Auteur Topic: Alarmverlichting surveillance auto's  (gelezen 39822 keer)

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #30 Gepost op: zondag 24 april 2011, 15:26 »
maar wel voor bv fout parkeren

Daar gaat het niet over, daarvoor kan men gewoon een parkeerontheffing aanvragen

te snel rijden etc. en daar zit hem nu ook het discussiepunt in wat mag wel en wat mag niet en wanneer is het gerechtvaardigd?

Precies. Maar als het dus gaat om vrijstellingen voor te hard rijden en door rood licht rijden, dan hebben we daarvoor al blauwe lichten en geluidsignalen, met de daarbij behorende extra rijopleidingen. Omdat iemand arts is kan deze niet zo maar even een lampje op het dak aanzetten en de verkeersregels negeren, daarbij zichzelf en anderen in gevaar brengt. Wat mij betreft zou deze discussie, die inderaad al heel lang sluimert, moeten gaan of artsen met blauwe lichten en geluidsignalen mogen gaan rijden, nadat zij daarvoor ook gekwalificeerd zijn, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. Want dan komt ook om de hoek kijken, wie dan bepaald wanneer zij die mogen gebruiken.

Een groen licht heeft trouwens een heel andere betekenis, zoals ook in de Regeling optische en geluidssignalen valt te lezen

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #31 Gepost op: zondag 24 april 2011, 22:11 »


Een groen licht heeft trouwens een heel andere betekenis, zoals ook in de Regeling optische en geluidssignalen valt te lezen

yep, de baas van het spul op lokatie

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #32 Gepost op: zondag 24 april 2011, 22:14 »
Er zijn ook al artsen/hulpverleners die op een motor of klein autootje met blauwe signalering rijden, maar nog niet overal.

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #33 Gepost op: maandag 25 april 2011, 00:34 »
Er zijn ook al artsen/hulpverleners die op een motor of klein autootje met blauwe signalering rijden, maar nog niet overal.

Dat zijn voertuigen van centrale huisartsen posten, en die moeten dan ook voorzien zijn van de kleuren en striping net als ambulances, alleen staat er dan Huisarts op geschreven. De chauffeurs moeten een speciale rijopleiding hebben gevolgd, en dat zijn veelal niet de huisartsen zelf maar de huisarts wordt gereden door een chauffeur. De huisarts bepaald dan of er sprake is van spoed, en als dat zo is dan wordt dit gemeld aan de centrale meldkamer van de ambulancediensten in de regio, alvorens er van de signalering gebruik wordt gemaakt.

Ik heb alleen nog nooit gehoord van een motor, wel van motoren die in gebruik zijn bij ambulancediensten, met name in stedelijke gebieden...

Luchtmacht86

  • Gast
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #34 Gepost op: maandag 25 april 2011, 18:56 »
Een bewakingsdienst mag ten alle tijden een Amber lichtbalk op het voertuig, wanneer een bewakingsdienst deze zou moeten gebruiken, dat is te zien in artikel 6

Kan jij even de werkzaamheden of omstandigheden, genoemd in dit artikel, er uit lichten die een bewakingsdienst uitvoert die het gebruik van deze lichten "ten all tijden" rechtvaardigt?


Artikel 6 1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht: a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

Als er in jouw auto een brandblusser, zichtbaarheidsvest en EHBO kist ligt, dan is het in principe al een daartoe ingerichte motorvoertuig.
Ik heb dit eens op de N310 meegemaakt.
Iemand reed een ree aan en de auto was goed kapot, het bewakingsvoertuig achter hem deed toen zijn Amber lichtbalk aan om de mensen tijdig te laten zien dat er iets mis was.
Ikzelf ben toen ook gestopt en later kwam de politie nog ter plaatse en die gaf de complimenten aan de beveiliger, omdat deze de verlichting had aangedaan.

Luchtmacht86

  • Gast
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #35 Gepost op: maandag 25 april 2011, 19:05 »
Groen zwaailicht voor huisartsen? Als het ernstig is word toch een ambulance gebeld die met blauw blauw rijd?

dit is voor de huisartsenpost als de ambu nog niet nodig mocht zijn hij heeft geen verdere bevoegdheden als door rood rijden maar wel voor bv fout parkeren te snel rijden etc. en daar zit hem nu ook het discussiepunt in wat mag wel en wat mag niet en wanneer is het gerechtvaardigd? als het nodig is moet men dan niet een ambu bellen?
Groen betekent voor een huisarts niks.
Dat een huisarts dan mag fout parkeren of te snel mag rijden, dat is onzin.
Als er kans bestaat dat een huisarts met spoedritten te maken kan krijgen, dan heeft zijn voertuig een blauwe zwaailicht op het dak, denk aan diverse HAP voertuigen.
Groen zwaailicht betekend bij de politie dat er sporenonderzoek gaande is en betekend bij de ambulance/brandweer dat het 1e voertuig bij een (grote) calamiteit de coördinatie op zich neemt.

Luchtmacht86

  • Gast
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #36 Gepost op: maandag 25 april 2011, 19:09 »
Op eigen terrein mag je alles voeren qua kleur, zolang je maar op eigen terrein bent.

Hier een voorbeeld van een Securitas met een blauwe zwaailicht op eigen terrein.

Even de Img tags van de bovenste foto verwijderd.

Gr. Security88


(Klik om afbeelding weer te geven.)

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #37 Gepost op: maandag 25 april 2011, 20:27 »
Artikel 6 1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht: a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

Als er in jouw auto een brandblusser, zichtbaarheidsvest en EHBO kist ligt, dan is het in principe al een daartoe ingerichte motorvoertuig.
In mijn prive auto heb ik ook een brandblisser, meerdere vesten en een EHBO kist. Dus dan is mijn auto ook ingericht als hulpverleningsvoertuig?
Ik heb dit eens op de N310 meegemaakt.

Als jij in een beveiligingsauto rijd waar verlichting op zit, en bij een ongeval of andere gevaarlijke situatie zet jij die aan, dan zal de politie daar waarschijnlijk niets zo veel van zeggen. Maar dat wil niet zeggen dat het aan de regels voldoet....

Op eigen terrein mag je alles voeren qua kleur, zolang je maar op eigen terrein bent.

Hier een voorbeeld van een Securitas met een blauwe zwaailicht op eigen terrein.
"Eigen terrein" is vaak ook gewoon openbare weg, waar de wegenverkeerswet van toepassing is. Ook daar mag je zeker niet zo maar alles voeren, en zeker geen blauwe lichten. Blauwe lichten mogen niet eens aanwezig zijn op een voertuig dat zich op de openbare weg begeeft (zie artikel 5.2.65 Regeling tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen)). Voorbeelden bewijzen niet dat het mag....
« Laatst bewerkt op: maandag 25 april 2011, 20:36 door scorpio »

Luchtmacht86

  • Gast
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #38 Gepost op: maandag 25 april 2011, 21:38 »
Eigen terrein kan ook de bloemenveiling van Aalsmeer zijn en daar reed de bewaking toendertijd ook met blauw/blauw, maar eigen terrein kan ook je achtertuin zijn.
Hier staan de voertuigen van de Aalsmeerse bloemenveiling

Als een groot bedrijf/organisatie een groot stuk grond bezit met redelijk wat verkeer, denk bijv aan Aalsmeerse bloemveiling, dan kan de directie/bestuur besluiten om bijv bewakingsvoertuigen te voorzien van blauw/blauw.
Dat is hetzelfde als dat jij een groot grond grond hebt en je je auto uitrust met blauw/blauw, want daar mag je dus blauw/blauw voeren.
Kortom: zolang het stuk grond van een persoon/organisatie/bedrijf etc etc is, mag je blauw/blauw voeren en weet ik veel wat voor kleuren combi's meer, zodra je op de openbare weg bent mag het niet en moet je het helemaal weg hebben.

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #39 Gepost op: maandag 25 april 2011, 22:08 »
Eigen terrein kan ook de bloemenveiling van Aalsmeer zijn en daar reed de bewaking toendertijd ook met blauw/blauw, maar eigen terrein kan ook je achtertuin zijn.

Zoals al eerder gezegd, het gaat er niet om of het "eigen terrein" is, maar of het de "openbare weg" is. Op de openbare weg mag je als beveiligingsorganisatie geen blauwe lichten op je auto hebben, laat staan dat je ze zou mogen gebruiken. En nogmaals, voorbeelden zeggen helemaal niets of iets wettelijk is toegestaan

Als een groot bedrijf/organisatie een groot stuk grond bezit met redelijk wat verkeer, denk bijv aan Aalsmeerse bloemveiling, dan kan de directie/bestuur besluiten om bijv bewakingsvoertuigen te voorzien van blauw/blauw.
Dat is hetzelfde als dat jij een groot grond grond hebt en je je auto uitrust met blauw/blauw, want daar mag je dus blauw/blauw voeren.
Kortom: zolang het stuk grond van een persoon/organisatie/bedrijf etc etc is, mag je blauw/blauw voeren en weet ik veel wat voor kleuren combi's meer, zodra je op de openbare weg bent mag het niet en moet je het helemaal weg hebben.

Als een bedrijf een (groot) stuk grond heeft, en iedereen kan daar gewoon ongestoord op komen, dan is het gewoon openbare weg, en dan kan de directie niet beslissen om daar auto's met blauwe lichten op te laten rijden. Alleen als het terrein is afgesloten en dus geen openbare weg is, dan kan het wel. Overigens vind ik het allemaal flauwekul. Waarom zou je als beveilgingsorganisatie met blauwe lichten op eigen terrein willen rijden? En het betekend namelijk ook dat de voertuigen niet van het terrein af kunnen, dat lijkt mij ook niet echt handig.
« Laatst bewerkt op: maandag 25 april 2011, 22:10 door scorpio »

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #40 Gepost op: maandag 25 april 2011, 22:16 »
Hier staan de voertuigen van de Aalsmeerse bloemenveiling

Als je even verder had gelezen dan valt er te lezen:

"Inmiddels hebben deze voertuigen geen blauwe signalering meer, maar oranje!!"
En
"Dienstvoertuig 251 is de buitendienstvoertuig voor op de omligende FH terreinen  (openbareweg) Dit is oranje geworden ( Dit kan in de toekomst nog gaan veranderen )
Dienstvoertuig 250 is voor het begeleiden van hulpdiensten en blijft dus blauw"

Waarschijnlijk hebben ze een tikje op de vingers gehad....
« Laatst bewerkt op: maandag 25 april 2011, 22:18 door scorpio »

Luchtmacht86

  • Gast
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #41 Gepost op: maandag 25 april 2011, 22:28 »
Dat bewakingsvoertuigen niet met blauw/blauw hoeven te rijden ben ik helemaal mee eens, maar bij bijvoorbeeld de bloemenveiliging kan het makkelijk zijn vanwege de oppervlakte.
Als ze dan rijden met blauw/blauw moeten automobilisten toch echt voorrang geven of het nu wettelijk is ja of nee.
Blauw + herrie is gewoon voorrang.

Verder moet inderdaad wel duidelijk zijn dat het eigen terrein is, maar dat kan ook met bordjes als: Privé terrein/ art 461 waardoor duidlijk is dat het eigen terrein is.
Maar goed, wat dat betreft zitten we wel op 1 lijn scorpio.

Luchtmacht86

  • Gast
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #42 Gepost op: maandag 25 april 2011, 22:32 »
Ik had het wel gelezen, maar vergeten erbij te zetten :-[
Het zou inderdaad kunnen dat ze met blauw op de openbare weg reden en dat mag ook niet en vandaar dat deze dus met oranje rijdt en degene die hulpdiensten begeleidt, die mag wel blauw voeren omdat deze dus op eigen terrein blijft en niet op de openbare weg komt.

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #43 Gepost op: maandag 25 april 2011, 23:40 »
Als ze dan rijden met blauw/blauw moeten automobilisten toch echt voorrang geven of het nu wettelijk is ja of nee.
Blauw + herrie is gewoon voorrang.

Inderdaad

Verder moet inderdaad wel duidelijk zijn dat het eigen terrein is, maar dat kan ook met bordjes als: Privé terrein/ art 461 waardoor duidlijk is dat het eigen terrein is.
Maar goed, wat dat betreft zitten we wel op 1 lijn scorpio.

Absoluut niet, want jij snapt nog steeds niet dat (gedeeltes van) een eigen terrein nog steeds openbare weg kan zijn. Door een bordje art 461 neer te zetten maak je wel duidelijk dat het eigen terrein is, maar daarmee is het nog niet een afgesloten terrein. Als je bijvoorbeeld het terrein van Schiphol oprijd, dan zie je overal borden staan die duidelijk maken dat het eigen terrein is. Maar aangezien het niet afgesloten is, is het gewoon de openbare weg en kan de luchthaven niet zo maar met auto's met blauwe lichten gaan rijden. Dat mag alleen maar op de voor het publiek afgesloten gedeeltes van de luchthaven (airside).
« Laatst bewerkt op: maandag 25 april 2011, 23:51 door scorpio »

Luchtmacht86

  • Gast
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 26 april 2011, 00:01 »
Ik probeer alleen te zeggen dat er niet perse hekwerk moet staan, je kan het ook besloten houden door andere dingen.
Militaire terreinen hebben soms ook alleen maar bordjes staan en toch is het besloten terrein.
Hoe het verder geregeld is qua blauwe verlichting zie Artikel 1 Regeling optische en geluidssignalen 2009
en qua Amber verlichting zie Artikel 6 Regeling optische en geluidssignalen 2009.
Wanneer het gedoogd wordt, gewoon je boerenverstand gebruiken, dan hoeft het niet moeilijk.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 april 2011, 00:04 door Luchtmacht86 »