Auteur Topic: De FNV wordt wakker  (gelezen 6831 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
De FNV wordt wakker
« Gepost op: dinsdag 7 maart 2017, 22:42 »
Dit hang min of meer aan de resultaten van het bereik nieuwe CAO, en de tumult rondom de ORT Rechtszaak, waar je niet meer over hoort.

Planner heeft goed opgemerkt om te kijken of er beveiligers zijn die zich collectief wilde aansluiten om gezamenlijk een eigen rechtszaak te starten. Met een eigen bijdragen van 100 euro. Dat had ik ook al een tijd in gedachten.
Met mijn collega heeft gesproken, die met met eentje van Rechtbijstand had geproken, en die zegt doodleuk, geen zaak, behalve als je aankomt met meer mensen met dezelfde zaak. In 1 Antwoord:  dit riekt naar nieuwe leden binnen halen. Want alleen leden hebben toegang tot gratis Juridisch advies, etc.

Als er een advocaat gevonden wordt die zaak ziet in de onze, wellicht een kans.

Dus dit staat nog in de koelkast.

Mijn collega, heeft diverse malen contact gezoogd met zijn vakbond de FNV. Het enigste wat de FNV deed was afschrijven en smoesjes verzinnen, en ineens werden ze wakker. Niet te geloven, maar goed er kwam iet interessants om de hoek en twijfels.

Hieronder de email van de FNV, naar mijn collega (Het publiceren van de inhoud is met zijn toestemming):

''We werken hard aan een instructie en rekenmodel voor onze juridische afdeling zodat dit soort verzoeken in behandeling kan worden genomen.
Helaas heeft iedereen het erg druk en is het rekenmodel dat we wilden gebruiken niet geschikt en moeten we dus een ander rekenmodel (laten) maken.
 
Je zou alvast om stukken kunnen vragen. Het lid moet wel kunnen onderbouwen dat er een claim is, dus kunnen aangeven (en bewijzen):
-          dat er sprake is van misgelopen ORT over verlof
-          over welke periode
-          wat in die periode de gemiddelde ORT was
-          welke verschuivingstoeslag hij heeft ontvangen in de genoemde periode
-          de meeste info is te vinden op de laatste loonstrook van het jaar; die hebben we dus in ieder geval nodig
 
Naar aanleiding van bovenstaande verzoek ik u vriendelijk om alle gevraag de stukken naar ons toe te sturen. U kunt alles mailen naar:''

Ten 1e: die in feitte onnodig is is namelijk dat de member van de vakbond zelf ff de administratie erbij haalt om zijn eis te kunnen bewijzen. Dit is pure onzin, een werknemer hoeft niet te bewijzen, dat is een taak van de werkgever.
Ten 2e: DE FNV verzint smoesjes in het begin van de inleiding en later wat een lid moet aanleveren.
Ten 3e: is het feit dat ze een eigen rekenmodel hebben, voor wat????
Ten 4e: de FNV ontkent niets m.b.t. de ORT, ze weten donders goed, dat het niet goed zit, ander hadden zij de FNV aangegeven dat er geen recht is op ORT volgens het CAO. Dat valt uit de mail niet op toemaken.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 7 maart 2017, 22:44 door Beveiliger64 »

Anne Stuiver

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: De FNV wordt wakker
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 8 maart 2017, 12:29 »
De FNV verliest geloof ik alleen maar leden. Ik ben overigens ook absoluut geen fan van de andere 2 vakbonden. Een gezamenlijke grote mond met zijn drieën hebben in 2013, dat er een aantal zaken voor groepen die er specifiek op achteruit zouden gaan zoals de GWT gecompenseerd zouden worden, maar het puntje bij paaltje is daar niets van te zien geweest. Kritiek ligt binnen de FNV(voor de andere bonden kan ik niet oordelen) wel wat gevoelig, want je word gelijk voor schreeuwer uitgemaakt.

Daarom denk ik dat dit niet meer dan een stunt is om het vertrouwen in de bond(specifiek FNV) proberen te herstellen.
Mij niet gezien, ik had geen zin meer om deel uit te maken van een club die niet bepaald in de 21e eeuw denkt(de andere 2 bonden overigens ook niet)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: De FNV wordt wakker
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 8 maart 2017, 13:26 »
HAllo Anne,

Ik ben met je eens. Wat een hoop mensen niet weten dat in het bestuur van de vakbonden die onze zaken moeten behartigen, die die sociaal voelende personen zijn. Sterker nog, er zitten mensen van het bedrijfsleven in de vakbonden om hun eigen belangen te regelen. Een vakbond verliest daardoor haar kracht en geloof.

Dat het allemaal doorgestoken kaart is, wordt bij iedereen wel duidelijk.

Zoals planner het al zei: de vakbonden zijn de enigste die een CAO mogen afsluiten. Om een nieuwe vakbond op te zetten, wordt 1, te veel, 2. er moet voldoende kennis zitten in zo'n nieuwe vakbond, want een leek kan dit niet oppakken, en stel dat het zou lukken, is de kans groot dat er spionnen van de andere vakbonden proberen te infiltreren. En de vraag is dan of de werkgevers zitten te wachten op een nieuwe vakbond?
Het is te veel werk, tijd en geld om het op te zetten. Ik zie hier geen beweging in komen.

Tot slot over jouw laatste opmerking m.b.t. tot het herstellen.

De vakbonden hebben het vertrouwen diep geschaad, en die ooit lid waren peinzen er niet over om weer lid te worden. Ik hoor ze al denken en hun hoofd schudden.

De animo onder de beveiligers die nooit lid zijn geweest zal een enkeling er in trappen, maar het overgrote deel, heeft geen interesse in lidmaatschap, want zij lezen ook wat er speelt op dit gebied.


Anne Stuiver

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: De FNV wordt wakker
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 8 maart 2017, 14:17 »
HAllo Anne,

Ik ben met je eens. Wat een hoop mensen niet weten dat in het bestuur van de vakbonden die onze zaken moeten behartigen, die die sociaal voelende personen zijn. Sterker nog, er zitten mensen van het bedrijfsleven in de vakbonden om hun eigen belangen te regelen. Een vakbond verliest daardoor haar kracht en geloof.

Dat het allemaal doorgestoken kaart is, wordt bij iedereen wel duidelijk.

Zoals planner het al zei: de vakbonden zijn de enigste die een CAO mogen afsluiten. Om een nieuwe vakbond op te zetten, wordt 1, te veel, 2. er moet voldoende kennis zitten in zo'n nieuwe vakbond, want een leek kan dit niet oppakken, en stel dat het zou lukken, is de kans groot dat er spionnen van de andere vakbonden proberen te infiltreren. En de vraag is dan of de werkgevers zitten te wachten op een nieuwe vakbond?
Het is te veel werk, tijd en geld om het op te zetten. Ik zie hier geen beweging in komen.

Tot slot over jouw laatste opmerking m.b.t. tot het herstellen.

De vakbonden hebben het vertrouwen diep geschaad, en die ooit lid waren peinzen er niet over om weer lid te worden. Ik hoor ze al denken en hun hoofd schudden.

De animo onder de beveiligers die nooit lid zijn geweest zal een enkeling er in trappen, maar het overgrote deel, heeft geen interesse in lidmaatschap, want zij lezen ook wat er speelt op dit gebied.

De architecten van het bouwsel uit 2013, hebben simpelweg foutieve informatie verstrekt, en de opvolgers hebben de constateringen mbt verlofuren, en roostertevredenheid totaal niet ingebracht in deze onderhandelingen. Ja, weer in de volgende CAO zegt men dan, maar dat geloof ik ook niet.
De afgelopen jaren hebben alle 3 de vakbonden zichzelf voor mij buitenspel gezet, en zeker de toenmalige Bestuurder van de Unie. die destijds aangegeven heeft dat de Evaluatie van 2014 leidend zou zijn bij een nieuwe CAO. Blijkbaar was voor de huidige bestuurders het alleen spreken over loon voldoende. Met de overige punten is en wordt niets gedaan vrees ik..

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: De FNV wordt wakker
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 11 maart 2017, 05:16 »
Hallo Anne,

Ik vrees dat je gelijk heb.

Ik riep al jaren terug dat de vakbonden niet te vertrouwen zijn. En! Gelijk had ik.
Ik geloof ook niet dat men massaal lid moeten gaan worden van de vakbond, onder het mom van meer zeggenschap d.m.v. stemrecht. Maar stemrecht is onvoldoende. En zolang de vakbonden boter op hun hoofd hebben en iedereen, behalve zichzelf en het zak geld dat ze ontvangen van de werkgevers organisatie, en dat het bedrijfsleven in de vakbonden zitten, zoals Geert van de Laar (of het nu nog zo is, is mij niet duidelijk). Maar zolang de vakbonden geen open kaart spelen - wat ik ook niet verwacht, lijkt mij tijd om een goede arbeidsjurist er bij te betrekken en te bekijken of er een sterke zaak is dat de beveiligers hun geroofde verlof ORT vanaf loonperiode 10, 2013 terug krijgen.

Stel je eens voor. Dat 1 beveiliger een zaak zou winnen. Ik denk dat er een hoop zullen volgen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De FNV wordt wakker
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 11 maart 2017, 12:29 »
Ik geloof ook niet dat men massaal lid moeten gaan worden van de vakbond

Leg dan eens uit hoe jij dan in de toekomst een betere, liefst goede CAO tot stand ziet komen?

, onder het mom van meer zeggenschap d.m.v. stemrecht. Maar stemrecht is onvoldoende.

Meer stemrecht is slechts de eerste stap. Als de tegenstanders hun stem niet kunnen/willen laten horen, dan zullen de voor stemmers elke keer 'winnen', en wordt zo'n beetje elke CAO akkoord, hoe slecht dan ook, door de 'meerderheid' van de leden bekrachtigd.

Als de tegenstanders wel hun stem laten horen en 'nee' zeggen tegen slechte CAO akkoorden, dan is de eerste stap gezet. De volgende stap is dan de bonden met een duidelijk verhaal naar de onderhandelingstafel terugsturen, waarbij de bonden ongetwijfeld ook iets van de leden verwachten, want de werkgevers gaan echt niet zo maar even bij het kruisje tekenen. Maar daar wringt denk ik vooral de schoen, de actiebereid en vooral solidariteit in deze branche is heel ver te zoeken....


En zolang de vakbonden boter op hun hoofd hebben

Ik denk niet dat de vakbonden boter op hun hoofd hebben. Zij hebben het in deze branche gewoon heel erg makkelijk. Degenen die boter op hun hoofd hebben, of wellicht beter gezegd, de kop in het stand steken, dat zijn jij en je 'mede tegenstanders', en zichzelf buitenspel zetten omdat jullie het 'spel' niet willen spelen zoals dat in Nederland is afgesproken. Dat die manier wellicht niet de juiste is, dat zal best wel, maar zolang de spelregels zo zijn, is de enige manier om het om die manier te spelen, en anders kan je zo hard blijven roepen wat je wilt, maar je bereikt er helemaal niets mee

lijkt mij tijd om een goede arbeidsjurist er bij te betrekken en te bekijken of er een sterke zaak is dat de beveiligers hun geroofde verlof ORT vanaf loonperiode 10, 2013 terug krijgen.

Stel je eens voor. Dat 1 beveiliger een zaak zou winnen. Ik denk dat er een hoop zullen volgen.

Wat betreft dit punt hoef je van de vakbonden niets meer te verwachten. Die hebben dit punt immers 'weggeven'.

Ik ben alleen benieuwd of er iemand is die al jarenlang lid is van een vakbond, daar wellicht een aanvullende rechtsbijstandverzekering heeft en dit punt gewoon wil voorleggen aan een rechter. Ik ben benieuwd op welke gronden men deze wens dan niet gaat inwilligen, want ik denk dat het een ijzersterke zaak is gezien de jurisprudentie van de afgelopen jaren, zoals ik al eerder schreef.

Anne Stuiver

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: De FNV wordt wakker
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 14 maart 2017, 10:33 »
Planner,

Op het gebied van Solidariteit in deze branche dat deze er niet is, ben ik het volkomen met je eens. Dat is een feit.

Neem een voorbeeld aan bijvoorbeeld vakbond AVV, hun draagvlakmodel past veel beter bij deze tijd. Zelfs CNV gaat daar in bepaalde sectoren al mee aan het werk.
De FNV niet, want daar zitten 2 partijen elkaar de tent uit te vechten om de macht. Daarom heb ik vooral over de FNV mijn nodige scepsis. De FNV maar ook de andere bonden zouden eens mee moeten gaan met deze tijd.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: De FNV wordt wakker
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 17 maart 2017, 09:58 »
Beste mensen,
In plaats van af te geven op de bonden, wat natuurlijk vrij gemakkelijk is, moeten we toch eens nadenken over wat we willen. Waar ligt onze loyaliteit? Bij de opdrachtgever, bij je werkgever of bij jezelf.
Vaak is het bij de eerste, maar trouw aan jezelf is toch het belangrijkste lijkt me. Daar hebben we de bonden voor nodig. De bond dat zijn wij! onverschillig van welke bond je lid bent.
We kunnen wel roepen dat het ORT punt is weggeven door de bonden, maar je moet wel bedenken dat het overleg over een CAO muurvast zat, en dat het vertrouwen van de werkgevers totaal weg was. De bonden moesten een beweging maken om weer enige vorm van overleg/onderhandeling op gang te krijgen. Want wat willen we nu? dat wij als beveiligers beschermd worden door een CAO, of een CAO loze periode? Ik denk het eerste.
De bonden komen pas in actie wanneer de leden bepaalde zaken aankaarten. Veel leden doen dit niet (bang voor hun baantje?)! Wanneer er gestemd moet worden voor een CAO of voor een OR laten veel leden verstek gaan. Dat is jammer. Voor een OR geldt zelfs dat een sterke vertegenwoordiging van de bond in de OR goed is. Ook hier laten de leden verstek gaan door zich geen kandidaat te stellen.
Verder is het in onze branche niet makkelijk om vakbondswerk te doen omdat de beveiligers vaak versnipperd zijn over veel (kleinere) objecten. Dit is dan ook de reden waarom de bond vaak niet "zichtbaar" is in onze branche. Willen we die bond zichtbaar krijgen zou ik willen zeggen, massaal lid worden van een bond en daar ook actief in zijn. Want, ik zeg het nog maar een keer, de bond dat zijn wij, en als we het dan ergens wel of niet mee eens zijn, kunnen we massaal voor of tegen stemmen. Zolang er geen hoge organisatiegraad in de branche is, kunnen de bonden geen sterke onderhandelingspositie hebben.
Dus laten we de hand eens in eigen boezem steken en ons afvragen wie er verantwoordelijk is, de bonden of de beveiligers (die lid zijn van een bond). Het laatste is, vanuit mijn optiek, het geval.
Dus in plaats van alleen maar roepen vanaf de zijlijn, GA IETS DOEN.
Wordt lid van een bond, en DOE IETS MET JE LIDMAATSCHAP.

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: De FNV wordt wakker
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 30 maart 2017, 20:20 »
"Vakbond dat zijn wij" vind ik eigelijk al een beetje achtergehaalde jaren 80 vertrouwt gevoel.
De huidige CAO is inmiddels zodaning uitgekleed dat het geen eens lonend is voor de werkgever nog om deze regels te overtreden.
Als voorbeeld vind de Unie belangrijk om winstoptimalisatie van een een beursgenoteerde beveiligingsbedrijf zonder gedwongen ontslag een reden om wereldkundig te maken dat ze het gaan onderzoeken.
zo'n bericht wekt alleen maar valse verwachtingen op. en het gaat weer tenkoste van betrouwsheidsgevoel van haar leden.

Ik ben zelf persoonlijk nog steeds van mening dat er een totale omvorming van vakbonden moet komen. Gewoon alle vakbonden voor beveiliging fusseren tot 1 grote landelijke vakbond. Dit om een volwaardige gesprekspartner te zijn.

Ook interne & externe kieststelsel op de schop. En verders zou een soort van een CAO voor elke werkende in een beveiligingsbranche. ook voor zzp-ers maar dan met minimale uurtarieven bepalingen en gewoon dezelfde rusttijdenwet als een werknemer.

Ik snap best dat het laatste veel weerstand oproep, maar er zijn inmiddels genoeg voorbeelden waardoor ook deze mensen bescherming nodig hebben. En niet elkaar kapot concurreren en uit eindelijk ook o.a.  gezondheidsrisico.s bijzich meebrengt.

Als het bovensstaande echt gerealiseerd zou worden, Dan zou een vakbond echt voor ons allen zijn. Dan ziet een beveiligingswereld echt mooier uit dan het nu is....... ;D ;D ;D ;D ;D


 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De FNV wordt wakker
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 30 maart 2017, 23:47 »
Ik ben zelf persoonlijk nog steeds van mening dat er een totale omvorming van vakbonden moet komen. Gewoon alle vakbonden voor beveiliging fusseren tot 1 grote landelijke vakbond. Dit om een volwaardige gesprekspartner te zijn.

Het is mooi om een mening te hebben, maar je zal (vele) anderen er van moeten overtuigen om iets voor elkaar te krijgen! En zolang dat niet zo is (en ik denk dat dit ook niet gaat gebeuren), zal je het toch echt moeten doen met wat er nu is. En wie daar niet aan mee wil doen, die zet zichzelf buitenspel.

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: De FNV wordt wakker
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 31 maart 2017, 18:09 »
Je heb helemaal gelijk planner, laten we het zo houden zoals het is. of heb je toch een ander mening over het funtioneren van vakbonden in deze tijd?

   
« Laatst bewerkt op: vrijdag 31 maart 2017, 18:14 door andre4all »

Anne Stuiver

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: De FNV wordt wakker
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 11 april 2017, 10:16 »
Beste mensen,
In plaats van af te geven op de bonden, wat natuurlijk vrij gemakkelijk is, moeten we toch eens nadenken over wat we willen. Waar ligt onze loyaliteit? Bij de opdrachtgever, bij je werkgever of bij jezelf.
Vaak is het bij de eerste, maar trouw aan jezelf is toch het belangrijkste lijkt me. Daar hebben we de bonden voor nodig. De bond dat zijn wij! onverschillig van welke bond je lid bent.
We kunnen wel roepen dat het ORT punt is weggeven door de bonden, maar je moet wel bedenken dat het overleg over een CAO muurvast zat, en dat het vertrouwen van de werkgevers totaal weg was. De bonden moesten een beweging maken om weer enige vorm van overleg/onderhandeling op gang te krijgen. Want wat willen we nu? dat wij als beveiligers beschermd worden door een CAO, of een CAO loze periode? Ik denk het eerste.
De bonden komen pas in actie wanneer de leden bepaalde zaken aankaarten. Veel leden doen dit niet (bang voor hun baantje?)! Wanneer er gestemd moet worden voor een CAO of voor een OR laten veel leden verstek gaan. Dat is jammer. Voor een OR geldt zelfs dat een sterke vertegenwoordiging van de bond in de OR goed is. Ook hier laten de leden verstek gaan door zich geen kandidaat te stellen.
Verder is het in onze branche niet makkelijk om vakbondswerk te doen omdat de beveiligers vaak versnipperd zijn over veel (kleinere) objecten. Dit is dan ook de reden waarom de bond vaak niet "zichtbaar" is in onze branche. Willen we die bond zichtbaar krijgen zou ik willen zeggen, massaal lid worden van een bond en daar ook actief in zijn. Want, ik zeg het nog maar een keer, de bond dat zijn wij, en als we het dan ergens wel of niet mee eens zijn, kunnen we massaal voor of tegen stemmen. Zolang er geen hoge organisatiegraad in de branche is, kunnen de bonden geen sterke onderhandelingspositie hebben.
Dus laten we de hand eens in eigen boezem steken en ons afvragen wie er verantwoordelijk is, de bonden of de beveiligers (die lid zijn van een bond). Het laatste is, vanuit mijn optiek, het geval.
Dus in plaats van alleen maar roepen vanaf de zijlijn, GA IETS DOEN.
Wordt lid van een bond, en DOE IETS MET JE LIDMAATSCHAP.

De bond dat zijn wij, is zo jaren 60. En als niet lid sta je niet per definitie aan de zijlijn. Eerst gaan de Vakbonden maar eens echt Hervormen, in plaats van in het oude vertrouwde blijven hangen qua standpunten mbt leden.

En de nieuwe CAO? Die is er niet voor 2019, al werk ik dan zoals het er nu naar uitziet dan niet meer in de Sector.