Auteur Topic: Opleiding via Guard Academy  (gelezen 18948 keer)

Beekimov

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Opleiding via Guard Academy
« Gepost op: woensdag 12 maart 2014, 10:13 »
Hallo,

Ik wil graag een opleiding gaan volgens als beveiliger, in eerste instantie niveau 2 om daarna niveau 3 te doen.

Nu ben ik zaterdag 1 maart naar de selectie en advies dag van Guard Academy in Deventer.

Deze week heb ik te horen gekregen dat ik ben toegelaten tot deze opleiding, deze opleiding kost vind ik persoonlijk vrij veel (€3750,-)

De opleiding duurt en 26 weken, waarbij je een stageplaats krijgt aangewezen, deze is wel onbetaald....

Wel word er gesproken over 80 tot 90% baangarantie als je geslaagd bent voor de opleiding.

De opleiding bestaat uit verschillende onderdelen:

Parkeercontroleur
Zelfverdediging
BHV/AED
Maatschappijleer
SVPB vakken

Nu ben ik wat aan het rondkijken op internet, en zie dat het ook veel goedkoper kan...

Op dit moment heb ik een fulltime vaste baan.

Wat is wijsheid: Deze opleiding volgen of eventueel een goedkoper alternatief of een thuisstudie..???

En waar hebben jullie een opleiding gevolgd tot beveiliger? en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Ik zit echt in dubio van wat ik nu moet gaan doen...

Ik hoor het graag van jullie!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Erwin.

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 12 maart 2014, 13:22 »
Wij zijn zelf erkend leerbedrijf en laten onze medewerkers veelal een thuisstudie doen als ze niet op korte termijn kunnen starten bij een ROC in de buurt. De kosten zijn aanzienlijk lager (maximaal €800,- inc examens) daar dit gesubsidieerde opleidingen zijn.

Onze aspirant-beveiligers krijgen een leerwerkplek aangeboden en krijgen hun gewerkte uren conform CAO uitbetaald. Onbetaalde stage mag alleen als de aspirant onder directe begeleiding van de praktijkopleider werkt en zichtbaar op het uniform een kaartje met 'stagair' draagt. (aldus Ecabo en SVPB)

Mijn advies, zoek een leerbedrijf waar je je praktijk kan doen en schrijf je in bij een ROC of thuisstudie als je voldoende discipline hebt.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 12 maart 2014, 15:10 »
3750 vind ik veel te hoog.

Zelfs bij een roc ben je goedkoper uit. Daar zit je rond de 2600 euro meen ik.
Maar dan kun je onder bepaalde voorwaarden misschien ook nog wel recht hebben op studiefinanciering.

Verder is de meest ideale situatie dat je een thuisstudie volgt. Aangezien je een fulltime baan hebt.
Maar dit vergt wel enige discipline. Over stage zal ik gewoon wat bedrijven benaderen en de vraag stellen of ze plek hebben hiervoor.

De meeste stageplekken zijn onbetaald, dit omdat je boven de sterkte word ingedeeld. Maar er zijn uiteraard bedrijven die je gewoon inzetten, terwijl dit niet mag.

Citaat
Onbetaalde stage mag alleen als de aspirant onder directe begeleiding van de praktijkopleider werkt en zichtbaar op het uniform een kaartje met 'stagair' draagt. (aldus Ecabo en SVPB)

Een stagiair moet ten alle tijden onder directe leiding staan van een praktijkopleider, betaald of onbetaald.
Een stagiair mag niet zomaar even met een beveiliger mee voor stage.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 12 maart 2014, 21:44 »
De meeste stageplekken zijn onbetaald, dit omdat je boven de sterkte word ingedeeld.

Op welke cijfers baseer jij deze uitspraak?

Maar er zijn uiteraard bedrijven die je gewoon inzetten, terwijl dit niet mag.

Een stagiair moet ten alle tijden onder directe leiding staan van een praktijkopleider, betaald of onbetaald.
Een stagiair mag niet zomaar even met een beveiliger mee voor stage.

En waar staat dit alles?

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 13 maart 2014, 08:42 »
3750 euro betalen voor een "opleiding" beveiliger-2 is echt veel te veel.

De opleiding stelt geen fuck voor. Met een beetje gezond verstand zijn de SVPB examens te halen zonder er ook maar één keer je boek voor open te doen. Dat ze bij dat opleidingscenter aangeven dat de opleiding 26 weken duurt zegt genoeg over hoe zwaar de opleiding is.....

Pak hem gewoon als thuisstudie of ga in de avonduren naar een ROC. Voor je het weet heb je de opleiding afgerond en voor een veel lager bedrag.



Wat die baangarantie betreft; weet wat je krijgt. Een vaste baan met een leuk aantal uren zul je niet gauw ergens krijgen, die zijn zeer zeldzaam. Een oproepcontract kan je overal wel krijgen.......dat noemen zij baangarantie.

Beekimov

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 13 maart 2014, 11:17 »
Oke dit is voor mij al een stuk duidelijker! En als ik een thuisstudie wil gaan doen,is er dan nog een bepaalde studie die er tussenuit springt.
Of zijn ze allemaal vrij gelijk kwa lesmateriaal.

Mvg,

Erwin.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 13 maart 2014, 13:36 »
Citaat
De opleiding stelt geen fuck voor. Met een beetje gezond verstand zijn de SVPB examens te halen zonder er ook maar één keer je boek voor open te doen.

Dat kun je wel zo dapper zeggen, maar er zijn genoeg mensen die er moeite mee hebben.

Daarnaast zullen er 99 van de 100 zakken als ze nog nooit in een boek gekeken hebben. Je krijgt ook een stukje wetgeving erbij..
Ben met je eens dat veel info door logisch na te denken wel te doen moet zijn, maar er is ook genoeg waar je wel even voor leren moet.

Ik heb naast mijn mbo 2 ook 2 HBO studies afgerond, dus het niveau is er wel, maar ik had de opleiding zonder in de boeken te kijken niet gehaald waarschijnlijk.

En daar komt bij niet iedereen heeft hetzelfde niveau of moet ergens harder voor leren.


Citaat
Oke dit is voor mij al een stuk duidelijker! En als ik een thuisstudie wil gaan doen,is er dan nog een bepaalde studie die er tussenuit springt.
Of zijn ze allemaal vrij gelijk kwa lesmateriaal.

Qua leerstof zou het allemaal hetzelfde moeten zijn, alleen de prijs verschild nogal.. Daar moet je even naar kijken.


HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 13 maart 2014, 22:12 »
Dat kun je wel zo dapper zeggen, maar er zijn genoeg mensen die er moeite mee hebben.

Daarnaast zullen er 99 van de 100 zakken als ze nog nooit in een boek gekeken hebben. Je krijgt ook een stukje wetgeving erbij..
Ben met je eens dat veel info door logisch na te denken wel te doen moet zijn, maar er is ook genoeg waar je wel even voor leren moet.

Ik heb naast mijn mbo 2 ook 2 HBO studies afgerond, dus het niveau is er wel, maar ik had de opleiding zonder in de boeken te kijken niet gehaald waarschijnlijk.

En daar komt bij niet iedereen heeft hetzelfde niveau of moet ergens harder voor leren.


Globaal heb je gelijk, maar wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat de opleiding niet heel erg veel voor te stellen heeft. Beveiliger-2 is een zeer laagdrempelige MBO opleiding; feit.

Ik zou het toejuichen als de opleiding eens kritisch onder de loep kwam te liggen en een flinke upgrade kreeg. In mijn ogen lopen er nu veel mensen rond in de beveiliging die totaal ongeschikt zijn, dat komt voor een groot deel door de opleiding die veel te laagdrempelig is. Zou die opleiding eens een flinke upgrade krijgen dan zou dat ons vak ten goede komen.

pabo

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 13 maart 2014, 22:57 »
Ik ben 1 van de velen die de opleiding via Guard Academy heeft gedaan.
Natuurlijk zijn er goedkopere studies, zelfstudie thuis is er 1 van.
Maar als je een fulltime baan hebt moet je naast je baan zin hebben om thuis te studeren.
Als je bijvoorbeeld via Guard Academy doet moet je naar school, vond ik ook niet altijd leuk.
Moest mij ook weleens er tegen verzetten om te gaan.
Persoonlijk vond ik de opleiding goed, zeker met de extra lessen die je krijgt.
Engels, Nederlands, Rekenen, Communicatie etc.
Nu zullen velen zeggen: waarom al deze lessen, nou je hebt er straks alleen maar profijt van in je toekomstige baan.
Zeker Engels, niet iedereen kan de termen die in de beveiliging gebruikt worden.
Als ik goed geïnformeerd ben komt straks rekenen ook als examenvak, mag ook afgenomen worden op school.
Ik wil absoluut geen reclame maken voor Guard Academy, ik wilde alleen mijn ervaring doorgeven.
Bedrag van € 3750,00 mag trouwens in termijnen betaald worden en is fiscaal aftrekbaar.
Voordeel is dat hun de stageplekken hebben voor je, bij zelfstudie moet je zelf achter een stageplek aan.
Je wordt met alles goed begeleid, dat bleek wel aan mijn cijfers:

Beveiliging van gebouwen 2 9 negen
Wettelijke kaders BVL 2 9 negen
Praktijkopdrachten BVL 2 8 acht
Waarnemen en noteren 2 10 tien
Handelen in kritieke situaties 2 9 negen
Engels 10-
Nederlands 9.7
Rekenen 9
ICT 8

En dat voor een man van 53 jaar, die weer moest leren te leren

Nogmaals: ik wil absoluut geen reclame maken, maar gewoon mijn ervaringen delen.
Baangarantie is niet correct.
Doe je voordeel er mee.
Succes

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 14 maart 2014, 09:49 »
Zelfs bij een roc ben je goedkoper uit. Daar zit je rond de 2600 euro meen ik.
Maar dan kun je onder bepaalde voorwaarden misschien ook nog wel recht hebben op studiefinanciering.

Studiefinanciering op een deeltijdstudie is niet mogelijk. Het betreft een opleiding van 1 dag naar school en 4 dagen werken of zoals bij ons, 2 weken FT naar school, en 1 terugkomt week vlak voor de theorieexamens. Maar johanappel, ik zou even in gesprek gaan met je ROC want die factureren teveel aan je. Ik heb de factuur hier nog liggen en die is 675,-, kosten pas en Ecabo erbij kom je uit op ongeveer 850,-

[/quote]
De meeste stageplekken zijn onbetaald, dit omdat je boven de sterkte word ingedeeld. Maar er zijn uiteraard bedrijven die je gewoon inzetten, terwijl dit niet mag.

Een stagiair moet ten alle tijden onder directe leiding staan van een praktijkopleider, betaald of onbetaald.
Een stagiair mag niet zomaar even met een beveiliger mee voor stage.
[/quote]

Waarom zou het niet mogen, Het CAO en de WPBR laten het toe. Als je zelfstandig werkzaamheden uitvoert (met praktijkbegeleider die meekijkt) moet je uitbetaald worden. Als de als aspirant of stagiair meekijkt terwijl de begeleider het werk uitvoert mag het onbetaald zijn. Als je zelfstandig werkzaamheden uitvoert en je kan bij vragen je praktijkopleider bellen is dit ook gewoon toegestaan. Als je inderdaad stage loopt en voldoet aan alle voorwaarden (stagiair op de kleding en 1-op-1 begeleiding van de stagebegeleider) mag het een onbetaalde stage zijn. Ik ben het wel met je eens dat veel bedrijven en scholen zich hier niet aan houden. Wij zien het ook te vaak dat we van een school mensen krijgen geleverd die daar hun stage doen en wat praktijkervaring moeten opdoen. Hier moeten we wel voor betalen terwijl de mensen niet betaald krijgen. Van de groep van 6 mensen zit er geen enkele stagebegeleider bij, DIT mag dus niet! Krijgen ze uitbetaald conform CAO mogen ze zelfstandig worden ingezet zodra de praktijkopleider het verantwoord vindt en hij/zij ten alle tijden bereikbaar en beschikbaar is om de aspirant te begeleiden (telefonisch of fysiek) Ik maak ook een duidelijk onderscheid tussen een stagiair en een aspirant beveiliger

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 15 maart 2014, 02:14 »
Ik ben 1 van de velen die de opleiding via Guard Academy heeft gedaan.
Natuurlijk zijn er goedkopere studies, zelfstudie thuis is er 1 van.
Maar als je een fulltime baan hebt moet je naast je baan zin hebben om thuis te studeren.
Als je bijvoorbeeld via Guard Academy doet moet je naar school, vond ik ook niet altijd leuk.
Moest mij ook weleens er tegen verzetten om te gaan.
Persoonlijk vond ik de opleiding goed, zeker met de extra lessen die je krijgt.
Engels, Nederlands, Rekenen, Communicatie etc.
Nu zullen velen zeggen: waarom al deze lessen, nou je hebt er straks alleen maar profijt van in je toekomstige baan.
Zeker Engels, niet iedereen kan de termen die in de beveiliging gebruikt worden.
Als ik goed geïnformeerd ben komt straks rekenen ook als examenvak, mag ook afgenomen worden op school.
Ik wil absoluut geen reclame maken voor Guard Academy, ik wilde alleen mijn ervaring doorgeven.
Bedrag van € 3750,00 mag trouwens in termijnen betaald worden en is fiscaal aftrekbaar.
Voordeel is dat hun de stageplekken hebben voor je, bij zelfstudie moet je zelf achter een stageplek aan.
Je wordt met alles goed begeleid, dat bleek wel aan mijn cijfers:

Beveiliging van gebouwen 2 9 negen
Wettelijke kaders BVL 2 9 negen
Praktijkopdrachten BVL 2 8 acht
Waarnemen en noteren 2 10 tien
Handelen in kritieke situaties 2 9 negen
Engels 10-
Nederlands 9.7
Rekenen 9
ICT 8

En dat voor een man van 53 jaar, die weer moest leren te leren

Nogmaals: ik wil absoluut geen reclame maken, maar gewoon mijn ervaringen delen.
Baangarantie is niet correct.
Doe je voordeel er mee.
Succes

Bij een roc met een bol opleiding heb je dezelfde vakken en nog minimaal 1000 euro goedkoper.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 15 maart 2014, 02:30 »
Citaat
Studiefinanciering op een deeltijdstudie is niet mogelijk. Het betreft een opleiding van 1 dag naar school en 4 dagen werken of zoals bij ons, 2 weken FT naar school, en 1 terugkomt week vlak voor de theorieexamens.


Wat jij noemt is een BBl opleiding, bij een roc kun je ook gewoon de bol opleiding doen, en dan heb je gewoon recht op studiefinanciering.
Citaat
Maar johanappel, ik zou even in gesprek gaan met je ROC want die factureren teveel aan je. Ik heb de factuur hier nog liggen en die is 675,-, kosten pas en Ecabo erbij kom je uit op ongeveer 850,

Een bol opleiding bij een roc zitten allemaal rond de 1500 euro, kan 100 euro meer of minder zijn, maar algemeen deze prijs, daarnaast dien je 1000 euro lesgeld te betalen aan duo, bij elkaar rond de 2500 euro.


Citaat
Waarom zou het niet mogen, Het CAO en de WPBR laten het toe. Als je zelfstandig werkzaamheden uitvoert (met praktijkbegeleider die meekijkt) moet je uitbetaald worden.

Dat zeg je goed, een praktijkopleider die mee kijkt. Dus je voert niet zelfstandig je werkzaamheden uit, maar altijd met een praktijkopleider.

Citaat
Als de als aspirant of stagiair meekijkt terwijl de begeleider het werk uitvoert mag het onbetaald zijn. Als je zelfstandig werkzaamheden uitvoert en je kan bij vragen je praktijkopleider bellen is dit ook gewoon toegestaan.
Ten alle tijden moet er een praktijkopleider bij staan, zonder geldig diploma, en dus zonder grijze pas, mag je geen beveiligingswerkzaamheden uit voeren, heb je een stage pas, dan mag je werkzaamheden verrichten, mits er een stagebegeleider bij is.

Citaat
Wij zien het ook te vaak dat we van een school mensen krijgen geleverd die daar hun stage doen en wat praktijkervaring moeten opdoen. Hier moeten we wel voor betalen terwijl de mensen niet betaald krijgen.

Klopt, waarom denk je dat er zo weinig stage plekken zijn? Mede hier door.

Citaat
Van de groep van 6 mensen zit er geen enkele stagebegeleider bij, DIT mag dus niet! Krijgen ze uitbetaald conform CAO mogen ze zelfstandig worden ingezet zodra de praktijkopleider het verantwoord vindt en hij/zij ten alle tijden bereikbaar en beschikbaar is om de aspirant te begeleiden (telefonisch of fysiek) 

Ook al krijgen ze boven de CAO uitbetaald, de stagebegeleider dient ten alle tijden aanwezig te zijn. Dus niet alleen even telefonisch, maar fysiek. Als je een gebouw hebt waar een sluit ronde gelopen moet worden, dan mag de stagiair dit zelfstandig doen, maar de stagebegeleider moet wel aanwezig zijn.

Voorbeeldje:
Een beveiligingsbedrijf waar ik de naam om privacy niet ga noemen, zette op een object naast de gewone beveiligers, stagiairs in(voor de duidelijkheid, deze werden gewoon netjes betaald). De normale beveiligers waren geen praktijkopleiders. Bij een controle van BW werd geconstateerd dat er stagiairs rond liepen zonder begeleiding.
Hier is een melding van gemaakt, bedrijf werd per direct ontbonden als stagebedrijf. De verdere gevolgen heb ik niet mee gekregen, maar doordat de praktijkopleider niet aanwezig was, zijn ze op hen vingers getikt.

Citaat
Ik maak ook een duidelijk onderscheid tussen een stagiair en een aspirant beveiliger

Wat is het verschil volgens jou?

Kris

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • KNB security
  • Bedrijf: KNB Security Int. Services
  • Functie: Algemeen directeur
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 15 maart 2014, 03:38 »
Wij betalen gewoon 850 totaal voor een leerling via het roc is gewoon vastgesteld wij hebben op dit moment meerdere via een roc in opleiding.

Een aspirant mag wel degelijk zelfstandig werken dit is echter altijd betaald alleen als je boven sterkte word ingezet hoef je niet te betalen.

Dat er minder stageplekken zijn heeft meerdere duidelijke redenen een van de bekendste is de economische crisis waar ook wij last van hebben daarnaast wordt tegenwoordige alle types in de opleiding gegooid die er niks te zoeken hebben. Voor deze mensen krijgt een bedrijf extra subsidie daarom kan iemand die het vak echt in wil niet makkelijk een plek vinden.

Mijn collega's mag ik in zetten om iemand te begeleiden of hij nou wel of geen praktijkopleider is. Bw heeft daar geen inspraak op. Bij dit bedrijf is/ was meer aan de hand dan alleen dit.

En het verschil tussen een stagiair en aspirant ?
Een stagiair wordt boven sterkte ingezet en mag niet worden meegeteld deze word dan ook biet betaald
Een aspirant wordt als beveiliger ingezet en ontvangt gewoon een uurloon.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 15 maart 2014, 03:39 »
Dat zeg je goed, een praktijkopleider die mee kijkt. Dus je voert niet zelfstandig je werkzaamheden uit, maar altijd met een praktijkopleider.

Nee dat zeggen jullie allebei NIET goed.

Ten alle tijden moet er een praktijkopleider bij staan, zonder geldig diploma, en dus zonder grijze pas, mag je geen beveiligingswerkzaamheden uit voeren, heb je een stage pas, dan mag je werkzaamheden verrichten, mits er een stagebegeleider bij is.

Er bestaat niet zoiets als een stage pas. Op dit moment is de (grijze) pas van beveiligers zonder diploma nog hetzelfde, alleen wordt deze niet voor maximaal 3 jaar, maar voor maximaal 12 maanden afgegeven, met daarop de aantekening dat de beveiliger een praktijkopleiding volgt (artikel 3.1 van de Circulaire). Dat is dan ook het enige verschil, met deze pas mag ook de beveiliger zonder diploma beveiligingswerkzaamheden uitvoeren, van overheidswege wordt geen enkele beperking en/of aanvullende eis (zoals bijv. de aanwezigheid van een praktijkopleider) gesteld. Binnenkort komt de groene pas weer terug voor ongediplomeerde beveiligers, maar ook dan gelden er wederom geen beperkingen en/of aanvullende eis.

Tot zover de wettelijke situatie, maar daarnaast zijn er ook nog in de CAO afspraken gemaakt tussen de sociale partners. Allereerst is er de mogelijkheid geschapen dat ongediplomeerde beveiligers ZONDER vergoeding stage gaan lopen. Daaraan zijn echter wel voorwaarden verbonden, namelijk dat de beveiliger boven de sterkte ingezet wordt, en dan is het logisch gevolg dat dit dus ALTIJD onder begeleiding (van een praktijkopleider) plaatsvind. Als dat niet zo is, dan ben je immers niet meer boven de sterkte. (artikel 15 van de CAO).

Daarnaast is het volgens de CAO ook mogelijk om als ongediplomeerde beveiliger in dienst te treden van een beveiligingsbedrijf, en dan ben je aspirant beveiliger. Zoals gezegd, vanuit de overheid is daar geen enkele belemmering en/of aanvullende eis, en ook in de CAO wordt daar niet over gesproken. Dus hoewel het wellicht wel logisch lijkt dat iemand die in opleiding is enige begeleiding krijgt van en/of terug kan vallen op een praktijkbegeleider, is dat dus helemaal geen eis. Feitelijk zou een ongediplomeerde beveiliger dus gewoon een jaar lang kunnen werken zonder ooit maar 1 minuut een praktijkopleider te hebben gesproken laat staan gezien te hebben.

Klopt, waarom denk je dat er zo weinig stage plekken zijn? Mede hier door.

Als je het hebt over een stagiair in de zin van artikel 15, dan kost dat de werkgever alleen maar tijd en energie (extra planningstijd vanwege de koppeling met de praktijkbegeleider) en dus ook geld (pas, uniform), maar levert het geen cent op (omdat de stagiar boven de sterkte MOET staan, en dus NOOIT gefactureerd mag worden.

Ook al krijgen ze boven de CAO uitbetaald, de stagebegeleider dient ten alle tijden aanwezig te zijn. Dus niet alleen even telefonisch, maar fysiek. Als je een gebouw hebt waar een sluit ronde gelopen moet worden, dan mag de stagiair dit zelfstandig doen, maar de stagebegeleider moet wel aanwezig zijn.

En dat is dus volstrekte onzin. Want er zijn zat bedrijven die ongediplomeerde mensen aannemen, deze gewoon als aspirant beveiliger betalen en gewoon facturabel inzetten. Ze zijn iets goedkoper wat betreft uurloon, maar er moet wel geïnvesteerd worden in de opleiding (meestal ROC), en dan is het meestal het opleidingsinstituut die wel wat eisen heeft wat betreft de begeleiding. Maar dat is zeker niet dat er ten alle tijdens een praktijkbegeleider beschikbaar moet zijn.

Voorbeeldje:
Een beveiligingsbedrijf waar ik de naam om privacy niet ga noemen, zette op een object naast de gewone beveiligers, stagiairs in(voor de duidelijkheid, deze werden gewoon netjes betaald).

Voor de duidelijkheid, je hebt het dan over aspirant beveiligers, niet over stagiairs, en die moeten inderdaad gewoon betaald worden (als aspirant beveiliger dus). Overigens is het ook NETJES wanneer het gaat om stagiairs (Zoals bedoeld in artikel 15) NIET te betalen, want het doel van die stage is nu juist om ervaring op te doen, en niet om te werken (Je hebt dan ook geen arbeidscontract!)

De normale beveiligers waren geen praktijkopleiders. Bij een controle van BW werd geconstateerd dat er stagiairs rond liepen zonder begeleiding.
Hier is een melding van gemaakt, bedrijf werd per direct ontbonden als stagebedrijf. De verdere gevolgen heb ik niet mee gekregen, maar doordat de praktijkopleider niet aanwezig was, zijn ze op hen vingers getikt.

Je hebt de verdere gevolgen dus niet meegemaakt? Ik stel voor dat jij eens even gaat informeren naar die gevolgen? Ik durf je te voorspellen dat die gevolgen er niet waren.... En het is zeker niet BW (de politie) die bepaald welk bedrijf wel of geen "stage" bedrijf is. Dit is een mooi verhaal, maar er klopt helemaal niets van!!!


Wat is het verschil volgens jou?

Zie hierboven....

Als jij vindt dat het anders ligt, geef dan eens even aan waar dat dan allemaal staat (wet, CAO, .....) ?
 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 15 maart 2014, 03:44 »
En het verschil tussen een stagiair en aspirant ?
Een stagiair wordt boven sterkte ingezet en mag niet worden meegeteld deze word dan ook biet betaald
Een aspirant wordt als beveiliger ingezet en ontvangt gewoon een uurloon.

Kijk, Kris begrijpt het ...  8)