Auteur Topic: juiste hond?  (gelezen 10303 keer)

tomjf

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 26
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: freelance beveiliger/ evenementen beveiliger/ gastheer
juiste hond?
« Gepost op: zondag 21 juli 2013, 01:54 »
hallo mensen,

ik ben al langere tijd aan het zoeken voor een goede hond om een cursus mee te gaan doen tot hondengeleider. maar nu was ik benieuwd naar jullie mening. welk ras vinden jullie nou de ideale beveiligingshond en waarom? het gaat vooral om nachtbewaking.
dont just do it, do it right...

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: juiste hond?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 27 juli 2013, 11:19 »
Voor het beste ras moet je kijken welk ras de politie het meeste gebruikt, daaraan kun je afleiden dat het een goed ras is.
Dit zijn vooral Duitse, Nederlandse en Mechelse herders. Omdat deze honden een sterk ruikvermogen hebben word hier vaak voor gekozen.

Echter gebruiken wij in de beveiliging de hond voor andere doeleinden en is het meer preventief, volgens de wet mag je een beveiligingshond nooit aflijnen en commando geven aan te vallen... Een vechthond hoef je dus niet te hebben.

Wat ook fijne honden zijn die makkelijk dingen aan te leren zijn, zijn de labradors en golden retrievers. Deze honden worden veel gebruikt als blindengeleidehonden. Daarbij is het belangrijk dat je een klik hebt met een bepaald ras. Je word partners van elkaar..

Hoop dat je er wat aan hebt, succes met het vinden van een geschikte hond

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: juiste hond?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 27 juli 2013, 12:22 »
volgens de wet mag je een beveiligingshond nooit aflijnen en commando geven aan te vallen...

Ook een hond van een beveiliger mag ter vedediging op grond van noodweer(exces) het commando worden gegeven om aan te vallen.

http://www.dediensthond.nl/hondengeleider.php

want anders kan je net zo goed met je chiwawa op stap gaan.....

helldog2004

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Safety begins with yourself
    • Bekijk profiel
    • All Above Security
  • Bedrijf: All Above Security
  • Functie: Evenementen / stewart / portier / persoons / surveillant / straatcoach / millitair
Re: juiste hond?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 31 augustus 2013, 13:56 »
Naar mijn mening zijn de mechelse herders de ideale keuze voor de hondenbrigade.
Dit om meerdere redenen:
1. Ze zijn leergierig, zelfs op latere leeftijd kun je ze redelijk (met de harde hand) dingen bij leren.
2. Ze zijn sneller dan zijn familieleden (de herder) en wendiger.
3. Ze luisteren ontzettend goed, en thuis zijn het gewoon ontzettend lieve honden waar je je kinderen (bij wijze van spreken) alleen zou kunnen laten.

Ik heb zelf ook een Mechelse herder, en je mag WEL je honden "stellen" en dergelijke leren, zoals de politie ze ook leert.
Het is me al meerdere keren opgevallen dat hondenbrigades honden overnemen van de politie.

M.v.g.
H.V. Rensenbrink
Safety begins with yourself!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: juiste hond?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 1 september 2013, 23:34 »
2. Ze zijn sneller dan zijn familieleden (de herder) en wendiger.

Dan is natuurlijk alleen de vraag wat je daar in de dagelijkse praktijk aan hebt?

en thuis zijn het gewoon ontzettend lieve honden waar je je kinderen (bij wijze van spreken) alleen zou kunnen laten.

Ok "bij wijze van spreken" lijkt me dat niet juist.
« Laatst bewerkt op: zondag 1 september 2013, 23:37 door Planner »

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: juiste hond?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 2 september 2013, 15:05 »
Dan is natuurlijk alleen de vraag wat je daar in de dagelijkse praktijk aan hebt?

Ok "bij wijze van spreken" lijkt me dat niet juist.

Een snelle en wenbare hond kan in meerdere situaties goed van pas komen.
Alleen al dat hij zichzelf al indien nodig sneller in veiligheid brengen vind ik al een pluspunt.
Zo zullen er nog meer zaken zijn zowel zakelijk als prive.

En dat hij "bij wijze van spreken" gebruikt vind ik juist heel goed en begrijp ook wat hij daarmee bedoeld.
Je kan nooit met zekerheid zeggen dat een niets zal doen maar veel eigenaren hebben wel dat gevoel. Dan vind ik de manier zoals hij het stelt wel rieëel.
Ik ken meerdere beveiliging en politie honden die hun werk goed deden maar in de prive sfeer nog nooit iemand hebben gebeten. En ik ken ook een hoop niet politie en beveiligingshonden die wel mensen hebben gebeten en zelfs verminkt.