Auteur Topic: 80-90-100-regeling voor beveiligers start 2021  (gelezen 4232 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
80-90-100-regeling voor beveiligers start 2021
« Gepost op: dinsdag 22 september 2020, 13:29 »

80-90-100-regeling voor beveiligers start 2021
Afgelopen vrijdag heeft CNV Vakmensen ingestemd met het voorstel voor een 80-90-100-regeling voor particuliere beveiligers per volgend jaar. Over deze regeling is lang en veel onderhandeld, maar met een vertraging van een jaar lijkt deze er nu toch te komen.
In de cao voor de Particuliere Beveiliging is afgesproken dat er begin dit jaar een 80-90-100-regeling zou komen. Die was er niet. Tegelijkertijd zouden de huidige seniorendagen afgebouwd worden. En ook dat is dit jaar niet gebeurd.

Het lukte niet om tot een akkoord met werkgevers te komen over de precieze inhoud van de 80-90-100-regeling en de afbouw van seniorendagen. Voor CNV Vakmensen en de andere vakbonden is het belangrijk dat een 80-90-100-regeling doet waar het voor bedoeld is: zorgen voor meer rust en hersteltijd voor oudere medewerkers, zodat zij niet uitvallen voor ze met pensioen zijn.

Afgelopen maandag hebben we de laatste gesprekken met werkgevers gehad. Daar is een voorstel uitgekomen wat ik vorige week met de CNV-kaderleden in de Vakgroep Beveiliging heb besproken. We stemmen met dit voorstel in. Doen de andere vakbonden dit ook, dan kan de 80-90-100-regeling en de afbouw van seniorendagen per 1 januari ingaan. Dat is een jaar te laat, maar wel met een aantal significante verbeteringen ten opzichte van het oorspronkelijke voorstel.

Wat is de afbouw van de seniorendagen?

In de cao is afgesproken dat de huidige seniorendagen - die alleen voor full-timers gelden - worden afgebouwd als er een 80-90-100-regeling is. Nu bouw je als full-timer vanaf je 57ste één vrije dag per jaar op en dat loopt door tot acht dagen per jaar als je 64 bent. De seniorendagen worden per 1 janauri 2021 niet helemaal afgebouwd, maar wel verminderd. Per 1 januari 2021 krijg je:
1 dag per jaar als je 60 bent
2 dagen per jaar als je 61 bent
3 dagen per jaar als je 62 bent
4 dagen per jaar als je 65 bent
5 dagen per jaar als je 66 bent
Let op: de seniorendagen die je voor 1 januari 2021 hebt opgebouwd, die behoud je ook na deze datum. Seniorendagen vervallen als je het inruilt voor de 80-90-100-regeling.

Wat houdt de 80-90-100-regeling in?

Vanaf 1 januari volgend jaar is de 80-90-100-regeling beschikbaar. Dit houdt in dat oudere medewerkers vanaf dan mogen kiezen om 80% te gaan werken, tegen 90% van het basissalaris, maar met 100% pensioenopbouw. Deze regeling geldt voor fulltimers en voor parttimers die tenminste vijf jaar onafgebroken in de sector werken. Voorwaarde is wel dat je bij gebruik van de regeling tenminste 55% werkt. Belangrijk: de arbeidsduurverkorting vindt plaats op basis van hele diensten. Ook belangrijk: als je gebruik maakt van de 80-90-100-regeling, dan vervallen je seniorendagen.

Wanneer kan ik gebruik maken van de 80-90-100-regeling?

De regeling geldt vanaf 1 januari 2021 voor medewerkers die dan tenminste 64 jaar en 4 maanden zijn.
De regeling geldt vanaf 1 januari 2022 voor medewerkes die dan tenminste 62 jaar en 7 maanden zijn.
De regeling geldt vanaf 1 januari 2023 voor medewerkers die dan tenminste 5 jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd zijn.

Kan een werkgever mij de 80-90-100-regeling weigeren?

Ja, maar alleen bij zwaarwegend bedrijfsbelang op grond van de Wet Flexibel Werken en met een schriftelijke onderbouwing. De werknemer kan bij een weigering in beroep gaan bij de Sociale Commissie.

Als ik de regeling wil gebruiken, wanneer moet ik dat aanvragen?

Tenminste drie maanden voordat je er gebruik van wilt maken.

Zijn er nog meer kleine lettertjes?

Ja, als je gebruik maakt van de 80-90-100-regeling mag je alleen nevenwerkzaamheden verrichten als je dat daarvoor ook al deed. Ook mag je alleen in uitzonderlijke gevallen overuren of meeruren maken. Kies je voor de 80-90-100-regeling, dan is die keuze definitief.

Tot slot

Kom je voor de 80-90-100-regeling in aanmerking, maar twijfel je of je van 90% van je salaris kunt leven? Laat dan een berekening maken over jouw situatie. Het 90% loon gaat over het bruto-salaris. In veel gevallen betekent dit dat je er netto minder op achteruit gaat dan 10%, maar dit hangt sterk af van je individuele situatie.

Zodra er een definitief akkoord is dat in de cao komt, zal ik de tekst met jullie delen. Voor nu: wil je 20% minder werken voor 10% minder salaris, vraag dan de 80-90-100-regeling aan bij je werkgever.


Met vriendelijke groet, Erik Honkoop

Vakbondsbestuurder CNV Vakmensen
M: 06 - 5132 0918
E: e.honkoop@cnvvakmensen.nl
 
Bezoekadres: Tiberdreef 4, 3561 GG Utrecht
Postadres: Postbus 2525, 3500 GM Utrecht
 
Lid worden is zinvol. CNV Vakmensen

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 80-90-100-regeling voor beveiligers start 2021
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 23 september 2020, 00:44 »
Ik dacht dat de vakbonden aan het slapen waren! De nieuwe roostersystematiek die alle problemen oplost die beloofd is in deze CAO laat namelijk nog steeds op zich wachten...

Maar goed, er is kennelijk ook geen beveiliger die het iets interesseert....

joebiedoe

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerker
Re: 80-90-100-regeling voor beveiligers start 2021
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 26 september 2020, 09:09 »

Maar goed, er is kennelijk ook geen beveiliger die het iets interesseert....

Nou nou dat klinkt zo negatief, er is vast interesse.
Maar zoals ik in een eerdere post aangaf, ik zie gewoon weinig mogelijkheden om in de roostersystematiek substantiële wijzigingen aan te brengen die stand kunnen houden bij extra aanvragen, ziekte en overige veranderingen en de verschuivingstoeslag gaan ze vast niet verhogen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 80-90-100-regeling voor beveiligers start 2021
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 26 september 2020, 16:16 »
Nou nou dat klinkt zo negatief, er is vast interesse.
Maar zoals ik in een eerdere post aangaf, ik zie gewoon weinig mogelijkheden om in de roostersystematiek substantiële wijzigingen aan te brengen die stand kunnen houden bij extra aanvragen, ziekte en overige veranderingen en de verschuivingstoeslag gaan ze vast niet verhogen.

Dat heeft niets met negatief te maken, maar gewoon een objectieve waarneming.

En dat jij de mogelijkheden niet ziet kan wel wezen, de CAO partners zagen dat echter wel. Een aantal maanden voor corona waren zij er 'bijna' uit. Waarom het nu dus zo lang duurt snap ik niet...

Overigens zie ik het ook niet hoor, maar het is wel waar zij zich aan gecommitteerd hebben, maar waar zij zich (wederom) niet aan houden

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: 80-90-100-regeling voor beveiligers start 2021
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 29 september 2020, 07:46 »
Over de 55% het volgende:

Bedankt voor je snelle reactie. Dit is dan toch enigszins verwarrend. Ik begreep dat je om mee te kunnen doen op 55% moest zitten. Uit jouw antwoord blijkt dat je NA toepassing van de regeling op 55% moet zitten.
Dus toegepast op de situatie per 1-2023 betekent dit dat je dan om mee te kunnen doen op 99 (99/144= 68,75%) uur moet zitten. 99* 80%= dan 79,2 =55%.

Dus VOOR dat de 80-90-100 regeling wordt toegepast moet je minimaal op 99 uur zitten is 68,75%.

Voor mij is het nu duidelijk, alleen ik weet niet of dat voor iedere beveiliger zo zal zijn.


Om aan de regeling mee te kunnen doen moet je per 1-1-23 minimaal op 99 uur zitten, zoals ik het heb begrepen.