Auteur Topic: De wet DBA en gevolgen ZZP  (gelezen 18368 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #15 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 19:39 »
Het is heel simpel....  Jij wil zzp worden, prima,

Het probleem is alleen dat de meeste ZZP'ers helemaal geen ZZP'er wilden worden, maar uit nood maar ZZP'er zijn geworden .....

je bent ondernemer

... en helemaal geen ondernemer zijn. Een beveiligingsbedrijf zonder ND nummer, dus je mag geen reclame maken, je kunt alleen alleen maar hopen dat andere beveiligingsbedrijven wat werk voor je hebben!

en hebt hierbij een aantal plichten.

En doordat de concurrentie zo moordend is en de tarieven zeer laag kom je vaak vanzelf in de problemen.

Het is te zot voor woorden dat wij als bedrijf aansprakelijk gesteld kunnen worden als de zzp zijn afdrachten niet doet.

Het is te zot voor woorden dat jullie net doen alsof jullie zaken doen met andere bedrijven terwijl het gewoon schijnconstructies zijn en goedkope werknemers willen misbruiken, om het maar even heel bot neer te zetten! Dat is namelijk de andere kant van het verhaal....

Er zou gewoon een wet moeten komen dat je als zzp standaard verantwoordelijk word gesteld voor je eigen afdrachten en dat hier helemaal geen VAR of modelovereenkomst voor nodig is.

Er moet gewoon een wet komen (en daar was de wet DBA ook voor bedoeld) om dit soort schijnconstructies te voorkomen.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #16 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 20:04 »


Citaat
Juist. En daar zit hem nu juist de kneep en wordt er in alle bochten gewrongen om er maar onderuit te komen.
Ik probeer er niet onderuit te komen, geef alleen aan hoe we het doen. Ben ik heel open en eerlijk in toch? Dus ik probeer er zeker niet onderuit te komen.

Citaat
Juist door alle voorbeelden die jij noemt waarom het niet mogelijk is om zo maar iemand het werk te laten doen toon jij dus juist aan dat het om schijnconstructies gaat en dat we dus gewoon te maken hebben met werknemers en niet met ZZP'ers!
Het zijn helemaal geen schijnconstructies. Een schijnconstructie is als ik een werknemer ontsla en deze voor dezelfde werkzaamheden weer aan het werk zet als zzp.

Maar waarom word er toch altijd zo negatief tegen het zzp aangekeken. Vele zzp die ik ken willen de vrijheid hebben te bepalen waar ze wel en niet willen werken. Ben je bij mij in loondienst, dan kan ik je overal heen sturen. Dat willen vele zzp niet. Die zitten niet vast aan 1 bedrijf, maar kunnen wel voor 15 bedrijven aan het werk. Waarom altijd die negativiteit?

Citaat
En wat betreft de wet. Ik heb het al een aantal keer gezegd en wil dat best nog een keer doen. Om aan te tonen dat het niet om een dienstverband gaat moet je minimaal 1 van de 3 vereisten die leiden tot een dienstverband zien tegen te spreken. En 1 daarvan is dus de persoonlijke arbeid!
Minimaal 1 inderdaad. Maar jij hebt het alleen maar over persoonlijke arbeid, en dat is er inderdaad maar 1 van de 3..... Misschien moet je je in de andere 2 ook eens verdiepen?

Citaat
Ik zie het grijze gebied niet.
Dan houd het op......

Citaat
Zolang jij niet duidelijk maakt hoe het er precies staat, kan ik ook niet beoordelen of de belastingdienst fout zit.

Planner..... Maar dat hoef jij ook niet te beoordelen.


Citaat
Dan gaat het er natuurlijk alleen nog wel om dat jullie in de praktijk net zo handelen als er op papier staat, want anders is die hele overeenkomst niets waard.
En daar gaat het vaak mis.... Maar ik kan stellen, en dat moet je van me aannemen of je doet het niet, wij handelen naar het contract weg, net zoals wij de CAO voor onze personeelsleden hanteren.

Citaat
En zolang wij geen kennis kunnen nemen wat er staat kunnen wij dat niet beoordelen. Het wachten is dus totdat deze op de site van de belastingdienst openbaar wordt gemaakt.
Als je het hebt over onze overeenkomst, dan kun je lang wachten. Beoordeelde overeenkomsten worden niet openbaargemaakt op de website van de belastingdienst.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #17 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 20:13 »
Citaat
Het probleem is alleen dat de meeste ZZP'ers helemaal geen ZZP'er wilden worden, maar uit nood maar ZZP'er zijn geworden .....
Zzp word je niet uit nood, dat is altijd een keuze.... Dat jij dat ziet als laatste redmiddel dan besta je als zzp ook niet lang.

Citaat
... en helemaal geen ondernemer zijn. Een beveiligingsbedrijf zonder ND nummer, dus je mag geen reclame maken, je kunt alleen alleen maar hopen dat andere beveiligingsbedrijven wat werk voor je hebben!
Wel of geen eigen nd, ben begint als zelfstandige, en word je dus ondernemer.
Dan kun je ook de stelling nemen, je moet als beveiligingsbedrijf maar hopen dat klanten werk voor je hebben.
Ook als zzp moet je werk binnen halen. Alleen doe je dat bij een beveiligingsorganisatie ipv bij andere bedrijven.

Citaat
Citaat
En doordat de concurrentie zo moordend is en de tarieven zeer laag kom je vaak vanzelf in de problemen.
Tja dat ligt ook aan jezelf. Onze zzp tarief ligt op 25 euro. Gezien de markt zijn dit reële tarieven. Dat jij als zzp voor 18 gaat werken, tja... Dat doe jezelf. Zelfde als dat een beveiligingsorganisatie een tarief neerlegt van 20 euro. En personeel vervolgens 9 euro bruto geeft en geen reiskosten.

Kortom... Als je als zzp goed je best doet, krijg je goede tarieven, maar dan komt ondernemen om de hoek.

Citaat
Het is te zot voor woorden dat jullie net doen alsof jullie zaken doen met andere bedrijven terwijl het gewoon schijnconstructies zijn en goedkope werknemers willen misbruiken, om het maar even heel bot neer te zetten! Dat is namelijk de andere kant van het verhaal....

Goedkope werknemers? 25 euro tarief, zet daar eens de kostprijs van een werknemer tegenover. Met uitzondering van de duurste jongens(die 5 jaar of langer voor ons werken), zijn wij met een zzp niet goedkoper.

Je moet niet elk bedrijf over 1 kam scheren. Er zijn ook bedrijven die wel eerlijke tarieven geven.

Citaat
Er moet gewoon een wet komen (en daar was de wet DBA ook voor bedoeld) om dit soort schijnconstructies te voorkomen.

De DBA gaat niet werken. Wat voor mening je ook hebt, een zzp is ZELFSTANDIGE, laat ik het dan anders verwoorden. En als zelfstandige, dien je dus ZELFSTANDIG alles te regelen, dus ook je afdrachten. En niet de afdrachten niet afdragen en dan de vinger wijzen naar het bedrijf die je inhuurde.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #18 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 20:59 »
Het zijn helemaal geen schijnconstructies. Een schijnconstructie is als ik een werknemer ontsla en deze voor dezelfde werkzaamheden weer aan het werk zet als zzp.

Dat is jouw interpretatie.

Maar waarom word er toch altijd zo negatief tegen het zzp aangekeken. Vele zzp die ik ken willen de vrijheid hebben te bepalen waar ze wel en niet willen werken. Ben je bij mij in loondienst, dan kan ik je overal heen sturen. Dat willen vele zzp niet. Die zitten niet vast aan 1 bedrijf, maar kunnen wel voor 15 bedrijven aan het werk. Waarom altijd die negativiteit?

Er zijn ook vast ZZP'ers die het heel bewust doen.

Minimaal 1 inderdaad. Maar jij hebt het alleen maar over persoonlijke arbeid, en dat is er inderdaad maar 1 van de 3..... Misschien moet je je in de andere 2 ook eens verdiepen?

Zoals gezegd, die andere 2 daar kom je volgens mij niet onderuit. Ik neem aan dat ze loon willen hebben, en wanneer iemand onder jullie ND nummer, in  jullie uniform en met jullie pas rondloopt, dat allemaal gebeurt onder jullie gezag. Maar goed, ik laat mij graag verrassen?

Beoordeelde overeenkomsten worden niet openbaargemaakt op de website van de belastingdienst.

Er staan er inmiddels al verschillende op....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #19 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 21:17 »
Wel of geen eigen nd, ben begint als zelfstandige, en word je dus ondernemer.

Nee, dan wordt je door de belastingdienst als ondernemer aangemerkt. Dat is heel wat ander als dat je ondernemer bent!

Dan kun je ook de stelling nemen, je moet als beveiligingsbedrijf maar hopen dat klanten werk voor je hebben.

Ook als zzp moet je werk binnen halen. Alleen doe je dat bij een beveiligingsorganisatie ipv bij andere bedrijven.

Natuurlijk, maar met ND nummer is je markt natuurlijk veel groter. En wanneer het een beetje loopt kan je ook andere mensen aan gaan nemen en echt gaan ondernemen. En zoals ik al gezegd heb, feitelijk ben je zonder ND nummer in overtreding van de WPBR.

Tja dat ligt ook aan jezelf. Onze zzp tarief ligt op 25 euro.

Zie hier ook weer een voorbeeld. Jullie bepalen het tarief (lees loon).

Gezien de markt zijn dit reële tarieven.

Dat jij als zzp voor 18 gaat werken, tja... Dat doe jezelf.

Ik ken genoeg voorbeelden (ze zijn hier en op ander fora ook langsgekomen) van mensen die werkelijk dachten dat dit soort tarieven redelijk waren. Dat komt omdat het veelal geen ondernemers zijn weten wat  er allemaal bij komt kijken als je gaat 'ondernemen'.

Zelfde als dat een beveiligingsorganisatie een tarief neerlegt van 20 euro. En personeel vervolgens 9 euro bruto geeft en geen reiskosten.

Dat lijkt mij iets heel anders. Dat is een ondernemer die waarschijnlijk bewust de boel aan het flessen is.

Kortom... Als je als zzp goed je best doet, krijg je goede tarieven,

Er zijn binnen en buiten de beveiliging genoeg voorbeelden die het tegendeel bewijzen.

maar dan komt ondernemen om de hoek.

Precies, maar de meeste ZZP'er zijn dus helemaal geen ondernemers!

Goedkope werknemers? 25 euro tarief, zet daar eens de kostprijs van een werknemer tegenover. Met uitzondering van de duurste jongens(die 5 jaar of langer voor ons werken), zijn wij met een zzp niet goedkoper.

Niet als je per (gewerkt) uur gaat kijken misschien. Maar wanneer er geen/onvoldoende werk is en/of bij ziekte kost een ZZP'er niets, en een werknemer des te meer.

Je moet niet elk bedrijf over 1 kam scheren. Er zijn ook bedrijven die wel eerlijke tarieven geven.

Gelukkig. Maar het gaat niet alleen om de tarieven, maar ook om de rechten van werknemers.

De DBA gaat niet werken.

Niet in de huidige vorm nee. Vandaar ook het uitstel.

Wat voor mening je ook hebt, een zzp is ZELFSTANDIGE, laat ik het dan anders verwoorden. En als zelfstandige, dien je dus ZELFSTANDIG alles te regelen, dus ook je afdrachten.

Precies, en dat is heel wat anders als een ondernemer.

En niet de afdrachten niet afdragen en dan de vinger wijzen naar het bedrijf die je inhuurde.

Het is de overheid die met de vinger kan gaan wijzen.

P

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #20 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 21:29 »


Citaat
Zoals gezegd, die andere 2 daar kom je volgens mij niet onderuit. Ik neem aan dat ze loon willen hebben, en wanneer iemand onder jullie ND nummer, in  jullie uniform en met jullie pas rondloopt, dat allemaal gebeurt onder jullie gezag. Maar goed, ik laat mij graag verrassen?

Er was iets betreffende het loon... Wat dit precies is moet ik in het midden laten. Maar een factuur is valt niet per definitie onder loon. Maar dit is praten op juridisch niveau en daar heb ik te weinig kennis voor.

Citaat
Er staan er inmiddels al verschillende op....
Modelovereenkomsten van de belasting zelf inderdaad, maar geen overeenkomsten van bedrijven welke zijn beoordeeld. Enkel het nummer kun je terugvinden.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #21 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 21:48 »

Citaat
Nee, dan wordt je door de belastingdienst als ondernemer aangemerkt. Dat is heel wat ander als dat je ondernemer bent!
Op papier ben je ondernemer, of je qua persoon ook een ondernemer bent is een andere discussie.

Citaat
Natuurlijk, maar met ND nummer is je markt natuurlijk veel groter. En wanneer het een beetje loopt kan je ook andere mensen aan gaan nemen en echt gaan ondernemen. En zoals ik al gezegd heb, feitelijk ben je zonder ND nummer in overtreding van de WPBR.
Je markt word groter, maar het werk is hetzelfde. Ook personeel kun je aannemen onder de vlag van een ander, dus ook daar hoef je geen ND nummer voor te hebben. Ken een aantal uitzendbureaus die hetzelfde doen. Beveiligers aannemen en bij het bedrijf die de vacature uitzet op pas zetten.

En dan komt de verwarring weer. Aan de ene kant word gezegd dat je een ND nummer moet hebben, en aan de andere kant word dit weer ontkracht.

Citaat
Zie hier ook weer een voorbeeld. Jullie bepalen het tarief (lees loon).
Tarief is geen loon... Tarief moeten al je kosten nog van af, en wat onder aan de streep overblijft is loon.

Citaat
Ik ken genoeg voorbeelden (ze zijn hier en op ander fora ook langsgekomen) van mensen die werkelijk dachten dat dit soort tarieven redelijk waren. Dat komt omdat het veelal geen ondernemers zijn weten wat  er allemaal bij komt kijken als je gaat 'ondernemen'.

Maar redelijk is ook relatief. Wat ik redelijk vind, hoef jij niet te vinden.
Als iemand tevreden is met 20 euro, omdat ze het erbij doen, tja dan is dat jou keuze. Moet je de kost ermee verdienen, dan moet je 25, misschien wel 30 schrijven.

Citaat
Dat lijkt mij iets heel anders. Dat is een ondernemer die waarschijnlijk bewust de boel aan het flessen is.
Volgens jou doen we dat met zzp toch ook? Wij misbruiken ze toch? Dus is niks anders.....

Citaat
Er zijn binnen en buiten de beveiliging genoeg voorbeelden die het tegendeel bewijzen.
Aan wie ligt dat?

Citaat
Precies, maar de meeste ZZP'er zijn dus helemaal geen ondernemers!
Daar oordeel ik niet over. Niet iedereen is even succesvol. Ik heb bijvoorbeeld een eigen horecazaak gehad, gigantisch mee op mijn bek gegaan, maar in de beveiliging toch redelijk succes geboekt.

Ben ik dan een slechte of goede ondernemer?

Citaat
Niet als je per (gewerkt) uur gaat kijken misschien. Maar wanneer er geen/onvoldoende werk is en/of bij ziekte kost een ZZP'er niets, en een werknemer des te meer.
Zijn wij voor het personeel voor verzekerd.. Dus kost me niks extra.
Enige met ons vaste personeel die we de uren moeten geven. Maar wanneer je dit niet meer kunt, is je bedrijf niet meer levensvatbaar.

Citaat
Citaat
Gelukkig. Maar het gaat niet alleen om de tarieven, maar ook om de rechten van werknemers.
Een zzp is geen werknemer, dus het gaat niet om rechten van werknemers...

Citaat
Niet in de huidige vorm nee. Vandaar ook het uitstel.
Ik moet het nog zien of het erdoor komt.... Maar dat zullen we in de toekomst achter komen.


Citaat
Precies, en dat is heel wat anders als een ondernemer.
Zelfstandige is gewoon een ondernemer volgens de BD. Dat je qua persoon dit ook bent is een ander verhaal. Maar de zelfstandige met de ondernemersgeest zal eerder succesvol zijn, dat ben ik wel met je eens.

Citaat
Het is de overheid die met de vinger kan gaan wijzen.
Heb het in praktijk meegemaakt dat er zzp zijn geweest die gewoon alles van de bank gehaald hadden en toen de belastingdienst op de hoek kwam, naar het bedrijf gingen wijzen van ja dat doet het bedrijf toch. Willens en wetens, of gewoon te weinig kennis...

----------------------------------------

Maar je geeft zelf al aan dat de meeste zzp geen ondernemers zijn in jou ogen.

Ben je het dan niet met mij eens, dat het voor de zzp veel te moeilijk gemaakt word?

De wet DBA die er aan gaat komen(laten we daar even van uit gaan)
Die moet gewoon opnemen dat de zzp zelf zorg draagt voor afdrachten van belastingen etc etc. En hier zelf verantwoordelijk is.

Er is nu veel te veel onduidelijkheid over wat wel en niet kan en moet, en waar je wel of niet aan moet voldoen. Wij hebben een juridische afdeling die dit allemaal uitzoeken kan, maar een zzp kan dit niet en heeft vaak niet de financiële mogelijkheden om dit wel te doen. Dus moet je de wet DBA zo inrichten, dat ook de zzp dit snapt.

En dat een zzp in de beveiliging in het bezit zou moeten zijn van een ND nummer slaat natuurlijk nergens op.

Een schoonmaker die zich verhuurt aan een schoonmaakbedrijf hoeft ook niet dezelfde vergunningen te hebben als het bedrijf. Dus waarom zou een zzp in de beveiliging dit wel moeten hebben.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #22 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 23:44 »
Ken een aantal uitzendbureaus die hetzelfde doen. Beveiligers aannemen en bij het bedrijf die de vacature uitzet op pas zetten.

Dat is echt heel wat anders. Dat is een onderneming, die werknemers volgens een CAO verloond en bv zelf de tarieven bepaald.

Ben je het dan niet met mij eens, dat het voor de zzp veel te moeilijk gemaakt word?

Ja, voor echte ZZP'ers wordt het te moeilijk gemaakt.

De wet DBA die er aan gaat komen(laten we daar even van uit gaan)
Die moet gewoon opnemen dat de zzp zelf zorg draagt voor afdrachten van belastingen etc etc. En hier zelf verantwoordelijk is.

Geen probleem

Er is nu veel te veel onduidelijkheid over wat wel en niet kan en moet, en waar je wel of niet aan moet voldoen. Wij hebben een juridische afdeling die dit allemaal uitzoeken kan,

Je hebt inderdaad een juridische afdeling nodig als je op de grenzen van het toelaatbare probeert te werken.

maar een zzp kan dit niet en heeft vaak niet de financiële mogelijkheden om dit wel te doen. Dus moet je de wet DBA zo inrichten, dat ook de zzp dit snapt.

Of je moet het gewoon zo inrichten dat het voor een ieder duidelijk is dat iemand die arbeid onder gezag verricht geen ZZP'er is, maar gewoon een werknemer. Dat voorkomt een hoop problemen.

En dat een zzp in de beveiliging in het bezit zou moeten zijn van een ND nummer slaat natuurlijk nergens op.

Wat nergens op slaat is dat een ZZP'er in de beveiliging mogelijk is! Wanneer je wilt ondernemen in de beveiliging, regel alleen of samen met anderen een ND nummer (zoals dat in de WPBR staat) en ga ondernemen. Maar in je eentje beveiligingswerkzaamheden aanbieden, dat slaat nergens op!

Een schoonmaker die zich verhuurt aan een schoonmaakbedrijf hoeft ook niet dezelfde vergunningen te hebben als het bedrijf. Dus waarom zou een zzp in de beveiliging dit wel moeten hebben.

Net als in de beveiliging zijn ook in de schoonmaakbranche en bijvoorbeeld de bouw allemaal schijnconstructies met ZZP'ers schering en inslag. Gewoon zorgen dat het niet meer kan.

Er zijn zat beroepen waar ZZP'er zijn heel normaal is. Beveiliging, schoonmaak en de bouw zijn dat wat mij betreft niet.
« Laatst bewerkt op: zondag 30 juli 2017, 23:47 door Planner »

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #23 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 23:54 »
Citaat
Dat is echt heel wat anders. Dat is een onderneming, die werknemers volgens een CAO verloond en bv zelf de tarieven bepaald.
Klopt uitzend CAO in 9 van de 10 gevallen, klopt ook voor geen meter, maar niemand die er wat van zegt...

Citaat
Ja, voor echte ZZP'ers wordt het te moeilijk gemaakt.
Klopt


J
Citaat
e hebt inderdaad een juridische afdeling nodig als je op de grenzen van het toelaatbare probeert te werken.
Klein glimlachje om deze opmerking

Citaat
Of je moet het gewoon zo inrichten dat het voor een ieder duidelijk is dat iemand die arbeid onder gezag verricht geen ZZP'er is, maar gewoon een werknemer. Dat voorkomt een hoop problemen.
Dan komt elke zzp thuis te zitten.

Citaat
Wat nergens op slaat is dat een ZZP'er in de beveiliging mogelijk is!
Verklaar je nader?

Citaat
Wanneer je wilt ondernemen in de beveiliging, regel alleen of samen met anderen een ND nummer (zoals dat in de WPBR staat) en ga ondernemen. Maar in je eentje beveiligingswerkzaamheden aanbieden, dat slaat nergens op!
Oke je hebt als zzp een vergunning aangevraagd. Wat veranderd er voor de situatie?


Citaat
Net als in de beveiliging zijn ook in de schoonmaakbranche en bijvoorbeeld de bouw allemaal schijnconstructies met ZZP'ers schering en inslag. Gewoon zorgen dat het niet meer kan.
Schijnconstructies heb je overal, maar jij ziet al snel een schijnconstructie.

Citaat
Er zijn zat beroepen waar ZZP'er zijn heel normaal is. Beveiliging, schoonmaak en de bouw zijn dat wat mij betreft niet.
Waarom niet?

Maar nu hebben we een grote discussie, en het dwaalt een beetje af van de stelling wel of geen ND...

Stel nu met alle info waar we over gediscussieerd hebben.

Ik vraag nu zoals jij wens een ND nummer aan. Maar mijn core business ligt op het uitlenen aan beveiligingsorganisaties. Dan kun je denken aan 1 zzp die misschien 1 man erbij krijgt op pas, maar dan houd het wel op, en die leent zich uit. Wat maakt hem dan wel een ondernemer?

Voordat je begint dat ze eigen werk kunnen vinden. Pak een 1alert. Deze is mega groot, hebben een omzet om u tegen te zeggen, maar hebben geen eigen werk. Doe doen uitsluitend uitlenen aan beveiligingsorganisaties.

Wat maakt een 1alert anders, dan de zzp die hetzelfde gaat doen, alleen in hele kleine getale?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #24 Gepost op: maandag 31 juli 2017, 00:39 »
Dan komt elke zzp thuis te zitten.

Kijk in de lijst met vele modelovereenkomsten. Daar staan talloze voorbeelden van ZZP'ers die niet onder werkgeversgezeg werken! Ja, in de beveiliging zal je dan geen ZZP'er meer tegenkomen!

Oke je hebt als zzp een vergunning aangevraagd. Wat veranderd er voor de situatie?

Jij ziet ZZP'er en een eenmanszaak als hetzelfde. Wat ik bedoel is dat wanneer je een ND nummer regelt, je gaat ondernemen en zelf beveiligingsklussen gaat aannemen, waarbij je uiteraard, zeker in het begin, wel een gedeelte van de werkzaamheden kan gaan doen, maar ook andere werknemers aan het werk zet.

Schijnconstructies heb je overal, maar jij ziet al snel een schijnconstructie.

En ik ben zeker niet de enige die dat ziet. Dat is dan ook de reden dat de politiek met deze wet bezig is.

Maar nu hebben we een grote discussie, en het dwaalt een beetje af van de stelling wel of geen ND...

Stel nu met alle info waar we over gediscussieerd hebben.

Ik vraag nu zoals jij wens een ND nummer aan.

Dat wens ik helemaal niet! Ik zeg dat dit in de WPBR staat....

Maar mijn core business ligt op het uitlenen aan beveiligingsorganisaties.

Dat heeft dus, zoals ik dat al een aantal keer benoemd heb, niets met ondernemen te maken, ondanks dat de BD je dan als ondernemer aanmerkt.

Dan kun je denken aan 1 zzp die misschien 1 man erbij krijgt op pas, maar dan houd het wel op, en die leent zich uit. Wat maakt hem dan wel een ondernemer?

Als hij/zij dan gewoon zelf op zoek gaat naar beveiligingsklussen, en niet alleen maar de gaten moet dichten en/of anderzijds de flexibiliteit van andere beveiligingsbedrijven moet vullen. En nee, het ND nummer heeft in jouw voorbeeld geen enkele meerwaarde!

Voordat je begint dat ze eigen werk kunnen vinden. Pak een 1alert. Deze is mega groot, hebben een omzet om u tegen te zeggen, maar hebben geen eigen werk. Doe doen uitsluitend uitlenen aan beveiligingsorganisaties.

Wat maakt een 1alert anders, dan de zzp die hetzelfde gaat doen, alleen in hele kleine getale?

Dit is gewoon een uitzendorganisatie met ND nummer (3923). Dat is heel wat anders dan uitsluitend jezelf aanbieden bij beveiligingsorganisaties en dan roepen dat je 'ondernemer' bent, maar feitelijk gewoon aan het solliciteren bent voor een baan.

Maar goed, wij gaan het toch niet eens worden, omdat we het op een aantal principiële punten oneens zijn. En dat is verder geen probleem, we agree to disagree.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #25 Gepost op: maandag 31 juli 2017, 03:04 »
Citaat
Dat heeft dus, zoals ik dat al een aantal keer benoemd heb, niets met ondernemen te maken, ondanks dat de BD je dan als ondernemer aanmerkt.
Wat doet een 1alert dan? Weet je hoe die begonnen is?

Citaat
Als hij/zij dan gewoon zelf op zoek gaat naar beveiligingsklussen, en niet alleen maar de gaten moet dichten en/of anderzijds de flexibiliteit van andere beveiligingsbedrijven moet vullen. En nee, het ND nummer heeft in jouw voorbeeld geen enkele meerwaarde!
1alert vult alleen maar gaten van andere beveiligingsorganisaties. van 1 dienst tot aan grote projecten.

Citaat
Dit is gewoon een uitzendorganisatie met ND nummer (3923). Dat is heel wat anders dan uitsluitend jezelf aanbieden bij beveiligingsorganisaties en dan roepen dat je 'ondernemer' bent, maar feitelijk gewoon aan het solliciteren bent voor een baan.
1alert is ook klein begonnen en heeft zelf ook eigen klussen gehad, echter hebben de ze business op het uitlenen aan beveiligingsbedrijven gericht, maar het principe is het het zelfde. Alleen doet 1alert het met bijv 100 man(geen idee hoeveel ze hebben) en een zzp doet het alleen. Maar het principe is hetzelfde.

Citaat
Maar goed, wij gaan het toch niet eens worden, omdat we het op een aantal principiële punten oneens zijn. En dat is verder geen probleem, we agree to disagree.
Dat is ook geen probleem, heb respect voor ieder die zijn mening kan onderbouwen, en dat doe je!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #26 Gepost op: maandag 31 juli 2017, 08:51 »
Wat doet een 1alert dan? Weet je hoe die begonnen is?

Geen idee hoe ze begonnen zijn, jij kennelijk wel

1alert vult alleen maar gaten van andere beveiligingsorganisaties. van 1 dienst tot aan grote projecten.

Maar er is een groot verschil als je dat als ZZP'er doet, of een bedrijf hebt met werknemers (uitzendkrachten). Want in het laatste geval is het volstrekt duidelijk wie de juridische werkgever is, namelijk het uitzendbedrijf

Overigens hebben ze ook een ND nummer, en valt op de site te lezen dat ze ook zelf beveiligingsklussen kunnen/willen verzorgen

1alert is ook klein begonnen en heeft zelf ook eigen klussen gehad, echter hebben de ze business op het uitlenen aan beveiligingsbedrijven gericht, maar het principe is het het zelfde. Alleen doet 1alert het met bijv 100 man(geen idee hoeveel ze hebben) en een zzp doet het alleen.

Als ik een uitzendorganisatie begin, en ik heb 1 man in dienst, dan is dat precies hetzelfde, alleen in het klein. De man is dan bij mij in dienst, ik ben de juridische werkgever. Wanneer je echter jezelf 'uitleent', dan is dat toch echt iets heel anders.

Maar het principe is hetzelfde.

Nee, dat is het niet, maar goed....

Dat is ook geen probleem, heb respect voor ieder die zijn mening kan onderbouwen, en dat doe je!

... dat dus

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 1 augustus 2017, 04:04 »

Citaat
Maar er is een groot verschil als je dat als ZZP'er doet, of een bedrijf hebt met werknemers (uitzendkrachten). Want in het laatste geval is het volstrekt duidelijk wie de juridische werkgever is, namelijk het uitzendbedrijf

En wanneer je als zzp via een uitzendbureau word weggezet? Hoe zit dat dan? Want dat is wat 1alert ook veel doet. Samenwerken met andere zzp of bedrijven en die weer uitlenen aan de grote jongens.
Let wel... 1alert is een vrij grote speler en wil echt geen risico lopen, die doen alles volgens het boekje.

Citaat
Overigens hebben ze ook een ND nummer, en valt op de site te lezen dat ze ook zelf beveiligingsklussen kunnen/willen verzorgen
Klopt op uitzend en detachering basis. Dus geen eigen werk.

Als ik een uitzendorganisatie begin, en ik heb 1 man in dienst, dan is dat precies hetzelfde, alleen in het klein. De man is dan bij mij in dienst, ik ben de juridische werkgever. Wanneer je echter jezelf 'uitleent', dan is dat toch echt iets heel anders.

Nee, dat is het niet, maar goed....

... dat dus
[/quote]

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 1 augustus 2017, 09:49 »
En wanneer je als zzp via een uitzendbureau word weggezet? Hoe zit dat dan?

Dan ben je geen ZZP'er meer, maar sta je op de payroll van het uitzendbureau. Je bent dan gewoon uitzendkracht in dienst van het uitzendbureau, het uitzendbureau/payrollorganisatie gaat dan een uitzendovereenkomst aan met de opdrachtgever en het uitzendbureau is de juridische werkgever. Opdrachtgever loopt geen risico, de freelancer hoeft zelf niets te regelen bij belastingdienst en/of KvK.

Want dat is wat 1alert ook veel doet. Samenwerken met andere zzp of bedrijven en die weer uitlenen aan de grote jongens.
Let wel... 1alert is een vrij grote speler en wil echt geen risico lopen, die doen alles volgens het boekje.

En ik weet, net als 1alert, precies hoe dat boekje werkt....

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: De wet DBA en gevolgen ZZP
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 1 augustus 2017, 18:18 »
Citaat
Dan ben je geen ZZP'er meer, maar sta je op de payroll van het uitzendbureau. Je bent dan gewoon uitzendkracht in dienst van het uitzendbureau, het uitzendbureau/payrollorganisatie gaat dan een uitzendovereenkomst aan met de opdrachtgever en het uitzendbureau is de juridische werkgever. Opdrachtgever loopt geen risico, de freelancer hoeft zelf niets te regelen bij belastingdienst en/of KvK.

Je begrijpt het verkeerd... Als zzp via een uitzendorganisatie aan het werk.. Dus jij verhuurt je aan het uitzendbureau en die zet je weer door. Wat bijv een 1alert doet.

Citaat
En ik weet, net als 1alert, precies hoe dat boekje werkt....

Ben benieuwd?