Auteur Topic: Overgang België - Nederland, opleidingen etc?  (gelezen 12859 keer)

BeveiligerPG

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Overgang België - Nederland, opleidingen etc?
« Gepost op: zaterdag 22 maart 2014, 00:17 »
Beste leden,

Allereerst mijn excuses als dit reeds gepost is, ik heb het via de zoekfunctie niet kunnen vinden.

Ik ben als bewakingsagent (beveiliger) werkzaam in België met de nodige Belgische attesten en papieren. Ik ben dus in het bezit van het zogenaamd Algemeen Bekwaamheidsattest Bewakingsagent en aanvullend het attest winkelinspecteur en de het attest uitgaansmilieu. Dit laat mij toe te werken als basis bewakingsagent, winkelinspecteur en horecaportier.

Wat is de regelgeving omtrent deze attesten in Nederland? Zijn de überhaupt geldig, valt vrijstelling te bekomen voor bepaalde zaken en kunnen deze helpen mij sneller een grijze of blauwe pas te bekomen?

In België is het de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken die hierover gaat met een centraal orgaan en website (www.vigilis.be). Ik heb echter een soortgelijk kenniscentrum over de Nederlandse markt niet kunnen vinden.

Concreet zou het mij voornamelijk om een blauwe pas gaan, ik ben van zin naar Nederland te verhuizen en hier mijn werkzaamheden als horecaportier voort te zetten.

Zijn er mensen met ervaring mbt deze situatie? Of die mij kunnen vertellen wie ik kan contacteren voor deze informatie te bekomen? Welke stappen ik zou moeten ondernemen hiervoor?

Bij voorbaat dank!

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Overgang België - Nederland, opleidingen etc?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 22 maart 2014, 00:20 »
Heb er geen ervaringen mee, maar je zou eens kunnen informeren bij www.svpb.nl of http://www.ecabo.nl/ wellicht dat 1 van deze partijen je verder kunnen helpen.,

Succes!!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Overgang België - Nederland, opleidingen etc?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 22 maart 2014, 11:00 »
In België is het de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken die hierover gaat met een centraal orgaan en website (www.vigilis.be). Ik heb echter een soortgelijk kenniscentrum over de Nederlandse markt niet kunnen vinden.

Je dient contact op te nemen met Dienst Justis in Den Haag:

https://www.justis.nl/producten/particuliere-beveiliging-en-recherche/opleidingseisen/#paragraph9
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 maart 2014, 11:09 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Overgang België - Nederland, opleidingen etc?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 22 maart 2014, 11:19 »
By the way,

Ik denk dat het met de erkenning wel goed zou komen, maar ik zou, als ik jou was, wel even een schriftelijke cursus horecaportier aanvragen en op z'n minst even goed doorlezen, zodat je in ieder geval op de hoogte bent van de Nederlandse situatie. Ik heb er één gevonden van 155 euro (wellicht zijn er nog goedkopere?)

http://www.studieplan.nl/cursus/horecaportier

BeveiligerPG

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Overgang België - Nederland, opleidingen etc?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 22 maart 2014, 13:37 »
Planner,

Dank voor je antwoord, dit was precies waar ik naar op zoek was! De Nederlandse cursus heb ik al liggen van een collega, het is inderdaad een goed idee om dit even te bekijken want er zijn wel degelijk verschillen inderdaad.

Ik ga de gewaarmerkte kopieën van mijn attesten opvragen bij de verantwoordelijke instanties en mijn aanvraag gaat de deur uit. Ik zal jullie nog even op de hoogte houden hoe het verlopen is.

BeveiligerPG

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Overgang België - Nederland, opleidingen etc?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 22 maart 2014, 13:39 »
Nog even dit voor de toekomstig geïnteresseerden, in de link van Planner wordt er gesproken over een aanvraagformulier, maar het is nog even zoeken om deze te vinden. Deze staat dus hier:

http://www.justis.nl/producten/particuliere-beveiliging-en-recherche/toestemming-medewerkers/

Met hier nog even een directe link:

http://www.justis.nl/Images/aanvraagformulier-eg-verklaring_tcm123-438052.pdf


Daar staat alles wat een buitenlandse beveiliger nodig heeft om zijn aanvraag in Nederland te doen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Overgang België - Nederland, opleidingen etc?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 23 maart 2014, 13:16 »
in de link van Planner wordt er gesproken over een aanvraagformulier, maar het is nog even zoeken om deze te vinden.

Er is ook een makkelijke manier. In het menu staat ook een item "documenten"

http://www.justis.nl/producten/particuliere-beveiliging-en-recherche/documenten/

En daar staat hij ook tussen....

Ik zal jullie nog even op de hoogte houden hoe het verlopen is.

Ik ben heel benieuwd, heb het nog nooit in praktijk meegemaakt.

het is inderdaad een goed idee om dit even te bekijken want er zijn wel degelijk verschillen inderdaad.

Zou jij daar ook eens een keer een paar voorbeelden van kunnen geven? Waar het namelijk in Nederland vooral op neer komt, dat je gewoon een burger in een uniform bent, en niets meer of minder mag doen als andere burgers. Je hebt geen enkele bevoegdheid. Hoe is dat bijvoorbeeld in Belgie geregeld?
« Laatst bewerkt op: zondag 23 maart 2014, 13:23 door Planner »

Secuda

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 58
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Secuda
Re: Overgang België - Nederland, opleidingen etc?
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 23 april 2014, 21:41 »
Als je aan de Belgische beroepskwalificaties voldoet dan voldoe je aan de Nederlandse kwalificaties. Dit staat ook met zoveel woorden in art 5. lid 6 onder k van de Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (en op de website van dienst Justis waar de link die hier al voorbij kwam naar verwijst). Daarin wordt verwezen naar de Algemene wet erkenning EG-beroepskwalificaties.

In beginsel hoort het zo te zijn dat je in alle 28 lidstaten van de EU als beveiliger aan de slag moet kunnen als je in één van die lidstaten aan de beroepseisen voldoet: de beroepseisen die gesteld worden aan het beoefenen van het vak beveiliger.

De praktijk is helaas anders. Maar ik meen dat de dienst Justis - mede ook omdat de minister van veiligheid en justitie hiervoor al een voorziening heeft getroffen in de Regeling - je wel behulpzaam zal zijn.

Het kan trouwens zinvol zijn om jouw certificaten van een apostille te voorzien: dit bewijst in het kort dat de documenten authentiek zijn. Alleen welk orgaan dat België doet - misschien bij de rechtbank? - dat weet ik niet zo uit mijn hoofd.
 
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 april 2014, 21:49 door Risicobesef »