Auteur Topic: Rookmelders vallen spontaan uit  (gelezen 5442 keer)

barnhoorn

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Rookmelders vallen spontaan uit
« Gepost op: donderdag 12 februari 2015, 20:05 »
Ik heb rookmelders aangesloten op een inbraak/brandmeldcentrale.

De rookmelders worden 12V gevoed vanuit de centrale. Nu gebeurd het de laatste dagen dat er spontaan enkele melders helemaal uitvallen. Normaal geeft om de 8 seconden een knipperlichtje aan dat de stroomtoevoer actief is maar bij deze melders is geen lichtje meer te zien en bij een test geeft de melder ook geen alarm. Als ik een melder die niets meer doet doormeet staat er 14,05 volt op.

Enkele melders gaan na enkele uren spontaan wel weer werken.

Als test heb ik nu een melder alleen met draad rood en draad wit aangesloten. Dus alleen meer 12V aanvoer maar ook die geeft de zelfde problemen.

Ik zit zelf te denken of het wellicht mogelijk is om de melders te testen los van de centrale om te zien of de centrale problemen geeft. Kan je zo'n melder ook losstaand op 12V aansluiten bijvoorbeeld via een 12V adapter rechtstreeks op 220V? Dus zonder tussenkomst van de centrale.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Rookmelders vallen spontaan uit
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 12 februari 2015, 20:31 »
Natuurlijk kun je een rookmelder aansluiten op een andere voeding dan die van de centrale, maar let op de spanning 12 v en of het gelijkspanning is.
Sluit dan meteen een multimeter aan op het alarmcontact van de melder en breng deze dan in alarm kijken of het contact dan open/dicht gaat.

Zitten er ook andere actieve componenten aangesloten die 12v nodig hebben, zoals een bewegingsmelder en geven die ook problemen?

barnhoorn

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Rookmelders vallen spontaan uit
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 februari 2015, 20:41 »
@Dré

Dat testen van het alarmcontact: Bedoel je dat op het moment dat de melder 'dood' lijkt te zijn of op het moment dat tie wel werkt?

Alleen de rookmelders worden bedraad gevoed vanuit het alarmsysteem. De bewegingsmelder zijn draadloos en hebben allen een eigen batterij. Deze lijken wel goed te werken. Wel is er nog een sirene bedraad aangesloten. Maar of die altijd werkt is moeilijk te zeggen. Die gaat (gelukkig) niet zo vaak af. ;)


sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Rookmelders vallen spontaan uit
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 februari 2015, 21:05 »
--
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 februari 2015, 21:07 door sqouzie »

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Rookmelders vallen spontaan uit
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 14 februari 2015, 15:00 »
"Alleen de rookmelders worden bedraad gevoed vanuit het alarmsysteem. De bewegingsmelder zijn draadloos en hebben allen een eigen batterij. Deze lijken wel goed te werken.".

Zie je wel dat draadloos veel betrouwbaarder is!! :) ..... ;)

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Rookmelders vallen spontaan uit
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 14 februari 2015, 20:59 »
ik bedenk me overigens nu net, als er een rookmelder is afgegaan en je moet deze resetten, moet dat bij jou dan ook door middel van de spanning een paar seconden van je melders af te halen, zo ja probeer dan een andere uitgang of kijk even om ze tijdelijk op een vaste spanning te zetten, misschien is de uitgang niet helemaal goed meer of een draadbreuk (als ze door gelust zijn).

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Rookmelders vallen spontaan uit
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 14 februari 2015, 21:01 »
Zie je wel dat draadloos veel betrouwbaarder is!! :) ..... ;)

Die ervaring deel in dan toch weer niet met je.