen, maar kan wel bepalend zijn voor een nieuwe aanvraag, dat is wat ik ermee bedoelde, aangezien het geen veroordeling is. Word je bijv veroordeeld voor een mishandeling, dan worden per direct je afgegeven passen afgenomen.

Ook wanneer je niet veroordeeld bent door een rechter, maar ingaat op een transactievoorstel van het OM voor een (lichte) mishandeling, loop je de kans dat de toestemming niet wordt verleend/verlengd.

Als je een voorstel krijgt, ben je verplicht te reageren.

Nee, dat ben je niet

Reageer je niet binnen de gestelde termijn, dan ga je automatisch akkoord.

Nee, je gaat pas akkoord wanneer te tijdig betaald

Wanneer je dan niet betaald, ben je nog veel verder van huis.

Nee hoor. Dan wordt je waarschijnlijk opgeroepen om te verschijnen voor een rechter. En de ervaring leert dat het regelmatig gebeurt dat de rechter een lichtere straf oplegt dan de aangeboden transactie.

Dat was enkel een rekening, geen extra schrijven. Gewoon een acceptgiro met de overtreding erbij. Dus er viel weinig te lezen.

Noem het een rekening. Ik noem het, net zoals het CJIB en het OM een transactievoorstel. En daarvoor zal het OM toch eerst op basis artikel 165 WVW aan de kentekenhouder de personalia van de bestuurder te vorderen. Als die daaraan geen gehoor geeft, dan zal de straf aan de kentekenhouder opgelegd worden (artikel 181 WVW).

Dit is wat een officier van justitie kan doen inderdaad. Maar de officier van justitie is hier vrij in om bijv met een transactievoorstel te komen of te dagvaarden. De officier van justitie zal dus per zaak bekijken wat ze gaan doen, en in de praktijk zie je vaak bij de eerste keer dat er niet te zwaar aan getild word, en dat ze gewoon met het voorstel komen, en het niet voor laten komen bij de rechter(wat veel geld kost)

Een officier van Justitie is echt niet zo vrij in zijn/haar handelen als dat jij zegt. Er zijn gewoon richtlijnen waar zij zich aan moeten houden. En dat er de eerste keer niet zo zwaar aan getild wordt? Lees dit eens?

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29398-302.html

Planner, je hebt een mooi voorbeeld gegeven zoals het in de wet beschreven staat, dus dan hoef ik dat toch niet meer te doen? Ik geef enkel aan wat er in de praktijk gebeurt. En dat zijn geen "mooie" verhalen, maar praktijk voorbeelden.

Ik kan de verhalen nog wel sterker maken, aangezien ik voor justitie gewerkt heb, en redelijke kennis heb opgedaan, van wat er in de praktijk gebeurt, maar dat zal je ook wel niet geloven, omdat ik dat niet kan onderbouwen met documentatie!

Tja, volgens jou wordt er bij de politie en het OM maar wat aangerommeld. Wet, regels en richtlijnen doen er in de praktijk kennelijk niet toe...

Duik jij maar in de boeken, dan blijf ik in de praktijk......

Goed zo....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: grijze pas strafblad en grove snelheidsovertreding.
« Reactie #14 Gepost op: zondag 2 april 2017, 23:36 »
Dit zijn overigens de richtlijnen waar het OM zich in de praktijk kennelijk niet aan houdt:

https://www.om.nl/publish/pages/47830/richtlijn_voor_strafvordering_feitgecodeerde_misdrijven_en_overtredingen_2015r061.pdf