Auteur Topic: 160 urige contracten  (gelezen 18160 keer)

Schoph0nd

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 89
    • Bekijk profiel
160 urige contracten
« Gepost op: donderdag 28 november 2013, 21:06 »
Rechtzaak gestart tegen **** (groot landelijk beveiligingsbedrijf). In deze zaak worden de 160-urige contracten weer opgeëist
Maar even afwachten hoe dit afloopt.
Heeft iemand hier al meer informatie over?

corineke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 09:37 »
Dat is nogal wat, door wie is de rechtszaak aangespannen, en waar gaat dit precies over.

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: 160 urige contracten
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 11:40 »
Rechtzaak gestart tegen **** (groot landelijk beveiligingsbedrijf). In deze zaak worden de 160-urige contracten weer opgeëist
Maar even afwachten hoe dit afloopt.
Heeft iemand hier al meer informatie over?

= = = = = = = =
Als prive persoon de zaak opgestart of via een vakorganisatie ?

Ben op zich ook benieuwd hoe dit afloopt

Schoph0nd

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 89
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 12:13 »
= = = = = = = =
Als prive persoon de zaak opgestart of via een vakorganisatie ?

Ben op zich ook benieuwd hoe dit afloopt

Opgestart door een groep beambten natuurlijk.
De bonden doen hier niets aan.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: 160 urige contracten
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 13:14 »
Opgestart door een groep beambten natuurlijk.
De bonden doen hier niets aan.

Dat de bonden hier niets aan doen is terecht want de fulltime arbeidstijd is 152 uur per periode. Dat is een standaardbepaling in de CAO en door de bonden met de werkgevers overeengekomen. De gang naar de rechter is een kansloze missie.

Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 14:51 »
Dat de bonden hier niets aan doen is terecht want de fulltime arbeidstijd is 152 uur per periode. Dat is een standaardbepaling in de CAO en door de bonden met de werkgevers overeengekomen.

Het is niet zozeer "terecht" dat de bonden hier niets aan doen, het is gewoon "logisch" dat zij hier niets aan doen, omdat zij het immers zelf met de werkgevers zijn overeengekomen.

De gang naar de rechter is een kansloze missie.

Ben jij een jurist? Kennelijk is er een jurist die namens een groep werknemers er toch brood in ziet om de stap naar de rechter te maken. Helaas is er geen informatie wat er nu precies geëist wordt (wellicht kan hier wat meer duidelijkheid worden geschapen?), dus lijkt mij het mij, zelfs als jij wel een jurist zou zijn, heel moeilijk om in te schatten in hoeverre dit kans van slagen heeft.

Schoph0nd

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 89
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 15:58 »
Dat de bonden hier niets aan doen is terecht want de fulltime arbeidstijd is 152 uur per periode. Dat is een standaardbepaling in de CAO en door de bonden met de werkgevers overeengekomen. De gang naar de rechter is een kansloze missie.
Kun jij me uitleggen waarom dit kansloos is Fred?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 16:29 »
Kun jij me uitleggen waarom dit kansloos is Fred?

En kan jij nader toelichten wat er nu precies geëist wordt?

Schoph0nd

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 89
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 17:05 »
En kan jij nader toelichten wat er nu precies geëist wordt?
Ik weet niet wat er precies in hun eis staat omschreven.
We zullen gewoon moeten afwachten.

Guard Dog

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 92
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 18:15 »
Ook al word dit verandert door een wijziging in het cao kan dit volgens mij niet zomaar, alleen met wederzijdse toestemming.
Maar ik denk dat men naar artikel 7:613 wb terug verwijst.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: 160 urige contracten
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 19:51 »
Kun jij me uitleggen waarom dit kansloos is Fred?

Deze CAO is door de minister Algemeen Verbindend verklaard en is een contract tussen de vertegenwoordigers van de werknemers (bonden) en de werkgevers (Nederlandse Veiligheidsbranche).
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Schoph0nd

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 89
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 20:25 »
Deze CAO is door de minister Algemeen Verbindend verklaard en is een contract tussen de vertegenwoordigers van de werknemers (bonden) en de werkgevers (Nederlandse Veiligheidsbranche).
Ja, en ??

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: 160 urige contracten
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 22:33 »
Ja, en ??

Dacht je dat een rechter een door de minister algemeen verbindend verklaarde CAO ongeldig gaat verklaren?

Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: 160 urige contracten
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 29 november 2013, 22:37 »
Dacht je dat een rechter een door de minister algemeen verbindend verklaarde CAO ongeldig gaat verklaren?


Wil de rechtelijke macht nog overtuigend overkomen zal men NIET tot aanvechten van een algemeen

verbindend verklaarde CAO overgaan.

152 uur is fulltime dus 160 uur eisen is een zinloze uitvraag.

Zie geen enkele motivering waarom de rechter die eis van 160 uur zou moeten honoreren.

Eisen de kredietverleners wellicht een contract van 160 uur voor een financiering ? 

Kan toch ook met 152 uur ?

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: 160 urige contracten
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 30 november 2013, 11:21 »
Collega's

Onze denkwijze en zienswijze is wellicht heel anders dan vanuit de werkgevers, heel gechargeerd gesproken. Wij denken van uit ons zelf, in arbeidsuren, als mens. Een bedrijf denkt niet zo en op accountant niveau al helemaal, ze denken in productiviteitsuren zoals bij machines op jaarbasis.

Gebruikelijk in het bedrijfsleven werk je 48 productieweken x 40 uren of wel 1920 productie uren ( 52 weken - 4 weken vakantie) op jaarbasis. Dat komt overeen met 12 maanden x 160 arbeidsuren = 1920 uren.

In de branche denken ze daar echt anders over. De machine moet maximaal aan staan. Ofwel de tijd die je aan vakantie besteed (4 weken) zou eigenlijk qua productietijd gecompenseerd moeten worden. Nou gaan we even kijken of dat klopt. We nemen 13 x een loonperiode van 4 productie weken en laten de machine dan 160 uur draaien. Dus dan heb je 13 x 160 uren geeft 2080 productie uren minus 4 weken vakantie en dan kom je weer op 1920 uren echte productie uren.

Je zou dus kunnen zeggen dat de beveiliger dus eigenlijk meer productiever is dan mensen die werken in andere beroepen. Immers bij andere beroepen werken ze ook 1920 uren maar daar gaat nog eens 4 weken vakantie af.

Wat is dan het voordeel. Machines moet je aanschaffen, in productie nemen, af en toe upgraden, moeten storingsvrij en geruisloos draaien. Die moet je aan/uit kunnen zetten het liefst of iets harder laten draaien en meer productie draaien met het zelfde aantal machines wanneer dat mogelijk en nodig is. Uiteraard met zo min mogelijk onderhoud, zorg en investering gedurende de gebruiksjaren. Machines worden afgeschreven en dat worden medewerkers ook, want anders worden ze te duur.

Ik heb keihard de afrekeningen meegemaakt periodiek en kwam er een "snelle" calculatie pipo naar de vestiging om verhaal te halen en te adviseren hoe meer te knijpen. De unitmanagers werden daar gewoon op afgerekend. En weet je wat die gasten keihard aangaven. Elke medewerker dient na 5-7 jaar maximaal de organisatie uit te zijn of door te groeien naar een hogere functie (eigenlijk te zien als een grote revisie en een grote upgrade waardoor de machine nog even mee kan), gewoon afschrijf tijd zoals bij machines en niet meer en niet minder.

Ga nu zelf maar lekker nadenken en uitrekenen hoe het zit. Succes ermee.  >:D  :laugh: