Beveiligingsforum
Beveiligingsdiensten => Algemeen => Topic gestart door: Liss1 op woensdag 12 juli 2017, 20:36
-
Hallo Allemaal !
Ik heb nog even een paar vragen met betrekking op de evenementen beveiliging. Bedankt alvast voor jullie hulp !
Waar valt de evenementen beveiliging nou precies onder .. Is dat een particulier beveiligings bedrijf of bij overige particuliere beveiligingsorganisaties ?
En welke C.A.O geld voor de evenementen beveiliging ?
En klopt het dat de drank en horeca wet altijd geld op een evenement ?
En kan iemand mij vertellen wat de nadelen zijn van elektronische beveiliging hulpmiddelen ?
En de aanrijroute van hulpdiensten.. waar staan deze precies in in de grid verdeling of staan deze in het mobiliteitsplan ?
En hoe weten bezoekers van tevoren wat de vluchtroute betreft ?
-
Via deze site kan je veel vinden: http://www.veiligheidsbranche.nl/evenementen_nl.html
Kijk bijv. rechts bij Downloads. Daar staat een document dat Richtlijnen evenementbeveiliging heet. Daar staat veel in.
Evenementenbeveiliging valt onder de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus onder categorie 1. Ze hebben een ND-nummer. Maar de branche heeft wel eigen CAO's. En een uitzondering op de diploma-eisen: je mag binnen de evenementensector beveiligingswerkzaamheden uitvoeren met het diploma ESO. Dus je hoeft niet het diploma Beveiliger te hebben. Tenzij je fulltime als evenementenbeveiliger werkt, dan moet het weer wel. Verder is de kleur van de pas anders: evenementbeveiligers hebben een blauwe pas (en als ze nog in opleiding zijn een groene, dat is dan wel weer hetzelfde als bij Beveiliger)
-
En een uitzondering op de diploma-eisen: je mag binnen de evenementensector beveiligingswerkzaamheden uitvoeren met het diploma ESO. Dus je hoeft niet het diploma Beveiliger te hebben. Tenzij je fulltime als evenementenbeveiliger werkt, dan moet het weer wel.
Waar haal jij deze wijsheid vandaan? Nergens in de beleidsregels wordt gesproken over het al dan niet fulltime werken als evenementen beveiliger en dat je dan opeens wel een in het bezit zou moeten zijn als het diploma beveiliger. Met het certificaat ESO mag je wettelijk gezien zowel parttime als fulltime werken als evenementenbeveiliger.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0035004/#Circulaire.divisie3_Circulaire.divisie3.1
Ik kan mij wel voorstellen dat je niet zo snel een fulltime contract met een ESO certificaat zal kunnen krijgen, simpelweg omdat de kern van de werkzaamheden nu eenmaal is dat er niet altijd evenementen zijn, en dat het dan handiger is dat je dan wel in het bezit van het diploma beveiliger, zodat je dan ook bij reguliere beveiligings werkzaamheden ingezet kan worden. Overigens moet je dan voor die werkzaamheden wel volgens de PB CAO uitbetaald worden!
-
Was ik daar toch heilig van overtuigd. Maar ik kan het ook niet meer vinden in Rpbr of Beleidsregels. :-[
-
Waar valt de evenementen beveiliging nou precies onder .. Is dat een particulier beveiligings bedrijf of bij overige particuliere beveiligingsorganisaties ?
Wat voor verschil zie jij in een particuliere beveiligingsbedrijf, of een particuliere beveiligingsorganisatie?
En welke C.A.O geld voor de evenementen beveiliging ?
In principe gewoon de CAO voor particuliere beveiliging, maar indien je aangesloten bent bij de VEB en je voldoet aan de eisen, dan mag je de CAO voor horeca en evenementen hanteren. Maar hier is weinig tot geen controle op, dus tegenwoordig word deze cao ook gebruikt voor objecten etc...
En klopt het dat de drank en horeca wet altijd geld op een evenement ?
Elk evenement moet een vergunning bij de gemeente aanvragen. Dat heet gewoon een evenementenvergunning.
En kan iemand mij vertellen wat de nadelen zijn van elektronische beveiliging hulpmiddelen ?
Heel technisch ben ik niet, dus daar zeg ik niks over.
En de aanrijroute van hulpdiensten.. waar staan deze precies in in de grid verdeling of staan deze in het mobiliteitsplan ?
Je hebt voor elk evenement een draaiboek nodig, hierin zit ook een beveiligingsplan. Hierin heb je een onderdeel calamiteiten. Hierin word dit meestal beschreven.
En hoe weten bezoekers van tevoren wat de vluchtroute betreft ?
Als het goed is, dan word dit op het evenement kenbaar gemaakt. Je hebt nooduitgangen en vluchtroutes welke middels borden etc worden aangeduid.