Auteur Topic: Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem  (gelezen 8966 keer)

Alarmleek

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem
« Gepost op: woensdag 14 december 2016, 19:32 »
Beste forumleden,
Afgelopen week heb ik een internetkabel proberen te trekken. Ik zal jullie de details besparen, maar het kwam er op neer dat ik in de meterkast aan de verkeerde kabel trok, waarna het bedieningspaneel (een Mikros CMK 472) een storing aangaf. Het is een oud alarmsysteem met bedrade sensoren, ik heb het vermoeden dat ik aan een van de sensorkabels heb getrokken. Heeft een van jullie ervaring met dit systeem en hoe deze storing op te lossen is? Ik hoor het graag, bij voorbaat dank!

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 december 2016, 20:01 »
Als het goed is geeft het systeem zelf in het display aan waar de storing is ontstaan. zo uit mijn hoofd #1  om de ledjes aan te laten geven welke zone het is en #2 om dit uit het alarm geheugen op te vragen.

Dus is dat zone 2 dan kijken welke detector(en) er op deze groep zitten en kijken of daar iets mee aan de hand is.
is het verholpen dan kun je met toets # en 8 de storing resetten let wel op dat je dat niet binnen 5 sec 2 keer doet want dan worden de sirenes geactiveerd en de accu getest.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Alarmleek

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 december 2016, 11:46 »
Als het goed is geeft het systeem zelf in het display aan waar de storing is ontstaan. zo uit mijn hoofd #1  om de ledjes aan te laten geven welke zone het is en #2 om dit uit het alarm geheugen op te vragen.

Dus is dat zone 2 dan kijken welke detector(en) er op deze groep zitten en kijken of daar iets mee aan de hand is.
is het verholpen dan kun je met toets # en 8 de storing resetten let wel op dat je dat niet binnen 5 sec 2 keer doet want dan worden de sirenes geactiveerd en de accu getest.

suc6


Gerrit

Bedankt Gerrit voor het snelle antwoord. Ik had nog een vraagje: als er duidelijk is in welke groep de storing zich bevindt, hoe weet ik dan of er iets mis is met de detector en hoe kan ik dit oplossen?
MVG

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 17 december 2016, 09:35 »
Wij zeggen altijd "meten is weten"

Dus als je weet in welke groep de storing is ontstaan dan ga je meten vanaf de centrale richting de detector.
Afhankelijk van hoe je systeem is aangesloten (met of zonder eindweerstanden) moet je dus de weerstand meten of een gesloten lus.
Met je die niet dan kijk je in je detector of e.e.a daar goed is aangesloten of nog goed onder de schroeven zit.
Klopt dat allemaal dan zit er niets anders op dan de kabel te volgen en kijken of er onderweg nog iets extra's op is aangesloten.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Alarmleek

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 17 december 2016, 16:24 »
Bedankt Gerrit, ik ben vandaag bezig geweest, maar als ik op #1 druk brandden alle lampjes. De lampjes gaan knipperen als er iemand voor de sensor loopt. Er is dus volgens mij weinig mis met de senioren, aangezien ze allemaal knipperen als er iemand langs loopt. Is er ook een mogelijkheid dat het probleem bij de centrale ligt? Ik hoor het graag, alvast bedankt
MVG

Alarmleek

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 december 2016, 16:33 »
Het lampje gereed voor in brandt, net als het lampje 220. Verder werken de sensoren volgensmij naar behoren. Is er een manier om het storingslampje gewoon uit te zetten? Alvast bedankt.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 17 december 2016, 20:44 »
al #8 geprobeerd om de storing te resetten?
Kijk anders even naar je accu die kan het probleem ook geven.
Verder heb je nog een binnen sirene en evt. flitser waar een sabotage op behoort te zitten.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Alarmleek

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 17 december 2016, 21:14 »
Beste Gerrit, wederom dank voor je antwoord. Altijd mooi als iemand de tijd neemt om met je mee te denken :-)
Ik heb #8 al geprobeerd, maar het enige wat er dan gebeurt is dat de sirene twee seconden afgaat. Het storingslampje gaat niet uit. Ik heb de 220 spanning al van het systeem afgehaald, waarna het lampje bij 220 ging knipperen. Het kastje zelf ging niet uit, dus het lijkt me dat er niets met de accu aan de hand is.
Verder kan ik het alarm gewoon inschakelen en doen volgens mij alle sensoren het. Het enige is dat het storingslampje blijft branden en dat er om de 15 seconden een piep afgaat nadat het alarm is in- en uitgeschakeld. Dan moet ik weer op #8 drukken om deze piep te laten stoppen. Het alarm gaat dan weer twee seconden af. Hierna is de piep verdwenen en knippert het storingslampje.
Is het mogelijk dat het systeem een keer gereset moet worden om de storing definitief te verhelpen en weet jij hoe dat moet?
Alvast bedankt, mvg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem
« Reactie #8 Gepost op: zondag 18 december 2016, 00:33 »
Het is voor mij denk ik al wel een jaar of 25 geleden dat ik voor het laatst met een CMK gewerkt heb nu sloop ik die dingen alleen maar om er wat modernere apparatuur in te zetten.
Maar er staat me iets bij dat er na een accu storing eerst een goede accu test uitgevoerd moest worden voordat het lampje storing weg was. Dat deed je volgens mij met #8 en dan 2 x achter elkaar invoeren.

Wat je ook nog kunt proberen is alles geheel spanningsloos maken, dan opstarten met de 230V en direct daarna de accu er op (of net andersom)

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem
« Reactie #9 Gepost op: zondag 18 december 2016, 05:44 »
Wat je ook nog kan proberen: deksel van centrale een keer eraf halen en weer erop.

Alarmleek

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Storing oud Mikros CMK 472 alarmsysteem
« Reactie #10 Gepost op: zondag 18 december 2016, 15:17 »
Bedankt voor de antwoorden. Het heeft helaas niet mogen baten, dus gaat het CMK systeem de prullenbak in. :-)
Bedankt voor het meedenken de laatste dagen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk