Auteur Topic: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging  (gelezen 19564 keer)

koekerdt

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Gepost op: maandag 10 december 2012, 10:45 »
Hallo allemaal,

Ik ben met een groep vrienden en kennissen al een tijdje actief op verschillend festivals. Daar leveren we ondersteunende diensten voor de beveiliging in opdracht van de festival organisator zelf. Denk daarbij aan dingen zoals bij een nooduitgang staan, kaarten controleren, polsbandjes omdoen, en verder gastheer/gast vrouw zijn en ogen en oren van de beveiliging. We denken er over om dit allemaal wat beter te organiseren en eventueel in de vorm van een bedrijf(je) te gaan doen.

Nu is mijn vraag aan jullie: Hoe kijken jullie tegen dit soort initiatieven aan? En zijn er dingen waar we volgens jullie zeker rekening mee moeten houden.

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #1 Gepost op: maandag 10 december 2012, 15:26 »
Zoals ik het lees doen jullie het werk van de beveiligers maar dan zonder het vereiste diploma? :o

koekerdt

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #2 Gepost op: maandag 10 december 2012, 15:57 »
Zoals ik het lees doen jullie het werk van de beveiligers maar dan zonder het vereiste diploma? :o

Niemand van ons heeft inderdaad een beveiligingsdiploma. Wel sommige met BHV of EHBO enzo.

Maar we doen uitdrukkelijk geen beveiligingswerk. We leveren alleen ondersteunende diensten zoals de voorbeelden die ik in het eerste bericht gaf. Onze inzet wordt bijvoorbeeld ook niet mee geteld voor de eisen van een vergunning. En we werken vrijwel nooit alleen. We werken bijna altijd samen met een beveiligingsbedrijf.

Voor kleinere/lokale festivals zijn beveiligers te duur voor de taken die ik in het eerste bericht noemde. Wij kunnen voor een fractie van het geld daar wel mensen neer zetten, waar anders helemaal niemand zou staan.

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #3 Gepost op: maandag 10 december 2012, 16:48 »
Beveiligers te duur?

Laat me niet lachen ....voor de shit waar we mee te maken krijgen kosten we eigenlijk nog veel te weinig :P

koekerdt

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 14:16 »
260 euro (26 euro per uur voor 10 uur lang) om op een nooduitgang te passen, waar uiteindelijk niks gebeurt?

We hebben het hier over kleine festivals met een totaal budget van ongeveer 10.000 euro. Als daar ongeveer een kwart tot een derde van naar de beveiliging moet dan is dat tog best wel veel.

En vergeet niet dat wat jij krijgt nog niet de helft is wat de klant betaald he....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 december 2012, 14:22 door koekerdt »

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 18:32 »
Nee dat weet ik ook maar ik mag wel de klappen vangen  :P

Falcon

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 26
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Loeffen Beveiliging
  • Bedrijf: Loeffen Beveiliging
  • Functie: ZZP Beveiliger
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 18:34 »
hmm... die beveiliger die ogenschijnlijk niets staat te doen bij die nooddeur voorkomt de volgende kwaadheden:

- Als de deur wordt open gezet, geeft dat geluidsoverlast bij de omwonende. Gemeente geeft geen vergunning meer af als dit niet in de hand wordt gehouden;
- Een betalende gast kan via deze deur 10 van zijn vrienden onbetaald binnen laten;
- Hij voorkomt dat het maximaal aantal toegestane gasten volgens de gemeentelijke vergunning niet wordt overschreden. Illegaal binnen gekomen mensen worden niet geteld;
- Bij een ontruiming begeleid hij de gasten gecontroleerd naar buiten;
- Verleent eerste hulp wanneer iemand onwel wordt.

Een gediplomeerde beveiliger heeft deze vaardigheden. Ook zonder directe uitleg of instructies zal hij op deze manier (kunnen) handelen. Tuurlijk als er niets gedaan hoeft te worden en je alleen maar als "behang" bij die deur staat, kun je af met een ongediplomeerde stuard. Je hebt als organisatie wel wat uit te leggen bij een controle door de gemeente op de gebruiksvergunning.

 

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 22:22 »
Als ik dit zo lees is er geen sprake van ondersteunende diensten maar van puur beveiligingswerk. Hiervoor dient de organisatie die de ondersteuning levert in het bezit te zijn van een Nd-nummer en het personeel van een geldig legitimatiebewijs WPBR van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Schoenmaker hou je bij je leest en ga dingen doen waar je voor bent opgeleid.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 11 december 2012, 23:04 »
Als ik dit zo lees is er geen sprake van ondersteunende diensten maar van puur beveiligingswerk. Hiervoor dient de organisatie die de ondersteuning levert in het bezit te zijn van een Nd-nummer en het personeel van een geldig legitimatiebewijs WPBR van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Het is niet aan jou om op basis van wat je hier leest te bepalen wat wel of geen beveiligingswerkzaamheden zijn.

Schoenmaker hou je bij je leest en ga dingen doen waar je voor bent opgeleid.

Precies, als jij nu gewoon jouw werk doet, laat de politie (lees Bijzondere Wetten) dan gewoon hun werk doen.

koekerdt

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 12 december 2012, 09:47 »
hmm... die beveiliger die ogenschijnlijk niets staat te doen bij die nooddeur voorkomt de volgende kwaadheden:

- Als de deur wordt open gezet, geeft dat geluidsoverlast bij de omwonende. Gemeente geeft geen vergunning meer af als dit niet in de hand wordt gehouden;
- Een betalende gast kan via deze deur 10 van zijn vrienden onbetaald binnen laten;
- Hij voorkomt dat het maximaal aantal toegestane gasten volgens de gemeentelijke vergunning niet wordt overschreden. Illegaal binnen gekomen mensen worden niet geteld;
- Bij een ontruiming begeleid hij de gasten gecontroleerd naar buiten;
- Verleent eerste hulp wanneer iemand onwel wordt.

Een gediplomeerde beveiliger heeft deze vaardigheden. Ook zonder directe uitleg of instructies zal hij op deze manier (kunnen) handelen. Tuurlijk als er niets gedaan hoeft te worden en je alleen maar als "behang" bij die deur staat, kun je af met een ongediplomeerde stuard. Je hebt als organisatie wel wat uit te leggen bij een controle door de gemeente op de gebruiksvergunning.

Alle punten die je hier noemt passen net zo goed bij een BHV'er als bij een beveiliger. En als deze BHV'er ook nog eens een EHBO diploma heeft dan is hij er nog eens beter in ook.....

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 12 december 2012, 12:33 »
Het is niet aan jou om op basis van wat je hier leest te bepalen wat wel of geen beveiligingswerkzaamheden zijn.

Precies, als jij nu gewoon jouw werk doet, laat de politie (lees Bijzondere Wetten) dan gewoon hun werk doen.

Als jij niet weet dat kaartcontrole, polsbandjes omdoen en een nooduitgang bewaken geen beveiligingswerk is , zou ik toch een een cursus erbij doen en Bijzondere Wetten heb ik al 15 jaar niet meer gezien.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 12 december 2012, 23:40 »
Als jij niet weet dat kaartcontrole, polsbandjes omdoen en een nooduitgang bewaken geen beveiligingswerk is , zou ik toch een een cursus erbij doen

Ik was verleden week nog in een theater. Daar stonden een paar alleraardigste dames en heren de kaartcontrole te doen, maar dit waren geen beveiligers. Zijn de theaters dan in overtreding?

Polsbandjes omdoen, waarvoor dien je daar een beveiliger voor te zijn?

En wat moet er "bewaakt" worden bij een nooduitgang?

en Bijzondere Wetten heb ik al 15 jaar niet meer gezien.

Als die zich niet drukmaken, waarom zou jij dat dan wel doen?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 13 december 2012, 00:25 »
zoals eerder gezegd, de vergunning gever stelt voorwaarden aan de beveiliging, zo ook aan het aantal beveiligers. als daar een extra aantal mensen ondersteunen in niet beveiligingswerkzaamheden is dat op zich geen probleem, lijkt mij.
Of daar een markt vraag ligt, dat valt te bezien. Vaak zijn dat soort 'ondersteuners' al mensen die bij de organisatie zitten, of het is een blik lokale vrijwilligers die komen helpen.

R. de Winter

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • "Geen Repressie met goede Preventie"
    • Bekijk profiel
    • Reaction Security
  • Bedrijf: Reaction Security
  • Functie: Eigenaar
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #13 Gepost op: maandag 17 december 2012, 16:17 »
Normaal vind ik Planner flink overal de vinger in de wond porren  :laugh:

Maar nu heeft hij helemaal gelijk...Die werkzaamheden hoeven niet perse door beveiligers uitgevoerd te worden. Je hebt vaak genoeg service medewerkers ergens staan bijvoorbeeld...

Alleen of er een markt in is vraag ik mij inderdaad af, het prijsverschil zal minimaal zijn en dan zal een opdrachtgever liever een gediplomeerde beveiliger extra hebben dan een extra diplomaloos persoon dat enkel voor een nooddeur staat. Beveiligers kan je overal inzetten, kan je afwisselen en kunnen assisteren bij calamiteiten.
Rob de Winter
Eigenaar Reaction Security


06 178 715 87

koekerdt

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 18 december 2012, 10:11 »
Normaal vind ik Planner flink overal de vinger in de wond porren  :laugh:

Maar nu heeft hij helemaal gelijk...Die werkzaamheden hoeven niet perse door beveiligers uitgevoerd te worden. Je hebt vaak genoeg service medewerkers ergens staan bijvoorbeeld...

Alleen of er een markt in is vraag ik mij inderdaad af, het prijsverschil zal minimaal zijn en dan zal een opdrachtgever liever een gediplomeerde beveiliger extra hebben dan een extra diplomaloos persoon dat enkel voor een nooddeur staat. Beveiligers kan je overal inzetten, kan je afwisselen en kunnen assisteren bij calamiteiten.

Ons doel is niet om winst te maken, de mensen die met ons mee werken vinden het leuk om op festivals te werken en iedereen werkt vrijwillig. Daardoor hoeven we alleen de kosten voor kleding enz. door te rekenen aan de klant. Daardoor kunnen we voor ongeveer 10% van de prijs van een beveiliger iemand ergens neer zetten. Daardoor is er een redelijk vraag naar.

We werken echt alleen in ondersteunende diensten, als de normale beveiliging niet goed geregeld is zullen wij dus ook klus ook echt weigeren.