Auteur Topic: Het aantal tijdvakken voor een parttimer met een vastmodel contract.  (gelezen 6342 keer)

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Het aantal tijdvakken voor een parttimer met een vastmodel contract.
« Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017, 12:44 »
Naar aanleiding van een posting in een ander topic, denk ik dat mijn vraag/stelling in een apart topic thuishoort, dus bij deze  ;)

Ik ben 78,95% parttimer in vastmodel. Ik mag volgens de CAO in totaal 158 uur aan tijdvakken ingepland worden. De CAO zegt namelijk:

ARTIKEL 23 WIJZIGEN ROOSTER PARTTIMER MET VAST
MODEL
1. In afwijking van artikel 21 lid 1 is de totale omvang van tijdvakken en/of
arbeidstijd van de parttimer met een vast model zijn parttime percentage
* 200.


Maar hoe moet ik het "totale omvang van tijdvakken" begrijpen?
Gaat dit puur om de tijd die in die tijdvakken vastgelegd mag worden, namelijk 79,95% * 200 = 158 uur (afgerond) en niet het aantal tijdvakken per periode of moet ik het in de geest van de CAO lezen en is niet alleen het aantal uren, maar ook het aantal tijdvakken dat in ratio tussen een parttimer en fulltimer hoort te zijn?


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Het aantal tijdvakken voor een parttimer met een vastmodel contract.
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017, 13:48 »
Zoals je zelf al schrijf, in de CAO wordt alleen gesproken over de totale omvang van de tijdvakken, niet over het aanral tijdvakken. Het lijkt mij dat de bonden ook hier een steekje hebben laten vallen. Maar zoals ik laatst ook al een keer opgemerkt heb, wanneer je dit aan een rechter voor zal leggen, dan vermoed ik dat deze daar niet zo maar in mee zal gaan. Parttimers hebben namelijk in de basis recht op alles naar rato in het kader van de 'gelijke behandeling'. Als er niet expliciet in de individuele arbeidsovereenkomst is afgesproken dat er een verkorte arbeidsduur per werkdag geldt (omdat het bijvoorbeeld specifiek gaat om korte(re) diensten),  dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat er voor deze parttimers ook geweon tijdvakken van 10 uur ingeroosterd moeten worden en zij dys minder dagen (naar rato) beschikbaar hoeven zijn.

De beste  manier om dit voor elkaar te krijgen is het gesprek aan te gaan met (het management) van het bedrijf, en deze proberen te overtuigen. Als dat niet lukt rest alleen nog de juridische weg via de rechter, en eventueel eerst nog de Sociale Commissie.

ik zal straks eens kijken of ik nog wat relevante jurisprudentie kan vinden, ik kwam laatst toevallig iets tegen maar heb hem vergeten op te slaan. Het kwam er op neer dat de rechtbank vond dat een kortere arbeidsduur niet zo maar eenzijdig door de werkgever kon worden vertaald in minder uren per werkdag, maar dat de werknemer recht had op diensten van ern gelijk duur als gebruikelijk was in het bedrijf, met dus als logisch gevolg minder diensten
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 augustus 2017, 13:52 door Planner »

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Het aantal tijdvakken voor een parttimer met een vastmodel contract.
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017, 14:20 »
Ik houd mij aanbevolen voor de jurisprudentie en ik heb de bond om verduidelijking gevraagd.
Mail voor mijn planner en management ivm een gesprek hierover staat klaar. Ik wacht heel even af wat ik zelf nog kan vinden en welke antwoorden ik krijg.   

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Het aantal tijdvakken voor een parttimer met een vastmodel contract.
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017, 15:27 »
Onder Artikel 1 "Definities" staat onderstaande

Parttimer:
De werknemer die conform zijn arbeidsovereenkomst minder dan 152 uur per loonperiode arbeid verricht en naar evenredigheid van dat geringere aantal uren wordt verloond. De hierop van toepassing zijnde arbeidsvoorwaarden worden naar rato toegepast, tenzij bij het desbetreffende artikel anders is vermeld.

Volgens mij moet ik echt gaan babbelen ;) 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Het aantal tijdvakken voor een parttimer met een vastmodel contract.
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017, 15:31 »
tja, maar daar gaat het ook alleen over het aantal uur, niet over het aantal dagen.....

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Het aantal tijdvakken voor een parttimer met een vastmodel contract.
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017, 16:13 »
Klopt, maar wel dat alles naar rato beken moet worden, ook de arbeidsvoorwaarden en dan zou daar in het geval van iemand met een vastmodel alles onder vallen, behalve het aantal tijdvakken?
Gevoelsmatig en in de geest van de gehele CAO wil ik er op zijn minst eens over gaan praten, want 20 dagen per periode aan huis gebonden te zijn om vervolgens maximaal 120 uur te werken is ook niet echt fijn en eventueel nog wat uurtjes werken voor een andere club draaien is nagenoeg onmogelijk.

Wordt vervolgt.     


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Het aantal tijdvakken voor een parttimer met een vastmodel contract.
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017, 18:29 »
Wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Alleen biedt de CAO volgens mij te weinig aanknopingspunten, maar is dit gewoon een arbeidsrechterlijk probleem. kijk ook eens hier:

http://www.flexnieuws.nl/2016/09/18/wet/#.WY8sU71cLqA


Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Het aantal tijdvakken voor een parttimer met een vastmodel contract.
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017, 20:53 »
Bedankt voor de link Planner, Ik heb de WOA eens globaal doorgespit, maar als je die naast onze CAO legt dan zijn er wel meer punten aangaande parttimers zowel in groei als vastmodel waar ik mijn wenkbrauwen bij frons.   :o

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Het aantal tijdvakken voor een parttimer met een vastmodel contract.
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017, 20:56 »
Ik kan vooralsnog de uitspraak die ik laatst gelezen heb niet vinden. Wel zie ik steeds in alle jurisprudentie, dat er een duidelijk verschil is tussen de arbeidsduur (het aantal uur per week/periode/maand) en de werktijd (het aantal uur per dienst).

Het gegeven, dat jij een parttime contract hebt met verkorte arbeidsduur, wil natuurlijk niet zeggen dat jij ook kortere werktijden bent overeengekomen. Interessant is overigens ook, of jij inderdaad kortere diensten krijgt, of dat jij gewoon lange diensten hebt en dat er dus een aantal tijdvakken zijn waarop uiteindelijk geen dienst gepland wordt. Zeker als dat laatste het geval is, dan lijkt het mij overduidelijk dat jij geen gelijke behandeling krijgt.

Krijg jij echter wel korte diensten, dan is denk ik de vraag, of jij dit uitdrukkelijk met de werkgever overeen bent gekomen? Als jij eerst gewoon lange diensten kreeg, en dat opeens (meer) korte diensten zijn geworden, zonder dat dit met jou is overeengekomen, dan sta jij ook sterk

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Het aantal tijdvakken voor een parttimer met een vastmodel contract.
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 12 augustus 2017, 21:04 »
Bedankt voor de link Planner,

Graag gedaan. Mocht je er met je werkgever niet uitkomen, dan is wellicht de Sociale Commissie wel interessant. Het kost je niets, en zij doen bindende uitspraken EDIT ik lees tot mijn grote verbazing, dat het geen bindend uitspraken meer zijn, maar dat zij de status "een bindend advies" hebben. Wat dat nu weer in mag houden mag joost weten! Want een advies is per definitie niet bindend, dus een "bindend advies" is een contradictio in terminis!:

https://www.beveiligingsbranche.nl/sociale-commissie/

Gelukkig staat daarna de weg naar de rechter nog open, want ook zij doen wel eens uitspraken die mij de wenkbrauwen doen fronsen. Helaas doen zij veel te weinig uitspraken, omdat er veel te weinig cases voorgelegd worden!
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 augustus 2017, 21:11 door Planner »