Auteur Topic: Advies / hulp gevraagd  (gelezen 6817 keer)

Vakantieman

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Advies / hulp gevraagd
« Gepost op: zaterdag 20 mei 2017, 16:29 »
Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb een paar dagen zitten lezen in het forum.
De reden is dat ik een Galaxy g60 centrale heb gekregen in onderdelen.
(van 2 centrales 1 gemaakt)
Nu heb ik de centrale aan de praat gekregen een stalen kast,  hoofdprint, en een voedingsprint en een code bedienpaneel. en een PIR en een magneetcontact om te testen / leren hoe een en ander werkt.
Dit valt me echter vies tegen.
Ik werk zelf als beveiligingsbeambte en heb enige kennis van het bedienen van de Galaxy maar dit is toch different koek.
Ik heb wel ervaring met inbouwen van alarm in auto's, en vroeger wel eens in een paar keer in een woonhuis als hobby met simpele huis tuin en keuken alarmsystemen.
Ik vraag me nu af of het verstandig is om hier mee door te gaan, of dat dit te ingewikkeld is voor mij.

Ik heb een magneetcontact (van 4 draden) aangesloten op de print Rio 0.  de 2 aders die ik gebruikt heb  van het deurcontact heb ik gemeten NC de andere 2 draden heb ik niet gebruikt.
en alle andere ingangen op reserve gezet.
Als ik nu vanuit het installateurmode terug wil gaat hij een controle uitvoeren van de sabotage lussen, waarna hij een melding geeft sabotage 1011 inbraak.

Hopelijk kan iemand mij wat tips geven, misschien ook wat sites of forums waar ik een en ander kan lezen / leren

Alvast bedankt !!



 

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Advies / hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 20 mei 2017, 17:08 »
Dan zal je hoogstwaarschijnlijk ook geen (ingebouwde) weerstsnden hebben of het contact simpelweg verkeerd hebben aangesloten, maar als je ern nc contact hebt ipv een weerstandswaarde zal je er dus een weerstand of twee tussen moeten knutselen.

Ik denk dat het handig is voor joi om een installateurs handleiding te gaan zoeke.

Vakantieman

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Advies / hulp gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 20 mei 2017, 18:42 »
Bedankt voor je reactie !
Zou zo maar kunnen dat er geen weerstand in de contacten zit. Dat is ook juist hetgeen ik zo moeilijk te begrijpen vind als leek.
Alleen dacht ik dat bij 4 draden altijd een weerstand in het contact zat, maar blijkbaar dus niet.
het contact is :"Sentrol 1085VS" .
verkeerd aansluiten wist ik ook niet dat dit mogelijk was. bij een NC contact dacht ik dat het niet uit maakte welke draad aan welke ingang komt, ik dacht dat deze gewoon omgewisseld konden worden.

Een installateurs handleiding heb ik al gevonden, maar daar word hoofdzakelijk ingegaan op het programmeergedeelte, en welke contacten waarvoor zijn,  maar niet echt hoe ze precies aangesloten moeten worden. Dat is ook de reden dat ik wat verder ben gaan zoeken en op dit forum terecht gekomen ben.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Advies / hulp gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 20 mei 2017, 19:22 »
De dag draden kunnen inderdaad wel gewoon omgedraaid worden dt makt niet uit nee. (ik bedoelde meer dst je misschien de verkeerde twee vsn de vier draden had aangesloten. Twee draden zijn voot sabotage en twee drsden voor het zien of de deur open of dicht is.

Voor een schema vsn de contacten, staat hier al wel een paar keer gepost op hey forum
De Galaxy centrales werken standaard met 1k weerstanden (1 in serie en een paralel over het alarm contact).

Koppelaar Beveiliging

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • www.koppelaarbeveiliging.nl
  • Bedrijf: Koppelaar Beveiliging
  • Functie: Eigenaar
Re: Advies / hulp gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 24 mei 2017, 00:09 »
De magneetcontacten die je hier omschrijf heeft geen ingebouwde weerstanden en dit is het probleem.
Als je hier losse weerstanden in zet is het opgelost.

Vakantieman

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Advies / hulp gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 24 mei 2017, 23:31 »
Ik wil deze week wat weerstanden gaan kopen, maar ik heb op verschillende plekken gezocht naar een schema waarop ik kan zien hoe ik een en ander aan moet sluiten, maar ik kan niets vinden.
Misschien kan iemand een link geven of een schema posten.  de termen in serie zetten of parallel over de contacten zegt mij als leek niet echt veel  :-[ als ik het zie dan snap ik het meestal wel.    Thx  !!

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Advies / hulp gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 25 mei 2017, 09:51 »
Niet om lullig te doen, maar dit soort apparatuur is ook niet voor leken, maar voor de professionals.
De installatiehandleidingen voor Galaxy zijn online wel te vinden (in ieder geval in het Engels en Duits).



Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Advies / hulp gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 25 mei 2017, 20:47 »
na een kleine zoekopdracht kwam ik hier al op uit.

Succes

Vakantieman

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Advies / hulp gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017, 18:23 »
Ja, die was ik ook al tegengekomen bedankt voor de link !  ik heb deze een tijdje bestudeerd en ik denk dat ik snap hoe het zit. Nu alleen nog even een paar weerstanden halen en uitproberen.
Klopt de tekening die ik heb gemaakt, en zo ja wat is dan het nut van de tekening waarin de 2 extra draden gebruikt worden  ?  volgens mij gaat in beide gevallen het sabotage alrarm in werking .. toch ?

« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 mei 2017, 18:26 door Vakantieman »

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Advies / hulp gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 26 mei 2017, 19:38 »
Ik wil jou tekening best even nakijken maar ik zie geen tekening bij je berichten.

Maar als je hem aansluit volgens de tekening die Johan de Smit heeft gemaakt moet het goed komen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 mei 2017, 19:40 door Dré »

Vakantieman

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Advies / hulp gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 27 mei 2017, 15:49 »
Kun je hem zo wel bekijken?

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 982
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Advies / hulp gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 27 mei 2017, 16:00 »
Nee in het rechter gedeelte zal de sabotage bedrafing geen invloed hebben omdat die niet in de schakeling zit die naar de centrale toe loopt.