Auteur Topic: Medicatie  (gelezen 10024 keer)

Puma200

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Medicatie
« Gepost op: vrijdag 28 juni 2013, 13:27 »
Hoi allemaal,

Mijn neef wilt ook al een lange tijd in de beveiliging maar hij slikt Anti-depressiva voor chronische hyperventilatie. Sinds dat hij die medicatie gebruikt heeft hij er totaal geen last meer van en functioneerd hij net als een ander. Het zal totaal geen invloed hebben op zijn werk. Kan hij de opleiding beveiliger 2 gaan volgen of word hij hier definitief voor afgewezen?

Gr

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Medicatie
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 28 juni 2013, 23:33 »
Er mag niet naar medische gegevens worden gevraagd, dus zolang hij er niet zelf over begint komt niemand daar achter....

Puma200

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Medicatie
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 29 juni 2013, 03:08 »
Beste Planner,

Dat is heel vreemd want hij heeft binnenkort een intake gesprek op het ROC en heeft via de mail een vragenlijst gekregen die hij moet invullen. Daar staat dan in of je met politie in aanraking bent geweest maar ook of je lichamelijke klachten hebt en psychische klachten en als laatst staat er: Gebruikt u medicatie? Zo ja wat voor invloed heeft dit op uw werk?

Hij schrok nog al omdat ie het onwijs jammer zal vinden als ie daarop zou worden afgewezen. Maar ik zei ook al dat half Nederland aan de medicatie zit vanwege stress en drukte op werk enzovoorts.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Medicatie
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 29 juni 2013, 16:06 »
Dat is heel vreemd want hij heeft binnenkort een intake gesprek op het ROC en heeft via de mail een vragenlijst gekregen die hij moet invullen. Daar staat dan in of je met politie in aanraking bent geweest
maar ook of je lichamelijke klachten hebt en psychische klachten en als laatst staat er: Gebruikt u medicatie? Zo ja wat voor invloed heeft dit op uw werk?

Ik zou zeggen. lees dit eens:

http://www.juristenweblog.nl/artikelen.asp?aid=22

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: Medicatie
« Reactie #4 Gepost op: zondag 30 juni 2013, 14:46 »
Er mag niet naar medische gegevens worden gevraagd, dus zolang hij er niet zelf over begint komt niemand daar achter....

Helemaal mee eens Planner !  Privacy volgens mij in het geding als men er toch naar vraagt / informatie misbruikt !

tomjf

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 26
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: freelance beveiliger/ evenementen beveiliger/ gastheer
Re: Medicatie
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 3 juli 2013, 01:11 »
Een school mag vragen naar je medische verleden,
maar een school mag dit niet gebruiken bij een toelating dan wel afwijzing,
(Ik heb een jaar stage gelopen op een ROC)
het ROC vraagt naar de medicatie en dat soort dingen dat als er een ongeval plaats vind, die persoon dan juist kan worden behandeld, zo is me verteld, dus als iemand bv opeens weg valt en ze weten de naam van die persoon kijken ze eerst in een bestand als de leerling er in voor komt, en daar kunnen ze dan de behandeling aan aanpassen, want stel je voor dat iemand die een allergische reactie krijgt en met spoed naar het ziekenhuis moet maar daar niets van bekend is, en die sturen ze weer naar huis... dan kan je denk ik zelf wel na gaan wat voor een gevolgen dit zou kunnen hebben (dit is maar een voorbeeld). Dus het ROC mag er naar vragen, maar als je het invult is geheel je eigen keuze.
dont just do it, do it right...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Medicatie
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 3 juli 2013, 01:40 »
Een school mag vragen naar je medische verleden,

Oh ja? Vertel dan maar eens op basis waarvan dat dan mag?

tomjf

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 26
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: freelance beveiliger/ evenementen beveiliger/ gastheer
Re: Medicatie
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 3 juli 2013, 07:16 »
Oh ja? Vertel dan maar eens op basis waarvan dat dan mag?

vragen mag altijd, ze kunnen je alleen niet verplichten het in te vullen.
dont just do it, do it right...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Medicatie
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 3 juli 2013, 07:50 »
vragen mag altijd

En daar ga jij dus al de fout in, organisaties mogen niet zo maar naar medische gegevens vragen met als doel dat op te slaan in hun administratie.

ze kunnen je alleen niet verplichten het in te vullen.

Door alleen al de vraag te stellen zet je mensen onder druk. Niet iedereen is zo bijdehand om te weigeren dit soort vragen te beantwoorden. A;ls je niks hebt dan denk je er waarschijnlijk helemaal niet aan, als je weigert te antwoorden dan is de conclusie van de andere partij waarschijnlijk "waar rook is is vuur"....

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: Medicatie
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 3 juli 2013, 14:02 »
vragen mag altijd, ze kunnen je alleen niet verplichten het in te vullen.

Ze zijn geen medicus en mogen volgens mij GEEN informatie uitvragen die niet voor hun van belang is.
Bij een calamiiteit en/of incident zal de opgeroepen medicus er naar vragen.
Dan is het vroeg genoeg.

Deze informatie eerder vragen en/of verplicht stellen om in te vullen is volgens mij discriminatie / overtreden privacy wetgeving.

Directie van de betrokken ROC zou moeten opstappen.  Want NL wetgeving over pricacy geldt voor IEDEREEN.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Medicatie
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 3 juli 2013, 15:16 »
Directie van de betrokken ROC zou moeten opstappen.

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Als het gevolg is van het maken van een fout dat je meteen op kunt stappen, dan ben ik bang dat er geen beveiliger is die het meer dan een jaar volhoudt bij een werkgever.

Ik ga, totdat het tegendeel bewezen is, gewoon uit van de goede bedoelingen van een ieder, en ik denk dat iedereen de kans moet hebben om fouten te herstellen. Er zal dan uiteraard wel iemand moeten zijn die dit besrpeekbaar durft te maken.