Auteur Topic: Verschil crebo 94850 en crebo 25407  (gelezen 8398 keer)

Arie000

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Verschil crebo 94850 en crebo 25407
« Gepost op: zaterdag 18 februari 2017, 19:18 »
Hallo,

Bedankt voor de inschrijving op dit forum.
Mijn naam is Arie en ik ben 52 jaar.
Binnenkort verlaat ik na 35 jaar Defensie.
Ik ben mij nu aan het oriënteren voor het volgen van een opleiding tot beveiliger.
Op de site van SVPB wordt gesproken over 2 verschillende opleidingen;
crebo 94850 en crebo 25407
Kunt u mij het verschil hier tussen uitleggen?


Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Verschil crebo 94850 en crebo 25407
« Reactie #1 Gepost op: zondag 19 februari 2017, 14:23 »
Hallo Arie,

Ik heb even gezocht naar de verschillen.

De nieuwe onderwerpen ten aanzien van de examinering van Beveiliger:
Oude en nieuwe examens voorlopig naast elkaar

Met de invoering van het nieuwe kwalificatiedossier lopen er sinds 1-1-2016 twee
examentrajecten naast elkaar: de examinering Beveiliger CREBO 94850 en CREBO 25407.
De examinering van beide trajecten loopt strikt gescheiden, wie dus is ingeschreven voor
CREBO 25407 kan niet deelnemen aan examens voor CREBO 94850.
Om op de site en in MijnSVPB een duidelijk onderscheid te maken tussen deze twee
examentrajecten wordt overal het CREBO-nummer genoemd.
De examinering voor CREBO 94850 loopt tenminste door tot 1-8-2018.
Wettelijke kaders basis en Beveiliging van objecten basis
De verschillen met Wettelijke kaders BVL 2 en Beveiliging van gebouwen 2 zijn beperkt (zie de
exameneisen).

Inhoudelijke verandering 1 voor CREBO 25407: Waarnemen basis
Waarnemen basis wordt met computerbased testing (CBT) afgenomen en kan tegelijkertijd
met de andere vakkennisonderdelen worden afgenomen in een computerlokaal. In 2016 is dit
vooralsnog alleen in het examencentrum Amersfoort. In 2017 ook bij onderwijsinstellingen met
een geregistreerd CBT-lokaal.
De kandidaat krijgt twee korte video’s op een groot scherm te zien en na elke video
beantwoordt hij via zijn computer 10 vragen. Als hij alle 20 vragen heeft beantwoord dan kan
hij wel zien welke vragen hij goed en fout heeft beantwoord maar hij krijgt nog geen
(voorlopige) uitslag te zien. Reden: dit kan pas als er voldoende data van examenkandidaten is
opgebouwd. Het kan immers zijn dat bepaalde antwoorden die de kandidaat zelf moet
invoeren en niet matchen met de antwoordnorm, toch correct zijn. Om deze reden is een
handmatige controle van de resultaten voorlopig noodzakelijk. De definitieve uitslag volgt
uiterlijk 10 werkdagen na de examendatum (via MijnSVPB).

Inhoudelijke verandering 2 voor CREBO 25407: geen onderdeel meer dat terugslaat op de bpv
Het praktijkwerkboek voor Beveiliger blijft, conform de Regeling particuliere
beveiligingsorganisaties en recherchebureaus, het voorgeschreven materiaal voor de
praktijkperiode (het uitgewerkte praktijkwerkboek moet dus gewoon door de praktijkopleider
van het leerbedrijf en de onderwijsinstelling worden getekend).
Enerzijds om voldoende scheiding te houden tussen de beoordeling van de bpv
(=verantwoordelijkheid onderwijsinstelling) en het beroepsgerichte examen
(=verantwoordelijkheid SVPB) en anderzijds vanwege de beperkte discriminatoire functie is
besloten om het examenonderdeel Praktijkopdrachten BVL 2 geen plek meer te geven in het
praktijkexamen voor CREBO 25407.

Inhoudelijke verandering 3 voor CREBO 25407: Praktisch handelen basis
Evenals bij Handelen in kritieke situaties 2 blijven drie proeven die terugslaan op de drie
kerntaken, de kern van het examen. In de proeven is meer nadruk op security awareness en
hospitality, de aanhouding komt niet meer stelselmatig in elk examen aan de orde. Een nieuw
element vormt de separate beoordeling van de beroepshouding, deze beoordeling maakt 25%
van het totaal uit (de drie proeven tellen dus voor 75% mee). Bij het beoordelen van de
beroepshouding wordt ook gelet op representativiteit (het blijft een aanrader om in ‘uniform’
praktijkexamen te doen, b.v. in het afgesproken schooltenue voor Beveiliger).
In de tweede helft van 2016 starten terugkomtrainingen voor de geregistreerde rollenspelers
om hen voor te bereiden op de veranderingen en hun rol daarin (dit worden dagdeeltrainingen
in Amersfoort).

Inhoudelijke verandering 4 voor CREBO 25407: Specifiek rapporteren basis
Vanuit de beveiligingsbranche komen al jaren geluiden om meer aandacht te besteden aan het
rapporteren, daarom komt rapporteren zwaarder terug in het praktijkexamen.
De kandidaat krijgt tijdens het praktijkexamen een korte schriftelijke casus waarvan hij een
specifiek rapport moet opmaken (de indeling wordt gegeven) computer uitgewerkt (tekstverwerkingsvaardigheden!) en moet in 30 minuten worden
afgerond. In grote lijnen is de beoordeling: 60% voor de inhoud, 25% voor de indeling en 15%
voor de beheersing van de (vak)taal.
Examinatoren beoordelen meteen de uitwerkingen van de kandidaten. Na afloop van het
praktijkexamen krijgen de kandidaten, net zoals nu het geval is, de voorlopige uitslag
mondeling meegedeeld.
Op dit ogenblik is een kleine groep examinatoren ingewerkt voor de nieuwe praktijkexamens.
Zodra het aantal kandidaten voor deze praktijkexamens gaat oplopen worden meer
examinatoren ingewerkt en ingezet. De eerste examens zullen ook qua aantallen kandidaten
beperkt worden om examinatoren de gelegenheid te geven zich goed in te werken. Er wordt op
dit ogenblik uitgegaan van 5 volledige kandidaten per dagdeel.
« Laatst bewerkt op: zondag 19 februari 2017, 14:37 door Julian Wendler »
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Verschil crebo 94850 en crebo 25407
« Reactie #2 Gepost op: maandag 20 februari 2017, 09:24 »
Als je je nu inschrijft voor Beveiliger, is dat crebo 25407. Je hoeft dus niet te kiezen tussen het ene en het andere crebo, mocht je je dat afvragen.

Arie000

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Verschil crebo 94850 en crebo 25407
« Reactie #3 Gepost op: maandag 20 februari 2017, 15:14 »
Bedankt Julian voor deze uitgebreide uitleg, heel duidelijk verhaal.
Libo, bedankt ik weet nu meer.
Moet ik op mijn leeftijd en met al mijn ervaring bij defensie als marinier ook al de 540 stage uren doorlopen?

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Verschil crebo 94850 en crebo 25407
« Reactie #4 Gepost op: maandag 20 februari 2017, 22:12 »
Ja, Helaas wel... mogelijk tref je iemand die je er zo doorheen helpt, maar het is net als zoveel andere dingen: onderaan beginnen..
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Verschil crebo 94850 en crebo 25407
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 21 februari 2017, 09:22 »
Het aantal stageuren staat niet vast en hangt af van de totale opleidingsduur waar een opleider voor kiest (heeft te maken met de leerweg die gekozen wordt). Veel particuliere opleiders bieden de derde leerweg aan en daar is de bpv meestal korter. Wat wel altijd moet is het praktijkwerkboek goed uitwerken omdat dat een voorwaarde is voor het examen. Heeft u al een stageplaats?
Overigens, mocht u al beveiligingswerkzaamheden hebben verricht in uw werk, dat zou u in aanmerking kunnen komen voor de zogenaamde extraneusregeling van de SVPB. U vindt de voorwaarden hier: http://www.svpb.nl/regelingen/extraneusregeling/

Arie000

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Verschil crebo 94850 en crebo 25407
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 21 februari 2017, 16:41 »
Libo en Julian bedankt voor jullie reactie. Ik heb nog geen stage plaats, ben over 3 maand klaar met werk en ben aan het rondkijken. Ik heb het stuk gelezen over de extraneus regeling. De grote grap van dit verhaal is; Om te kijken of je hier eventueel voor in aanmerking komt ben je al meer dan 300 euro kwijt??
Dit zou in houden dat je een aantal maanden stage moet lopen met een heel laag loon en weer dingen moet gaan doen die ik al deed toen ik 18 was en bij de marine begon te werken.

Ik ga hier nog eens goed over nadenken,vriendelijk bedankt voor jullie reacties

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Verschil crebo 94850 en crebo 25407
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 23 februari 2017, 09:28 »
Beste Arie,

Mijn advies is om eerst een leerbedrijf te vinden waar je met een arbeidsovereenkomst de opleiding kunt doen. Op www.stagemarkt.nl kunt je zien welke leerbedrijven er voor Beveiliger erkend zijn in een bepaalde regio.