Auteur Topic: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017  (gelezen 42212 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Gepost op: woensdag 11 januari 2017, 22:43 »
Het lijkt mij handig om dit even in een nieuw topic te bespreken

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/1177467362331549

Een aantal zaken vallen mij op. Allereerst natuurlijk dat er alleen gezegd wordt dat er afspraken zijn gemaakt rond de Onregelmatigheidstoeslagen tijdens vakantie en over pensioen, maar dat daar inhoudelijk niets over gezegd wordt. Dat komt op mij over alsof het zeker niet met terugwerkende kracht vanaf 2013 ingaat, want dan had men dat echt wel benoemd.

Ook de "extra" loonsverhoging van 0,5% om de zaken uit het verleden te vereffenen gaat dus niet met terugwerkende kracht, ondanks de garanties die er gegeven waren dat er gecompenseerd zou gaan worden. En dan heb ik het nog niet eens over het gegeven dat die 0,34% die toen berekend was nooit kan kloppen.

"Over onder andere de onderwerpen Duurzame Inzetbaarheid en zekerheid over roosters wordt in de komende maanden verder gepraat."

Ook dit is weer precies hetzelfde als wat er de afgelopen jaren is gebeurd. Men schuift zaken op de lange baan, en je kan voorspellen wat er weer gaat gebeuren. Het wordt eindeloos gerekt, 30 september is het zo en dan is er weer geen concreet akkoord.

En dan dit: "De leden werkend onder de cao G4S Aviation Security zullen niet gevraagd worden om hun stem uit te brengen. Zij vallen immers niet onder de landelijke cao Particuliere Beveiliging". Dit is natuurlijk heel logisch, want zij vallen daar inderdaad niet onder. Maar toen de weerstand tegen de nieuwe CAO in 2012/2013 zo groot bleek, toen werden de leden vallen onder de G4S Aviation CAO juist wel ingeschakeld en opgeroepen om maar wel voor de nieuwe CAO te  stemmen, ondanks dat zij er niet onder zouden gaan vallen, maar zij wel een eigen CAO konden houden waarbij zij wel gewoon de oude voorwaarden bleven houden. En dan maar blijven beweren dat de bonden de CAO er niet doorheen hebben gedrukt!

Ik ga verder geen oordeel meer uitspreken. Een goede verstaander weet denk ik wel wat ik er van denk, maar de beveiligers in deze branche moeten eens zelf gaan nadenken over wat ze (niet) willen en dat eens duidelijk laten weten en dit niet door een klein groepje vakbondsleden laten bepalen.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 02:19 »
Het lijkt mij handig om dit even in een nieuw topic te bespreken

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/1177467362331549

Een aantal zaken vallen mij op. Allereerst natuurlijk dat er alleen gezegd wordt dat er afspraken zijn gemaakt rond de Onregelmatigheidstoeslagen tijdens vakantie en over pensioen, maar dat daar inhoudelijk niets over gezegd wordt. Dat komt op mij over alsof het zeker niet met terugwerkende kracht vanaf 2013 ingaat, want dan had men dat echt wel benoemd.

Ook de "extra" loonsverhoging van 0,5% om de zaken uit het verleden te vereffenen gaat dus niet met terugwerkende kracht, ondanks de garanties die er gegeven waren dat er gecompenseerd zou gaan worden. En dan heb ik het nog niet eens over het gegeven dat die 0,34% die toen berekend was nooit kan kloppen.

"Over onder andere de onderwerpen Duurzame Inzetbaarheid en zekerheid over roosters wordt in de komende maanden verder gepraat."

Ook dit is weer precies hetzelfde als wat er de afgelopen jaren is gebeurd. Men schuift zaken op de lange baan, en je kan voorspellen wat er weer gaat gebeuren. Het wordt eindeloos gerekt, 30 september is het zo en dan is er weer geen concreet akkoord.

En dan dit: "De leden werkend onder de cao G4S Aviation Security zullen niet gevraagd worden om hun stem uit te brengen. Zij vallen immers niet onder de landelijke cao Particuliere Beveiliging". Dit is natuurlijk heel logisch, want zij vallen daar inderdaad niet onder. Maar toen de weerstand tegen de nieuwe CAO in 2012/2013 zo groot bleek, toen werden de leden vallen onder de G4S Aviation CAO juist wel ingeschakeld en opgeroepen om maar wel voor de nieuwe CAO te  stemmen, ondanks dat zij er niet onder zouden gaan vallen, maar zij wel een eigen CAO konden houden waarbij zij wel gewoon de oude voorwaarden bleven houden. En dan maar blijven beweren dat de bonden de CAO er niet doorheen hebben gedrukt!

Ik ga verder geen oordeel meer uitspreken. Een goede verstaander weet denk ik wel wat ik er van denk, maar de beveiligers in deze branche moeten eens zelf gaan nadenken over wat ze (niet) willen en dat eens duidelijk laten weten en dit niet door een klein groepje vakbondsleden laten bepalen.

Had je verwacht dan, dat er een beter akkoord zou komen?

Gelukkig zelf niet veel mee te maken, en heb mijn eigen bepalingen laten bepalen welke voor mij aantrekkelijk waren.

Maar ik blijf me verbazen, dat de beveiligers die er alle dagen mee te maken krijgen, niet in opstand komen. Valse beloftes, afspraken tussen bonden en grote marktspelers, om er voor te zorgen dat een werkgever goed kan leven met de CAO.

Ik hoor wel eens bij ons op de werkvloer dat erover gepraat word. Onze vaste contractanten krijgen compensatie van de werkgever, voor de lidmaatschap kosten. Deze worden vergoed door de werkgever.
En nog is 1 op de 3 geen lid, omdat ze er geen voordeel in zien..

Dan valt mij de mond open.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 02:45 »
En nog is 1 op de 3 geen lid, omdat ze er geen voordeel in zien..

En van degenen die wel lid zijn, is er ook slechts een klein percentage dat gaat stemmen.

Dan valt mij de mond open.

Ik kijk er al tientallen jaren met open mond naar. En elke keer zijn er velen met een grote mond, die hier en elders heel hard roepen dat ze tegen zijn. Maar er zelf wat aan doen, lid worden, anderen (die volgens hun ook tegen zijn) overhalen lid te worden en van binnenuit de bonden een andere koers laten voeren, dat doen ze niet, en zijn dan vervolgens boos op de (kleine) groep voorstanders die er voor gezorgd hebben dat er een CAO is. Altijd wijzen naar anderen, maar niet voor zichzelf op willen/durven komen. Ook deze keer zal het wel weer niet anders gaan.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 03:15 »

Citaat
En van degenen die wel lid zijn, is er ook slechts een klein percentage dat gaat stemmen.

Het is net als in de politiek. Ach wat maakt stemmen toch uit, er veranderd toch niks...
Met die gedachte stemmen veel niet, of stemmen wat iemand anders ook doet.

Citaat
Ik kijk er al tientallen jaren met open mond naar. En elke keer zijn er velen met een grote mond, die hier en elders heel hard roepen dat ze tegen zijn. Maar er zelf wat aan doen, lid worden, anderen (die volgens hun ook tegen zijn) overhalen lid te worden en van binnenuit de bonden een andere koers laten voeren, dat doen ze niet, en zijn dan vervolgens boos op de (kleine) groep voorstanders die er voor gezorgd hebben dat er een CAO is. Altijd wijzen naar anderen, maar niet voor zichzelf op willen/durven komen. Ook deze keer zal het wel weer niet anders gaan.

Wat ik in de jaren heb gemerkt aan grootste verandering is saamhorigheid.  Toen ik begon met de beveiliging, had je klussen die je niet zelf aan kon. Dan belde je je collega bedrijf die bij je in de buurt zat, en deed je het samen.

Kregen wij telefoontjes van collega bedrijven, van joh ik krijg een klus binnen, maar heb er eigenlijk geen personeel voor, kan ik hem naar jou door sturen? Hierdoor ontstond een goede werksfeer waarbij iedereen een boterham verdiende.

Nu willen de bedrijven niet een boterham delen, maar een heel brood pakken. Concurreren zichzelf de markt uit en zo is het begin van het einde begonnen.

Dat resulteert zich weer in het feit, dat er nu bij de bonden ook geen saamhorigheid meer is. Van zowel bedrijven als collega's. Niks word elkaar gegund en het is ik ik ik.

En dan spelen de bonden er mooi op in, door met een kleine groep samen te hangen, en de rest in de kou te laten staan. Dus wat denken de meesten dan, krijg de pleuris, van zo'n bond wil ik geen lid worden.

Maar wel klagen aan de langs het veld!

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 08:55 »
Het lijkt mij handig om dit even in een nieuw topic te bespreken

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/1177467362331549

Een aantal zaken vallen mij op. Allereerst natuurlijk dat er alleen gezegd wordt dat er afspraken zijn gemaakt rond de Onregelmatigheidstoeslagen tijdens vakantie en over pensioen, maar dat daar inhoudelijk niets over gezegd wordt. Dat komt op mij over alsof het zeker niet met terugwerkende kracht vanaf 2013 ingaat, want dan had men dat echt wel benoemd.

De sigaren waren op, dan maar de ORT gelden inzetten. Bovendien is het niet eerlijk, iedereen heeft recht op een ander bedrag. Als je hierover de leden laat stemmen, dan zullen de leden die niet onregelmatig werken natuurlijk VOOR stemmen

Ook de "extra" loonsverhoging van 0,5% om de zaken uit het verleden te vereffenen gaat dus niet met terugwerkende kracht, ondanks de garanties die er gegeven waren dat er gecompenseerd zou gaan worden. En dan heb ik het nog niet eens over het gegeven dat die 0,34% die toen berekend was nooit kan kloppen.

"Over onder andere de onderwerpen Duurzame Inzetbaarheid en zekerheid over roosters wordt in de komende maanden verder gepraat."

Ook dit is weer precies hetzelfde als wat er de afgelopen jaren is gebeurd. Men schuift zaken op de lange baan, en je kan voorspellen wat er weer gaat gebeuren. Het wordt eindeloos gerekt, 30 september is het zo en dan is er weer geen concreet akkoord.

En dan dit: "De leden werkend onder de cao G4S Aviation Security zullen niet gevraagd worden om hun stem uit te brengen. Zij vallen immers niet onder de landelijke cao Particuliere Beveiliging". Dit is natuurlijk heel logisch, want zij vallen daar inderdaad niet onder. Maar toen de weerstand tegen de nieuwe CAO in 2012/2013 zo groot bleek, toen werden de leden vallen onder de G4S Aviation CAO juist wel ingeschakeld en opgeroepen om maar wel voor de nieuwe CAO te  stemmen, ondanks dat zij er niet onder zouden gaan vallen, maar zij wel een eigen CAO konden houden waarbij zij wel gewoon de oude voorwaarden bleven houden. En dan maar blijven beweren dat de bonden de CAO er niet doorheen hebben gedrukt!

Was dit dan geen stem fraude destijds? Hoe kun je nu meestemmen in een CAO die niet de jouwe is, ik mag toch ook geen invloed hebben op G4S AS CAO?

Ik ga verder geen oordeel meer uitspreken. Een goede verstaander weet denk ik wel wat ik er van denk, maar de beveiligers in deze branche moeten eens zelf gaan nadenken over wat ze (niet) willen en dat eens duidelijk laten weten en dit niet door een klein groepje vakbondsleden laten bepalen.

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 10:42 »
G4S  had nog een oude bedrijfs -CAO.
Ze vallen echter ook onder de CAO PB.
Door voor de CAO PB te stemmen kregen ze wel de plussen maar niet de minnen van deze CAO.
Zij behielden dus hun oude rechten uit hun bedrijfs-CAO. (ORT,  ATV,  enz.)
Ze kregen bijvoorbeeld wel de eindejaarsuitkering.
Natuurlijk stemden deze leden massaal voor.
Het werd voor hen alleen maar beter.

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 11:10 »
G4S  had nog een oude bedrijfs -CAO.
Ze vallen echter ook onder de CAO PB.
Door voor de CAO PB te stemmen kregen ze wel de plussen maar niet de minnen van deze CAO.
Zij behielden dus hun oude rechten uit hun bedrijfs-CAO. (ORT,  ATV,  enz.)
Ze kregen bijvoorbeeld wel de eindejaarsuitkering.
Natuurlijk stemden deze leden massaal voor.
Het werd voor hen alleen maar beter.

Dit drama CAO is ons gewoon door de strot geduwd, en het laatste zetje om kwam vanuit G4S AS die niets te verliezen hadden.

Nu mogen zij niet meer meestemmen. Dat is toch vreemd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 11:39 »
Door voor de CAO PB te stemmen kregen ze wel de plussen maar niet de minnen van deze CAO.
Zij behielden dus hun oude rechten uit hun bedrijfs-CAO. (ORT,  ATV,  enz.)

Een bedrijfs CAO wordt natuurlijk alleen maar afgesloten wanneer deze beter is als de "normale" CAO. De bonden geven door het in stand houden van de G4S AS CAO met de oude voorwaarden, impliciet aan, dat de nieuwe CAO die zij voor de rest van beveiligend Nederland hebben afgesloten dus slechter is als wat er was, maar tot op de dag van vandaag weigeren ze dat openlijk te zeggen.

Gezien de reacties denk ik dat het akkoord wat er nu ligt wel bekrachtigd wordt door de leden, omdat de worst die voorgehouden wordt (eindelijk een loonsverhoging) er in gaat als zoete koek.

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 11:42 »

NIEUWS https://www.cnvvakmensen.nl/caos/beveiliging/cao-particuliere-beveiliging/nieuws/akkoord-over-nieuwe-cao-particuliere-beveiliging
Akkoord over nieuwe cao particuliere beveiliging

12 januari 2017
Na lang en intensief onderhandelen hebben CNV Beveiliging, FNV Beveiliging en de Unie Security eindelijk een akkoord bereikt met de werkgeversorganisatie over de cao particuliere beveiliging. De tekst van het akkoord vind je in de bijlage.

Wat hebben we afgesproken?
De looptijd is van 1 januari 2017 tot en met 30 september 2017.

Per 2 januari 2017 (1e dag van loonperiode 1) zullen de lonen structureel worden verhoogd met 2,5%. Een half procent daarvan is de afrekening van het Syntro-rapport (berekening effecten cao 2012-2013 waarin cao-partijen zaken als onregelmatigheidstoeslag (ORT), verschuivingstoeslag, roostersystematiek, etc. hebben uitgeruild).

Deze afrekening komt voor de periode 10/2013 tot 1/2017 uit op 1,1% eenmalig. Door de lonen structureel te verhogen met 0,5% werkt deze afrekening door in de ORT, de vakantiebijslag en de eindejaarsuitkering. Dit levert je op termijn dus meer op dan de eenmalige uitkering die werkgevers eerder van plan waren te betalen.

Met ingang van periode 1 2017 wordt de ORT tijdens vakantie opnieuw ingevoerd. De herberekening van het resterende saldo gebeurt op dezelfde manier als tijdens de afschaffing in 2013. Dus als je over de afgelopen 52 weken gemiddeld 3% ORT had en je hebt nog 80 verlofuren over van vorig jaar, dan worden die verlofuren als volgt berekend:

80 verlofuren zonder ORT 103 x 100 = 77,66 verlofuren met ORT. In geldwaarde blijven de resterende verlofuren evenveel waard.

De cao-afsluitende partijen (Nederlandse Veiligheidsbranche, CNV Beveiliging, FNV Beveiliging en de Unie Security) spreken in artikel 3e naar elkaar uit dat zij met deze afspraak de cao-afspraken uit 2012-2013 inkomens-en kostenneutraal hebben afgewikkeld. Met die afspraak sluiten cao-partijen de afspraken uit 2012-2013 naar de toekomst toe af.

De vrijgevallen VUT-premie van 0,94% die werkgevers voorheen moesten storten in de VUT-pot, wordt nu ingezet om de pensioenregeling te verbeteren voor parttimers die meer uren werken dan hun contract (met een maximum van 152 uur per periode). Dit is in 2016 vastgelegd in de uitvoeringsovereenkomst met het pensioenfonds en wordt per 1 januari 2017 ingevoerd.

We hebben in artikel 95B het aantal uren verlaagd, zodat meer contractswisselingen onder dit artikel vallen, waarmee we de positie van werknemers verbeteren.

We hebben afspraken gemaakt over de reparatie van WW en WGA zoals is afgesproken in het Sociaal Akkoord van 2013.

Ledenraadpleging
Wij leggen dit akkoord met een positief advies aan je voor. Je kunt stemmen via deze link. Als je deze nieuwsbrief per post ontvangt kun je stemmen via de site https://www.cnvvakmensen.nl/caos/beveiliging/cao-particuliere-beveiliging

De stemming sluit op zondag 29 januari 2017 om 21.00 uur.

Als je vragen hebt, dan kun je mij mailen via a.bulsink@cnvvakmensen.nl

De vakbonden organiseren gezamenlijke bijeenkomsten op verschillende plekken in het land; je kunt hier binnenlopen en je vragen stellen.

Locaties en tijden maken we bekend via onze website, via de facebookpagina van CNV Beveiliging en via jeachterban.nl Jeachterban.nl is onze nieuwe online community speciaal voor beveiligers!

Aletta Bulsink
Bestuurder CNV Vakmensen

E: a.bulsink@cnvvakmensen.nl
M: 06 20 47 18 88


zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 11:44 »
ONDERHANDELINGSRESULTAAT CAO PARTICULIERE BEVEILIGING
De cao-onderhandelingsdelegaties van werkgeversorganisatie De Nederlandse Veiligheidsbranche en de vakbonden FNV Beveiliging, De Unie Security en CNV Beveiliging (gezamenlijk "cao-partijen") hebben op 9 januari 2017 een akkoord bereikt over de nieuwe cao. Het akkoord is onder voorbehoud van goedkeuring door de achterbannen.
1. Looptijd
a) 1 Januari 2017 tot en met 30 september 2017
b) Cao-partijen zijn er van op de hoogte dat het in de sector particuliere beveiliging gebruikelijk is dat loonstijgingen plaatsvinden in januari van enig jaar.
2. Loon
a) De lonen en loonschalen worden structureel verhoogd met 2% met ingang van loonperiode 1/2017
b) De lonen en loonschalen worden additioneel structureel met 0,5% verhoogd met ingang van loonperiode 1/2017
c) De loonsverhoging onder 2b is bedoeld en gelabeld ter compensatie voor werknemers, in relatie tot de afwikkeling van het Syntro-rapport d.d. 3 december 2014 (Evaluatie Cao Beveiliging 2013-2014).
3. ORT tijdens vakantie-uren
a) Met ingang van loonperiode 1/2017 wordt ORT tijdens vakantie-uren (over de vakantie- uren die vanaf dat moment worden opgebouwd) heringevoerd
b) De hoogte van de uit te keren ORT tijdens vakantie-uren wordt bepaald door het gemiddelde te nemen van de uitbetaalde ORT over de voorgaande 52 weken
c) De herberekening van het openstaande saldo vakantie-uren vindt plaats conform de herberekening in 2013. Dat houdt in dat per loonperiode 1/2017 wordt vastgesteld:
□ het saldo vakantie-uren waarover geen ORT verschuldigd is
□ de gemiddelde ORT over de voorgaande 52 weken
□ op basis daarvan wordt het saldo waarover ORT verschuldigd is, herrekend
d) In geen geval mag het saldo aan vakantie-uren in enig jaar minder zijn dan het wettelijk minimum
e) De afspraken die in 2012/2013 zijn gemaakt hadden de bedoeling om inkomens- en kostenneutraal te zijn. Met bovengenoemde resultaten zijn alle aanspraken en/of vorderingen naar zowel het verleden als de toekomst tussen cao afsluitende partijen vereffend.
4. Pensioen
a) Aanpassen van de pensioenregeling met ingang van loonperiode 1/2017 zodat parttimers over alle loongerechtigde uren (tot een maximum van 152 uur per loonperiode) pensioen opbouwen
b) Gebruiken van de vrijgevallen VUT-premie (0,94%) met ingang van 1 oktober 2015 aan de hierboven genoemde pensioenaanpassing
c) Dit is reeds vastgelegd in een getekende BUO d.d. 19 september 2016.
5. Duurzame Inzetbaarheid
a) In de werkgroep Duurzame Inzetbaarheid wordt, met inachtneming van protocolafspraak V in de cao, verder gesproken met als doel de uitkomsten hiervan te betrekken bij afspraken voor de cao 2018
b) De werkgroep van deskundigen krijgt ais opdracht een advies op te stellen dat gezond werken voor alle generaties mogelijk maakt
c) In de discussie hieromtrent wordt tevens meegenomen de permanente her- en bijscholing in zijn facetten.
6. Zekerheid over roosters
a) Een werkgroep van cao-partijen zal alle gedane voorstellen zowel tijdens de cao- onderhandelingen van 2015 als de nu door vakbonden gedane voorstellen nader met elkaar verkennen. Doel is te komen tot een beter evenwicht tussen voorspelbaarheid en zekerheid in de roosters en flexibiliteit van arbeid
b) Dit moet leiden tot cao aanpassingen in de nieuwe cao.
7. Artikel 95B
a) Artikel 95B geldt voor alle contractwisselingen van meer dan 15.000 uren
b) De wijziging geldt voor alle offertes/aanbestedingen die worden uitgevraagd vanaf de ingangsdatum van de Algemeen Verbindend Verklaring doch uiterlijk op 1 april 2017
c) Overigens blijft dit artikel ongewijzigd.
8. Discriminatoire bepalingen
a) Uiterlijk met ingang van loonperiode 1/2018 moeten over alle bepalingen in de cao die discriminatoir zijn nieuwe afspraken zijn gemaakt die er voor zorgen dat de cao op geen enkele wijze nog discrimineert
b) Een redactiecommissie krijgt de taak om met tekstvoorstellen hiervoor aan cao-partijen te komen.
9. WW-WGA reparatie
a) In het kader van het Sociaal Akkoord van 11 april 2013 is tussen centrale werkgevers- en werknemersorganisaties in de Stichting van de Arbeid (StvdA) afgesproken de effecten van de inperking van de publieke WW (en WGA) via cao-afspraken te herstellen (private aanvulling). Via brieven van de StvdA (d.d. 24/12/2013 - 11/07/2014 - 17/04/2015 - 24/11/2015 - 18/03/2016) zijn decentrale cao-partijen geïnformeerd over de (beoogde) uitwerking en invulling van de betreffende afspraak
b) Cao-partijen zullen de afspraak over een private aanvulling WW en WGA vastleggen in een aparte cao met een looptijd van 5 jaar en deze afspraak vervolgens onderbrengen bij de stichting PAWW (Stichting Private Aanvulling WW en WGA). Dit fonds gaat de administratieve uitvoering uitbesteden aan een door de Stichting van
de Arbeid geselecteerde uitvoeringsorganisatie. De daarvoor benodigde stappen worden tijdig gezet
c) Zo dit wettelijk mogelijk wordt, worden de te betalen premies ingehouden op het brutoloon van de werknemer en door de werkgever periodiek afgedragen aan het fonds
d) Alle door de stichting PAWW opgelegde premies voor de private aanvulling WW en WGA worden volledig gedragen door de werknemer
e) De handhaving van de premie-inning en -afdracht wordt uitgevoerd door het controleorgaan.
10. Overige punten
a) Een werkgroep van cao-partijen heeft tot taak werkbare oplossingen aan te dragen voor knelpunten rond woon-werkverkeer waaronder de Maasvlakte
b) De werkgroep buigt zich eveneens over de regels rond de eindejaaruitkering en komt ook op dit punt tot beter werkbare oplossingen
c) Dit moet leiden tot cao aanpassingen in de nieuwe cao.
11. Procedurele afspraken
a) Cao-partijen zullen de communicatie over het onderhandelingsresultaat gezamenlijk ter hand nemen
b) De gewijzigde cao wordt voor Algemeen Verbindend Verklaring voorgelegd aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
c) Vooruitlopend op bespreking van dit onderhandelingsresultaat in de eigen gelederen van betrokken cao-partijen wordt het paritair secretariaat gevraagd alle voorbereidende stappen te zetten om een vlot AVV-proces te bewerkstelligen

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 11:48 »
Ik weet nog niet wat ik er van moet denken.
Aan de ene kant snap ik die 0,5 % wel, maar wat als je bijna met pensioen gaat? Dan heb je er niet veel aan.
Voor degenen die nog even moeten is het uiteindelijk beter. Het geleden verlies wordt dan wel weer  ingehaald.

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 11:50 »

Gezien de reacties denk ik dat het akkoord wat er nu ligt wel bekrachtigd wordt door de leden, omdat de worst die voorgehouden wordt (eindelijk een loonsverhoging) er in gaat als zoete koek.

Ik denk dat je je daar nog wel eens in kan vergissen. Sinds de vorige CAO is men extra kritisch op de bonden. Na jaren stilstand wil men wel iets meer als 2%. En voorlopig weten we nog niet wat de zaken uit het verleden zijn waar die 0,5% voor is. Over de ORT op verlof zijn afspraken gemaakt, welke weet nog niemand. Maar als dit verkwanseld is zie ik het somber in.

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 12:25 »
Dit drama CAO is ons gewoon door de strot geduwd, en het laatste zetje om kwam vanuit G4S AS die niets te verliezen hadden.

Nu mogen zij niet meer meestemmen. Dat is toch vreemd.
Daar weet ik niets van.
Dat ik zeker vreemd.
Wat geeft de bond als reden dat ze nu niet mogen stemmen?

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 12:28 »
ONDERHANDELINGSRESULTAAT CAO PARTICULIERE BEVEILIGING
De cao-onderhandelingsdelegaties van werkgeversorganisatie De Nederlandse Veiligheidsbranche en de vakbonden FNV Beveiliging, De Unie Security en CNV Beveiliging (gezamenlijk "cao-partijen") hebben op 9 januari 2017 een akkoord bereikt over de nieuwe cao. Het akkoord is onder voorbehoud van goedkeuring door de achterbannen.
1. Looptijd
a) 1 Januari 2017 tot en met 30 september 2017
b) Cao-partijen zijn er van op de hoogte dat het in de sector particuliere beveiliging gebruikelijk is dat loonstijgingen plaatsvinden in januari van enig jaar.
2. Loon
a) De lonen en loonschalen worden structureel verhoogd met 2% met ingang van loonperiode 1/2017
b) De lonen en loonschalen worden additioneel structureel met 0,5% verhoogd met ingang van loonperiode 1/2017
c) De loonsverhoging onder 2b is bedoeld en gelabeld ter compensatie voor werknemers, in relatie tot de afwikkeling van het Syntro-rapport d.d. 3 december 2014 (Evaluatie Cao Beveiliging 2013-2014).
3. ORT tijdens vakantie-uren
a) Met ingang van loonperiode 1/2017 wordt ORT tijdens vakantie-uren (over de vakantie- uren die vanaf dat moment worden opgebouwd) heringevoerd
b) De hoogte van de uit te keren ORT tijdens vakantie-uren wordt bepaald door het gemiddelde te nemen van de uitbetaalde ORT over de voorgaande 52 weken
c) De herberekening van het openstaande saldo vakantie-uren vindt plaats conform de herberekening in 2013. Dat houdt in dat per loonperiode 1/2017 wordt vastgesteld:
□ het saldo vakantie-uren waarover geen ORT verschuldigd is
□ de gemiddelde ORT over de voorgaande 52 weken
□ op basis daarvan wordt het saldo waarover ORT verschuldigd is, herrekend
d) In geen geval mag het saldo aan vakantie-uren in enig jaar minder zijn dan het wettelijk minimum
e) De afspraken die in 2012/2013 zijn gemaakt hadden de bedoeling om inkomens- en kostenneutraal te zijn. Met bovengenoemde resultaten zijn alle aanspraken en/of vorderingen naar zowel het verleden als de toekomst tussen cao afsluitende partijen vereffend.
4. Pensioen
a) Aanpassen van de pensioenregeling met ingang van loonperiode 1/2017 zodat parttimers over alle loongerechtigde uren (tot een maximum van 152 uur per loonperiode) pensioen opbouwen
b) Gebruiken van de vrijgevallen VUT-premie (0,94%) met ingang van 1 oktober 2015 aan de hierboven genoemde pensioenaanpassing
c) Dit is reeds vastgelegd in een getekende BUO d.d. 19 september 2016.
5. Duurzame Inzetbaarheid
a) In de werkgroep Duurzame Inzetbaarheid wordt, met inachtneming van protocolafspraak V in de cao, verder gesproken met als doel de uitkomsten hiervan te betrekken bij afspraken voor de cao 2018
b) De werkgroep van deskundigen krijgt ais opdracht een advies op te stellen dat gezond werken voor alle generaties mogelijk maakt
c) In de discussie hieromtrent wordt tevens meegenomen de permanente her- en bijscholing in zijn facetten.
6. Zekerheid over roosters
a) Een werkgroep van cao-partijen zal alle gedane voorstellen zowel tijdens de cao- onderhandelingen van 2015 als de nu door vakbonden gedane voorstellen nader met elkaar verkennen. Doel is te komen tot een beter evenwicht tussen voorspelbaarheid en zekerheid in de roosters en flexibiliteit van arbeid
b) Dit moet leiden tot cao aanpassingen in de nieuwe cao.
7. Artikel 95B
a) Artikel 95B geldt voor alle contractwisselingen van meer dan 15.000 uren
b) De wijziging geldt voor alle offertes/aanbestedingen die worden uitgevraagd vanaf de ingangsdatum van de Algemeen Verbindend Verklaring doch uiterlijk op 1 april 2017
c) Overigens blijft dit artikel ongewijzigd.
8. Discriminatoire bepalingen
a) Uiterlijk met ingang van loonperiode 1/2018 moeten over alle bepalingen in de cao die discriminatoir zijn nieuwe afspraken zijn gemaakt die er voor zorgen dat de cao op geen enkele wijze nog discrimineert
b) Een redactiecommissie krijgt de taak om met tekstvoorstellen hiervoor aan cao-partijen te komen.
9. WW-WGA reparatie
a) In het kader van het Sociaal Akkoord van 11 april 2013 is tussen centrale werkgevers- en werknemersorganisaties in de Stichting van de Arbeid (StvdA) afgesproken de effecten van de inperking van de publieke WW (en WGA) via cao-afspraken te herstellen (private aanvulling). Via brieven van de StvdA (d.d. 24/12/2013 - 11/07/2014 - 17/04/2015 - 24/11/2015 - 18/03/2016) zijn decentrale cao-partijen geïnformeerd over de (beoogde) uitwerking en invulling van de betreffende afspraak
b) Cao-partijen zullen de afspraak over een private aanvulling WW en WGA vastleggen in een aparte cao met een looptijd van 5 jaar en deze afspraak vervolgens onderbrengen bij de stichting PAWW (Stichting Private Aanvulling WW en WGA). Dit fonds gaat de administratieve uitvoering uitbesteden aan een door de Stichting van
de Arbeid geselecteerde uitvoeringsorganisatie. De daarvoor benodigde stappen worden tijdig gezet
c) Zo dit wettelijk mogelijk wordt, worden de te betalen premies ingehouden op het brutoloon van de werknemer en door de werkgever periodiek afgedragen aan het fonds
d) Alle door de stichting PAWW opgelegde premies voor de private aanvulling WW en WGA worden volledig gedragen door de werknemer
e) De handhaving van de premie-inning en -afdracht wordt uitgevoerd door het controleorgaan.
10. Overige punten
a) Een werkgroep van cao-partijen heeft tot taak werkbare oplossingen aan te dragen voor knelpunten rond woon-werkverkeer waaronder de Maasvlakte
b) De werkgroep buigt zich eveneens over de regels rond de eindejaaruitkering en komt ook op dit punt tot beter werkbare oplossingen
c) Dit moet leiden tot cao aanpassingen in de nieuwe cao.
11. Procedurele afspraken
a) Cao-partijen zullen de communicatie over het onderhandelingsresultaat gezamenlijk ter hand nemen
b) De gewijzigde cao wordt voor Algemeen Verbindend Verklaring voorgelegd aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
c) Vooruitlopend op bespreking van dit onderhandelingsresultaat in de eigen gelederen van betrokken cao-partijen wordt het paritair secretariaat gevraagd alle voorbereidende stappen te zetten om een vlot AVV-proces te bewerkstelligen

Ik mis compensatie van ORT vanaf 2013.
Of lees ik ergens overheen?

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 12 januari 2017, 12:29 »
Ik weet nog niet wat ik er van moet denken.
Aan de ene kant snap ik die 0,5 % wel, maar wat als je bijna met pensioen gaat? Dan heb je er niet veel aan.
Voor degenen die nog even moeten is het uiteindelijk beter. Het geleden verlies wordt dan wel weer  ingehaald.

Het verlies wordt dan wel weer ingehaald, maar over hoeveel jaren dan wel niet?

En wat dacht je van de groep die inmiddels niet meer werkzaam zijn in de beveiliging? Die hebben ook gewoon recht op wat zij misgelopen hebben.

Een voorbeeld, mijn zus werkt in de zorg. Zij kreeg in december 2016 een brief van haar inmiddels vorige werkgever dat zij in Maart 2017 een voorstel krijgt i.v.m. misgelopen ORT tijdens verlof tijdens de periode dat zij daar gewerkt heeft. En terecht als je het mij vraagt.

Je kan toch deze gelden niet uitspreiden over alle collega's die op dit moment werkzaam zijn in de beveiliging? Er zijn namelijk ook collega's die helemaal geen recht hebben op deze ORT omdat deze bijvoorbeeld alleen maar dagdiensten werken en geen weekenden. Die profiteren nu mee (hey dat komt mooi uit voor de bonden, dat zijn potentiele JA stemmers).