Auteur Topic: Bike Patrol vraag  (gelezen 13224 keer)

fietsbel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: TJ Security
Bike Patrol vraag
« Gepost op: dinsdag 6 mei 2014, 01:10 »
Beste leden,

Even interesse vragen wellicht dat iemand mij kan helpen aan antwoorden.

1. Moet een beveiliger een opleiding volgen om te mogen surveilleren op een mountainbike? Zo ja welke?

2. Als een bedrijf een opleiding wilt geven m.b.t. Mountainbike Surveillance waar dienen zij dan aan te voldoen?

3. Heeft een mountainbike nog verplichte wettelijke eisen indien een beveiliger deze gebruikt tijdens uitvoering?

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 6 mei 2014, 15:35 »
1. Nee

2. Wat zou je iemand specifiek willen leren? Het enige verschil met iemand die te voet is, is dat je nu een fiets hebt.

3. Nee.

fietsbel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: TJ Security
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 6 mei 2014, 17:24 »
1. Nee

2. Wat zou je iemand specifiek willen leren? Het enige verschil met iemand die te voet is, is dat je nu een fiets hebt.

3. Nee.

Bedankt voor je antwoord.
Het lijkt mij dat je wel moet weten hoe je iemand moet aanhouden bij eventuele overtredingen.
Of bij ruw terrein wel weet hoe je een bepaalde trap moet nemen etc.

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 7 mei 2014, 09:01 »
Bedankt voor je antwoord.
Het lijkt mij dat je wel moet weten hoe je iemand moet aanhouden bij eventuele overtredingen.
Of bij ruw terrein wel weet hoe je een bepaalde trap moet nemen etc.

Dat moet je sowieso weten ongeacht of je met de fiets bent of niet. Vandaar mijn vraag wat je iemand specifiek zou willen leren, want je mag er immers vanuit gaan dat iemand vakbekwaam is.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 7 mei 2014, 16:27 »
Kijk eens goed naar de politie bikers, deze hebben wel een speciale opleiding.
Nu zou het mooi zijn als je deze opleiding ook zou kunnen volgen, maar dit is niet echt waarschijnlijk.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 7 mei 2014, 23:49 »
Het lijkt mij dat je wel moet weten hoe je iemand moet aanhouden bij eventuele overtredingen.

Aanhouden bij overtredingen?

Of bij ruw terrein wel weet hoe je een bepaalde trap moet nemen etc.

En als beveiliger mag jij op een trap (lees het voetpad) fietsen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 8 mei 2014, 00:00 »
Kijk eens goed naar de politie bikers, deze hebben wel een speciale opleiding.
Nu zou het mooi zijn als je deze opleiding ook zou kunnen volgen, maar dit is niet echt waarschijnlijk.

Leg mij eens uit, waar de raakvlakken zitten tussen een politie biker, en een beveiliger op een fiets, of hoe je dat ook wil noemen?

De locaties waar politiebikers ingezet worden, daar mogen particulieren vaak helemaal niet fietsen, dus ook beveiligers niet. Verder is het de taak van een agent om aanhoudingen te verrichten en mensen staande te houden, en als politiebiker leer je dan ook hoe je daar je fiets bij kunt gebruiken. Maar de taak van een particuliere beveiliger is in eerste instantie een heel andere, namelijk preventie, waarnemen, rapporteren e.d.. Dat een beveiliger, net als elke andere burger, bij heterdaad mensen mag aanhouden, maakt dat nog geen dagelijkse bezigheid, met als uitzondering misschien een winkelsurveillant.

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat er (veel) opdrachten zullen zijn waar om een beveiliger op een fiets gevraagd wordt, dit lijkt mij nu niet echt een "gat in de markt", maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 8 mei 2014, 09:52 »
Leg mij eens uit, waar de raakvlakken zitten tussen een politie biker, en een beveiliger op een fiets, of hoe je dat ook wil noemen?

De locaties waar politiebikers ingezet worden, daar mogen particulieren vaak helemaal niet fietsen, dus ook beveiligers niet. Verder is het de taak van een agent om aanhoudingen te verrichten en mensen staande te houden, en als politiebiker leer je dan ook hoe je daar je fiets bij kunt gebruiken. Maar de taak van een particuliere beveiliger is in eerste instantie een heel andere, namelijk preventie, waarnemen, rapporteren e.d.. Dat een beveiliger, net als elke andere burger, bij heterdaad mensen mag aanhouden, maakt dat nog geen dagelijkse bezigheid, met als uitzondering misschien een winkelsurveillant.

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat er (veel) opdrachten zullen zijn waar om een beveiliger op een fiets gevraagd wordt, dit lijkt mij nu niet echt een "gat in de markt", maar misschien zie ik iets over het hoofd?

De enige beveiligers op fietsen die ik tot op heden ben tegengekomen waren bij een groot evenement en in een groot winkelcentrum.

Het voordeel hiervan zal duidelijk zijn.
Snel ter plaatse zijn bij problemen terwijl er maar weinig mensen hoeven te worden ingezet.
Als het dan ook nog eigen terrein is, of er is een overeenstemming met de politie betreffende het gebruik van de fietsen is dat probleem meteen verholpen.

Het aanhouden van personen met behulp van je fiets is iets wat je niet in je basisopleiding krijgt echter dus persoonlijk zou ik op dat moment denk ik de fiets aan de kant gooien (en hopen dat ie er later nog is).

amstaf3

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 8 mei 2014, 11:31 »
Zo'n opleiding is de reinste geldklopperij ieder klein kind kan al fietsen of gaan we de bikers nu ook uitrusten met zijwieltjes.
Toen je ouder werd ging je ook met de fiets trapje af en oprijden en toen hield je je ook niet meer aan de fiets verkeersregels dus heeft een opleiding geen enkele toegevoegde waarde.
Het enge wat je nog zou moet krijgen een vrijstelling .
Voor de rest is het puur des Nederlands voor alles een opleidingje.
Dit is net zoiets als de voortgezette rijopleiding geloven jullie nu echt dat een jochie die van de opleiding afkomt en deze opleiding gehad heeft ineens een betere chauffeur is dan iemand die al 10 jaar zijn rijbewijs heeft.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 8 mei 2014, 12:47 »
Ik zie de toegevoegde waarde van een beveiliger op de fiets niet zo, behalve als hij erop naar zijn werk moet.
En voor de werkgever wordt het ook een drama; "mijn fiets is gejat", "ik heb een lekke band", "Mijn ketting loopt er iedere keer af", "Ik had hem echt op slot gezet". Dacht je nu werkelijk dat ze er mee omgaan alsof het hun eigen fiets is?
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 8 mei 2014, 15:06 »
Het enge wat je nog zou moet krijgen een vrijstelling .

En de kans daarop acht ik vrij klein. Bovendien ben ik dan erg benieuwd welke opdrachtgever dit nodig vind? Want je hebt het dan waarschijnlijk over het publiek domein, en dan heb je her waarschijnlijk over een gemeente. En die hebben hun eigen BOA's en/of andere toezichthouders.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 8 mei 2014, 15:14 »
De enige beveiligers op fietsen die ik tot op heden ben tegengekomen waren bij een groot evenement en in een groot winkelcentrum.

En wie heeft dan toestemming gegeven/ontheffing verleend om met een fiets door het winkelcentrum te fietsen? Het staat namelijk een beetje raar wanneer andere particulieren aangesproken worden door (B)OA's wanneer zij in het winkelcentrum fietsen, en beveiligers gewoon hun gang mogen gaan

Het voordeel hiervan zal duidelijk zijn.
Snel ter plaatse zijn bij problemen terwijl er maar weinig mensen hoeven te worden ingezet.

Over welke problemen hebben we het dan? De openbare orde bewaren is een taak van de overheid.

Als het dan ook nog eigen terrein is,

Zolang eigen terrein niet afgesloten is, dan is het nog steeds gewoon openbare weg waar de wegenverkeerswet geldt....

of er is een overeenstemming met de politie betreffende het gebruik van de fietsen is dat probleem meteen verholpen.

Mag de politie ontheffing verlenen dan? En waarom zou de politie, of andere instantie dat doen?

fietsbel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: TJ Security
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #12 Gepost op: maandag 12 mei 2014, 17:57 »
Mooi dat er op word gereageerd!
Ook fijn om een ieder die actief is binnen de sector te lezen wat zijn/haar gedachten gang is.
De reden waarom ik er naar vroeg is, dat wij evenementen / campings gaan draaien in het hoogseizoen waar onze opdrachtgevers een bike patrol team als vereisten hebben.
Zodoende dat wij nu proberen uit te zoeken in hoeverre het mag, kan, verzekeringstechnisch en uiteraard kijkend ook naar de veiligheid van de medewerkers.
Bedankt dus voor zo ver!
(Een trap af fietsen was dus puur een voorbeeld planner).
Uiteraard zijn wij van mening dat veiligheid / verkeersregel hierin voor gaan.
Echter ook ik zou de fiets aan de kant leggen bij een eventuele aanhouding.
Maar helaas zijn er altijd medewerkers die niet zo'n gedachtengang hebben kortom duidelijke regelgeving invoeren.

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 13 mei 2014, 09:29 »
Ik weet dat het bedrijf Forsurety opleiding Bike patrol aanbiedt. www.forsurety.nl

Ze hebben ons ooit benaderd, maar ken ze verder niet. Misschien handig om even te informeren.

RichardCS

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bike Patrol vraag
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 10 juli 2014, 21:00 »
Mooi dat er op word gereageerd!
Ook fijn om een ieder die actief is binnen de sector te lezen wat zijn/haar gedachten gang is.
De reden waarom ik er naar vroeg is, dat wij evenementen / campings gaan draaien in het hoogseizoen waar onze opdrachtgevers een bike patrol team als vereisten hebben.
Zodoende dat wij nu proberen uit te zoeken in hoeverre het mag, kan, verzekeringstechnisch en uiteraard kijkend ook naar de veiligheid van de medewerkers.
Bedankt dus voor zo ver!
(Een trap af fietsen was dus puur een voorbeeld planner).
Uiteraard zijn wij van mening dat veiligheid / verkeersregel hierin voor gaan.
Echter ook ik zou de fiets aan de kant leggen bij een eventuele aanhouding.
Maar helaas zijn er altijd medewerkers die niet zo'n gedachtengang hebben kortom duidelijke regelgeving invoeren.

Bij evenementen en campings praat je over een gesloten terrein waar huisregels gelden. En daar zouden jullie als beveiliging dan op kunnen handhaven, op de huisregels. En dan zou je een fiets kunnen gebruiken, maar zodra je de openbare weg nadert of wegen die voor het openbare verkeer toegankelijk zijn dan krijg je toch weer te maken met de wetten en regels van het land.
Op zich kun je veel op een gesloten terrein, op een camping, welke in de meeste gevallen afgesloten is voor het openbare verkeer,  je zou zelfs op je fiets een blauwe lamp en een sirene mogen plakken en lekker de camping over jagen.  ;) Maar alles houd op bij de openbare weg, dan ben je burger en heb je, je te houden aan de wetten en regels van het land.

Bij evenementen ben je natuurlijk wel afhankelijk van je ketenpartners. De politie zal in veel  gevallen zorg dragen voor de openbare orde. En dan is beveiliging op de bike een beetje overbodig en ik denk bij evenementen erg onhandig.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 juli 2014, 21:02 door RichardCS »